100€ rippirahaa?!
Onko 100€ oikeasti se summa ettei sen alle ainakaan? Kuulin näin ja järkytyin.
t: riparilaisen täti
Kommentit (67)
Nykyään ei osata arvostaa rahaa. Mielestäni raha ei edes ole paras lahja. Joku 50 e.on monien mielestä mitätön summa.
Vierailija kirjoitti:
Paljon pappi vetää välistä suojelurahaa?
Ei oo keltään pois jos vähän "pienen palkan lisää" ottaa omatoimisesti.
Mitähän noi kolehtirahat? Vetääkö pappi päältä suurimmat setelit itselleen taskurahaksi?
Käsittääkseni, jos rahalahjan päättää antaa, niin jokainen antaa sen verran kuin hyväksi näkee. Vaikka itse.ilen vain tapakristitty, niin on ollut jokseenkin hurjaa nähdä vuosien saatossa kuinka tätäkin juhlaa leimaa suora rahankeruu. Nuorilla rippikoululaiailla on jopa omat vedonlyöntikilpailunsa siitä, kuka saa eniten rahaa lahjaksi. "Hienoa".
Itse en ole kummilapselleni hankkinut rippiristiä ihan sillä ajatuksella, että lapsella on useita kummeja ja "läjä" rippiristejä ei nyt oikein ajatuksellisesti...innosta. Tokihan sellaisen voi ja saa hankkia ja varsinkin jos kummit keskenään ovat yhteyksissä, niin voi vielä tarkemmin sopia, mitä hankitaan. Minun tapauksessa näin ei ollut ja annoinkin ruusujen lisäksi rahalahjan, mikä kattoi mahdollisen rippiristin hankkimisen, jos kummilapsi sitä haluaa (kysyttäessä lahjaa nuori ei osannut sanoa mitään). Jälkikäteen kuulin, että oli saanut rippiristin vanhemmiltaan ja lahjarahat sijoitti muihin toiveisiinsa.
Nyt edessä toisen kummilapsen juhlat, joihin itse en valitettavasti pääse osallistumaan. Edessä kuitenkin sama lahjamietintä, nuori ei ole osannut kertoa toiveitaan ja rippiristikin ei kuulema nyt oikein ole hänen juttunsa, joten...en osta sitä vaan annan rahana (sama summa kuin toisellekin kummilapselle), saa sitten itse miettiä mitä hankkii itselleen muistoksi.
Minä en äitinä antanut 100e koska ostin kaikki tarjottavat.
Oma kummilapsi pääsi justiinsa ripille ja ostin ristin, koska aika moni sen yhden ristin haluaa kuitenkin saada.
Mielestäni tuokin olisi riittänyt (maksoi reilu 100 euroa), mutta lopulta päädyin antamaan lisäksi 100 euroa rahaa, koska pystyn siihen ja koska nuorilla harvoin on ihan hirveästi tulonlähteitä ja vanhempienkin rahavarat rajalliset. Muistan elävästi, että itse en muksuna olisi saanut juuri mitään koskaan ostettua, jos isovanhemmilta ei olisi saanut rahaa lahjaksi tai vastineeksi töistä.
Meidän suvussa on ihmisiä hyvin erilaisilla tuloilla enkä usko, että keneltäkään odotetaan itsestäänselvyytenä jotain tiettyä lahjaa tai summaa. Ja näin se pitäisikin olla.
Yleensä lahjaraha annetaan sen mukaan, miten isot juhlat tarjoiluineen on tulossa. Mikäli on todellakin pitopalvelun valmistama ruokatarjoilu, niin 100 euroa on kohtuullinen lahjaraha kahdelta hengeltä yhteensä. Se kattaa juhlien tarjoilun eli 30 - 50 euroa per ruokailija on yleensä pitopalveluiden hinta. Mikäli kyseessä on vain kahvipöytäjuhlat, niin 100 euroa on sopiva raha yhteensä 4-5 hengen perheeltä. Pariskunnalta riittää kahvikutsuihin hyvin 50 euroa lahjarahaa yhteensä ja siinäkin on hieman liikaa. Mikäli vieras on hyvin pienituloinen, niin riittää pienempikin määrä.
Ei ole määrättyä rahasummaa, antaja itse päättää minkä verran antaa. Tuli mieleen markka ajat niin laskekaahan paljon euro 100 on markkoina.