Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

100€ rippirahaa?!

Vierailija
26.06.2024 |

Onko 100€ oikeasti se summa ettei sen alle ainakaan? Kuulin näin ja järkytyin. 

t: riparilaisen täti

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole pakollinen, pitääkö sen olla edes rahalahja.

Ei ole pakko olla mutta jos rippilapsi on rahana toivonut lahjat koska on suunnitelmia mihin rahaa tarvitsee niin silloin. Kyllä sitä on tapana kysyä mitä haluaa. Joku sanoo että tiettyä astiastoa vaikka joku mikä puuttuu niin sen saa.

Kerääkö joku teini jotain a s ti a s t o a? 

Pitäähän astiasto olla, kun sitten joskus muuttaa pois kotoa. 

Vierailija
42/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan sen verran kuin pystyn. Vähintään 100€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan sen verran kuin pystyn. Vähintään 100€.

Joopa joo, kuitenkin täällä valitat joka kuukausi kun tilillä on 7 euroa ja kelamassit tulee vasta viikon päästä.

Vierailija
44/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fleshlight maksaa 70€ ja liukuvoide 25€

Vierailija
45/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeintaan omille lapsille tai lapsenlapsille tuollainen summa. Sisaruksen lapselle 50 euroa.

Ei kai omalle lapselle anneta rahaa kun pääsee ripille? Ei meillä ainakaan. 

50 euroa sopiva, 100 jos on kummilapsi. 

Kummilapselle annetaan rippiristi jos ripille pääsee. Ei mitään rahaa. Eikä se risti ole mikään uskovaisten juttu.

Selvitätkö, miten ripillepääsy ja rippiristi ole mikään uskovaisten juttu, kun rippikoulussa nimenomaan on kyse kirkon traditiosta. Vai onko kyse vain teinin raha-automaatista, jonka eteen voi  viikon tai kaksi kärvistellä rippileirillä kuuntelemassa jeesus- juttuja?

Useimmille nuorillehan leirillä olo ei ole mitään kärvistellä vaan hauskaa yhdessäoloa kavereiden kanssa ja välillä jotain puhetta Raamatusta, uskosta yms sekä itse suunniteltuihin messuihin osallistumista.

Vierailija
46/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain rippilahjaksi äidin sisäruksilta (4 perhettä) yhteislahjaksi yht. 50 euroa. Sama homma oli yo-lahjan kanssa.. eli ei jääny kuin 12,50 e/per perhe. Tykkäävät harrastaa vastaavaa aina eri kinkereissä, niin pääsevät halvalla.

Vierailija
47/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen sisarusten lapsille sataset antanut riparilahjaksi. Muille sitten 20 e ja jonkun henkisen kirjan.

Omat lapset ei ripille menneetkään, kun ei kuuluta kirkkoon. Pidettiin isommat pirskeet 16vuotiaaksi tulon aikoihin ja kullekin annettiin lahjaksi tonni.

Vierailija
48/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahamäärää miettiessä kannattaa huomata, että moni käy riparin pelkästään saadakseen rahaa. Ja mitä enemmän rahaa, sen enemmin voi hankkia aineita, joilla saa pään sekaisin. Joten, se on ihan lahjoittajassa, miten isolla summalla haluaa sponssata päihteitten käyttöä. 

Kaikki nuoret ei asu pääkaupunkiseudulla, osa elää edelleen sellaista tavallista päihteetöntä elämää, jollaisesta Vuosaaressa tai Leppävaarassa ei ole edes kuultu.

Mutta kyllä ne osaavat päänsä sekoittaa yhtä hyvin esim Pihtiputaalla, Ulvilassa kuin Kemissäkin. Jos ongelma olisi vain Vuosaaressa tai Leppävaarassa, ongelmaa ei edes olisi.

Laitapa tänne uutinen Pihtiputaan nuorten huukeongelmasta:

Vierailija
49/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain rippilahjaksi äidin sisäruksilta (4 perhettä) yhteislahjaksi yht. 50 euroa. Sama homma oli yo-lahjan kanssa.. eli ei jääny kuin 12,50 e/per perhe. Tykkäävät harrastaa vastaavaa aina eri kinkereissä, niin pääsevät halvalla.

Parempi lahja olisi ollut vaikkapa hengellinen kirja. Olisi jäänyt joku muistokin.

Oletko puhunut heidän kanssaan mitä ajattelevat uskosta, kirkosta ja ripistä?

Vierailija
50/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko olla mutta jos rippilapsi on rahana toivonut lahjat koska on suunnitelmia mihin rahaa tarvitsee niin silloin. Kyllä sitä on tapana kysyä mitä haluaa. Joku sanoo että tiettyä astiastoa vaikka joku mikä puuttuu niin sen saa.

Ei pidä. Kyllä Ikeasta saa astioita, tuumas poika ja haki kaiken sieltä satasella. Lautasia, kuppeja, kippoja, kattilaa, paistinpannua, juustohöylää, kihveliä, kahvelia.. mä sitten kävin hakee "loput" toisella satasella.

Tytär taas vielä 15 vuotiaana ei olisi osanut päättää, että mitä kerää.. Nyt 19 vuotiaana muutti pois ja ostettiin osa astiastoa. Ei riittänyt satanen, eikä toinen ei millään.

Vierailija
51/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahamäärää miettiessä kannattaa huomata, että moni käy riparin pelkästään saadakseen rahaa. Ja mitä enemmän rahaa, sen enemmin voi hankkia aineita, joilla saa pään sekaisin. Joten, se on ihan lahjoittajassa, miten isolla summalla haluaa sponssata päihteitten käyttöä. 

Kaikki nuoret ei asu pääkaupunkiseudulla, osa elää edelleen sellaista tavallista päihteetöntä elämää, jollaisesta Vuosaaressa tai Leppävaarassa ei ole edes kuultu.

Mutta kyllä ne osaavat päänsä sekoittaa yhtä hyvin esim Pihtiputaalla, Ulvilassa kuin Kemissäkin. Jos ongelma olisi vain Vuosaaressa tai Leppävaarassa, ongelmaa ei edes olisi.

Laitapa tänne uutinen Pihtiputaan nuorten huukeongelmasta:

https://kotiseudunsanomat.fi/2020/10/06/huumeita-voi-ilmaantua-jo-minne…

Huumeiden liittyminen henkirikokseen ei ole enää mikään yllätys edes suomalaisella maaseudulla. Huumeet ovat levinneet joka puolelle, ja vaikka tapauksia on toki harvemmassa pienissä kunnissa, lintukodoista ei voi enää juuri puhua. Pihtiputaalla ja Kinnulassakin on kirjattu jo vuosien ajan huumerikoksia poliisien tilastoihin.

Vierailija
52/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Kyllä Ikeasta saa astioita, tuumas poika ja haki kaiken sieltä satasella. Lautasia, kuppeja, kippoja, kattilaa, paistinpannua, juustohöylää, kihveliä, kahvelia.. mä sitten kävin hakee "loput" toisella satasella.

Tytär taas vielä 15 vuotiaana ei olisi osanut päättää, että mitä kerää.. Nyt 19 vuotiaana muutti pois ja ostettiin osa astiastoa. Ei riittänyt satanen, eikä toinen ei millään.

Miten olet onnistunut kasvattamaan kaksi lasta noin erillaisiksi?

Vierailija
53/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut minäkään ristiä kummeilta ripille päästessä. Luulen sen johtuneen siitä että sanoin vanhemmille että ehdottomasti haluan vaan rahaa enkä muuta. Vanhemmat sitten sanoneet kummeillekin tämän toiveenani...olishan ristikin ollut kiva. Jälkikäteen ajatellen.

Vierailija
54/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen sisarusten lapsille sataset antanut riparilahjaksi. Muille sitten 20 e ja jonkun henkisen kirjan.

Omat lapset ei ripille menneetkään, kun ei kuuluta kirkkoon. Pidettiin isommat pirskeet 16vuotiaaksi tulon aikoihin ja kullekin annettiin lahjaksi tonni.

Aika moni menee ripille vaikkei kuulu kirkkoon. Toki ensin kaste jos tahtoo liittyä.

Vierailija
55/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ei ole koskaan pröystäilty lahjoilla. Pari tonnia riittää lahjaksi. t Gunilla Grankulla

Vierailija
56/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu minkälaiset tulot lahjan antajalla on. Minä tienaan vain n. 2000/ kk käteen enkä kyllä kehtaisi alle satasta antaa. Se on minulle mitätön summa. M38

Jos antaa 100€ rippilahjaksi, niin paljonko antaa sitten ylppärilahjaksi? Entä häälahjaksi?

Itse annoin rippilahjaksi juuri 50€ kun ajattelen, että lakkaislahjan pitää olla enemmän. Lukion suorittamisessa on kuitenkin enemmän vaivaa kuin rippikoulussa.

Vierailija
57/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu minkälaiset tulot lahjan antajalla on. Minä tienaan vain n. 2000/ kk käteen enkä kyllä kehtaisi alle satasta antaa. Se on minulle mitätön summa. M38

Jos antaa 100€ rippilahjaksi, niin paljonko antaa sitten ylppärilahjaksi? Entä häälahjaksi?

Itse annoin rippilahjaksi juuri 50€ kun ajattelen, että lakkaislahjan pitää olla enemmän. Lukion suorittamisessa on kuitenkin enemmän vaivaa kuin rippikoulussa.

Ja ripari on nykypäivänä aivan turha etappi. Nuoret eroaa kirkosta kuitenkin eniten.

Vierailija
58/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole sisaruksia eikä muitakaan sellaisia läheisiä, joiden rippijuhliin tulisi kutsu. Kummityttö on, joka pääsee ripille ensi kesänä, samoin kuin oma poikani. Jos kummitytön toinen kummi ei osta ristiä, niin minä ostan ja anna lisäksi rahaa 100,-. Jos annan vain rahaa, niin luultavasti 250,-, ja saman summan pojalleni. Ylioppilaslahjaksi sitten varmaan kummitytölle 500,-. Oma poika tuskin lukioon suuntaa, mutta toki ammattiin valmistumisesta esim. 300,-. Häälahjaan asti en ole miettinyt, mutta luultavasti vähemmän kuin yo-lahjaksi, se kun ei mielestäni ole samantyyppinen saavutus, josta pitää palkita, kuin opiskeluista valmistuminen.

Vierailija
59/67 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele rahalahjojen suuruutta jatkumolla rippi-ammattitutkinto-ylioppilasjuhla-häät - ei tulisi mieleenkään sellainen suunnittelu. Lahja on hyvä antaa paljolti tunteella, ja rahasumma on sivuseikka, ei mikään palkkio. Kun nuo rahalahjat ovat kovin suosittuja nykyään, ohessa annettavan kortin tai mahdollisesti pikku kirjeen merkitys korostuu, että edes jotain henkilökohtaisia ajatuksia juhlijalle tulisi välitettyä.

Vierailija
60/67 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on mennyt ihan kamalaksi rahastamiseksi. Rahaa pitäisi olla niin että ranteet notkuu jaettavaksi.

Ilmoitin suvulleni että ne rahankerjuu juhlat saa minun osaltani loppua eikä tarvitse kutsuja lähetellä ja itse en ole rahastanut ketään enkä ole aikanaan mitään rippi ja valmistumisjuhlia pitänyt, ei kiinnostanut ja tienasin jo omaakin rahaa.

Omat sairaudet, lääke ja terveydenhoitokulut alkavat kasvamaan ja niissäkin on jo ihan tarpeeksi maksettavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä