Missä iässä olette alkaneet ostaa lapsillenne alkoholia?
Meillä 13v kinuaa siideriä mutta sanoin että on liian nuori. Uhkasi myydä tavaroitaan ja pyytää jonkun kaverin veljeä hakemaan. Milloin olette yleensä antaneet periksi?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavat ne ne jokatapauksessa jostain. Parempi ostaa itse kuin antaa tytön esim. myydä itseään tai tehdä muuten jotain sellaista, mihin ei muuten suostuisi.
Parempi että oppivat myymään itseään vasta sitten yyhhoona kun maine on jo mennyt.
Vain sdp ja vihreiden kannattajat myyvät. Persut ei myy persettään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistit opettaa lapsiaan. Tuolla tavalla niitä alkkiksia syntyy suomessa, kun opetellaan jo nuorina.
Keski-Euroopassa jo 16-vuotiaat saavat ostaa itse kaupasta viiniä, ei siellä mitään nurisoalkoholismiongelmaa ole.
Eipä, mutta miksi maksakirroosi on vielä yleisempi aikuisvästöllä kuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistit opettaa lapsiaan. Tuolla tavalla niitä alkkiksia syntyy suomessa, kun opetellaan jo nuorina.
Keski-Euroopassa jo 16-vuotiaat saavat ostaa itse kaupasta viiniä, ei siellä mitään nurisoalkoholismiongelmaa ole.
On siellä, moni vaan kuvittelee ettei ole. Tuolla muualla alkoholistit tajuaa pysyä piilossa, kun niitä ei paapota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavat ne ne jokatapauksessa jostain. Parempi ostaa itse kuin antaa tytön esim. myydä itseään tai tehdä muuten jotain sellaista, mihin ei muuten suostuisi.
Parempi että oppivat myymään itseään vasta sitten yyhhoona kun maine on jo mennyt.
Vähän of topic , mutta tiedätkö onko vihreillä aina luomupuska? Vegaaneilla kun yleensä on au naturel .
Täysi- ikäiselle matkatuliaisena sellaista mitä,ei Suomesta saa.
En missään. Enkä osta vieläkään, vaikka ovat täysi-ikäisiä. Eivät tosin ole kysyneetkään.
Vierailija kirjoitti:
Käyt keskustelun sen kaverin veljen kanssa ja kerrot että hän syyllistyy rikokseen. Lapsille ei osteta alkoholia! Idioottiko olet? Lapsesikin halveksisi sinua. Provohan tämä oli, ei kai kukaan ole niin heikko, että uskoo antavansa periksi jossain vaheessa.
Luuletko että ketään kaverin veljeä oikeasti kiinnostaa ap:n marmatus, jos saa rahaa hakuina? Jestas että ihmiset on naiveja.
Äitini ei ikinä ostanut mulle alkoholia. 17v alkaen taisin saada lasillisen ruokajuomana paremmilla päivällisillä.
Oma 17v ei ole pyytänyt, enkä ostaisi. Olen 15v alkaen sanonut että saa maistaa lasista, ei ole pitänyt mausta. Nyt juhannuksena otti ekan kerran toisen lasillisen alkoholitonta kuohuvaa, yleensä.ei ole juonut sitä ekaakaan loppuun.
Itse olen kyllä harrastanut 15v alkaen... oma muksu on nörtti nössö ja saa ollakin :)
Vierailija kirjoitti:
Jösses. Olet kasvattanut tyttäresi väärin, häiriintynyttä tuollainen. Luuletko että tyttäresi ei siitä huolimatta käytä huumeita ja ota suihin mamuilta, täyteen tatuoidulta sediltä, jne. kaljatölkistä tai yhdestä pilleristä. Sinä olet suuri ongelma, toivottavasti joku tekee huoli-ja lasu ilmoituksen, lapsesi hyväksi.
Lapseni ovat lähes kolmekymppisiä enkä ole koskaan ostanut heille alkoholia.
Mulla ei omia lapsia oo, mutta mulle annettiin ekaa kertaa 16-vuotiaana 1 siideri
17-vuotiaana sai sitten jo lasin viiniä ja 18-vuotiaana mitä vaan
Onko se jotenkin jälkeenjäänyt? Tuon ikäiset polttelee yleensä jo pilveä, eikä tissuttele jonkun sidukan kanssa.
18-vuotiaalle tuotiin Norjan tuliaisiksi norjalaista olutta. Sitä ennen en tietenkään ole ostanut lapselle alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
No näin ajatteli mun isä aikoinaan, osti mulle että mulla oli turvallinen juoma eikä joku epämääräinen pimee pullo mitä siihen aikoihin harrastettiin. Myös aina oli tervetullut kotiin vaikka oli juonut, muistan kavereita jotka hankki jostain epämääräisiä juomia, ei uskaltaneet mennä kotiin, oli kaikenlaisia seikkailuja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän of topic , mutta tiedätkö onko vihreillä aina luomupuska? Vegaaneilla kun yleensä on au naturel .
Satiaisten elinympäristöä ei saa tuhota.
Vierailija kirjoitti:
Sitten saavat, mutta en minä sitä ainakaan tukisi. Todennäköisesti ne sinun juomat on vain osa ja lopun hankkii jokatapauksessa itse. Ei kannata olla liian naivi.
En ole ostanut. Ovat sitten ostaneet omilla papereilla. Miten muuten sitten tämä edes lain mukaan menisi?
Monesti perustellaan tätä, että parempi vanhempien ostaa kuin muuten ne nuoret saa juomansa muualta tavalla tai toisella. Ehkä se kiinnostus alkoholiin olisi jo alunperin vähäisempää, jos miettii kasvuolosuhteita ja asenteita. Toki kaveripiiri vaikuttaa.
Itse olisin toivonut erilaista mallia kotoa. Jos se ei olisi ollut niin alkoholi myönteinen ja lepsu niin oma suhteeni alkoholiin olisi ehkä helpompi. Toivottavasti omat lapseni palautuvat ja nauttivat elämässä muista asioista ja uskon esimerkin sekä vanhempien suhtautumisen olevan avain asemassa
En ole ostanut, itse ovat ostaneet ja ostavat jatkossakin. Lapset on 25-32 vuotiaita enkä koskaan ole ostanut heille alkoholia