pidätyskyky aiemmin synnyttäneillä
Siis tokihan tiedän, että alapään lihaksia pitää treenata kovasti synnytysten jälkeen, mutta aika laiskaksi tunnustaudun sen suhteen. Minulla on kaksi synnytystä takana eikä pidätyskyky ole olennaisesti heikentynyt niiden jälkeen. Nyt kolmatta odottaessani olen kuitenkin huomannut, että yskiessä ja aivastaessa tirahtaa helposti housuun ellei ole varuillaan. Vaiva on tosi ärsyttävä ja mietinkin, onko jo liian myöhäistä tehdä asialle jotain?? Niin ja mistä johtuu, että vaiva ilmeni vasta nyt 3. raskauden aikana?
Kommentit (3)
Koskaan ei ole liian myöhäistä tehdä mitään. Siitä vain lantionpohjan lihaksia jumppaamaan, sitä suositellaan nykyään jo ihan raskausajaksi. Minä olen synnyttänyt kaksi isoa poikaa ja ongelmia on ollut hiukan synnytysten jälkeen, vaan jumppaamalla on hellittänyt. Vanha konstihan lantionpohjan lihasten kunnon selvittämiseen on kesken pissaamisen kokeilla, saako pissisuihkun katkeamaan nopeasti. Tätä ei pidä tosin kokeilla usein, etteivät hermotukset kärsi.
Minulla lirahtelua alkoi esiintyä, kun viides lapsi oli noin puolivuotias. Pakko tunnustaa, että siihen mennessä en ollut yhtään viitsinyt noita lantionpohjalihasharjoituksia tehdä. Neuvolasta hain ohjeet ja tosi nopeasti alkoi jumppa vaikuttaa, vaikka takana useampi synnytys eikä yhtään harjoittelua. Nyt odotan kuudetta lasta ja aivastaessa pitää keskittyä, muuten ongelmaa ei oikeastaan ole. Minulle terveydenhoitaja vakuutti, ettei ole liian myöhäistä vaikka olen ollut niin saamaton ja nopeasti sitä tulosta tosiaan alkoi tullakin. Saamaton kun vain olen tuolla saralla, niin kun homman sain kuntoon, unohdan yleensä taas treenata niitä lihaksia, koska asia muistuu mieleen vain jos lirahtaa ja nyt sitä tapahtuu onneksi enää hyvin harvoin. Veikkaan vaan, että laiskuudesta minua tässä sakotetaan, kun tämä masulainen on kuoriutunut, että pitäisi ottaa niskasta kiinni itseä.
ja nyt kolmatta muksua odotellaan rv 23+. Mulla jokaisen raskauden aikana ollut jossain välissä jonkin asteista lirahtelua. Siis jos yskii tai aivastaa niin lirahtaa vähän. Vaiva ei ole mennyt pahaksi ja itsekseen mulla ainakin hävinnyt aina. Lihakset kyl kunnossa eli liittyy tohon hormoonien takia löystymiseen.
AIHA