Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset joutuu päiväkotiin

Vierailija
31.01.2007 |

Mulla koittaa töihinlähtö lähiaikoina ja lasten hoitoon vieminen on tosiasia. Lapset ovat 2 ja 1 vuotiaita ja olisin halunnut paikat perhepäivähoitajalle. Vaan noita paikkoja ei sitten vaan olekaan, joten ainoana vaihtoehtona tarjotaan päiväkodin pientenryhmää.

Taloudellinen tosiasia on se, ettei meillä ole varaa minun olla pidempään hoitovapaalla, kotihoidontuki kun on juuri niin suuri kuin se on. Mieheni ei ole suurituloinen ja asuntomme vuokra on nykyajan vuokratason mukaiset. Muitakin menoeriä on joita en tässä ala nyt erittelemään.

Onko nyt todellakin sitten niin, että täällä olevat tuntemattomat ihmiset tuomitsevat meidät vanhempina itsekkäiksi uraihmisiksi? Tietämättä elämästämme yhtään mitään? Ja tuomitaanko meidätkin nyt sitten vastuuttomiksi kun viemme lapsemme päiväkotiin kun muuta vaihtoehtoa ei ole tarjolla? Meidän palkoilla ei palkata omaa lastenhoitajaa kotiin.

Eikä meitä oikein uraihmisiksikään voi sanoa, molemmat kun olemme tavallisia duunareita ja mielestäni urakehitysjutut kuuluvat hieman eri tulotason ihmisille.

Ja olisiko näin huonotuloisten ihmisten pitänyt jättää lapset kokonaan tekemättä, ellei ole varaa olla kotona siihen saakka että nuorempi täyttää 4? Sillä erään asantuntijan mielipide täällä oli, ettei sen pienempää pidä päiväkotiin viedä.

Ja mainittakoon vielä, että kyllä erittäin mielelläni olisin kotona kotirouvana, mutta olisi pitänyt valita mies tulojen mukaan. Enkä ole tyytyväinen siihen ettei perhepäivähoitajia ole. Ehkä teidän pitäis ennemmin kirjoitella päättäjille kotihoitoa / perhepäivähoitoa puoltavia asiantuntijalausuntoja kuin arvostella teille tuntemattomia ihmisiä valinnoista jotka ei oikeasti ole edes valintoja kun ei vaihtoehtoja ole.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 (muistaakseni)

Vierailija
22/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan edes av:llä ole näin typerä muuten:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja. Pitäisikö irtisanoutua? Ja tehdä sitten 10 vuotta sijaisuuksia, ennen kuin saisin uuden viran?

Vierailija
24/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla hoitovapaalla siihen kun lapsi on kolme!

Vierailija
25/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton totuus tuntuu tosiaan olevan, että alle 3-vuotiaat kuuluu hoitaa kotona, sen sijaan yli 3-vuotiaat PITÄÄ viedä päiväkotiin, jotta lapsista kasvaisi kunnon ihmisiä. Muuten on huonot vanhemmat.

Vierailija
26/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos, minun ei tarvitse välittää nimettömien naisten valituksista, vaan elää ihan omaa elämääni.

Vierailija
27/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

isommalla ikäerolla ja ottaa hoitolapsia.

Vierailija
28/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. samanikäisten lasten kotiäiti, joka on onnellinen että voi olla kotona mutta tietää ettei kaikilla näin ole.

Vierailija
29/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oletko ajatellut tekeväsi työtä esim. iltaisin ja viikonloppuisin? Itse olen ajatellut yrittää töihin muutamaksi illaksi viikossa ja/tai viikonloppuna toisen päivän ja lisäksi tulee kotihoidontuki. Näillä pärjättäisiin, eikä lapsia tarvitsisi viedä vielä hoitoon.

Yksi vaihtoetohan on myös ottaa yksi tai useampi lapsi omaan kotiin hoitolapseksi. Kelalta ainakin saa tähän tukea ja tietenkin hoitolapsen vanhemmilta palkkaa.

Vierailija
30/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meinaatteko tosiaan et päiväkoti on lapselle pahin mahollinen kohtalo tässä maailmassa???? Mä olen itse töissä päiväkodissa ja omat lapseni toisessa tarhassa hoidossa. Väitänpä et meidän ryhmän lapset saa todella paljon syliä sekä muutenkin hyvää hoitoa eikä valittamista ole siitäkään paikasta missä omat lapseni on. Itse olen pienten ryhmässä ja omat lapseni ovat 1, 3 ja 6.

Vierailija
31/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ensimmäinen lapsi antoi odottaa itseään pitkään- vuosia, joten eipä sitä kauheasti alettu suunnittelemaan milloin kakkonen saa luvan tulla. Ja vauvauutisia tulikin sitten hyvinkin pian. Ja hyvä näin- monet tuttavani pelkäävät jäävänsä lapsettomiksi!

En itse ole tippaakaan epävarma omista ratkaisuistani ja olemme asiaa miettineet puolelta jos toiseltakin. Kaikki eivät voi tehdä ilta-tai yövuoroa koska sellaisia vuoroja ei ole kaikilla aloilla.

Halusinkin vain herättää ajatuksia siitä, että voiko yleensäkään tuomita toisten vanhempien tekemiä ratkaisuja oman elämänsä pohjalta. Onko kaikkien mahdollistakaan elää elämäänsä niinkuin nämä muita kovaan ääneen arvostelevat äidit. Ja todella onko päivähoito niin paha? En jaksa uskoa. Kyllä- pienten kohdalla perhepäivähoito olisi parempi. Ja 1 vuotiaan paikka olisi vielä kotona. -Täydellisessä maailmassa näin olisikin. Kaikille ei sitä mahdollisuutta anneta. Enkä jaksa uskoa että me olemme ainoita jotka kokevat etteivät rahat riitä kotona oloon. Tai että kaikkien pikku päiväkotilasten äidit ovat valinneet paremmaksi olla töissä ja viedä lapsi hoitoon- PYH!

Mutta pitkällä ajalla- mielestäni varsinkin isommalle lapselle tekee hyvää päästä välillä hoitoon harjoittelemaan ryhmätaitoja, sosiaalisuutta ja saamaan niitä kavereita. Kyllä meidänkin lapset ovat myös kotona- ja varmasti saavat enemmän syliä ja rakkautta kuin lapset keskimäärin.

Vierailija
32/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piste. Siinä ei ole mitään kyseenalaistamista eikä mitään muutakaan.

Vierailija
33/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä pahinta soopaa mitä ikinä olen kuullut!

Vierailija
34/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan hankin toisen työn, missä voin tehdä näitä ilta- ja viikonloppukeikkoja. Käsitin niin, että olisit halunnut jäädä kotiin, mutta ei ollut varaa. T: vitonen

Vierailija
35/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tarkoitin tietenkin että isompi lapsi tarvitsee niitä suhteita... Kannattais lukea kunnolla ennenkuin kommentoi! Niin ja tietenkin 1 vuotiaan paikka on kotona... Niinhän siinä luki.

Vierailija
36/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuin kotiäitiys olisi joku uskonlahko, kun näitä viestejä lukee. Ihan uskomattomia. Lisää!

Vierailija
37/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hän siitä hoidosta siis saa?

Vierailija
38/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pohjoisemassa kehäkolmosen ulkopuolella se ei ole ihan noin yksioikoista.

Ja toden totta! täälläkin on elämää ja täälläkin synnytetään... Ja nimenomaan täällä ei läheskään kaikilla kunnilla ole tapana maksaa kuntalisää kotihoidontukeen.

Vierailija
39/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi olla yksin kotona...

T. ei nro 11

Vierailija
40/45 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta. Pysyypähän hengissä. Vau.

13