Kokemuksia AA:sta, auttaisiko useamman vuoden tissutteluputken lopettamiseen?
Koronan aikaan jäi putki päälle. Onko kukaan saanut apua AA:sta? Onko hyötyä käydä kokouksissa?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Jos siihen uskoo niin voi auttaa. Itse hakisin apua A-klinikalta ja terapiasta mieluummin kuin toisten juoppojen kanssa rukoilemisesta.
Luulin että AA ei ole uskonnollinen järjestö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siihen uskoo niin voi auttaa. Itse hakisin apua A-klinikalta ja terapiasta mieluummin kuin toisten juoppojen kanssa rukoilemisesta.
Luepa tarkemmin. Mitä ne korkeimmat voimat on mitä siellä rukoillaan? Kunhan yrittävät naamioida ettei suoraan sanota jumala.
Minun mieheni on ollut nyt lähes 31 vuotta raittiina ja käynyt AA:ssa pari kertaa viikossa. Olen itsekin osallistunut lukuisiin avopalavereihin 30 vuoden aikana. AA ei ole juoppojen kanssa rukoilua, vaan yhteisö, jossa arjen huolet jaetaan yhteisessä palaverissa ja kuunnellaan toisten tarinoita ilman välikommentointia. Kaikkein parhaiten pärjäävät ne, jotka käyvät säännöllisesti kokouksissa. AA on kansalaistoimintaa, joka ei ole sitoutunut mihinkään muuhun toimintaan eikä saa rahaa mistään muualta kuin jäseniltään. Siellä on oma kirjallisuus ja ajatusmaailma, josta voi ottaa, minkä haluaa, tekstejä, mitä luetaan, mutta uskonnollinen ideologia se ei ole, vaan käy kaikille maailmankatsomuksille. Jokainen on nimetön ja vastuussa vain itselleen eikä mitään pakkoja tai sääntöjä tai kieltoja ole, paitsi että kännissä ei pääse kokoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa tarkemmin. Mitä ne korkeimmat voimat on mitä siellä rukoillaan? Kunhan yrittävät naamioida ettei suoraan sanota jumala.
AA ei ole uskonnollinen järjestö, etenkään Suomessa. Ongelmana on, että AA-kirjasesta ei ole modernisoitua käännöstä. Mutta "Jumalan" sijaan voi sanoa "Korkeampi Voima".
"Toisten juoppojen kanssa rukoilemisesta" kuulostaa joltain aivan muulta kuin omat kokemukseni.
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on ollut nyt lähes 31 vuotta raittiina ja käynyt AA:ssa pari kertaa viikossa. Olen itsekin osallistunut lukuisiin avopalavereihin 30 vuoden aikana. AA ei ole juoppojen kanssa rukoilua, vaan yhteisö, jossa arjen huolet jaetaan yhteisessä palaverissa ja kuunnellaan toisten tarinoita ilman välikommentointia. Kaikkein parhaiten pärjäävät ne, jotka käyvät säännöllisesti kokouksissa. AA on kansalaistoimintaa, joka ei ole sitoutunut mihinkään muuhun toimintaan eikä saa rahaa mistään muualta kuin jäseniltään. Siellä on oma kirjallisuus ja ajatusmaailma, josta voi ottaa, minkä haluaa, tekstejä, mitä luetaan, mutta uskonnollinen ideologia se ei ole, vaan käy kaikille maailmankatsomuksille. Jokainen on nimetön ja vastuussa vain itselleen eikä mitään pakkoja tai sääntöjä tai kieltoja ole, paitsi että kännissä ei pääse kokoukseen.
Hyvä jos auttaa. Minä en koskaan ymmärtänyt mitä hyötyä on juoppojen keskustelukerhosta. En olisi itse ikinä päässyt eroon viinasta, jos olisin jatkuvasti istunut kuuntelemassa muiden ryyppyjuttuja. Eikä mitkään ideologiat, oli niiden päällä mikä tarra hyvänsä, ole koskaan houkutelleet minua. En osaa käsittää mitään korkeampia voimia.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla siis alkoholiongelma? Oletko pyytänyt apua A-klinikalta, oletko ollut terapiassa?
Heikkopäät tarvii minkäänlaista apua päihteen kun päihteen lopettamiseen.
Ilmeisesti ui yhä. Tunnin jo myöhässä.
Greta on muuten syntymämiljonääri. Ei ole opiskelusta eikä leivän tienaamisesta paineita.