Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin vasta noin 19 vuoden iässä (lukion lopulla) ettei jokainen ole perinyt rahaa tai saanut lapsilisiä itselleen

Vierailija
25.06.2024 |

Itse sain asunnon kun täytin 18 (yksiö) ja rahastoidut lapsilisät korkoineen (52k€). Opintolainan käytin kokonaan osakkeisiin. Sain tuolloin kuukausittain ruokaa ja liikkumista varten äidiltä 200-300€. 25v iässä perin sitten enemmän omaisuutta ja osakkeita isoisältä.

Abivuotena kun osa porukasta sanoi ettei ole varaa risteilyyn, ajattelin että vitsailevat. Mutta ymmärsin että joillain on ihan oikeasti esim. nolla euroa tilillä vaikka tekevät töitäkin opiskelun ohella kun kaikki menee vuokraan.

En ole nykyään kermaperse ja tarjoan vanhoille ystäville lounaan etenkin jos näillä on tukala tilanne. Mutta olin nuorempana.

Ikinä en ole törsännyt tai haaskannut mitään, mutta olen esim. ostanut suht tuoreen käytetyn auton kun siltä on tuntunut tai lentänyt lomakohteeseen silloin kun siltä tuntuu.

On ollut tajunnanräjäyttävää yrittää ymmärtää miten joku voi elää siten ettei esim. ole mitään kiinteää omaisuutta, säästöjä tai osakkeita. Jotkut näistä käyvät jopa täysiaikaisissa töissä, mutta niiden palkka on niin surkea että vuokraan, ruokaan ja liikkumiseen uppoaa leijonanosa palkasta. Vähemmästäkin alkaisi popsia mielialalääkkeitä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vanhemmiltani tuhansien eurojen lainat nordean super rehellisen pankkiirin avustuksella, alaikäisenä, oikeutta ei heru ja 20 vuodessa mikään ei ole vanhentunu.

Vierailija
22/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen suomalainen on samassa tilassa kuin sinä, kun vertaa moneen muuhun maahan. Ehjillä hampailla ja yhteiskunnan varoilla peruskoulu loppuun.

Aika moni on tälle sokea.

Mitä niillä hampailla tai peruskoululla tekee jos on loppuelämän ajan löysässä hirressä ja giljotiinissä työnantajien ja Kelan armoilla.

Suomessa per capita huomattavasti useampi tappaa itsensä nuorena kuin jossain Gambiassa jossa materiaalinen puute on kovempi. Täällä on paljon karumpi elää rahattomana kuin maassa jossa sitä nyt ei ole yhtikäs kenelläkään paria sataa presidentin kaveria lukuunottamatta.

Miksi et voi edes harkita ammatin hankkimista ja yrityksen perustamista, niinhän muistakin on tullut rikkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen suomalainen on samassa tilassa kuin sinä, kun vertaa moneen muuhun maahan. Ehjillä hampailla ja yhteiskunnan varoilla peruskoulu loppuun.

Mitä niillä hampailla tai peruskoululla tekee jos on loppuelämän ajan löysässä hirressä ja giljotiinissä työnantajien ja Kelan armoilla.

Suomessa per capita huomattavasti useampi tappaa itsensä nuorena kuin jossain Gambiassa jossa materiaalinen puute on kovempi. Täällä on paljon karumpi elää rahattomana kuin maassa jossa sitä nyt ei ole yhtikäs kenelläkään paria sataa presidentin kaveria lukuunottamatta.

Miksi et voi edes harkita ammatin hankkimista ja yrityksen perustamista, niinhän muistakin on tullut rikkaita.

Ai kuten AP 19-vuotiaana?

Vierailija
24/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten tässä maassa vituttaa se ettei kovalla työllä tai opiskelullakaan välttämättä tee nimettömänä ja suhteettomana mitään. Lakialallakin yritetään teettää jopa 5-6 vuotta ilmaista työtä "harjoittelijoilla" jotka ovat valmistuneet jo aikapäivää sitten. Tyttäreni on tuollainen tapaus. Kun kysyy voisiko työtä vakinaistaa, uhkaillaan ja sanotaan että ovi on tuossa; Sieltä on tulossa muitakin harjoittelijoita.

Työntekijöitä halutaan mutta palkkaa ei suostuta maksamaan.

Missä? Helsingissähän oikeustieteellisen opiskelija saa alusta asti harjoittelijana kunnon palkan ja valmistumisesta 3 vuoden kuluttua palkka on ihan siedettävä 6500 e/kk tai enemmän. Onko tuo joku maakuntayliopistopaikkakuntien erikoisuus, että harjoittelusta ei saa palkkaa? Vai sotketko nyt termejä, junior associate ei ole harjoittelija, hän on uransa alussa ja työvuosien ja osaamisen karttuessa titteli vaihtuu. Mutta jos ei osaamista tule lisää, ei tittelistäkään pääse eroon kuin työpaikkaa vaihtamalla. Mikä on ihan normaalia 3-5 vuoden välein.

Vierailija
25/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä älysin jo 10v iässä, että "meillä ei ole rahaa, maksa sinä" -perheillä oli enemmän kuukausimenoja kuin yksinhuoltajaäidilläni. Kun raha menee viinaan, tupakkaan ja osamaksuostoksiin, niin mihinkään ei koskaan riitä euroakaan.

Ei ne pienet tulot, vaan ne pienet menot. Harva lukiolainen asuu omillaan niin, että vanhemmat ei  elätä, alle 18v ja jopa alle 20v on lain mukaan vanhempiensa kontolla, jos opiskelee.

Eipä muuten ole vastuuta 18 vuotiaasta lapsesta kenelläkään. Mitään lakia ei ole olemassakaan jossa vanhemmat velvoitetaan elättämään 18 vuotta täyttänyttä lasta. Kela kyllä ottaa tukia hakiessa huomioon vanhempien tulot, mutta se ei tarkoita , että vanhempien kuuluisi maksaa yhtään mitään. Koitapa löytää se lain kohta jossa määrätään vanhemmat maksumiehiksi. Sellaista ei nimittäin ole olemassa. Pelkät kelan suositukset eivät velvoita yhtään mihinkään.

De facto.

Vierailija
26/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten ne, joita tuo kirjoittaja kadehtii. Suurin osa aikuisista suomalaisista käy töissä, miksi ihmeessä ne uniikit kahvinporot eivät ikinä ymmärrä, että sillä on selkeä yhteys tulonmuodostukseen.

Vierailija
27/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä älysin jo 10v iässä, että "meillä ei ole rahaa, maksa sinä" -perheillä oli enemmän kuukausimenoja kuin yksinhuoltajaäidilläni. Kun raha menee viinaan, tupakkaan ja osamaksuostoksiin, niin mihinkään ei koskaan riitä euroakaan.

Ei ne pienet tulot, vaan ne pienet menot. Harva lukiolainen asuu omillaan niin, että vanhemmat ei  elätä, alle 18v ja jopa alle 20v on lain mukaan vanhempiensa kontolla, jos opiskelee.

Eipä muuten ole vastuuta 18 vuotiaasta lapsesta kenelläkään. Mitään lakia ei ole olemassakaan jossa vanhemmat velvoitetaan elättämään 18 vuotta täyttänyttä lasta. Kela kyllä ottaa tukia hakiessa huomioon vanhempien tulot, mutta se ei tarkoita , että vanhempien kuuluisi maksaa yhtään mitään. Koitapa löytää se lain kohta jossa määrätään vanhemmat maksumiehiksi. Sellaista ei nimittäin ole olemassa. Pelkät kelan suositukset eivät velvoita yht

Miten olisi tuo laki lapsen elatuksesta ja sen 3, sitä ainakin käytetään oikeustapauksissa usein perustelujen pohjana:

Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.

Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.

Vierailija
28/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lellitty ihmispaska sinä olet.

Vierailija
29/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin tuon asian jo ala-asteella kun ihmettelin miksi joillakin lapsilla oli vanhat fillarit ja samat vaatteet lähes joka päivä. Paremmin asiaa aloin hahmottamaan siinä vaiheessa kun itse ajoin kouluun mopoautolla ja muut sotkivat edelleen fillareillaan. Havahduin huomaamaan, etteivät kaikki olekkaan niin rakastettuja ja toivottuja lapsia vanhemmilleen. Olenkin opettanut omaa poikaani, että ymmärtäisi pysyä poissa tuollaisten lasten seurasta, ettei saisi huonoja vaikutteita.

Vierailija
30/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin lapsilla vaan on vastuuttomat vanhemmat jotka ovat kännissä roiskineet kersan tulille. Ei heillä ole lapsilleen mitään antaa, mutta toisaalta..se on niille pikkupaskiaisille ihan oikein 👍

Vierailija
31/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti noin stanan tyhmiä ihmisiä on olemassa. Ihan kunnolla aikuisiakin. 

Mitä tyhmää tuossa on? Taidat itse olla tyhmä ja köyhä.

Vierailija
32/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ihan hyvä aloitus. Kertoo hyvin kuinka mukuloita sitä oikeasti ollaan silloin, kun vanhemmat huolehtivat eikä ole murheen häivää. Mä olen itsekin oppinut joitakin asioita vasta myöhemmin. Ei kaikki asiat tule esiin kaikille samalla tavalla, kun ollaan erilaisissa tynnyreillä kasvettuja.

Vierailija
33/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisessa kuplassa on saanut elää, ettei tuota tajunnut aiemmin. Muistan kuinka mulle äiti maksoi ajokortin ja ihan uuden auton, enkä millään kehdannut kertoa sitä kavereilleni. Tiesin että ei todellakaan joka kersalle vanhemmat maksa kortin lisäksi vielä uuden autonkin, tai edes vanhaa ruppanaa.

Vierailija
34/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ihan hyvä aloitus. Kertoo hyvin kuinka mukuloita sitä oikeasti ollaan silloin, kun vanhemmat huolehtivat eikä ole murheen häivää. Mä olen itsekin oppinut joitakin asioita vasta myöhemmin. Ei kaikki asiat tule esiin kaikille samalla tavalla, kun ollaan erilaisissa tynnyreillä kasvettuja.

Joo, vaikken itse noin rikkaassa perheessä elänyt kuin AP, niin siihen maailman aikaan kuitenkin vähän paremmin toimeentulevassa. Esimerkiksi suurin osa kavereistani asui neukkukuutiossa tai rivitalossa, mutta meillä oli hieno uusi ok-talo. 

Ja muistan kyllä kuinka minulla se lapsellisuus säilyi paljon pidempään kuin köyhillä kavereillani, jotka osa potkittiin kotootakin jo 16 vuotiaana pärjäämään ihan yksin. Kaikki piti alkaa nollasta ja maksaa itse.

Ei mulla ollut tavallaan mitään kiirettä kasvaa aikuiseksi, opetella edes ruoanlaittoa tai mitään. Toki se ero siinä sitten näkyi, että ne kovista oloista lähteneet oli paljon osaavampia ja kovempia kuin minä, joka itkua tihrustin typeristä asioista vielä parikymppisenäkin kuin pieni lapsi. 

Vierailija
35/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin tuon asian jo ala-asteella kun ihmettelin miksi joillakin lapsilla oli vanhat fillarit ja samat vaatteet lähes joka päivä. Paremmin asiaa aloin hahmottamaan siinä vaiheessa kun itse ajoin kouluun mopoautolla ja muut sotkivat edelleen fillareillaan. Havahduin huomaamaan, etteivät kaikki olekkaan niin rakastettuja ja toivottuja lapsia vanhemmilleen. Olenkin opettanut omaa poikaani, että ymmärtäisi pysyä poissa tuollaisten lasten seurasta, ettei saisi huonoja vaikutteita.

Kerkesin jo yläpeukuttaa, mutta tuo viimeinen lause sai mieleni muuttumaan. Meidän naapurissa asui perhe, jossa molemmat vanhemmat ryyppäsi ja siellä oli talvellakin aina ihan pimeetä kun säästivät sähköä. Ainut valo oli telkkarin valo. Sossut kävi vähän väliä ovella. 

Heillä oli suloinen pieni tytär ja meidän naapurustosta kukaan ei antanut lastensa leikkiä sen tytön kanssa. Ainoastaan me annettiin meidän pojan leikkiä ja tyttö sai myös käydä meillä välillä syömässä. 

Lopulta se tyttö kaiketi huostattiin ja ne vanhemmat muutti myös pois. Kyllä tuo köyhyys aiheuttaa lapsissa monenlaisia ongelmia, se on selvä. Syrjintä alkaa jo pienestä pitäen.

Vierailija
36/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti noin stanan tyhmiä ihmisiä on olemassa. Ihan kunnolla aikuisiakin. 

Asun Turussa ja täällä oli omina opiskeluaikoina AP:n kaltaisia opiskelijoita ihan valtavasti. Siis täysin insuloituja ja eristettyjä ns. tavallisen nuoren elämästä ja joilla oli käytännössä rajattomasti rahaa käytettävissä mihin nyt ikinä teki mieli, ilman että tarvitsi nostaa tikkuakaan ristiin tai tehdä töitä sen eteen.

Samat tyypit huutelevat aikuisena muita "menemään töihin" kun elävät pääomatuloilla joita eivät ole itse ansainneet vaan saaneet vanhemmilta tai perineet isovanhemmilta.

Ne työpaikatkin on yleensä isin firmasta yms. tästäkään ei puhuta mitään vaan halutaan tehdä vastakkainasettelua eri luokkien välille. Todellisuudessa se työtön nuori voi olla ihan yhtä lahjakas ja ahkera. 

Vierailija
37/37 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisessa kuplassa on saanut elää, ettei tuota tajunnut aiemmin. Muistan kuinka mulle äiti maksoi ajokortin ja ihan uuden auton, enkä millään kehdannut kertoa sitä kavereilleni. Tiesin että ei todellakaan joka kersalle vanhemmat maksa kortin lisäksi vielä uuden autonkin, tai edes vanhaa ruppanaa.

Tai edes korttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi