Sinä, jonka kotona on pääsääntöisesti siistiä ja mukavaa
Yritämme pitää mahd. vähän tavaraa esillä, ja siivota lapsen lelut (lapsen osallistuessa) joka ilta pois.
Kommentit (34)
IKINÄ ei tarvitse siivota KUN aina laittaa KAIKKI HETI paikoilleen.
Se ei vie yhtään sen enempää aikaa kuin jättää kamat lojumaan pitkin. Kun kävelee huoneesta toiseen voi samalla viedä unohtuneen vaatteet paikalleen tai astian tiskikoneeseen.
Meillä on koti aina siinä kunnossa että voi vieraat kutsua. Ei sotkuja missään.
Lapset oppivat myös tähän kun näyttää esimerkkiä, vaikka ei haittaakaan jos leluja lasten huoneessa on lattialla silloin tällöin leikinkin jälkeen.
- siivooja käy kahden viikon välein. Hän käyttää kaksi tuntia pelkkään imuroimiseen ja lattioiden putsaamiseen. Kun imuroi mattojen alta ja kaikki nurkat, ei pölykään vaella. Puolen tunnin imuroimisen jälkeen huomaat, että neljän päivän päästä pitää taas imuroida. Kahden tunnin imuroimisen jälkeen huomaat, että vasta kymmenentenä päivänä pitää imuroida.
Minä voin illalla imuroida vaikki viisi tuntia ja aamulla voi olla uusi urakointi edessä. Meillä on pitkäkarvainen koira, jonka turkki kerää hiekkaa aivan valtavat määrät. Vaikka lenkin jälkeen kuinka pesisit, niin sitten kun koira kuivuu, hiekka alkaa varisemaan ja aamulla näkee taatusti missä koira on nukkunut. Joten meillä imuroidaan vähintään kerran yleensä kaksi kertaa päivässä ja minä inhoan siivoamista!
Unohtakaa siivouspäivät ja suursiivoukset, niistä ei saa kuin päänsärkyä!
Joka päivä jotain pientä niin aina on siistiä, eikä tarvitse stressata monen tunnin siivouksia kun tekee vähän kerrallaan.
Meillä auttaa se, että meillä EI ole siivouspäivää vaan:
Siivotaan vähän niinkuin koko ajan:) Kunnon imurointi kerran viikossa mutta sitten pari kertaa "pahimmat" paikat eli eteinen, keittiö jne.
Pölyjä pyyhin kerran pari viikossa kun näen että pöytien yms. pinnalla on jotain.
Vessa pestään 2-3 krt viikossa.
Lelut kerätään omiin paikkoihinsa joka ilta ja oikeastaan päivän mittaan koko ajan.
Eli on helpompaa pitää koti siistinä kun ylläpitää jonkintasoisen siisteyden koko ajan eikä anna kodin mennä kaaokseen, silloin siivous on paljon hankalampaa.
Näin kotona ollessa jopa nautin siivouksesta koska koti on siistinä niin kaunis.
Minä, mieheni ja kaksivuotias lapsi, joka on oppinut keräämään leluja ja pitämään siistinä paikkoja. Siivoan kerran viikossa kunnolla, joka päivä tai joka toinen päivä imuroin keittiön ja eteisestä hiekat. Järjestelen jatkuvasti = en anna sotkuuntua. Rakastan siisteyttä ja puhtautta. Tyttö syö näkkäriä ja tietty siitä tulee muruja, mutta siivoan ne heti pois niin eivät kulkeudu sohville ja muuta.
Vähän mattoja ja tavaraa yleensäkin, niin helpottaa siisteyden ja puhtauden ylläpitoa. Siisteyden ylläpito on paljoa siivoamista tärkeämpää.
Meidän kaksivuotias saattaa löytää lattialta murun ja sanoa paheksuen, että "äiti, kato roska". Melkeen naurattaa, mutta olen onnellinen, että lapsi oppii kohtuulliseen siisteyteen eikä sitten itsekään koko ajan sotke (tietty lapset aina jonkin verran "sotkevat").
tosin sitten jokaiselle tavaralle on oma paikkansa MYÖS lastenhuoneessa.
Jopa niin pitkälle, että
kaikille lapsille on esim. oma lokero johon voivat sujauttaa valmiit piirrustukset ja askartelut
kaikilla lapsilla on oma laatikko, johon laitetaan päiväksi yökkäri ja mahdollisesti keskeneräinen iltasatukirjaa ja vastaavasti yöksi sitten ne päivävaatteet joita voi käyttää vielä uudelleen
kaikilla lapsilla on 1 oma laatikko, johon he voivat siivota ne lelut mistä eivät oikein tiedä mihin ne kuuluvat (nämä minä sitten siivoilen paikoilleen myöhemmin)
Myös Minulla on oma "sekatavarakori", johon nostelen päivän mittaan epämääräisiä tavaroita joita en ehdi tai jaksa laittaa oikeille paikoilleen. Tämän korin sitten siivoan silloin kuin ehdin tai on tarvetta. Eli näin vaikka lasten muistipelikortti, joka on unohtunut pelilaatikon sisältä tai postin mukana tullut alennuskuponki lentää ensin tuonne sekatavaralaatikkoon ja vasta sitten kun on aikaa niin mietin sille paikan.
Jokainen joutuu siivoamaan. Eli lapset auttavat lelujen keräämisessä, MUTTA en edes oleta lasten siivoavan huoneitaan yksin. Näin siivoaminen on yhdssä ihan luonnollinen osa yhteisiä iltatoimia, sujuu nopsasti ja on vielä ihan kivaakin.
-
Minä voin illalla imuroida vaikki viisi tuntia ja aamulla voi olla uusi urakointi edessä. Meillä on pitkäkarvainen koira, jonka turkki kerää hiekkaa aivan valtavat määrät. Vaikka lenkin jälkeen kuinka pesisit, niin sitten kun koira kuivuu, hiekka alkaa varisemaan ja aamulla näkee taatusti missä koira on nukkunut. Joten meillä imuroidaan vähintään kerran yleensä kaksi kertaa päivässä ja minä inhoan siivoamista!
Minä siivoan meillä. Imuroin pari kolme kertaa viikossa ja suursiivous (matot ulos, petivaatteitten vaihto + tuuletus, pyyhkeitten vaihto, lattioiden pesu, pölyjen pyyhintä, lasipintojen pyyhintä, vessojen pesu jne.) kerran viikossa.
Älä kadehdi tätä, olisin miljoona kertaa mielummin ihminen, jota ei siisteys lotakuttaisi. En vain pysty olemaan sotkussa. Lapset kyllä siivoaa omia jälkiään, samoin mies. Muut jutut haluan tehdä itse, kun muut ei osaa. Niinpä, tiedän kyllä mitä ajattelet.
-Meillä imuroidaan ainakin kerran päivässä(yleensä mies)
-mä siivoilen vessoja muutaman kerran viikossa
-lelut siivotaan yleensä iltaisin, mutta joskus päivälläkin
-aamuisin ja myöhemmin vielä kerran siivoan keittiön
Lattioita luututaan tarpeiden mukaan, ainakin kerran viikossa
-pölyjä ja laseja pyyhitään, kun motivaatio iskee, ehkä n. kerran viikossa tai joka toinen vk
Mun mielestä sellaisesta tulee jo siisti vaikutelma, kun ei tavarat ole ihan hujan hajan ja keittiö täynnä tiskejä jne...Mutta joskus on niinkin, sillä aina ei vain ehdi juoksemaan moppi kädessä, kun lapset sotkee kuitenkin koko ajan...
Mitä te oikein hoidatte itsessänne tuolla suorittamisella??? Ei kerran päivässä siivoaminen ole normaalin rajoissa. Ihan varmasti syy on syvemmällä kuin siinä, että siistissä kodissa on mukavaa.
Mutta meillä on myös kaksi valkoista koiraa ja mustat matot. Juu, pitää olla viimesenpäälle, vaikka käytännöllisyys nolla.
T: Se sama hullu
Osta kuule uusi imuri!
Minä siivoan meillä. Imuroin pari kolme kertaa viikossa ja suursiivous (matot ulos, petivaatteitten vaihto + tuuletus, pyyhkeitten vaihto, lattioiden pesu, pölyjen pyyhintä, lasipintojen pyyhintä, vessojen pesu jne.) kerran viikossa.
Älä kadehdi tätä, olisin miljoona kertaa mielummin ihminen, jota ei siisteys lotakuttaisi. En vain pysty olemaan sotkussa. Lapset kyllä siivoaa omia jälkiään, samoin mies. Muut jutut haluan tehdä itse, kun muut ei osaa. Niinpä, tiedän kyllä mitä ajattelet.
itse sitten laittelen tavarat paikoilleen pari krt päivässä (aamulla sängyt yms ja illlalla muut roippeet).
Mutta salaisuus on kyllä siinä, että turhaa koristetta yms roipetta ei ole ja joka tavaralla on oma paikkansa, yleensä kaapissa eikä kasassa huoneen nurkassa. Tästä on ollut jopa se hyöty, että isommat lapset (3 ja 6v) osaavat jo itse korjata lelut paikoilleen, kun kaikella on oma tuttu laatikkonsa, hyllynsä jns.
eli aina vien mennessäni ja tuon tullessani ja aina onkin siistiä, raikasta ja putsplank :)
imuroin oikeastaan joka pvä, kaikelle on paikat ja säily7tysjärjestelmät on hyvät, muuten ei olisi näin siistiä ja viihtyisää :)
avainasiat mielestäni:
- riittävästi tilaa. Kaikille tavaroille on säilytyspaikka, eikä mikään jää ajelehtimaan
- riittävän vähän tavaraa, eli kierrätykseen/kirppikselle/roskiin kaikki ylimääräinen ja tarpeeton HETI eikä vain tavaran säilöminen varastoihin/kaappeihin odottomaan. Mitään turhaa ei myöskään hankita.
- Kerran vuodessa siivotaan kaikki kaapit, komerot ja varasto
- illalla koti järkätään, eli lapsi kerää lelunsa, keittiö siivotaan ja eteinen järjestetään. Tarvittaessa imurointi (esim. hiekat eteisestä)
- siivooja käy joka toinen viikko. Väliviikollakin pidetään pienellä ylläpitosiivouksella paikat kunnossa.
Perheessämme minä, mies, yksi lapsi (5-v) ja kaksi koiraa.