Muita työelämässä olevia joilla ei ole varaa tehdä lomalla mitään?
Eihän tämä kivaa ole. Akateeminen köyhä olen, aina käynyt töissä. Ero sekoitti koko pakan. Ei ole varaa enää edes Tallinnan risteilyyn. Onneksi lapset jo isoja ja kesätöissä. Elämä on. Ei tartte stressata alennusmyynneistä tms kun ei ole rahaa. Ositukseen ja velkojen maksun jälkeen ei mitenkään raha riitä omaan kaksioon. Vuokrakämppä yli tonnin kuussa. Kaupungin kämppää en tule saamaan kun lapset ei enää alaikäisiä ha muuttavat kohta pois. Ainut työmahdollisuus nykyisellä alalla pk- seudulla. Suht pienipalkkainen eriryisasiantuntemusta vaativa työ. Jos tässä muuttaisi muualle Suomeen ja kävisi jonkun laitoshuoltajakoulutuksen tms. Sitten vois ostaa vaikka kaksion ja elellä siellä. Elämä on.
Kommentit (80)
Huhhuh kyllä ihmiset tuhlaavat hirvittävät rahat asumiseen jos 1000€ ei riitä kuukaudessa vuokraan/laina+vastikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksinasuva 4100e palkalla enkä minäkään voi tehdä juri mitään lomalla jos haluaa toimivan auton ja kunnossa olevan talon/asunnon. Kaikki rahat menee joko ASP tilille tai säästötilille autoa varten. Esim nyt säästötilillä 18k mutta ei riitä vielä kunnolliseen autoon jos sinne pitäisi jättää 10k hätävaraa. 8 tonnilla ei enää nykypäivänä saa hyväkuntoista autoa. Kunnossa olevien asuntojen hinnatkin alkaen 150k (kyse ei kasvukeskuksesta) ja tuokin yksinasuvalle paha summa.
Taidat trollata? En ole ikinä maksanut autosta yli 3000 euroa ja kuitenkin yli 20 v olen autoillut lähes päivittäin. Ei ole mitään ongelmia ollut päästä paikasta toiseen ja monta ulkomaan reissuakin olen halpisautoilla tehnyt huoletta. Tosi moni ajaa nykyään status syistä aivan liian kalliilla autoilla ja sitten ei ole muuhun elämiseen varaa.
Hätävarasta sen sijaan ei kannata tinkiä ja tuo 10 k on äkkiä käytetty jos joutuu työttömäksi tai sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on ne työt, joita on vain päälaupunkiseudulla?
Paremminhan töitä nykyään on Tampereella ja jopa Turussa. Joissa kuitekin vuokrat reilun kolmanneksen alempana tuosta. Ja pendelöintikin on mahdollista.
Esim. Taidealat jne. Jos vaikka soitat huilua orkesterissa tai olet töissä museossa tms, niin niitä töitä ei oke molissa pilvin pimein.....Ja jos vaikka tykkää olla muusikko, niin aika raju kolaus sitten siirtyä tarjoilijaksi tms halvempien vuokrien takia.
Ei ole molissa, ei, mutta on niitäkin silti pååkauounkiseudun ulkopuolella enemmän kuin pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremminhan töitä nykyään on Tampereella ja jopa Turussa. Joissa kuitekin vuokrat reilun kolmanneksen alempana tuosta. Ja pendelöintikin on mahdollista.
Tampereella EI OLE TÖITÄ. Täällä on korkea työttömyys. Olen asunut Tampereella 35 vuotta joten tiedän varmasti paremmin kaupungin kuviot kuin sinä. Tampereelta löytyy siivoojille töitä, kunnollisia työpaikkoja ei ole, koska ne on jo täytetty ja niissä pysytään.
Nythän sieltä vielä vähenee paikat, kun Posti keskittää toimintaansa Helsinkiin Tampereelta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös akateeminen lomanviettäjä. Tänään meni hermo penninvenytykseen lomalla ja kävin kahvilassa kahvilla ja pullalla. Takana siis ero, lasten kustannukset joita toinen vanhempi ei maksa, omat opiskelut ja siitä johtuva pienempi palkka. Olisi kiva päästä jonnekin reissuun, mutta pääsinhän edes elokuviin viime viikolla vitosen päivänä.
Opiskelijan elämä .
Ompa ihanaa olla työtön kun ei ole mitään ongelmia siinä ettei ole varaa lomailla muualla kuin kotona. 🤣
Telkkari ja netti avartaa kun sieltä näkee maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh kyllä ihmiset tuhlaavat hirvittävät rahat asumiseen jos 1000€ ei riitä kuukaudessa vuokraan/laina+vastikkeeseen.
Koettakaa jo tajuta että asuminen Helsingissä maksaa paljon enemmän kuin asuminen jossain Simpeleellä. Kaikki eivät saa kaupungin asuntoa. Jos haluaa ostaa kaksion, niin se maksaa saman kuin kartano siellä Simpeleellä. Vaikka olisi pääomaa niin se ei riitä ja joudit silti ottamaan ison lainan. Vuokrat kaksioissa on noin 900- 1300 e (ei keskustassa tai arvoalueilla). Jos olet vaikka jossain orkesterissa töissä tai museossa asiantuntija, niin ainut työmahdollisuutesi on pk- seutu jos et vaihda hoivatyöhön (aikuiskoulutus, lainat jne ni eipä kannata sekään enää).
Vierailija kirjoitti:
12 000 euroa vuokraan vuodessa? AHAHHAHAHAH akateeminen ja silti noin tyhmä.
joo mä nauroin samaa.en kyl töitä tekis ja lähettäis jonkun tilille 12 000euroo.nyt olen 43v ja asuntolaina maksettu omakotitalosta.
Vierailija kirjoitti:
Ompa ihanaa olla työtön kun ei ole mitään ongelmia siinä ettei ole varaa lomailla muualla kuin kotona. 🤣
Telkkari ja netti avartaa kun sieltä näkee maailmaa.
joo varmasti on ihanaa olla siellä kerrostalo luukussa joka päivä.tollasii apinoita löytyy yllättävän paljon.oliko kiva juhannuksenakin katella luukun ikkunasta ulos kun muuhun ei ole varaa.
Matkailualan yritykset, ravintolat kahvilat kiittävät, että hallitus vie kulutuksen.
Minulla jää käteen 1600 euroa kuukaudessa. Siitä pois vuokra on 850 euroa. Vesi, sähkö ja muut kulut päälle. Auton ylläpito maksaa. En onneksi näe nälkää eikä ole lapsia tai lemmikkejä kärsimässä kanssani. Ei ole edes parisuhdetta. Miksi kukaan olisi köyhän naisen kanssa? Lomalla en matkusta yhtään minnekään ja hieman häpeän tilannettani, mutta toisaalta odotan, että saan levätä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää käteen 1600 euroa kuukaudessa. Siitä pois vuokra on 850 euroa. Vesi, sähkö ja muut kulut päälle. Auton ylläpito maksaa. En onneksi näe nälkää eikä ole lapsia tai lemmikkejä kärsimässä kanssani. Ei ole edes parisuhdetta. Miksi kukaan olisi köyhän naisen kanssa? Lomalla en matkusta yhtään minnekään ja hieman häpeän tilannettani, mutta toisaalta odotan, että saan levätä kunnolla.
missä noin paska palkka? mä olen remontti mies tehtaalla ja saan 2100 e käteen kuukaudessa ja olen täällä pieni palkkaisin koska ikää vaa 30v
Vierailija kirjoitti:
Töissä ollessa sain ihan saman käteen palkkaa, pärjäsin. Tosin miehen kanssa kaksin. Jäi säästöön vähän ,ja en kyllä koskaan hävennyt tilannettani. Nyt olen eläkkeellä.Älä sinäkään. toivottavasti sinullakin jää vähän yli pakollisten kulujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Pakollisten kulujen jälkeen ruoan saa, mutta mitään ylimääräistä ei voi suunnitella. Auto on pakko olla, kun julkiset ei riittämiin paikkakunnalla toimi. Yksin asuminen on järkyttävän kallista.
Mihin kesällä rahaa tarvii? Kesällä on ihana vain kulkea ja katsella, käydä vaikka uimassa. Talvella sitä maksullista tekemistä enemmän kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella EI OLE TÖITÄ. Täällä on korkea työttömyys. Olen asunut Tampereella 35 vuotta joten tiedän varmasti paremmin kaupungin kuviot kuin sinä. Tampereelta löytyy siivoojille töitä, kunnollisia työpaikkoja ei ole, koska ne on jo täytetty ja niissä pysytään.
Tämä on totta. Täällä vaikea saada töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein saa kiinni ajatuksesta,että lomalla olisi mentävä jonnekin,pois kotoa. Onhan se loma lomaa kotonakin,kun ei ole niitä arkirutiineja. Voi aamulla miettiä mitä tekisi,ihan varmasti lähelläkin on mukavia paikkoja käydä. Eväät mukaan ja menoksi. En ole käynyt ulkomailla ikuisuuksiin,eikä edes tee mieli. Tutut ja sukulaiset ihmettelee,ja korostavat itseään kertomalla reissuistaan. Olen olevinaan kiinnostunut. Ja ei minulla rahaa paljon ole,mutta ehkä reissun verran olisi. Mutta käytän sen muuhun.
Miten vältät kotilomallasi arkirutiinit, petaamiset, siivoukset, kokkaamiset, ruokakaupassakäynnit, roskienviennit, pyykinpesun,
Moni lähtee kotoaan jotta pääsee niistä eroon hetkeksi.
Palkkaa siivooja vaikka kerran viikossa. Se on PALJON halvempaa kuin muualla lomailu, sillä hoituu jo muut kuin ruokapuoli ja osan voi verotuksessakin vähentää!
Sitten voitte lomailla ihan kuin olisitte poissa kotoa. Pitäähän niillä hotelli- ja mökkilomillakin yleensä ruokapuoli miettiä. Ja lomalta palatessa pyykkivuoren huolto odottaa aina.
Me pidetään vuosilomista pari viikkoa aina helmikuun aikaan, silloin on meilläkin varaa lähteä ulkomaille, ja se tauko talven ankeuteen on ihanaa! Hinnat jopa reilusti alle puolet kesähinnoista.
Kesällä en edes kaipaa minnekään muualle. Pyöräilemme, uimme, käymme piknikillä kallioilla ja pelaamme pelejä puistossa...
Joo ei oo mihinkään varaa. Palkka tuli ja meni.
Ei ole varaa tehdä mitään?
-Uimarannat on ilmaisia, ja jos ei yleisellä rannalla viihdy niin Suomi on täynnä järviä niin että varmasti jokaisen asuinpaikkakunnalta tai lähistöltä löytyy järvi.
-Jos omistat polkupyörän, tie on auki taivasta myöten.
-Jos ei pyörää voi tehdä retkiä ympäristöön jalkaisin tai hypätä bussiin. Bussihinnat ei päätä huimaa,.
-Jos asut keskustassa, lähde esikaupunkeihin ja hakeudu luontoon. Löytyy rauhallisia paikkoja jos niitä kaipaa.
-Kaupungeissa on ilmaisia museoita ja näyttelyitä, on viihtyisiä puistoja. Voi mennä vaikka piknikille nurmikolle!
Aivan takuulla löytyy tekemistä, halpaa ja täysin maksutonta jos vain haluaa. Nykyään vaan kaikki pitää tuoda valmiina eteen.