Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anniina Jalkanen muuttaa saaristoon

Vierailija
25.06.2024 |

Suurenmoisen paikan ovat kyllä löytäneet.

Mielenkiintoista nähdä vlogeja uudesta paikasta ja elämästä saaressa. Jos tiedätte saaristoelämästä muitakin vlogeja niin otan kiitollisena vinkkejä vastaan.

Kommentit (9211)

Vierailija
1261/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ilmeisesti pitää tuota ihan pikkuisena autiona saarena keskellä avomerta. Iltalenkin kun vetää saaren kiertäen niin se on semmonen 6km lenkki, mieti tollanen alue vain sinun perheesi käytettävissä. Nojoo ei ne koko saarta omista mutta on varmasti lokoisat oltavat tuola lapsilla olla ja temmeltää. Muutama mopo ja mönkkäri niin varmasti ikimuistoinen lapsuus. Aina voi kutsua muilta saarilta lapsia kylään vaikka viikoksi näin kesäisin.

Kuinka temmellät talvella?

Ei lapsilta tekeminen lopu. Mitä kuvittelet että me maalla kasvaneet lapset tehtiin talvisin?

Ei se talvikaan kyllä ollut mikään este mopoilulle, talvella sinne perään laitettiin pulkka ja homma oli entistä hauskempaa. Te kaupunkilaiset ootte kyllä tosi vieraantuneita maalaiselämästä, ette pärjää jossei kerrostalosi alakerrassa o

Mopoilulle? Tossa pihapläntissä?

Vierailija
1262/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saaristossa on punkkeja, mutta Itä-Suomessa on itäsuomalaisia. Valitsen mielummin punkit anytime.

Mulla sama. Terveisiä ulkosaaristosta. Yhteyslautta ajaa tänään 5 vuoroa. 

Veronmaksajat kiittää.  Nykyajan kermaperseet pitää kuskata veronmaksajien rahoilla saarista mantereelle.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkeista saaristossa: on todella alue- ja saarikohtaista. Meidän mökillä koirat rymyävät pitkin heinikoita ja metsää ja tasan 2 punkkia olen bongannut niistä tänä kesänä, kummallakin kerralla nymfi vasta etsi kiinnittymiskohtaa, joten oli helppo napata pois. Ystävän saaressa lähellä Ahvenanmaata punkkeja on niin paljon, että niitä sai nyppiä koirista joka heinikköpyrähdyksen jälkeen.

Pihapiiri kannattaa pitää siistinä (lyhyt ruohikko), punkkirokotus sekä tarkistus joka ilta, noilla pärjää jo todella hyvin. Rokote suojaa puutiaisaivokuumeelta, päivittäinen tarkistus taas borrelioosilta (se ei tartu heti, vaan vaatii käsittääkeksi sen n. 12h). 

Mieluummin vietän kesäni täällä saaristossa kuin muualla Suomessa hyttysten syötävänä. Täälä ei oikeasti hyttysiä oikeastaan edes ole. 

Vierailija
1264/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ilmeisesti pitää tuota ihan pikkuisena autiona saarena keskellä avomerta. Iltalenkin kun vetää saaren kiertäen niin se on semmonen 6km lenkki, mieti tollanen alue vain sinun perheesi käytettävissä. Nojoo ei ne koko saarta omista mutta on varmasti lokoisat oltavat tuola lapsilla olla ja temmeltää. Muutama mopo ja mönkkäri niin varmasti ikimuistoinen lapsuus. Aina voi kutsua muilta saarilta lapsia kylään vaikka viikoksi näin kesäisin.

Ei lapsilta tekeminen lopu. Mitä kuvittelet että me maalla kasvaneet lapset tehtiin talvisin?

Ei se talvikaan kyllä ollut mikään este mopoilulle, talvella sinne perään laitettiin pulkka ja homma oli entistä hauskempaa. Te kaupunkilaiset ootte kyllä tosi vieraantuneita maalaiselämäst

Pihapläntti? Heidän tilansa koko taisi olla 17hehtaaria ja koko saari on 130hehtaaria. Ei mikään pläntti. 

Vierailija
1265/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saaristossa on punkkeja, mutta Itä-Suomessa on itäsuomalaisia. Valitsen mielummin punkit anytime.

Veronmaksajat kiittää.  Nykyajan kermaperseet pitää kuskata veronmaksajien rahoilla saarista mantereelle.  

Osa lautoista on ihan osa tieverkostoa, siinä missä ne autiot tiet siellä skutsissa. Eli ihan samasta kassasta menee ne, kun se sun mökkis lähellä oleva asfaltoitu tie.

Vierailija
1266/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se talvikaan kyllä ollut mikään este mopoilulle, talvella sinne perään laitettiin pulkka ja homma oli entistä hauskempaa. Te kaupunkilais

Ei se piha ole 17h, johan tuollaine eläintarha kansoittaa pellot.  Et sä voi mennä toisten tonteille mopoilemaan.

Vierailija
1267/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punkeista saaristossa: on todella alue- ja saarikohtaista. Meidän mökillä koirat rymyävät pitkin heinikoita ja metsää ja tasan 2 punkkia olen bongannut niistä tänä kesänä, kummallakin kerralla nymfi vasta etsi kiinnittymiskohtaa, joten oli helppo napata pois. Ystävän saaressa lähellä Ahvenanmaata punkkeja on niin paljon, että niitä sai nyppiä koirista joka heinikköpyrähdyksen jälkeen.

Pihapiiri kannattaa pitää siistinä (lyhyt ruohikko), punkkirokotus sekä tarkistus joka ilta, noilla pärjää jo todella hyvin. Rokote suojaa puutiaisaivokuumeelta, päivittäinen tarkistus taas borrelioosilta (se ei tartu heti, vaan vaatii käsittääkeksi sen n. 12h). 

Mieluummin vietän kesäni täällä saaristossa kuin muualla Suomessa hyttysten syötävänä. Täälä ei oikeasti hyttysiä oikeastaan edes ole. 

Silti pitää tehdä ne punkkitarkastukset. Muutenhan ei tiedä onko punkkeja 40 vai 0.

Meillä on löytynyt neljästä ihmisestä ja kahdesta koirasta tänä kesänä vain kaksi punkkia. Toinen oli minulla ja sairastin sitten borrelioosin ja ruusun.

Vierailija
1268/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa lautoista on ihan osa tieverkostoa, siinä missä ne autiot tiet siellä skutsissa. Eli ihan samasta kassasta menee ne, kun se sun mökkis lähellä oleva asfaltoitu tie.

Ilman autoakin pärjää.

Vierailija
1269/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo muija on täysin hurahtanut.  Yritti kaupata fluoritonta hammastahnaa,  ollut kaikenlaisilla dieeteillä.  

Vierailija
1270/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me maalla mopoillaan ihan kaikkien mailla kunhan ei viljelyksillä. Melkoinen eläintarha heillä jos 17hehtaarille menee pelkäästään muutama elukka. Tiedätkö paljonko on hehtaari? Normaali omakotitalotontti on 2000 neliötä, se on 0.2Ha. Itse olen peltoautoillut aikoinaan tosi reteesti 3 hehtaarin pellolla

Vierailija
1271/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me maalla mopoillaan ihan kaikkien mailla kunhan ei viljelyksillä. Melkoinen eläintarha heillä jos 17hehtaarille menee pelkäästään muutama elukka. Tiedätkö paljonko on hehtaari? Normaali omakotitalotontti on 2000 neliötä, se on 0.2Ha. Itse olen peltoautoillut aikoinaan tosi reteesti 3 hehtaarin pellolla

Tätini peri 300hehtaaria, ei heidän maillaan naapurit päristele mopoilla.  Mopoiluhan onkin älyvapaiden harrastus.

Vierailija
1272/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mulla on semmonen käsitys, että punkit ei helposti irtoa esim uidessa tai pestessä, vaikka eivät vielä olisikaan kiinni ihossa?

Ja sinilevän seassa uiminen ei ehkä ole hyvä ratkaisu sekään.

Vierailija
1273/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt be böndet toi muurahaiset mukanaan tuonne pihalle! Arvatkaa, saako niitä pois?

No saako? Ja kuinka paljon niitä nyt paljun mukana voi tulla? Vai oliko ne paljun mukana?

Eiköhän tuolla saarella ole muurahaisia ihan omasta takaa. Kyllä uusille tilaa löytyy. Ehkä ei ihan vielä kannata elsua tehdä niistä.

Kuka hvetti haluaa muurahaisia pihalleen?  Sinä varmaan.  Eiköhän tuolla punkkejakin ole tarpeeksi.

Se joka ei pelkää luontoa, hyönteisiä eli minä. Niitä on aina ollut miljoonia pihalla, hyvin on eletty yhdessä.

Vierailija
1274/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti pitää tehdä ne punkkitarkastu

No niinhän juuri tuossa lainaamassasi tekstissäni kirjoitin. Päivittäinen tarkastus. Itse teen tarkistuksen aina, jos olen liikkunut heinikossa tai metsässä tai jos koirat ovat liikkuneet + vielä joka ilta. Ei ole iso homma. 

Kuten joku jo kirjoittikin, kiinnitymättömät punkit eivät kovin helposti huuhtoudu pois suihkussa, lisäksi säilyvät vaatteissa viikkoja elivoimaisina eli kiinnittynyt punkki on saattanut olla takin uumenissa päiviä ennen kiinnittymistä.

Vierailija
1275/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinhän juuri tuossa lainaamassasi tekstissäni kirjoitin. Päivittäinen tarkastus. Itse teen tarkistuksen aina, jos olen liikkunut heinikossa tai metsässä tai jos koirat ovat liikkuneet + vielä joka ilta. Ei ole iso homma. 

Äsken sulla oli vain yksi koira. Otitko tässä välissä niitä lisää?

Kyllä se on helvetinmoinen urakka, kun on kaksi aikuista, kolme lasta, kolme koiraa ja viisi kissaa. Eikä se edes riitä, että sen tekee kerran vuorokaudessa, vaan se pitää tehdä aina kun siellä ulkona on pyöritty.

Vierailija
1276/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt be böndet toi muurahaiset mukanaan tuonne pihalle! Arvatkaa, saako niitä pois?

No saako? Ja kuinka paljon niitä nyt paljun mukana voi tulla? Vai oliko ne paljun mukana?

Eiköhän tuolla saarella ole muurahaisia ihan omasta takaa. Kyllä uusille tilaa löytyy. Ehkä ei ihan vielä kannata elsua tehdä niistä.

Kuka hvetti haluaa muurahaisia pihalleen?  Sinä varmaan.  Eiköhän tuolla punkkejakin ole tarpeeksi.

Se joka ei pelkää luontoa, hyönteisiä eli minä. Niitä on aina ollut miljoonia pihalla, hyvin on eletty yhdessä.

Muurahaiset tekevät tuhoja päästessään rakenteisiin.  Kokemusta on.

Vierailija
1277/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äsken sulla oli vain yksi koira. Otitko tässä välissä niitä lisää?

Kyllä se on helvetinmoinen urakka, kun on kaksi aikuista, kolme lasta, kolme koiraa ja viisi kissaa. Eikä se edes riitä, että sen tekee kerran vuorokaudessa, vaan se pitää tehdä aina kun siellä ulkona on pyöritty.

Sekoitat nyt asioita aika lahjakkaasti. Molemmissa kirjoituksissani kirjoitan koirista, koska niitä on kaksi. 

Punkkitarkastus ei oikeasti ole iso homma, vaikka saat sen siltä kuulostamaan. Aikuiset osaavat tehdä sen itselleen enkä kyllä kokenut lasten tarkastamista raskaaksi, vaikka heidän ollessaan pieniä kaikki kesät saaristossa vietettiinkin. 

Koirat ovat lyhytkarvaisia, joten punkin näkee heti. Joka kerta, kun koirat tulevat pusikosta, silmäilen ne nopeasti läpi, on nopeasti tehty. 

Älä tee asioista liian vaikeita.

Vierailija
1278/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mulla on semmonen käsitys, että punkit ei helposti irtoa esim uidessa tai pestessä, vaikka eivät vielä olisikaan kiinni ihossa?

Ja sinilevän seassa uiminen ei ehkä ole hyvä ratkaisu sekään.

Ja tässä toinen hysterian aihe, sinilevä!! Sekin vähön riippuu missäpäin on,meidän poukamassa sitå ei ole ollut useisiin vuosiin. Ja uin vaikka olis pientä hippua, en tietenkään sukeltele silloin j lapset ei silloin ui. Mutta ehkä parempi, että suurin osa punkkeja ja sinilevää pelkääviä pysyy siellä sisämaassa. Parempi meille, Pärren sanoin: Parempi ku turisti ei tule ollenkaan.

Vierailija
1279/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jotkut lapset osaa keksiä itse tekemistä, ei tarvitse olla hoploppeja ja muita kuten uusavuttomat kaupunkilaispennut vanhempineen tarvitsee.

Vierailija
1280/9211 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkkitarkastus ei oikeasti ole iso homma, vaikka saat sen siltä kuulostamaan. Aikuiset osaavat tehdä sen itselleen enkä kyllä kokenut lasten tarkastamista raskaaksi, vaikka heidän ollessaan pieniä kaikki kesät saaristossa vietettiinkin. 

- Ei ne aikuisetkaan esimerkiksi selkää, niskaa jne pysty itse tarkastmaan. Tai päätään.

Koirat ovat lyhytkarvaisia, joten punkin näkee heti. Joka kerta, kun koirat tulevat pusikosta, silmäilen ne nopeasti läpi, on nopeasti tehty. 

- Heidän koiransa eivät ole lyhytkarvaisia ja heillä on viisi kissaa, jotka nekään eivät kaikki ole lyhytkarvaisia.

- Eikä he voi alkaa silmäillä kolmea koiraa samaan iakaan kun vahdittavana on kaksi pientä lasta.

- Sen lisäksi heillä kun on vielä kolme lasta.

Älä tee asioista liian vaikeita.

- En tee. Olen realisti. Miksi sinun pitää vänkyttää loputtomiin ihan päivänselvää asiaa.

Ketju on lukittu.