Miksi joku haluaa ylemmän AMK-tutkinnon eikä oikeaa maisteritutkintoa?
Miksi tuollainen pitää edes olla. Eihän se ole sama kuin oikea maisteri, vaikka voissa paistaisi.
Kommentit (81)
Kun nyt kerran olet huolellisesti perehtynyt asiaan, niin kerropa tiiviisti, mitä eroja olet erityisesti löytänyt AMK- ja yliopistomaistereiden opinnäytetöiden välillä? Mitkä seikat toistuvat useimmin ja mitkä erot ovat tieteellisesti painavimmat?
Ehkäpä se työllistyminen on kuitenkin oppiarvoa tärkeämpi asia?
No yksi syy voi olla se, että kyseiselle tutkinnolle ei ole yliopistossa koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
No yksi syy voi olla se, että kyseiselle tutkinnolle ei ole yliopistossa koulutusta.
No tämä on ymmärrettävää. Mutta kuka ihme haluaisi esim. opiskella ylemmän tradenomitutkinnon ennemmin kuin KTM, tai ylemmän insinööritutkinnon, ennemmin kuin DI?
yamk keskittyy yleensä liiketoiminnan ja yrityksen tehokkuuden tehostamiseen, maisteri taas herrakerhojen "oikeiden mielipiteiden" papukaijamaiseen toisteluun. maisteri saa itse päättää tutkimuskohteensa, mutta liian väärät hylätään, ja semiväärän toteuttaessaan maisteri jää valmistuttuaan tutkintoinensa omilleen
aika moni suomalainen tuntuu olevan vielä pimennossa siitä, että kyseessä on lähinnä yksi porras dominanssihierarkiassa. lääkärit psykopaattisia teloittajia ja silpojia, kuin jonkinlainen lääketeollisuuden raaka erikoispalkka-armeija
jos haluaa säilyttää järkensä ja sielunsa, kannattaa pysytellä mahdollisimman kaukana hierarkian kärjestä. sillä sinne pääsee vain lahtaamalla alempiaan
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt kerran olet huolellisesti perehtynyt asiaan, niin kerropa tiiviisti, mitä eroja olet erityisesti löytänyt AMK- ja yliopistomaistereiden opinnäytetöiden välillä? Mitkä seikat toistuvat useimmin ja mitkä erot ovat tieteellisesti painavimmat?
Mites esimerkiksi se, että amk opinnäytetyön (sekä tavallisen että yamk) voi tehdä parityönä ja siihen riittää ihan muutama lähde ja muu voi olla mutua? Ainakaan oikeiden yliopistotutkintojen graduna ei menisi ikinä tuollainen läpi.
Mikä on ylempi AMK? Minä luulin, että joku vaan sanoi niin, koska ylempi amk kuulostaa paremmalta kuin amk. Tuli mieleen, onko muut amk ja yksi on ylempi amk.
onhan se nyt hienompaa olla ylempi alempikorkeakoulu tutkinto
Vierailija kirjoitti:
onhan se nyt hienompaa olla ylempi alempikorkeakoulu tutkinto
Ylempi puskakemisti
Yamk tulee valmiiksi nopeasti työn ohella ja opinnäytetyön tekee yleensä työajalla omalle työpaikalle, eli saa palkkaa koko opiskeluajalta. Ja tietysti palkka nousee opintojen myötä. Maisterin tutkinnossa teet opintoja todennäköisesti pidempään, gradun vapaa-aikana ja ilmaiseksi, ja vaikka tekisit firmalle, niin ei ne sua sinne kuitenkaan palkkaa.
Luepa Ap Pertti Hemanuksen yliopistomaailmaan sijoittuvat dekkarit. Minulla loppui kiinnostus yliopistoon hakemiseen nuo luettuani.
T opistokoulutettu
Miksi joku haluaa pilipali-tutkinnon jostain maalaisyliopistosta eikä Helsingistä?
Maailma on ihmeitä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Luepa Ap Pertti Hemanuksen yliopistomaailmaan sijoittuvat dekkarit. Minulla loppui kiinnostus yliopistoon hakemiseen nuo luettuani.
T opistokoulutettu
> lukee yliopistomaailmaan sijoittuvia rikosdekkareita (fiktiota) ja tekee sen jälkeen päätelmiä yliopistosta:
> loppui kiinnostus yliopistoon hakemiseen, mutta on kuitenkin yliopistokoulutettu
Joo, ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta amk-hullu! Pitkästä aikaa. Sulla olikin nyt vähän pidempi jakso suljetulla. Muista lääkkeet.
Ei taida olla lääkitystä tuohon sairauteen.
Opiskelen tällä hetkellä ylemmässä AMK:ssa juurikin tradeomi-linjalla, koska se hyödyttää paremmin minua työssäni, jota nyt teen, saan opiskeltua töiden ohessa, opinnäytetyöni on projekti, jonka muutenkin joutuisin töissä tekemään. En ole niin tittelin perään vaan haen lähinnä itselleni sopivaa kehitystä ja koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ylempi AMK? Minä luulin, että joku vaan sanoi niin, koska ylempi amk kuulostaa paremmalta kuin amk. Tuli mieleen, onko muut amk ja yksi on ylempi amk.
Mikä on alempi korkeakoulu? Minä luulin, että joku vaan sanoi kandi, kun se kuulostaa paremmalta kuin ei mitään. Tuli mieleen, onko muut kandeja ja yksi maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku haluaa pilipali-tutkinnon jostain maalaisyliopistosta eikä Helsingistä?
Maailma on ihmeitä täynnä.
Työnhaussa ei ole väliä, mistä korkeakoulusta Suomessa on valmistunut.
Katsoa kunnykiopistoon pyritään ja vain harvoin päästään.
Joskus on menty sitten amikseen ja töihin ja sitten harmittaa kun maisterit aloittaa paremmista hommista ja paikoilta kuin amikset. Tai sitten saattaa iskeä akateeminen kompleksi kuten minulla.
Koska ihminen ikääntyessään järkevöityy voi luku- ja etenemishaluja ruveta löytymään. Silloin on hyvä jos voi paikkailla ditä ammattiosaamista - aina yamkiin asti.
Onneksemme työnantaja suhtautuu yamkiin suurin piirtein yhtä lailla kuin yliopistotutkintoonkin, vaikka onhan maisterissa aina sellainen pieni akateeminen pintakiilto joka joidenkin mielestä yamkista puuttuu. Tottakai on iso meriitti että ihminen opiskelee. Nuorella ihmisellä tuo kyllä noteerataan ja saatat päästä herrahissiin. Jos olet keski-ikäinen etkä ns. "hyvä jätkä" johdon mielestä, ei urakehitystä välttämättä tapahdu vaikka saisit minkä tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/ammattikorkeakoulututkinnot
Pelkkä amk-tutkinto on alempi korkeakoulututkinto, laajuudeltaan 210, 240 tai 270 opintopistettä, ja ylempi amk on sitten ylempi tutkinto, 60 tai 90 opintopistettä ja suoritetaan monimuotoisena.
Huomenta amk-hullu! Pitkästä aikaa. Sulla olikin nyt vähän pidempi jakso suljetulla. Muista lääkkeet.