Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku haluaa ylemmän AMK-tutkinnon eikä oikeaa maisteritutkintoa?

Vierailija
25.06.2024 |

Miksi tuollainen pitää edes olla. Eihän se ole sama kuin oikea maisteri, vaikka voissa paistaisi.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ylempi AMK? Minä luulin, että joku vaan sanoi niin, koska ylempi amk kuulostaa paremmalta kuin amk. Tuli mieleen, onko muut amk ja yksi on ylempi amk. 

Mikä on alempi korkeakoulu? Minä luulin, että joku vaan sanoi kandi, kun se kuulostaa paremmalta kuin ei mitään. Tuli mieleen, onko muut kandeja ja yksi maisteri.

Kandi on alempi korkeakoulututkinto, siinä on tehty suppea kanditutkielma eikä gradua ja syventäviä opintoja vain vähän.

Rankkaisin kandin ja yamkin suht samalle tasolle. Maidterintutkinnossa on laajempi teoriaosuus. Tietenkin yamkista voi venyä aina tohtoriin asti. Se edellyttää mielestäni vähän pitempää loikkaa kuin maisteristq tohtoriksi.

Vierailija
22/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nyt kerran olet huolellisesti perehtynyt asiaan, niin kerropa tiiviisti, mitä eroja olet erityisesti löytänyt AMK- ja yliopistomaistereiden opinnäytetöiden välillä? Mitkä seikat toistuvat useimmin ja mitkä erot ovat tieteellisesti painavimmat?

Mites esimerkiksi se, että amk opinnäytetyön (sekä tavallisen että yamk) voi tehdä parityönä ja siihen riittää ihan muutama lähde ja muu voi olla mutua? Ainakaan oikeiden yliopistotutkintojen graduna ei menisi ikinä tuollainen läpi. 

Jeps. YAMK-tutkinnot ovat nimensä mukaisesti enemmän ammatillisia. Liekö niillä edes mitään tieteellisten tutkimusmetodien kursseja siellä, ainakaan ei lähteiden käytössä ja metodologiassa näy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku haluaa pilipali-tutkinnon jostain maalaisyliopistosta eikä Helsingistä?

Maailma on ihmeitä täynnä.

Sinunlaistesi tollous on yksi niistä.

Vierailija
24/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luepa Ap Pertti Hemanuksen yliopistomaailmaan sijoittuvat dekkarit. Minulla loppui kiinnostus yliopistoon hakemiseen nuo luettuani.

T opistokoulutettu

Opistokoulutettu muodostaa käsityksensä yliopistosta ja oman kouluttautumisen strategiansa lukemalla dekkareita. Ei siinä mitään, lukeminen kannattaa aina ja on mukavaa ajanvietettä. 

Vierailija
25/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku haluaa pilipali-tutkinnon jostain maalaisyliopistosta eikä Helsingistä?

Työnhaussa ei ole väliä, mistä korkeakoulusta Suomessa on valmistunut.

Monissa isoissa yhtiöissä on työhakemuksille kaksi pinoa. Helsingin yliopisto&Aalto ja sitten ne muut. Ensin luetaan HY/Aallon hakemukset ja jos sieltä ei löydy tarpeeksi sopivia hakijoita, siirrytään pinoon muu.

Vierailija
26/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yamk tulee valmiiksi nopeasti työn ohella ja opinnäytetyön tekee yleensä työajalla omalle työpaikalle, eli saa palkkaa koko opiskeluajalta. Ja tietysti palkka nousee opintojen myötä. Maisterin tutkinnossa teet opintoja todennäköisesti pidempään, gradun vapaa-aikana ja ilmaiseksi, ja vaikka tekisit firmalle, niin ei ne sua sinne kuitenkaan palkkaa. 

Tämä. Ja huomattavan monilla päämotiivina YAMK-tutkinnon hankkimiselle ovat pätevyysvaatimukset rekryissä. Työelämässä kerrytettyä osaamista saattaa olla vuosikymmenten ajalta, mutta tietyillä aloilla tie nousee jossain vaiheessa pystyyn, kun etenemisen vaatimuksena on käytännössä ylempi korkeakoulututkinto. 

Vierailija
27/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä miksi suorittaa YAMK insinöörin tutkintoa, kun DI:ksi valmistuu insinööristä n. 2 vuodessa. Diplomityöstä saa aina palkkaa ja opinnot voi suorittaa monimuoto-opintoina.

Vierailija
28/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata nyt enää huudella asiasta mistä vaikuttaisi olevan vain mutua. Opiskelen itse työn ohessa YAMK-tutkintoa parhaillaan, ja ainakin meillä on laajat metodologiset opinnot, joiden läpäisemiseksi oli saavutettava tietty prosenttimäärä oikein tentissä. Tenttiä joutui joku uusimaan useampaan kertaan. Moniin kirjallisiin tehtäviin on täytynyt käyttää myös englanninkielisiä artikkeleita tai tohtorin tutkielmia lähteinä. Oppariin  lähteeksi ei kelpaa gradu tai yamk-tutkielma, vaan täytyy olla vertaisarvioitu tutkijan/tutkijoiden kirjoittama artikkeli, kirja tai väitöskirja. Mut ehkä kaikissa AMK:ssa ei ole samoin, sitä en osaa sanoa.

Ja YAMK-tutkinnon valitsin jatkokoulutukseksi juuri sen takia, että se laajentaa nimenomaan ammatillista osaamistani. Minulla oli kyllä paikka myös hallintotieteen maisteriopintoihin, mutta valitsin YAMK:n. Palkkaa en opparista organisaatioltani saa, mutta pääsenpä kehittämään olennaisia asioita ohjatusti. Kaikki voittaa.

Vierailija
29/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa isoissa yhtiöissä on työhakemuksille kaksi pinoa. Helsingin yliopisto&Aalto ja sitten ne muut. Ensin luetaan HY/Aallon hakemukset ja jos sieltä ei löydy tarpeeksi sopivia hakijoita, siirrytään pinoon muu.

Tiedätkö tämän ihan kokemuksesta vai mistä tiedät? Kun olen rekrynnyt niin ihan ensimmäisenä katsotaan työkokemus ja mitä on lukenut - ei missä on lukenut. Ja joissain tieteenaloissa on muuten siten, että Helsingin laitokset eivät edes ole sitä parasta A-ryhmää.

Vierailija
30/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska rahkeet eivät riitä ylipistoon mutta olisi niin kiva kuitenkin olla "maisteri".

Vierailija
31/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö tämän ihan kokemuksesta vai mistä tiedät? Kun olen rekrynnyt niin ihan ensimmäisenä katsotaan työkokemus ja mitä on lukenut - ei missä on lukenut. Ja joissain tieteenaloissa on muuten siten, että Helsingin laitokset eivät edes ole sitä parasta A-ryhmää.

Ollut mukana kymmenissä rekryissä ja jutellut aiheesta head huntereiden kanssa. Kun hakijoita on paljon, pitää niitä alkuvaiheessa karsia. Kun HY/Aaltoon hakeutuu hyvistä opiskelijoista suurin osa, niin karsinta yliopiston perusteella on helppo tehdä.

Ja kun HY/Aallon opiskelijoilla on keskimäärin myös selvästi paremmat CV:t, auttaa se myös työkokemuksen osalta karsintaa.

Vierailija
32/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut mukana kymmenissä rekryissä ja jutellut aiheesta head huntereiden kanssa. Kun hakijoita on paljon, pitää niitä alkuvaiheessa karsia. Kun HY/Aaltoon hakeutuu hyvistä opiskelijoista suurin osa, niin karsinta yliopiston perusteella on helppo tehdä.

Tämän takia ei ikinä pitäisi asiantuntijan rekrytointia antaa kenellekään head-hunterille tai HR-henkilölle. Tuskin tietävät haetusta alueesta tuon taivaallista ja tekevät valintaa millä-sattuu-mutu-perusteella. Tämä on nähty niin moneen kertaan kun olen oman alani asiantuntijaa ollut palkkaamassa. Karsinta on juu helppo tehdä mutta ilman osaamista.

Vierailija
33/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepa Ap Pertti Hemanuksen yliopistomaailmaan sijoittuvat dekkarit. Minulla loppui kiinnostus yliopistoon hakemiseen nuo luettuani.

T opistokoulutettu

> lukee yliopistomaailmaan sijoittuvia rikosdekkareita (fiktiota) ja tekee sen jälkeen päätelmiä yliopistosta:

> loppui kiinnostus yliopistoon hakemiseen, mutta on kuitenkin yliopistokoulutettu

Joo, ei jatkoon.

Ah tuota luetunymmärtämistäsi. Sulla ei kait sitten olekaan mitään peruskoulunjälkeistä koulutusta.

Vierailija
34/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa palstalla keskuskustelija vakmistunut ammattikorkeakoulusta tai muusta korkeakoulusta, niin pikkuisen olen huolestunut, jos ei osaa edes KVG 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https…

Vierailija
35/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ylempi AMK? Minä luulin, että joku vaan sanoi niin, koska ylempi amk kuulostaa paremmalta kuin amk. Tuli mieleen, onko muut amk ja yksi on ylempi amk. 

Mikä on alempi korkeakoulu? Minä luulin, että joku vaan sanoi kandi, kun se kuulostaa paremmalta kuin ei mitään. Tuli mieleen, onko muut kandeja ja yksi maisteri.

Kandi on alempi korkeakoulututkinto, siinä on tehty suppea kanditutkielma eikä gradua ja syventäviä opintoja vain vähän.

Rankkaisin kandin ja yamkin suht samalle tasolle. Maidterintutkinnossa on laajempi teoriaosuus. Tietenkin yamkista voi venyä aina tohtoriin asti. Se edellyttää mielestäni vähän pitempää loikkaa kuin maisteristq tohtoriksi.

Kandi on AMK-tutkinnon kokoinen. YAMK on maisterin. Miten rankkaat kandin saman arvoiseksi kuin maisterin? Ja molemmissa pitää olla käytynä alempi tutkinto eli kandi / amk

Vierailija
36/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun nyt kerran olet huolellisesti perehtynyt asiaan, niin kerropa tiiviisti, mitä eroja olet erityisesti löytänyt AMK- ja yliopistomaistereiden opinnäytetöiden välillä? Mitkä seikat toistuvat useimmin ja mitkä erot ovat tieteellisesti painavimmat?

Ensimmäinen ero on lähteiden käyttö. Yleensä tieteellistä teoriaa on tarkasteltu yhden ainoan lähteen kautta ja sekin jokin yleinen oppikirja. Usein todetaan, että "tämä on laadullista tutkimusta", mutta ei sen enempää asiaa selitetä. Tieteellinen argumentointi on ohutta, ei etsitä vastaavia tutkimuksia ja verrata saatuja tuloksia (tai edes tutkimuskohdetta tai käytettyä metodia) siihen, mitä itse on tehty ja havaittu, kunhan todetaan, että tämmöistä löytyi ja siitä seuraa kaiketi tätä (ja ne seuraukset on omaa mutua). Koko opinnäytetyöstä huokuu jonkinlainen kotikutoisuus, että tässä pienessä esimerkissä on noin, mutta siitä voidaan mutuna vedellä huimia johtopäätöksiä. Ei YAMK-työllä saisi gradua läpi, moni on yrittänyt.

Vierailija
37/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata nyt enää huudella asiasta mistä vaikuttaisi olevan vain mutua. Opiskelen itse työn ohessa YAMK-tutkintoa parhaillaan, ja ainakin meillä on laajat metodologiset opinnot, joiden läpäisemiseksi oli saavutettava tietty prosenttimäärä oikein tentissä. Tenttiä joutui joku uusimaan useampaan kertaan. Moniin kirjallisiin tehtäviin on täytynyt käyttää myös englanninkielisiä artikkeleita tai tohtorin tutkielmia lähteinä. Oppariin  lähteeksi ei kelpaa gradu tai yamk-tutkielma, vaan täytyy olla vertaisarvioitu tutkijan/tutkijoiden kirjoittama artikkeli, kirja tai väitöskirja. Mut ehkä kaikissa AMK:ssa ei ole samoin, sitä en osaa sanoa.

Ja YAMK-tutkinnon valitsin jatkokoulutukseksi juuri sen takia, että se laajentaa nimenomaan ammatillista osaamistani. Minulla oli kyllä paikka myös hallintotieteen maisteriopintoihin, mutta valitsin YAMK:n. Palkkaa en opparista organisaatioltani saa, mutta pääsenpä kehittämään olennaisia asioita ohjatu

Tietenkin lähteeksi kelpaa toinen opinnäytetyö, gradu tms., mutta se ei kelpaa lähteeksi kuin sen työn tulosten tai metodin kannalta. On ihan sallittua kertoa, että XX käytti gradussaan metodia Y ja selvisi Z, mutta minäpä tutkin samaa asiaa metodilla W vähän eri suunnasta. Mutta tietenkään toisen opinnäytetyö ei kelpaa lähteeksi tutkimusmetodille, gradu on tuolloin vain toissijaislähde.

Tohtorit ekevät harvoin tutkielmia, väitöskirja on heille tutumpi juttu ja sen jälkeen tutkimusartikkelit.

Vierailija
38/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yamk-opinnoissa on suurimmaksi osaksi nimeomaan teoreettisen viitekehyksen koostamista tieteelliseen tutkimukseen pohjautuen, lähteiden pitää olla tieteellisiä ja virallisista lähteistä, niitä pitää olla paljon ja myös ulkomaalaisia lähteitä. Se on siinä mielessä paljon vaativampi, kuin amk-tutkinto. Amk-tutkinto itsessään ei ole millään tavalla tieteellinen ja kaikenlaista roskaa päästetään läpi. Yamk-opparin pitää olla työelämää aidosti kehittävä. 

Vierailija
39/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin itse Yamkin sen vuoksi, että meidän alalla se on arvostetumpi, kuin maisteri, joka ei osu siihen, mitä alalla oikeasti tehdään. Olen tehnyt myös yliopistosta kursseja, koska ne täydensivät osaamistani. Nyt teen tohtorin tutkintoa yamkin opparin aiheesta. Miksi muiden koulutus olisi kenellekään ongelma? On minulla maisteriksikin toisen ammatin pohjalta paikka, mutta en tiedä teenkö sitä valmiiksi, kun tohtoritutkinto vie aikaa.

Vierailija
40/81 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä pidä paikkansa. Mä pääsisin yliopistoon, jos haluaisin, mutta mua ei yksinkertaisesti kiinnosta. En ole koskaan ollut lukutoukka, vaikka ihan fiksu olenkin. Opiskelen yamk-tutkintoa ihan omasta halustani, koska haluan kehittää ammatillista osaamistani ja kehittää työelämää. Hah, meillä on muuten opiskelijana yksi maisteri, joka opiskelee nyt yamk-tutkintoa juuri siksi, että haluaa käytännön kokemusta :D Ota siis ensin selvää, ennen kuin tulet tänne huutelemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän