Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään vuosi selvinpäin. Toinen vuosi perään

Vierailija
24.06.2024 |

On ollut kyllä hyvä päätös lopettaa vähäinenkin alkoholin käyttö. Uni on parantunut ja mieliala huimasti.

hyvin alkanutta raittiutta en suinkaan lopeta vaan vedän toisen raittiin vuoden heti jatkoksi

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vuosin eilen selvinpäin

Vierailija
2/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi juuri ensimmäinen selvä vuosi. Tai sitten ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pari vuotta selvinpäin. Kyllä voisi jotain siideriä maistaa. Ongelma on krapula, kun ei riitä kunto krapulaan ja jos on pitkään juomatta, sen krapulan saa pienellä määrällä alkoholia. 

Vierailija
4/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päätös. Itsekään en paljoa juo. Yksikin saunasidukka tekee sen, että nukkumaan mennessä sydän hakkaa normaalia reippaammin. Eipä kovinkaan usein sitten haluta ottaa mitään.

Vierailija
5/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä päätös. Itsekään en paljoa juo. Yksikin saunasidukka tekee sen, että nukkumaan mennessä sydän hakkaa normaalia reippaammin. Eipä kovinkaan usein sitten haluta ottaa mitään.

Kun on pitkä tauko, se sietokyky laskee. Ensin oli parin vuoden tauko, seuraava oli parin vuoden tauko, sitten vuoden tauko ja taas parin vuoden tauko... Jännä, kun yksikin "väsyneempi" päivä tai krapula alkoholin takia, niin tulee aivoille voimakkaasti se halu pysyä erossa. Krapula on se pelottava kummitus. 

Vierailija
6/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu, onnittelut alkoholin elämästään poistaneille.

Itselläni alkaa sama matka perjantaina kun kesäloma alkaa. Tarkoitus on olla ensin ainakin kesäloma ilman alkoholia, ja katson sitten miten jatketaan.

Vierailija
7/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko joillekin oikeasti krapula ihan pienestä määrästä alkoholia? Minulla se on aina vaatinut sen että joko juon liikaa tai unohdan syödä ja juoda vettä.

Vierailija
8/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu, onnittelut alkoholin elämästään poistaneille.

Itselläni alkaa sama matka perjantaina kun kesäloma alkaa. Tarkoitus on olla ensin ainakin kesäloma ilman alkoholia, ja katson sitten miten jatketaan.

No aikansa vähensin sekä oli välillä sellaisia 1-3 kuukauden tipattomia ja sen jälkeen käytin alkoholia pari kertaa kuussa jonkin aikaa, kunnes tauot aina piteni. Totutin aivot vähitellen pienempiin määriin alkoholia ja taktiikka oli, että jos aivot on oppineet haluamaan lisää alkoholia, ne sopeutuu myös siihen, että alkoholia tulee vähemmän. Toimi, mutta vei silti melko pitkään aikaa eli tuo tapahtui muutamien vuosien aikana ja oli melko pitkään kestänyt projekti. 

Vierailija
9/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmantena vuonna olet katuojassa.

Vierailija
10/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunan yhteydessä ei kannata juoda alkoholia vaan vettä, runsaasti. Hikoilu aiheuttaa nestehukkaa. 

Juo sidukkasi ilman saunaa niin vältyt oireilta. 

Vierailija
11/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 2v juomatta. Sitten olen ottanut joissain tilaisuuksissa. Huomasin tuon juomattoman ajan aikana, että on sille alkoholillekin aikansa ja paikkansa. Usein niitä nyt ei tule, mutta tulee kuitenkin. Sanotaan nyt vaikka esimerkkinä jätkäporukan kalastusreissu. Kyllä se aivan todella ulkopuolinen olo siellä tuli kun en ottanut mitään. Kerran kokeilleena päätin, että joko en enää lähde niille ollenkaan tai sitten otan. Ei se tarkoita juomista itseään pöydän alle, mutta kuitenkin nyt jonkun verran. Mutta näitä tällaisia tilanteita tulee ehkä se 1-2 kertaa vuodessa. Normaalit juhannukset ja joulut on edelleenkin alkoholittomia itselleni. Huomasin että iän myötä alkoholinkäyttö paitsi aiheuttaa jo muutamankin jälkeen kohtuullisen ikävän krapulan, mutta myös mielialan laskua useita päiviä käytön jälkeen. Alkoholista saatava hetkellinen hyvän olon tunne ei ikään kuin ole sen arvoinen siis. Siitäkin huolimatta on kuitenkin niitä tilanteita, missä ei vain mitenkään oikein jaksa olla läsnä ilman että "pääsee samalle levelille" muiden kanssa, eli ottamalla sitä alkoholia. Ei vaan jaksa naurattaa polttariporukassa batmaniksi puettu sankari ilman, että siinä on otettu hieman vauhtia viinasta. Ja turha sitä on mennä mukaan esittämäänkään, että kyllä tämä on kivaa ja en mä tarvi alkoholia tällaiseen hassutteluun.

Vierailija
12/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko joillekin oikeasti krapula ihan pienestä määrästä alkoholia? Minulla se on aina vaatinut sen että joko juon liikaa tai unohdan syödä ja juoda vettä.

SINÄ oletkin uniikki lumihiutale.

Vierailija
13/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan nyt vaikka esimerkkinä jätkäporukan kalastusreissu. Kyllä se aivan todella ulkopuolinen olo siellä tuli kun en ottanut mitään. Kerran kokeilleena päätin, että joko en enää lähde niille ollenkaan tai sitten otan. Ei se tarkoita juomista itseään pöydän alle, mutta kuitenkin nyt jonkun verran. Mutta näitä tällaisia tilanteita tulee ehkä se 1-2 kertaa vuodessa.

Riippuu kyllä vähän jätkäporukastakin. Itselläni on kaveriporukoita joissa voi ihan hyvin olla terassikierroksella mukana vaikka joisi alkoholitonta, ja sitten on joitain porukoita missä ei kestä viittä minuuttia ilman jotain puudutusta Yksi toimiva keino tuollaisissa polttareissa jne on myös se, että juo vaikka joka toisen tai kolmannen juoman alkoholittomana.  

Itselläni voisi olla tavoitteena joku samanlainen malli kuin sinulla, että jos jossain kyläpaikassa isäntäväki on jo ehtinyt kaataa sen tervetuliaisskumpan valmiiksi niin maailma ei kaatuisi siihen, tai että voisi halutessaan ottaa sen 1-3 olutta pari kertaa vuodessa kun on joku sosiaalinen tilanne, mutta  muuten menisi holittomana. Varsinkin ns arkijuomisen haluaisin lopettaa kokonaan, eli sellaisen että aina kun on saunailta, viikonloppu tms niin on se pakollinen olut tai viinilasi. 

Vaikka juomani määrät eivät ole järin suuria, niin kun ikä alkaa lähestymään viittäkymmentä niin sitä vain huomaa miten haitallinen vaikutus pienilläkin määrillä on uneen, palautumiseen, mielialaan jne. Tähän ikään itselleni on myös kertynyt muutamia terveydellisiä vaivoja jotka eivät sinällään haittaa vielä elämänlaatua, mutta voivat pahentuessaan niin tehdä. Yhteenkään näistä vaivoista ei alkoholin juomisesta ole varsinaista apua  

Vierailija
14/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin täysin 2-3 vuotta sitten. Tosiaan omituisia reaktioita alkoi vain tulla kehossa ja yöunet oli aina pilalla vaikka ei kovin paljoa joisi, enkä nähnyt että siitä mitään oikeaa hyötyä olisi elämään muutenkaan

Vierailija
15/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion jättää alkoholin pois kesän ajaksi siksi, että kun omat lapset ovat teini-ikäisiä niin en halua siirtää heille sitä perinnettä, että vaikkapa juhannuksen viettoon lähtiessä on automaattisesti oltava mukana kassillinen alkoholia.

Vaikka omasta mielestä juominen olisi sivistynyttä ja hallinnassa, niin on ne saunaoluet ja siiderit, punaviinit ruuan kanssa ja tietysti valkkaripullokin tarvitaan kun lauantain lounas on kalaa.. ja hei, akvaviittisnapsihan kuuluu saaristolaisperinteeseen joten sitä kanssa ja pieni viski laiturin nokassa nautittavaksi ja pitäisikö olla joku skumppapullo kun ne vieraat tulevat keskiviikkona?

Eli ne määrät kasvavat helposti aika isoiksi. Ehkä isommiksi kun haluaisi itselleen edes myöntää. Lapset kuitenkin näkevät sen ja vaikka alkoholi ei muuten aiheuttaisi perheessä ongelmia, niin ainakin se siirtää heille sen ajattelun että on ok olla koko ajan lasi kädessä kun on joku juhla. 

Tai jos jotain sattuisi, joku lyö kirveellä jalkaan tai polttaa itsensä saunan kiukaaseen niin onpa kiva soittaa hätänumeroon että olisi täällä lapsi jolla on palovamma mutta kun oon juonut puoli pulloa punkkua ruuan kanssa niin voisitteko te tulla hakemaan hänet terveyskeskukseen 

Vierailija
16/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime kesän kokonaan juomatta. Oli uskomatonta miten paljon enemmän tuli tehtyä kun iltaisin päivällisen jälkeen ei ollut sellainen parin viinilasin pöhnä vaan pystyi (ja halusi) lähteä vielä tekemään jotain ja nauttimaan kesäillasta muutenkin kuin lasi kädessä kotiterassilla.

Lisäksi aamuisin heräsi virkeänä ja levänneenä ja pystyi nauttimaan myös aamutunneista paljon enemmän. 

Tänä kesänä aion jatkaa samaa. Tipaton heinäkuu on paljon antoisampi kuin tipaton tammikuu koska kesällä on mahdollisuus nauttia luonnosta, liikkua, valoa ja energiaa riittää. 

Vierailija
17/17 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SINÄ oletkin uniikki lumihiutale.

Näköjään juomattomuus aiheuttaa vittumaisuutta. Kunhan kysyin kysymyksen. Ihmettelin vain, että miten ihmisten kehot voivat toimia niin eri tavalla. Voihan toki olla, että jotkut kärsivät jatkuvasta nestehukasta koska eivät juo riittävästi vettä päivän aikana, niin alkoholi pukkaa heti krapulaolon päälle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi