Alkava muistisairaus nelikymppisellä?
Tiedän, että av ei ole lääkärin tai terapeutin vastaanotto, mutta pakko hakea tukea jostain kun en ystäville kehtaa avautua.
Murheena on siis aviomieheni (45v) käytös, joka on mielestäni muuttunut viimeisen parin vuoden aikana erikoiseen suuntaan. Tiivistettynä voisi sanoa, että miehestä on tullut mielialoiltaan arvaamattomampi, heikompi organisoimaan ja tietty filtteri aivojen ja suun välistä puuttuu. Olen katsellut tätä vierestä, ja nyt ollaan siinä kohdassa, kun mietin, joko pitää huolestua.
Mies on siis yleisesti ottaen ihana, omistautuva aviomies ja isä, mutta hänen kanssaan asuminen on koko ajan arvaamattomampaa. Saattaa saada raivarit oikeastaan mistä tahansa, tiuskii meille (minulle ja lapsille), mutta toisaalta ei ole silti huonotuulisen oloinen. Vaikea selittää, mutta esim eilen olimme lähdössä autolla liikkeelle, pyysi minua pakkaamaan lapset autoon kun hän täytti takakontin. Noin 20 sek tämän jälkeen yrittää kävellä minun ja auton takaoven läpi, ja huutaa PAINU V-TTUUN EDESTÄ vaikka pihalla olisi tilaa ohittaakin avoin takaovi ja hän ihan hyvin tiesi, että en voi väistää samalla kun laitan taaperoa turvaistuimeen. Tämän jälkeen taas jatkaa normaalia keskustelua tavanomaisella äänellä ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Normaalit työtehtävät töissä tuntuvat tuottavan hänelle nykyisin kovaa stressiä, ja hänellä on ollut vaikeuksia nyt jo kolmessa eri työtehtävässä peräkkäin. Hän ei muista, mitä ollaan keskusteltu, ja suuttuu helposti muille unohtaessaan jotain. Puhuu myös paljon mielestäni erikoisia juttuja julkisesti, tätäkin on vaikea selittää, mutta huomaan häpeäväni häntä yhä useammin julkisesti.
Asioiden organisoiminen tuottaa hänelle vaikeuksia, esim. kauppareissun suunnittelu, jos pitää käydä useammassa kaupassa peräkkäin. Saattaa ajaa ihan erikoisia reittejä ja turhia kilometrejä, ja usein ihmetteleekin että miksi me muuten tänne tultiin? Ajan arvioiminen tuntuu nykyisin olevan vaikeaa, kaikki kestää 20 minuuttia jos häneltä kysyy. Remontoimme taloa, ja häneltä on aiempaa useammin työkalut kateissa ja työjärjestys ihan erikoinen (esim. maalataan ensin ja maalin vielä kuivuessa hiotaan jotain betoni vieressä, sitten ihmettelee kuinka maali onkin pölyssä). Huom., remontoimme jo toista taloamme yhdessä, eikä tämä ole aina ollut tällaista.
Muistisairautta olen alkanut miettiä siksi, että miehellä on viimeisen kahden vuoden aikana diagnosoitu huonoista elämäntavoista johtuen verenpainetauti ja rasvamaksa, kolesteroli on ollut korkea jo pidempään. Etenkin alkoholia ehti alle nelikymppisenä kulua valtavia määriä, ennen kun sai käytön hallintaan, ja on myös entinen ketjupolttaja. Väkisinkin pohdin, voisiko muuttuneen käytöksen takana sitten kuitenkin olla jotain fyysistä ongelmaa, vaikka ikää ei ole tuota enempää
Tulipa pitkä vuodatus, pahoittelut siitä. Lähinnä toivon teiltä muilta kokemuksia; onko jonkun läheisellä ollut vastaavia ongelmia ja mikä paljastui syyksi?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä nuoruuden kännejä tähän tartte vetää.
Ei todellakaan. Kaikki me ollaan juotu nuorena ja biletetty. Kyllä varmaan perimä ratkaisee paljon jos nuorena sairastuu jo.
No ei olla.
Tosi moni on, eikä ole muistisairautta. Ihmiskunta on aina juonut tai laittanut jollain päänsä sekaisin. En nyt sano että se on hieno juttu, mutta ei aivan niin suoraviivaisen vaikuttavaa kuitenkaan.
Tuo kuulostaa alkkiksen tekosyiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä nuoruuden kännejä tähän tartte vetää.
Ei todellakaan. Kaikki me ollaan juotu nuorena ja biletetty. Kyllä varmaan perimä ratkaisee paljon jos nuorena sairastuu jo.
No ei olla.
Tosi moni on, eikä ole muistisairautta. Ihmiskunta on aina juonut tai laittanut jollain päänsä sekaisin. En nyt sano että se on hieno juttu, mutta ei aivan niin suoraviivaisen vaikuttavaa kuitenkaan.
Tuo kuulostaa alkkiksen tekosyiltä.
Ai että on nuorena juonut? Okei.
Sen lisäksi että riittävä uni on välttämätöntä akuutin muistin toimimiselle, niin krooninen univaje altistaa tutkitusti myös muistisairauksille. Koko muistijärjestelmän voi valvoa rikki.
Sen lisäksi meillä suomalaisilla ilmenee globaalia populaatiota useammin ns. APOE4-geenivarianttia joka näyttäisi korreloivan vahvasti muistisairauksien aktivoitumisten kanssa. Varsinkin jos henkilöllä on vielä herpesvirus (kumpi tahansa variantti, myös "huuliherpes") kehossaan, kuten meillä monella on, sen helposta tarttumisesta johtuen.
Alkoholi ei tunnetusti ole myöskään mikään varsinainen lääke sairauksiin joissa hermosto rappeutuu, vaan käytännössä vauhdittaa niitä kaikkia. Mukaan lukien muistisairaudet.
Näiden perusteella ei tietenkään voi diagnosoida mitään eikä ketään, mutta jos näistä on tässä tapauksessa tietoa, esim. että on usein huonouninen, kroonisen väsynyt, jne., tai jos vaikka geeniselvitys on tehty jonkun sukututkimuspalvelun tms. yhteydessä ja kyseisen alleelin olemassaolo on tiedossa, niin ne, tekemiesi havaintojen lisäksi, tuovat todennäköisyyksien puolesta jossain määrin lisää painolastia siihen vaakakuppiin joka viittaisi muistisairauteen.
Ex:llä alkoi omituiset oireet tuossa iässä. Ei muistanut mitä kaupasta pitää ostaa, aina piti tehdä kauppalappu vaikka muutama asia vaan oli hankittava. Ei kyennyt hahmottamaan kotona tehtäviä hommia, pyysi aina listan tehtävistä töistä. Napsahteli milloin mistäkin mitättömästä. Ei tunnistanut tuttuja ihmisiä, kyseli aina kuka tuo oli. Autolla ajaessa, piti aina neuvoa reitit. Heillä oli pitkät YT:t ja siihen ajakohtaan sen muutoksen käytöksessä paikansin. Aluksi tulkitsin burn outiksi. Koetin monasti lääkäriin saada. Suuttui, että se olen minä kun kuvittelen.
Kerran sitten napsahti lopullisesti, lähti ja toimitti avioerohaasteen. Aika-ajoin olemme tekemisissä. Aina huomaan tavatessa sen hänen huono muistin ja muutoksen entisestä. Huolissani aina, vaan eipä enää minulle kuulu. En tiedä kuinka hän yksin pärjää.
Omalla isällä alkoi otsalohkon dementia juuri noin vähän päälle nelikymppisenä. Samat oireet ja yhteistä on että joi aika runsaasti viikonloppuisin nuorempana. Verenpaine ja kova alkoholinkäyttö todennäköisesti tuhosi aivot.
Viisikymppisenä oireet oli niin selvät ja mies vaikutti olevan kännissä, vaikka ei ollut. Oli vain aivot niin soosina, että sama kela pyöri ympyrää.
Kyseli että mikä se sinun miehesi nimi olikaan ja tätä rataa. Saman puhelun aikana saattoi kysyä samaa nimeä kolmesti. Jos pahasti käy, niin miehesi tila pahenee viiden vuoden sisään tai sitten siihen menee kymmenen vuotta.
Miten sitten näkyy parin-kolmenkymmenen vuoden kuluttua näillä jotka käyttävät huumeita, ns. viihdekäyttäjillä. Jotka omasta mielestään siis eivät ole huumeenkäyttäjiä tai millään lailla koukussa aineisiin. En usko etteikö siitäkin jäisi mitään jälkiä aivoihin.
Käy mittauttamassa testot, oikeasti. Laskeneet tasot voivat aiheuttaa tuollaista käytöstä ja toimintaa. Ikävä kyllä vähän tabu aiheena Suomessa.
Mielialalääkkeet vie kanssa muistin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaan samat huolet, mies vasta 38-vuotias. Ei hahmota ilmansuuntia, ei erota oikeaa ja vasenta, unohtelee paljon asioita ja pinna on lyhyt. Joi runsaasti parikymppisenä. Työterveyslääkäri on tähän asti pannut kaiken stressin piikkiin, mutta itse en tähän usko. Ei kai stressi sitä aiheuta, että eksyy tuttuun paikkaan?
Tuo on hahmotushäiriö/adhd.
Ei ADHD ala yhtäkkiä nelikymppisenä.
Oletko puhunut miehen kanssa asiasta? Onko hän itse huomannut muutoksen omassa käytöksessään?
Jos työtehtävät eivät ole muuttuneet ja aiemmin sujuneet hyvin, mutta nyt niissä on vaikeuksia, niin kyllä se on hälytysmerkki. Työpaikalla esihenkilönkin luulisi asiaan puuttuvan. Yksi työkaveri jä hiljattain eläkkeelle tästä syystä. Taustalta löytyi muistisairaus. Oli kyllä jo lähellä kuuttakymmentä vuotta, mutta jälkikäteen ajatellen oireita oli ollut jo pitkään.
Testit mulle tuli kans mieleen tai mahdollinen kasvuhormonin käyttö. Se näkyy uloskin päin , siis fyysisinä muutoksina.
Tutkimuksiin saaminen voi olla vaikeaa. Ellei sitten itse tunnista omaavansa ongelmia.
Kuulostaa stressiltä. Mun mies oli juuri tuollainen.
Oli syy mikä tahansa niin ensimmäisenä kyllä lääkärin vastaanotolle.
Huonot elämäntavat, ja runsas alkoholinkäyttö ovat ehdottomasti korkeita riskitekijöitä, ja kuvaamasi persoonallisuuden muutokset kyllä voivat viitata mm. alkavaan muistisairauteen.
Yleisimpiä ovat Alzheimer ja verisuoniperäinen muistisairaus. Harvinaisempia Lewyn kappale-tauti ja otsa-ohimolohkorappeuma.
Nämä ovat kaikki eteneviä mutta oireita voidaan helpottaa oikealla hoidolla.
Tyytymättömyys elämäänsä/itseensä, stressi, sairaudet,(lähinnä elämäntapa sairaudet), asioiden salailu, halu tehdä muutoksia, mutta ei uskalla(salasuhde /irtiotto vanhasta) kyllästynyt työhönsä taikka ei enään pärjää vaadituista työtehtävistä) kaappijuoppo, unettomuus, taloudellisen tilanteen salailu, mielenterveyden häiriö. Onhan näitä asioita elämässä mitkä kuormittavat ja niitä on sitten yhtä aikaan enemmin kuin muutama.