Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkava muistisairaus nelikymppisellä?

Vierailija
23.06.2024 |

Tiedän, että av ei ole lääkärin tai terapeutin vastaanotto, mutta pakko hakea tukea jostain kun en ystäville kehtaa avautua.

Murheena on siis aviomieheni (45v) käytös, joka on mielestäni muuttunut viimeisen parin vuoden aikana erikoiseen suuntaan. Tiivistettynä voisi sanoa, että miehestä on tullut mielialoiltaan arvaamattomampi, heikompi organisoimaan ja tietty filtteri aivojen ja suun välistä puuttuu. Olen katsellut tätä vierestä, ja nyt ollaan siinä kohdassa, kun mietin, joko pitää huolestua.

Mies on siis yleisesti ottaen ihana, omistautuva aviomies ja isä, mutta hänen kanssaan asuminen on koko ajan arvaamattomampaa. Saattaa saada raivarit oikeastaan mistä tahansa, tiuskii meille (minulle ja lapsille), mutta toisaalta ei ole silti huonotuulisen oloinen. Vaikea selittää, mutta esim eilen olimme lähdössä autolla liikkeelle, pyysi minua pakkaamaan lapset autoon kun hän täytti takakontin. Noin 20 sek tämän jälkeen yrittää kävellä minun ja auton takaoven läpi, ja huutaa PAINU V-TTUUN EDESTÄ vaikka pihalla olisi tilaa ohittaakin avoin takaovi ja hän ihan hyvin tiesi, että en voi väistää samalla kun laitan taaperoa turvaistuimeen. Tämän jälkeen taas jatkaa normaalia keskustelua tavanomaisella äänellä ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Normaalit työtehtävät töissä tuntuvat tuottavan hänelle nykyisin kovaa stressiä, ja hänellä on ollut vaikeuksia nyt jo kolmessa eri työtehtävässä peräkkäin. Hän ei muista, mitä ollaan keskusteltu, ja suuttuu helposti muille unohtaessaan jotain. Puhuu myös paljon mielestäni erikoisia juttuja julkisesti, tätäkin on vaikea selittää, mutta huomaan häpeäväni häntä yhä useammin julkisesti.

Asioiden organisoiminen tuottaa hänelle vaikeuksia, esim. kauppareissun suunnittelu, jos pitää käydä useammassa kaupassa peräkkäin. Saattaa ajaa ihan erikoisia reittejä ja turhia kilometrejä, ja usein ihmetteleekin että miksi me muuten tänne tultiin? Ajan arvioiminen tuntuu nykyisin olevan vaikeaa, kaikki kestää 20 minuuttia jos häneltä kysyy. Remontoimme taloa, ja häneltä on aiempaa useammin työkalut kateissa ja työjärjestys ihan erikoinen (esim. maalataan ensin ja maalin vielä kuivuessa hiotaan jotain betoni vieressä, sitten ihmettelee kuinka maali onkin pölyssä). Huom., remontoimme jo toista taloamme yhdessä, eikä tämä ole aina ollut tällaista.

Muistisairautta olen alkanut miettiä siksi, että miehellä on viimeisen kahden vuoden aikana diagnosoitu huonoista elämäntavoista johtuen verenpainetauti ja rasvamaksa, kolesteroli on ollut korkea jo pidempään. Etenkin alkoholia ehti alle nelikymppisenä kulua valtavia määriä, ennen kun sai käytön hallintaan, ja on myös entinen ketjupolttaja. Väkisinkin pohdin, voisiko muuttuneen käytöksen takana sitten kuitenkin olla jotain fyysistä ongelmaa, vaikka ikää ei ole tuota enempää

Tulipa pitkä vuodatus, pahoittelut siitä. Lähinnä toivon teiltä muilta kokemuksia; onko jonkun läheisellä ollut vastaavia ongelmia ja mikä paljastui syyksi?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten miehesi on itse kommentoinut noita tilanteita?

Työterveyshuoltoon on tietenkin syytä mennä. Siellä ehkä helposti jäädään sille stressiselityksen tasolle, kun työ painottuu tavallisimpiin asioihin. Neurologista tutkimista, pään kuvantamista ja laajempia selvityksiä saattaa joutua itse ehdottamaan. Isommissa työterveysyksiköissä näihin ehdotuksiin kyllä varmaankin suhtaudutaan suopeasti.

Vierailija
22/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, että miehen elämäntavat ovat huonot, ja rasvamaksaa ym. on jo ilmennyt. Kakkostyypin diabetes voi näkyä myös mielialaoireina ja raivopäisyytenä. Siihen päälle miesten vaihdevuodet. En kyllä osaa sanoa, paljonko niiden piikkiin voi laittaa unohtelua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus? Alhaiset testot?

Vierailija
24/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pysäyttävä ajatus, että se nuoruuden ryyppääminen ja biletys alkaisi näkyä terveydessä nyt keski-iässä kun korkkikin on ollut jo reilun vuosikymmenen kokonaan kiinni.

Pelottavaa ettei siitä ajasta olisikaan selvinnyt ns kuivin jaloin, kun ei silloin onnistunut koheltamaan itseltään vaikkapa kalloa halki vaan se kaikki voisikin kostautua nyt. Tai vaikka vuosikymmenen päästä.

Ei ollut sen arvoista ei.

Vierailija
25/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaan samat huolet, mies vasta 38-vuotias. Ei hahmota ilmansuuntia, ei erota oikeaa ja vasenta, unohtelee paljon asioita ja pinna on lyhyt. Joi runsaasti parikymppisenä. Työterveyslääkäri on tähän asti pannut kaiken stressin piikkiin, mutta itse en tähän usko. Ei kai stressi sitä aiheuta, että eksyy tuttuun paikkaan?

Mulla on kaikki nuo samat mainitsemasi. Lisäksi hankaluuksia hahmottaa aikaa ja etäisyyksiä. Muisti on tosiaan huono ja kasvosokeuskin vaivaa. Kyllähän siinä itsensä tyhmäksi tuntee, kun ei erota oikeaa ja vasentakaan.

Nyt neljänkympin kieppeillä kaikki nämä oireilut pahentuneet. Miehesi kohdalla kysymys kuuluukin onko oireita ollut aina, vai nytkö vasta ilmaantuneet? Itselläni on ollut aina. Nuorena tajusin olla yrittämättä edes ajokorttia. 

Omalla kohdallani luulen syyksi joko runsasta alkoholin käyttöä teini-ikäisenä (

Oho. Itse olen pistänyt orastavien vaihtarien piikkiin nämä oireet muistin ja järjenjuoksun kanssa mutta tosiaanko nämä voisikin olla peruja nuoruudesta ja ihan itseaiheutettuja kun tuli juotua kaatokänniin jo teininä harva se viikonloppu? 

Vierailija
26/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuotsalohkon rappeuma (otsalohkodementia) voi alkaa jo varhain. 

Vierailija
27/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä nuoruuden kännejä tähän tartte vetää.

Vierailija
28/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään työterveyshuollossa tehdään herkästi muisti- ja adhd-testit. Kun niiden vastauksista usein löytyy selitys oireisiin.

Hoitamaton diabetes voi aiheuttaa raivostumisia kun verensokerit heittelee.

Vierailija
29/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etuotsalohkon rappeuma (otsalohkodementia) voi alkaa jo varhain. 

--------

Lisäksi raivokohtaukset ovat tunnusomaista.

Vierailija
30/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuullostaa burnoutilta. Ja kertomuksestasi päätellen, miehelläsi on aika monta rautaa tulessa, perhe ja pieniä lapsia, ja remonttia, ja työtehtävät vaihtuu eli töissäkin pitää tsempata uusien asioiden kanssa koko ajan.  Kuormaa pitää vähentää ennenkun pakka hajoaa - eli pää tai kroppa tai molemmat. Tarvitaan kunnon sairausloma, ehkä jopa erillään perheestä?

Vierailija
31/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12-vitamiinin puutos, kilpirauhasen vajaatoiminta, uniapnea aiheuttaa lyhypinnaisuutta.

Vierailija
32/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin ensimmäisenä, onko mies lihonut ja kuorsaako enemmän. Lieväkin uniapnea aiheuttaa melkoista aivosumua ja unenpuutteen oireita. Onko mies normaalipainoinen ja onko kaulanympärys turvallisesti alle apnea-riskirajojen?

Toisekseen stressi.

Osaako mies rentoutua ilman alkoa?

Varsinainen muistisairaus on epätodennäköistä. Burn out todennäköisempi. 

Katastrofiajattelu ei auta kumpaakaan teistä. 

Vierailija
33/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaan samat huolet, mies vasta 38-vuotias. Ei hahmota ilmansuuntia, ei erota oikeaa ja vasenta, unohtelee paljon asioita ja pinna on lyhyt. Joi runsaasti parikymppisenä. Työterveyslääkäri on tähän asti pannut kaiken stressin piikkiin, mutta itse en tähän usko. Ei kai stressi sitä aiheuta, että eksyy tuttuun paikkaan?

Tuo on hahmotushäiriö/adhd.

Vierailija
34/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi

Vierailija
35/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kuin kirjoittaisit 7-kymmpisestä isästäni jolla diagnosoitiin Alzheimer noin 5 vuotta sitten. Voimia.

Vierailija
36/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex-miehellä puhkesi diabetes eron jälkeen ja hän kertoi, että oli sekoillut mm. lentokentällä. Oli oireillut useita kuukausia ennen kuin älyttiin verensokerit tsekata. Pinna kireellä hällä oli muutenkin. Itse oli epäillyt jotain psyykkistä mm. paniikkihäiriötä. Kun diabetes saatiin hoitoon, niin sitt puhkes psori. Sen jälkeen iski eturauhasvaivat. Ja mies vasta 35 vee. Kannattais tsekata ne helpoimmat testit eka poissulkemaan.

Vierailija
37/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan. Kaikki me ollaan juotu nuorena ja biletetty. Kyllä varmaan perimä ratkaisee paljon jos nuorena sairastuu jo.

Vierailija
38/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä olisi todella vakavan keskustelun paikka jos mies yllättäen noin käyttäytyisi. Joku huutaminen ja kiroilu ei ole normaalia, vai siis onko teillä? Jos teillä kerran on pieniä lapsiakin josta pitäisi vastuu kantaa, lääkärille heti. 

Vierailija
39/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan. Kaikki me ollaan juotu nuorena ja biletetty. Kyllä varmaan perimä ratkaisee paljon jos nuorena sairastuu jo.

No ei olla.

Vierailija
40/59 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei olla.

Tosi moni on, eikä ole muistisairautta. Ihmiskunta on aina juonut tai laittanut jollain päänsä sekaisin. En nyt sano että se on hieno juttu, mutta ei aivan niin suoraviivaisen vaikuttavaa kuitenkaan.