Voiko mitenkään saada apua sosiaalisten tilanteiden pelkoon?
Pystyn käymään paikoissa missä käy vähän ihmisiä ja tuttujen ihmisten kanssa ei ole mitään ongelmaa. En kykene käymään paikoissa missä on paljon ihmisiä koska pelkään että siellä tulee sosiaalisia tilanteita. Minua on kiusattu koulussa ja tämä vaikuttaa yhä minuun vaikka olen kolmekymppinen nykyään, minua kiusattiin myös aikuisiällä esim harrastuksissa. Kiusaajat on olleet aina ne samat ihmiset ja tuntuu nyt siltä että muut ihmiset myös kiusaa ja nauraa minulle.
Saako tähän apua tai lääkkeitä jostain? Auttaako työterveys vai nauraako ne minut pihalle?
Kommentit (28)
Hei ap, sosiaalisten tilanteiden pelkoon saat apua psykoterapiasta. Varaa aika työterveydestä ja kerro rehellisesti ja avoimesti tilanteesi ja kuvaile miten oireet heikentävät elämänlaatuasi. Sinulla tulee olla 3 kk kestävä hoitokontakti oireisiin liittyen, jonka jälkeen voit hakeutua jatkoon ja hakea kelan kuntoutuspsykoterapiaa. Se tarkoittaa, että kela maksaa osan psykoterapiakäntimaksuistasi ja maksat loput itse. Itse soitin kotikuntani terveysasemalle (ei ollut työterveyshoitoa mulla). Sain ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle, jonka kanssa kävin juttelemassa (ei mitään hyötyä) kolme kuukautta. Tämän jälkeen hän laittoi lähetteen lääkärille ja omassa kunnassani pääsin psykiatrin ja psykologin arvioon. Sain psykiatrilta diagnoosin ja psykologilta ohjeet terapeutin etsimiseen. Löysin hyvän terapeutin, jolla kävin kolme vuotta (kuntoutuspsykoterapia haetaan uudestaan vuoden välein). Ja terapia todellakin auttoi! En olisi uskonut, mutta pääsin oireistani ja ajatusvääristymistäni eroon. En missään vaiheessa syönyt lääkkeitä, vaikka niitä olisi ollut tarjolla.
Minua itseäni ärsyttää se että kiusaaminen on hyväksyttävää suomessa, jossain koulussa tai vaikka työpaikalla ihmiset saa surutta kiusata muita ja muut katsoo kiusaamisen läpi sormien. Olen aina miettinyt että loppuisiko aikuisten kiusaaminen silloin jos kiusaaminen ei olisi hyväksyttävää eli muut ihmiset puuttuisi kiusaamiseen?
Kiusaaminen pilaa monen ihmisen itsetunnon ja aiheuttaa mt ongelmia. Pahimmassa tapauksessa kiusaaminen aiheuttaa itsetuhoisia ajatuksia tai sitä että ihmiseltä riistetään henki.
Jos jostain ihmisestä ei pidä niin ei sitä pidä alkaa kiusaamaan vaan sitten ei vaan kiinnitä mitään huomiota siihen ihmiseen, näin itse ainakin toimin.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, sosiaalisten tilanteiden pelkoon saat apua psykoterapiasta. Varaa aika työterveydestä ja kerro rehellisesti ja avoimesti tilanteesi ja kuvaile miten oireet heikentävät elämänlaatuasi. Sinulla tulee olla 3 kk kestävä hoitokontakti oireisiin liittyen, jonka jälkeen voit hakeutua jatkoon ja hakea kelan kuntoutuspsykoterapiaa. Se tarkoittaa, että kela maksaa osan psykoterapiakäntimaksuistasi ja maksat loput itse. Itse soitin kotikuntani terveysasemalle (ei ollut työterveyshoitoa mulla). Sain ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle, jonka kanssa kävin juttelemassa (ei mitään hyötyä) kolme kuukautta. Tämän jälkeen hän laittoi lähetteen lääkärille ja omassa kunnassani pääsin psykiatrin ja psykologin arvioon. Sain psykiatrilta diagnoosin ja psykologilta ohjeet terapeutin etsimiseen. Löysin hyvän terapeutin, jolla kävin kolme vuotta (kuntoutuspsykoterapia haetaan uudestaan vuoden välein). Ja terapia todellakin auttoi! En olisi uskonut, mutta pääsin oire
Millaisessa psykoterapiassa kävit?
Vierailija kirjoitti:
Minua itseäni ärsyttää se että kiusaaminen on hyväksyttävää suomessa, jossain koulussa tai vaikka työpaikalla ihmiset saa surutta kiusata muita ja muut katsoo kiusaamisen läpi sormien. Olen aina miettinyt että loppuisiko aikuisten kiusaaminen silloin jos kiusaaminen ei olisi hyväksyttävää eli muut ihmiset puuttuisi kiusaamiseen?
Kiusaaminen pilaa monen ihmisen itsetunnon ja aiheuttaa mt ongelmia. Pahimmassa tapauksessa kiusaaminen aiheuttaa itsetuhoisia ajatuksia tai sitä että ihmiseltä riistetään henki.
Jos jostain ihmisestä ei pidä niin ei sitä pidä alkaa kiusaamaan vaan sitten ei vaan kiinnitä mitään huomiota siihen ihmiseen, näin itse ainakin toimin.
Muuten olen samaa mieltä, paitsi viimeisestä. Usein on tilanteita, että täytyy tulla sellaistenkin ihmisten kanssa toimeen joista ei pidä. Jos vaikka töissä jätät jonkun kokonaan ilman huomiota, saatat itse syyllistyä kiusaamiseen.
Minulla vastaavia kokemuksia koulukiusaamisen ja sosiaalisten tilanteiden pelon osalta. Kannattaa hakeutua terapiaan työterveyslääkärin tai terveyskeskuksen kautta. Nämä koulukiusaamistapaukset ja sosiaalisten tilanteiden pelot ovat hyvin yleisiä suomalaisilla, joten ei ne terveydenhoidon ammattilaiset sinulle naura. Lääkäreillä on lisäksi vaitiolovelvollisuus. Joku lääkityskin saattaa auttaa näihin pelkoihin. Yksin ei kannata jäädä näiden pelkojesi kanssa sillä apua on tarjolla. Tsemppiä!
Siedätysharjoittelu, tukena tk-lääkäriltä Xanor 1 mg (tai Diapam 5 mg). Terapia ei tehoa.
Jännittämisessä havaintokenttä kapenee ja huomio kääntyy ulkomaailmasta omaan itseen. Kun huomio on vahvasti omassa itsessä, kuvittelemme, että olemme myös toisten huomion keskipisteessä. Suuri osa jännittäjistä pelkää, että siihen liittyvät keholliset merkit kuten punastuminen, hikoilu, käsien vapina tai äänen väriseminen olisivat helposti toisten nähtävissä. Jännittämisen taustalla voi olla synnynnäisiä ominaisuuksia että opittuja ajatus- ja kokemismalleja.Jos olet temperamentiltasi herkkä, havainnoit myös itseäsi ja toisten ihmisten ilmeitä ja eleitä enemmän kuin jos satut olemaan syntyjään paksunahkaisempi.
Tavoitteeksi voi ottaa, että pystyisi hyväksymään itsensä myös ujona eikä tavoittelisi sellaista lopputulosta, mihin oma temperamentti ei veny. Ihminen ei muutu ekstrovertiksi. Niinpä ensimmäinen askel parempaan voi olla se, että annat itsellesi luvan olla sellainen kuin pohjimmiltasi olet. On hyvä tutkia, miten omat ajatukset vaikuttavat siihen, mitä tilanteissa ylipäätään huomaat, miten tulkitset havaintosi ja miten tämä vaikuttaa toimintaasi ja kehosi reaktioihin. Kun näin saat entistä selvemmän kuvan siitä, miten oikeastaan suhtaudut itseesi, voit tietoisesti laajentaa käsitystä itsestäsi.