Vähähiilihydraattisia reseptejä?
Ketoilijat ja muut vähähiilariset, haluaisitteko jakaa jotain hyviä reseptejä?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättää pois viljan, sokerin, perunan, riisin ynnä muut nopeat ja runsaat hiilarit. Vaihtaa siemenöljyt ja margariinit voihin, kookosöljyyn, oliiviöljyyn, avokadoöljyyn. Rasvattomat maitotuotteet täysrasvaisiin ja maustamattomiin. Kaikkia muita kasviksia ja marjoja oman maun mukaan, myös juureksia. Hedelmistä suosisin vain kotimaisia.
Lihoja monipuolisesti ja munia.
Siitä vaan sitten itse soveltamaan.
Kiitos, tämän kaiken tiedän. Soveltamispuoli on se ongelma, siihen nyt yritin pyytää apuja.
Peruna ja leipä kuuluu usein ruokavalioon niin kiinteästi, että luopuminen on turhaa. Syö perunaa eri tavoin kylmänä (keitetty). Hiilihydraatti on muuttunut resistentiksi, ja käyttäytyy aineenvaihdunnan osalta kuidun tapaan. Vatimatta kuitenkaan niin paljon nestettä kuin "perinteisesti kuiduiksi laskettavat". Perunasalaatti jne. Ja muista, että majoneesikin on maltillisessa määrin hyvis. Pelkkää proteiinia ja hyvää tyydyttymätöntä rasvaa.
Vähähiilarinen leipä tehdään lähes samoin kuin tavis. Kun teet kotona, niin laita hiivapalasta taikinaan vain pieni nokare. Älä nostata taikinaa montaa minuuttia, ja leivonnaisia lainkaan. Aloita paistaminen niin kuumalla, kuin kotiuuni antaa myöten ja laske pinnan kuorretuttua lämpötila normiin (pidä vaikka hetki luukkua auki). Kiinni paistunut pinta estää hiilidioksidikuplia pilkkomasta hiilihydraattiketjuja. Normaalisti taikinan nousemisaikana sinne muodostuu hiivan vaikutuksesta maksimaalinen määrä hiilidioksidikuplia, jotka pilkkoo hiilihydraatit elimistölle maksimaalisen pieniksi imeytyä ruoansulatuselimistössä.
Banaanikin on perunan lailla sallittu herkku. Vihreänä. Resistenttiä hiilaria. Toimii lähinnä kuitujen, eikä hiilihydraatin tavoin. "Valmispakattu" hyvä ja nopea eväs milloin vaan.
kesäkurpitsalasagne. eli levyjen tilalle kesäkurpitsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllä mainitulta karppaussivuilta löytyy 2879 reseptiä. Sinne vaan selaamaan.
Onhan niitä reseptisivustoja pilvin pimein netissä, nyt vaan kysyin että mitä jengi täällä oikeasti syö ja voisi suositella. Mutta kiitos silti.
No nuo on just karppaajien lähettämiä reseptejä. Sieltä minäkin reseptejä haen välillä. Ihan paras sivusto vähähiilihydraattiseen ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättää pois viljan, sokerin, perunan, riisin ynnä muut nopeat ja runsaat hiilarit. Vaihtaa siemenöljyt ja margariinit voihin, kookosöljyyn, oliiviöljyyn, avokadoöljyyn. Rasvattomat maitotuotteet täysrasvaisiin ja maustamattomiin. Kaikkia muita kasviksia ja marjoja oman maun mukaan, myös juureksia. Hedelmistä suosisin vain kotimaisia.
Kiitos, tämän kaiken tiedän. Soveltamispuoli on se ongelma, siihen nyt yritin pyytää apuja.
Peruna ja leipä kuuluu usein ruokavalioon niin kiinteästi, että luopuminen on turhaa. Syö perunaa eri tavoin kylmänä (keitetty). Hiilihydraatti on muuttunut resistentiksi, ja käyttäytyy aineenvaihdunnan osalta kuidun tapaan. Vatimatta kuitenkaan niin paljon nestettä kuin "perinteisesti kuiduiksi lask
Valmismajoneesissa on rypsiöljyä, eikö se ole hyi hyi? itse ostan tonnikalankin nykyään vedessä ja laitan itse siihen oliiviöljyä. Tosin en enää paljon osta, koska siinä on elohopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllä mainitulta karppaussivuilta löytyy 2879 reseptiä. Sinne vaan selaamaan.
Onhan niitä reseptisivustoja pilvin pimein netissä, nyt vaan kysyin että mitä jengi täällä oikeasti syö ja voisi suositella. Mutta kiitos silti.
No tuolta löytyy kaikkea reseptilajittain. Sieltä voit katsoa reseptin tykkäätkö kasviruosta, merenelävistä, liha- ja linturuuista jne...
Minä käytän noita reseptejä, mutta en nyt ala erikseen niitä tänne kirjoittaamaan, kun kaikki on sivulla jo valmiiksi.
Tuolla karppaussivuilla on myös keskustelufoorumi. Sitä kannattaa käydä myös selaamassa reseptien lisäksi.
Sieltä varmasti saat enemmän infoa kuin täältä.
Aamupalaksi siemennäkkäriä/munakas/ raejuustoa, marjoja ja pähkinöitä/ chiansiemenistä ja kermasta tehty puuro
lounas salaatti esim tomaatti, paprika, kurkku, salaatinlehdet, jossa proteiinina esim katkarapuja, lohta, kanaa, munia ja fetajuustoa. Oliiviöljyä voi lorauttaa kastikkeeksi.
päivällinen kukkakaalimuussi/kasvisgratiini/ kukkakaaliriisi/ paahdetut kasvikset ja siihen kaveriksi joku paistettu kala/kana/ pihvi tms.
iltapalaa en syö, mutta vois olla aamupalan tyylinen tai jokin ketosämpylä. Herkkuina tarvittaessa tummaa suklaata, marjoja ja kermavaahdon tai lohilon jäätelö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpoin on miettiä, mitä muutenkin syö ja sitten kehittää siitä vhh-version.
Miten saa riittävästi kaloreita? En haluaisi vähentää kaloreiden määrä, niitä saan tällä hetkellä sopivasti. En ole laihduttamassa, päinvastoin pitäisi saada lisää painoa ja lähinnä lihasta. Tämä on ollut aiemmin itselläni se ongelma kun olin vähähiilarisemmalla. Rasvaa paloi ja olin tosi energinen, lihakset kasvoi, mutta menin nopeasti liian hoikan näköiseksi. Nyt ongelma on, että hiilarit väsyttää eikä kroppa tunnu timmiltä ja vahvalta vaikka treenaan.
Rasvasta saa kilokaloreita. Kun karsii hiilareita, ne korvataan toisella energiaravintoaineella eli rasvalla. Vaihdetaan kroppa sokeripolttoisesta rasvapolttoiseen. Saadaan myös kehon varastorasvat käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla karppaussivuilla on myös keskustelufoorumi. Sitä kannattaa käydä myös selaamassa reseptien lisäksi.
Sieltä varmasti saat enemmän infoa kuin täältä.
Sieltä "karpit kokkaavat" ja ketju "keisarin omenapiiras ja muita Kwasniewskiläisiä outouksia" on kerrassaan mainio nippu ohjeita.
Minä käytän aktiivisesti Pinterestiä. Aivan erinomainen paikka, jos vaan englanti ei ole ongelma reseptien kanssa. Itse tosin vältän tietoisesti keinotekoisia makeutusaineita ja jos on ihan pakko saada makeutta, sitten aavistus hunajaa, joka ei tietysti ole ketoystävällistä, mutta silloin tällöin siihen ei kupsahda.
Tosin kun ketolla on tarpeeksi pitkään, alkaa ihan tavallinen vispattu kermakin maistua makealle sellaisenaan ja vesimelooni on jopa liian makeaa välillä.
Täytetyt paprikat ja -sienet,keitot, pizza, kesäkurpitsa-lasagne ( myös punakaali on hyvä lasagnelevy), kaalilaatikko ilman riisiä ja siirappia, hampurilaiset salaattikuorilla, tacoja salaatinlehtiin jne.. vain mielikuvitus on rajana.
Munakasrulla esim jauheliha tai millä hyvänsä täytteillä. Vatkaa munia 5kpl, laita leivinpaperinpäälle pellille ja uuniin, kun on paistunut sopivaksi, lisää esim texmex jauhelihaa salaattia, tomaattia, fetaa tms tasaisesti levyn päälle, rullaksi ja leikkaat siitä sopivia paloja ja hyvää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpoin on miettiä, mitä muutenkin syö ja sitten kehittää siitä vhh-version.
Miten saa riittävästi kaloreita? En haluaisi vähentää kaloreiden määrä, niitä saan tällä hetkellä sopivasti. En ole laihduttamassa, päinvastoin pitäisi saada lisää painoa ja lähinnä lihasta. Tämä on ollut aiemmin itselläni se ongelma kun olin vähähiilarisemmalla. Rasvaa paloi ja olin tosi energinen, lihakset kasvoi, mutta menin nopeasti liian hoikan näköiseksi. Nyt ongelma on, että hiilarit väsyttää eikä kroppa tunnu timmiltä ja vahvalta vaikka treenaan.
Syö rasvaista lihaa. Käytä runsaasti voita. Juustossakin paljon kaloreita, mutta ummetus voi tulla ongelmaksi.
Ummetus tulee vain, jos syö LIIKAA proteiinia. Kasvikset ja rasva pitää suolen hyvin toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna ja leipä kuuluu usein ruokavalioon niin kiinteästi, että luopuminen on turhaa. Syö perunaa eri tavoin kylmänä (keitetty). Hiilihydraatti on muuttunut resistentiksi, ja käyttäytyy aineenvaihdunnan osalta kuidun tapaan. Vatimatta kuitenkaan niin paljon nestettä kuin "perinteisesti kuiduiksi lask
Voi yhden kerran :D:D
Lorauttelet oliiviöljyä ja voita tarpeeksi niin kyllä tulee kaloreita ja samalla herkullista ruokaa. Sitä rasvaa ei tarvitse pelätä yhtään. Et liho sillä.