Ärsyttää kun ihmisille tervellinen ja urheilullinen on yhtä kuin laiha
Itse urheilen paljon ja olen vuosikausia käynyt säännöllisesti salilla. Syön terveellisesti, mutta olen ruumiinrakenteeltani vähän pullea ja painioindeksin mukaan pari kiloa ylipainoinen. Vatsalihakset on, mutta ei paista kun vähän rasvaa päällä. Sitten kaikki juuri liikunnan löytäneet sohvaperunalaiheliinit tulee neuvomaan miten pitäisi liikkua tai syödä. Itse eivät ole koskaan juuri muuta tehneet kuin oleskelleet ja syövät mitä tahansa epäterveellistä. Mutta ovat laihoja, joten se on automaattisesti terve ja urheilullinen. Sama se mitä ne kolesterolimittaukset näyttävät tai jaksavatko oikeasti nostaa mitään tai juosta lenkkiä. Minua pidetään ruumiinrakenteeni takia perusteetta laiskana ja epäurheilullisena. Ärsyttää.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainossa on aika suuret rajat. Kaikilla ihmisillä on vatsalihakset. Paljonko juokset coopperissa?
Minne nykypäivänä pitäisi juosta tietyssä aikaraamissa? Mitä etua siitä aidosti on, että juoksee 3600 metriä 12 minuutissa, eikä 15 minuutissa? Ihmiset käyttävät aikansa ja energiansa tällaiseen, ja sitten annetaan puolisolle ja lapsille turpaan, kun tulee stressi jostakin näin mitättömästä asiasta
BMI on vanhentunut systeemi, sehän on tehty parisataa vuotta sitten kuvaamaan eurooppalaisten miesten keskivertopainoa. Ei siis yksilön, vaan ihmisijoukon, keskimääräistä massaa. Se on siis tavallaan viitearvo, ja melko vanha sellainen.
Tuskin kovin moni yhdistää terveyttä laihuuteen, pikemminkin solakkuuteen, sopusuhtaisuuteen tai normaaliin määrään kehon rasvaa. Terve voi kuitenkin olla vaikka olisi BMI:n mukaan liian laiha tai liian painava.
Näkeehän sen päältäpäin onko väsähtänyt olemus ja kalpea iho, luut esillä, epäsuhtainen vartalo ja liikaa lyllyvää rasvaa tai vaihtoehtoisesti liian rasvaton tai lihakseton keho. Mikäli ei, niin varmasti kropan puolesta näyttää terveeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainossa on aika suuret rajat. Kaikilla ihmisillä on vatsalihakset. Paljonko juokset coopperissa?
Minne nykypäivänä pitäisi juosta tietyssä aikaraamissa? Mitä etua siitä aidosti on, että juoksee 3600 metriä 12 minuutissa, eikä 15 minuutissa? Ihmiset käyttävät aikansa ja energiansa tällaiseen, ja sitten annetaan puolisolle ja lapsille turpaan, kun tulee stressi jostakin näin mitättömästä asiasta
Cooperin tulos korreloi hyvin hapenottokyvyn kanssa. Hyvä kunto tekee sekä elämästä että painonhallinnasta helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Päälle vielä, jos tekee fyysistä työtä ja urheilee, tarvitsee sitä vararavintoa vähän eri tavalla kuin toimistossa työskentelevä sohvaperuna. Mutta älä huoli, mua kiinnostaa enemmän sun kaltaiset kuin läpipaskot pulkannarut pitää olla jotain, josta ottaa kiinni
^minä taas olen kuullut tätä psskaa ikäni. Tasan ei käy, tai siis nimenomaan käy. Hoikka saa kuulla haukkuja aina. Lause alkaa yleensä kukaan ei ole varmaan sanonut sulle koskaan näin, mutta:. Sitten ropsahtaa. Keski-ikään mennessä kaikki ilkeydet ja vtttuilut on kuultu eikä loppua näy!
Joo, esim mun mies kertoi just että hänen sukulaisnainen ei harrasta liikuntaa, eikä tarviikkaan harrastaa koska on jo laiha.
Itse olen liikunnallinen, mutta pyöreä ja ilmeisesti en ole siksi urheilullinen ja laihat on 😂😂😂😂
"pari kiloa ylipainoinen. Vatsalihakset on, mutta ei paista kun vähän rasvaa päällä."
Kuulostaa siltä että on vähän enemmän kuin vain pari kiloa ylipainoa ja vähän enemmän kuin vähän rasvaa päällä. Oisko 20 kg osuvampi?
Ne pelkät lihaksetkin jo painavat helposti normaalipainon ylärajalle.
Vierailija kirjoitti:
"pari kiloa ylipainoinen. Vatsalihakset on, mutta ei paista kun vähän rasvaa päällä."
Kuulostaa siltä että on vähän enemmän kuin vain pari kiloa ylipainoa ja vähän enemmän kuin vähän rasvaa päällä. Oisko 20 kg osuvampi?
Ne pelkät lihaksetkin jo painavat helposti normaalipainon ylärajalle.
Mietin ihan samaa. Oma BMI 23, ja vatsalihakset on, mutta ei paista kun vähän rasvaa päällä. Eli jopa normaalin BMI:n sisällä kropassa voi olla useita kiloja rasvaa.
Ärsyttää kun ap:n tapaisille ihmisille ei ole selvinnyt, että tervellinen ja urheilullinen on yhtä kuin laiha.
Ja vähän muuta lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ongelman. Mutta onhan se harvinaista, että tolla liiluntamäärällä ja terveellä ruokavaliolla on ylipainoa.
Painoindeksit ei oikein kerro totuutta jos on paljon lihasmassaa ja lisäksi esim isot rinnat.
Ei se täyttä totuutta kerro, mutta ap:kin sanoi olevansa vähän pullea. Ihan sama mitä se painoindeksi sanoo, jos näkee omalla silmälläkin olevansa pyöreä.
Niinpä, eikä vatsalihakset näy, kun on mahaa.
Vierailija kirjoitti:
Puolimaratoneilla näkee lievästi ylipainoisia osallistujia. En olisi huolissani parista liikakilosta, jos jaksaa juosta 21 km.
Ollaan iloisia, kiitollisia ja yritetään parhaamme.
Valehtelet. Luin vauvapalstalta, että ylipainoiset makaa vaan sohvalla ja syö pizzaa ja karkkia kaiket päivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolimaratoneilla näkee lievästi ylipainoisia osallistujia. En olisi huolissani parista liikakilosta, jos jaksaa juosta 21 km.
Ollaan iloisia, kiitollisia ja yritetään parhaamme.
Valehtelet. Luin vauvapalstalta, että ylipainoiset makaa vaan sohvalla ja syö pizzaa ja karkkia kaiket päivät.
Läski
Joo, huomattu. Olen laiha rapakuntoinen, silti miehet kehuu aina sporttiseksi
Vierailija kirjoitti:
Joo, huomattu. Olen laiha rapakuntoinen, silti miehet kehuu aina sporttiseksi
Tuostako se johtuukin, mua pidetään kans sporttisena. En ole laiha, mutta hoikka/normaali ja rapakuntoinen myös.