Vieläkö ev.lut kirkko opettaa, että ihmiset pääsevät kuoleman jälkeen taivaaseen?
Kommentit (9)
Vähän sekavaa on Raamatun sanoma tästä.
Yleisen luterilaisen opin mukaan ihminen on haudassa, eikä mitään mistään tiedä, kunnes tuomiopäivänä Jeesus herättää kaikki kuolleet ja kutsuu elävät tuomiolle.
Näin opetettiin rippikoulussa 80-luvulla. Tosin pappimme oli lestadiolainen, mutra tuskinpa se tässä asiassa vaikutti, muissa painotuksissa kylläkin.
Monenlaista tulkintaa voidaan asiasta vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minun raamatussani Jeesus lausuu ristillä katuvalle ryövärille: *Tänään olet oleva minun kanssani paratiisissa.*
Ja Paavali sanoi: *Olla pois ruumiista on olla Herran kanssa.*
Voihan nuo yrittää selittää muuksi kuin taivaassa olemiseksi, jos niin haluaa.
Jeesus sanoi näin olleessaan maan päällä. Onko paratiisi taivaassa? Eikö Eden ole maan päällä?
Eikö Kain syntynyt maan päällä vasta paratiisita karkotuksen jälkeen?
Ja Herra Jumala istutti paratiisin Eedeniin, itään, ja asetti sinne ihmisen, jonka hän oli tehnyt.
Niin Kain poistui Herran kasvojen edestä ja asettui asumaan Noodin maahan, itään päin Eedenistä.
Myöskään Paavali ei tainnut olla asiasta ihan varma.
"Ja minä tiedän, että tämä mies oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää."
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minun raamatussani Jeesus lausuu ristillä katuvalle ryövärille: *Tänään olet oleva minun kanssani paratiisissa.*
Paavalilla on yhtä paljon jumalallisia oikeuksia sanoa mistään mitään kuin kaupan kassa Pirkolla. Missä vaiheessa Raamatussa on siirrytty täysin uskonnon ulkopuolisten henkilöiden palvontaan ja heidän sanomisten ottamiseen jonain johdatuksena? Käsittääkseni tämä oikeus on vain Jeesuksella ja Paavali saa horista mitä lystää, sillä ei ole mitään painoarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sekavaa on Raamatun sanoma tästä.
Yleisen luterilaisen opin mukaan ihminen on haudassa, eikä mitään mistään tiedä, kunnes tuomiopäivänä Jeesus herättää kaikki kuolleet ja kutsuu elävät tuomiolle.
Näin opetettiin rippikoulussa 80-luvulla. Tosin pappimme oli lestadiolainen, mutra tuskinpa se tässä asiassa vaikutti, muissa painotuksissa kylläkin.
Monenlaista tulkintaa voidaan asiasta vääntää.
Kyllä, ihminen kuolee ja menee välitilaan ja vasta tuomiopäivänä ihminen pääsee taivaaseen jos on päästäkseen. Tosin tuomiopäivä on käännösvirhe ja sellaista ei ole tulossa, eikä mitään ylöstempaamistakaan mitä uskovat odottavat.
Kälyni mukaan taivaaseen pääsee vain ne jotka uskovat Jeesuksen sovittaneen ihmisten synnit. Miten käy jos uskon tuohon mutten ole uskovainen kuten hän? Hyvä elämä ei kuulemma ole tie taivaaseen vaan vain Jeesus. Mennä taivaaseen vai uuneja lämmittämään?
AP. Mitä sen kirkon mielestäsi pitäisi opettaa.
Vierailija kirjoitti:
AP. Mitä sen kirkon mielestäsi pitäisi opettaa.
Että, ihminen ei mene taivaaseen vaan Jumala tuo taivaan maan päälle.
Uskova ihminenhän ei kuole.
"Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien. Suuresti te eksytte."
"Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
Uskova ihminen elää fyysisen kuoleman jälkeen paratiisissa maan päällä.
Ei sitten harppuja pilven päällä soitellakaan? Mitä sitten?