Hiihtämisestä koulussa
Oletko sinä hankkinut lapsellesi sukset koulun hiihtotunteja varten? Hiihtääkö lapsesi muutenkin, vai vaan koulussa?
Mitä mieltä olet siitä, että sukset on joka perheeseen joka lapselle hankittava näitä muutamaa tuntia varten?
Kommentit (26)
Luistimet on hommattu kirpparilta, voin ostaa sukset samasta paikasta. Pidän tärkeänä, että opettelevat hiihtämään. Tosin täällä pk-seudulla ei ole kovin montaa otollista hetkeä siihen.
Minäkään en millään haluasi ostaa kolmelle lapsille välineitä vain muutamaa tuntia varten. Koulussa ei lainavälineitä ole. Olen aikaisemmin ostanut suksia kirpputoreilta, mutta niitä pitäisi osata myös huoltaa eli voidella, pitäisi ostaa pidikkeet niiden kantamista varten, lapsen pitää osata ne itse laittaa jalkaansa jne. Tällaisista kokemuksista on ollut vain harmia.
Ja kyllä, hiihtäminen on varmasti hieno ja suomalaiskansallinen harrastus. Ei vaan meidän juttu.
joutuu panostamaan lapsen koulutukseen tai peräti joutuu itse opettamaan lapselle jotakin.
Mm... Panostan kyllä mielelläni muissa asioissa, että tästä ei tarvitse olla huolissaan. Ja opettaakin on saanut muutamia asioita. Tosin koulutus on vielä hieman kesken, lapset kun ovat alakouluikäisiä:)
Nyt oli kuitenkin kysymys hiihtämisestä ja suksien ostosta. Olisiko kellään muulla mitään rakentavampaa mielipidettä?
ap
koska koulussa piti olla hiihtoa. Sitten kun hiihtopäivä koitti, lapset eivät käyneetkään hiihtämässä, kun suurella osalla ei suksia mukana. Kyllä pikkuisen otti päähän. No lapsi kävi pari kertaa hiihtämässä sitten sen talven aikana.
ihme tekosyillä estetään lapsen osallistuminen opetukseen muiden kanssa. Etenkin pojille hiihtäminen on merkittävä juttu. Jos esim. pyrkii tiettyihin erikoisjoukkoihin armeijassa, joutuu hiihtokokeeseen. Kauemmin harjoitellut on aina parempi ko. taidossa.
Juntti olen varmasti monessa suhteessa.
Kaikki muutko siis ostavat ne sukset vaikkei niitä käytettäisi kuin sen pari kertaa koulussa?
ap
Jos asut etelä-suomessa ei suksia ehdi välttämättä käyttää kuin pari kertaa, joten se on aika suuri sijoitus. Ylempänä Suomessa taas pitäisin suksia paljon tarpeellisempina.
suksipaketteja saa aika sopuhintaan tällä hetkellä ihan marketeistakin. Ja kirppareiltakin tai myyntipalstoilta saattaa löytää.
Jos on useampi lapsi, niin niitä suksia pystyy kierrättämään.
Joillain kouluilla on muuten varastossa joitain suksia, että esim juuri hiihtopäivänä mahdollisimman moni pääsisi hiihtämään.
Kannattaa myös kysellä sukulaisilta vanhoja lainaan.
tuo asenne.. Täällä ei kelejä välttämättä ole kertaakaan talvella. Liikuntatunnit on suunniteltu etukäteen muutenkin. Sitä paitsi, en minäkään enää osaa hiihtää, vaikka lapsena hiihdettiin koulussa.
lumilautailevana perheenä aika ei riitä juuri luisteluun tai hiihtoon. Ja kuitenkin koulu edellyttää varusteiden hankintaa liikuntatunteja varten, muutoin liikuntanumeroa uhataan laskea.
Lasten jalat kasvaa koko ajan, joten edellistalvena hankitut luistimet/monot on nyt auttamatta pienet. Ei ole halpaa huvia. Lähes uudenveroisia, mutta vain vähän käytettyjä,pieneksi jääneitä kamoja on varasto jo täynnä...
Kirpparilta koetettiin jo kerran säästösyistä monot hakea, mutta ne hajosi jo eka hiihtoreissulla. oli kumiosa päässyt kuivuun vanhuuttaan, eikä kestänytkään pakkaskäyttöä.
Suksia on tosiaan ostettu sukulaisilta, kirpputoreilta ja kierrätettykin.
Halusinkin vain yleisesti keskustella siitä, hankkivatko kaikki alakouluikäisten lasten vanhemmat lapsilleen sukset ja käytetäänkö niitä muutenkin? Kieltämättä oma suhtautumiseni on suksien hankkimista vastaan.
Hiihdetäänköhän muuten yläkoulunkin puolella liikuntatunneilla?
ap
Tänään on pakko lähteä etsimään jonkinmoisia monoja tytölle, ettei niiden maikka todella toteuta uhkaustaan ja laske suksien puuttumisen takia muutoin urheilullisen tytön numeroa. Näin se uhkasi, jollei suksia saada jostain lainaksi tai hankittua.
On erittäin hyvä, että lapsesi oppii koulussa ilmaisen terveellisen harrastuksen. Vain sukset maksavat. Ihan käsittämätöntä tekstiä. Sama pätee luisteluun. Asun Tampereella ja asia on minulle itsestään selvä. Ostin sukset jo, kun lapseni oli neljävuotias.
omien lasteni luokalla suurimmalla osalla näyttäisi varusteet olevan (ja asumme etelä-Suomessa). Tosin lapsillamme on usein liikuntatunnilla vaihtoehtoisina joko luistelu tai hiihto. Eli osa menee koulun kentälle luistelemaan ja osa hiihtää. Meillä lapset jostain syystä tykkäävät hiihdosta enemmän, joten valitsevat yleensä sen.
Ja kyllä lumitilanteen salliessa käymme muutenkin hiihtelemässä, nyt viikon verran jopa innolla, kun vihdoin saimme tännekin lunta.
t.11
Itse olen töissä yläasteella, eikä ole kyllä koskaan käyty oppilaiden kanssa hiihtämässä. Luistimet sen sijaan on kaikilla oltava, siinäkin ollaan kyllä enimmäkseen oltu tekojään varassa.
Itse varmaankin kyllä ostaisin lapselle sukset jos koulu niitä vaatisi, mutta onneksi ei tarvitse, sillä ei niillä muuten mitään tee.
Mutta eipä taideta meidän lasten koulussa edes koskaan hiihtää.
Luistellaan kyllä ja luistimet hankitaan vaikka ei vappa-aikana luistella.
Jommatkummat välineet on siis oltava. Poika halusi hiihtää, tytöt taas luistelevat mieluummin. Me olemme hankkineet kaikille lapsille sukset, vaikkeivät sitten hiihtäisikään kuin koulussa. Pienemmät tykkäävät hiihtää myös vapaa-ajalla. Meillä alakoulussa on varastossa suksia myös niille, joilla ei omia ole, mutta niistä ei sitten tiedä, miten sopivia ne ovat.
En lapsille ole koulua varten suksia ostanut enkä ostakkaan koska emme muuten hiihtäisi joten kun muut hiihtää eikä koululla ole suksia tarjolla lapsemme ovat koulussa silloin kävelleet lenkin.