Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tohtoriksi *väittely*. Mitä siinä väittelyssä tapahtuu?

Vierailija
22.06.2024 |

Siis miten se väittely tarkalleen ottaen tehdään? En ole aikeissa väitellä, mutta en vaan ymmärrä 😅 Tää voi olla aivan auttamattoman tyhmä kysymys, mutta jos joku tietää, vastaathan 😁

Väitteleekö se tohtori jonkun kanssa jostain? Vai häh? 

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homma kertoo siitä että yliopistohomma on täyttä pelleilyä. Kaiken "tutkitun" pitää olla jo valmiiksi tutkittua, että saadaan toinen "asiantuntija" vastaväittäjäksi. Mitään uutta ei siis pääse koskaan syntymään näissä "väitöstöissä"

Väitöskirja on se työ. väitöskirja koostuu tutkimuksesta, jota väittelijä on tehnyt. Väitöstilaisuudessa väittelijä esittelee suorittamansa tutkimuksen ja sen tulokset. Vastaväittäjän tehtävänä on varmistaa väittelijän perehtyneisyys omaan työhönsä. Kyseessä on siis päätöstilaisuus sille työlle joka on jo tehty.

Onko mielestäsi lukio-opinnot täysin turhia, ja ylioppilasjuhlissa ei opiskella?

Vierailija
62/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kuin veneen katsastus. Väittelijä keittää kahvit ja hakee hillomunkit. Väitöskirjaa katsellaan ja sitten laitetaan takas hyllyyn. Raskasta luettavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt muistista:

Väitös on akateeminen juhla: paikalla on siististi pukeutunut yleisö, sekä frakkiin pukeutunut  väittelijä, vastaväittäjä ja kustos sekä tiedekunnan edustaja. 

Kustos aloittaa tilaisuuden. Väittelijä kertoo lyhyesti havainnoistaan. Vastaväittäjä esittää muutaman kiltin kysymyksen ja osoittaa perehtyneensä teokseen ja siihen, mitä uutta se tarjoaa. Väittelijä antaa vastauksen ja osoittaa samalla myös tuntevansa tutkimansa alueen ( ja että on itse kirjoittanut väikkärin). Loppukeskustelussa muistaakseni todetaan värikkäin ansiot ja esitetään sen hyväksymistä. Kustos päättää tilaisuuden.

Sitten mennään karonkkaan, edelleen frakki päällä ja tiedekunnan siliterihatut päässä. se  on hieno kolmen ruokalajin ateria jossa tiedeyhteisön edustajat ja Läheiset, esim puoliso kehuvat ja pitävät puheita frakki/iltapuku päällä. 

On myös toinen karonkka joka on iltatilais

Karonkka on päätösjuhla, ja niissä käytännöt vaihtelee sekä tiedekunnittain, että väittelijän mukaan. Itse järjestin melko rennon karonkan, koska en siedä pänötystä. Silinterihattua ei ollut kellään, eikä frakkiakaan. Olen myös kuullut, että jossakin mentiin väitöksen jälkeen baariin kaljalle, kun kukaan ei tykännyt hienommista juhlista.

Vierailija
64/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt muistista:

Väitös on akateeminen juhla: paikalla on siististi pukeutunut yleisö, sekä frakkiin pukeutunut  väittelijä, vastaväittäjä ja kustos sekä tiedekunnan edustaja. 

Kustos aloittaa tilaisuuden. Väittelijä kertoo lyhyesti havainnoistaan. Vastaväittäjä esittää muutaman kiltin kysymyksen ja osoittaa perehtyneensä teokseen ja siihen, mitä uutta se tarjoaa. Väittelijä antaa vastauksen ja osoittaa samalla myös tuntevansa tutkimansa alueen ( ja että on itse kirjoittanut väikkärin). Loppukeskustelussa muistaakseni todetaan värikkäin ansiot ja esitetään sen hyväksymistä. Kustos päättää tilaisuuden.

Sitten mennään karonkkaan, edelleen frakki päällä ja tiedekunnan siliterihatut päässä. se  on hieno kolmen ruokalajin ateria jossa tiedeyhteisön edustajat ja Läheiset, esim puoliso kehuvat ja pitävät puheita frakki/iltapuku päällä. 

Hmm, ei minulla ainakaan omassa väitöstilaisuudessani ollut päälläni frakkia vaan musta jakkupuku. Frakkiin pukeutuvat ymmärtääkseni vain miehet... ;)

Vierailija
65/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin, tohtoriksi tuleminen nimenomaan vaatii että on tutkittu jotain tieteelle täysin uutta ja mullistavaa, lekuireille ei taida olla ihan yhtä vaativaa koska tohtoriuus on perusolettamus. Tohtoriuus vaatii siten useamman vuoden työt jossain tutkimuslaitoksessa tai suuremmasa projektissa.

Tästä kirjoitetaan väitelmä joka sitten puolustetaan. Humanistialoilla saattaa myös olla alemmat vaatimustasot. Vaikkakin kidutus/vankikokeet kylläkin täyttöisi tuon uuden tiedon vaatimuksen. Kuten muutkin yhteiskuntakokeilut. Oisko työttömyystukien leikkuut jonkun sosiaalialojen tutkimus josta väitös aikanaan kun on tilastoitu paljonko aiheutti itsemurhia ymv?

Humanistialoilla on korkeammat vaatimukset, koska ihmistieteissä ei liiku iso raha ja vedetä mitään tutkimusorganisaatioita, joissa hyötyy alaisten tekemästä työstä. Humanistitutkija joutuu tekemään koko työn kokonaan itse.

Jep. Yhtään esimerkiksi lääketieteellistä tutkimusta vähättelemättä sen alan väitöskirja on usein paljon nopeatekoisempi kuin esimerkiksi monen humanistisen alan: syynä se, että lääketieteen tutkimuksessa tutkija usein hyppää mukaan "valmiiksi luotuun" tutkimusasetelmaan, jota tutkitaan yhdessä ryhmänä. Jokainen ryhmän jäsen saa siis väiteltyä yhteisestä tutkimuksesta.

Itse olen nähnyt esimerkiksi luonnontieteissä hyvin laajoja, väittelijän yksin tekemiä väitöskirjoja (poislukien ohjaajat yms., tutkimus tehty kuitenkin täysin itsenäisesti).

Vierailija
66/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitöksissä ja niiden jälkeen tulevissa juhlissa on muuten paljon tiedekunta-, yliopisto- ja maakohtaisia eroja. Päähomma on joka tapauksessa se, että ennen väitöstä väittelijä on valmistellut väitöskirjansa ja tehnyt muut siihen liittyvät opinnot (menetelmäopintoja, tieteenfilosofisia ja/tai muita aiheeseen liittyviä opintoja). Väitöskirja on tutkimus tai joukko tutkimuksia jostain aiheesta X. Kyseessä on muodollinen osoitus siitä, että henkilö ymmärtää mitä on tiede ja tieteellinen ajattelu ja pystyy itse tekemään tiedettä. Hommaan kuuluu myös erilaisia vanhoja tapakäytäntöjä, millä ei sinänsä ehkä ole mitään tekemistä itse tieteellisen tutkimuksen kanssa, mutta ovat kivoja historiallisia siteitä jotka yhdistävät uuden tieteentekijän vanhaan tieteentekijöiden veljeskuntaan. 

Vierailija
67/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt muistista:

Ei tarvi olla hattua. Moni sukulaisistani on väitellyt eikä kellään ole noita miekkoja ja hattuja sun muita.

Vierailija
68/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattu ja miekka on pakolliset vasta, jos osallistuu tiedekunnan promootiotilaisuuteen. Se on vapaaehtoinen juhla, eikä varsinaisesti liity väittelyyn. 

Vierailija
69/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt muistista:

Olin kerran vieraana veljen karonkassa vaimoni kanssa ja kyllä akateemiset vieraat tuli silinterihatun kanssa. Oli hassun näköistä kun eteisen hattuhyllyllä oli silinterit rivissä.

Vierailija
70/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen vielä, että tuon yleensä n. 2 h kestäneen väittelyn jälkeen vastaväittäjä yleensä osallistuu väitöskirjan arvosanan määrittämiseen. Riippuu vähän yliopistosta, kuinka isossa roolissa vastaväittäjä on. Usein vastaväittäjät ovat ulkomaalaisia, kuten itsellänikin, joten yleensä eivät ihan yksin päätä arvosanaa, kun eivät tunne systeemiä. Mutta tuo varmistaa sen että on kansainvälisesti vertailukelpoista.

Vierailija
71/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olisi pitänyt laittaa siihen "kysy ja muut vastaavat ilman veetuilua" ketjuun niin olisit välttynyt noilta alapeukuilta.

Vierailija
72/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt muistista:

Karonkka on päätösjuhla, ja niissä käytännöt vaihtelee sekä tiedekunnittain, että väittelijän mukaan. Itse järjestin melko rennon karonkan, koska en siedä pänötystä. Silinterihattua ei ollut kellään, eikä frakkiakaan. Olen myös kuullut, että jossakin mentiin väitöksen jälkeen baariin kaljalle, kun kukaan ei tykännyt hienommista juhlista.

Karonkkaa ei myöskään ole pakko järjestää ollenkaan (tai jos ei ole rahaa, sehän pitää itse maksaa). Varmaan suurin osa silti jossain muodossa järjestää, onhan siinä aihetta juhlaan kun saa tuollaisen projektin päätökseen.

Vierailija
73/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt muistista:

Sitten mennään karonkkaan, edelleen frakki päällä ja tiedekunnan siliterihatut päässä. se  on hieno kolmen ruokalajin ateria jossa tiedeyhteisön edustajat ja Läheiset, esim puoliso kehuvat ja

Olin kerran vieraana veljen karonkassa vaimoni kanssa ja kyllä akateemiset vieraat tuli silinterihatun kanssa. Oli hassun näköistä kun eteisen hattuhyllyllä oli silinterit rivissä.

Professoreilla ym. akateemisessa maailmassa työskentelevillä ne hatut yleensä on, kun vastaväittäjänä tai kustoksena sitä tarttee ja niitä silinterihattutilaisuuksia on useammin. Sit taas ne jotka väittelee ja menee ihan muualle töihin, ei yleensä hommaa hattuja. Minun isä oli jotain 10v tohtori ennen kuin sen hatun hankki, nykyään sillä on myös miekka kun oli vetämässä promootiota. 

Vierailija
74/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kovinkaan paljon. Tutkittu asia esitetään ja muutama enemmän kohtelias kysymys. 99% seremoniaa.

Jos kaikki kunnossa niin varsinaiset kysymykset on esitetty hyvissä ajoin.

Kyllä kaikki ne väitöstilaisuudet, joita olen ollut kuuntelemassa, ovat kestäneet 1,5-2,5 h. Tuossa ajassa ehtii kysymään ja vastaamaan vähän laajemmin kuin pelkkiin kohteliaisuuskysymyksiin luulisi. Oma väitös oli sen 2,5 h, toki puhuinkin vapautuneesti kun oli tuttu aihe :D

Vierailija
75/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homma kertoo siitä että yliopistohomma on täyttä pelleilyä. Kaiken "tutkitun" pitää olla jo valmiiksi tutkittua, että saadaan toinen "asiantuntija" vastaväittäjäksi. Mitään uutta ei siis pääse koskaan syntymään näissä "väitöstöissä"

Aina yhtä hassua kun täysin asiasta tietämättömät lausuu näitä totuuksiaan tutkimuksesta.

Vierailija
76/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittelijä väittää olevansa tohtori ja vastaväittäjä väittää etpäs ole. Sitten ne kinastelee hetken ja lähtevät juomaan.

Vierailija
77/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt muistista:

Hatut ja miekat on heillä jotka on promovoitu. Itse osallistuin väittelystä parin vuoden kuluttua promootioon.

Vierailija
78/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karonkassa sitten ainakin skål ja monta kertaa, keväällä maksoin viulut: ruuat, viinat ja kahvit, 3000€, silinterihatun päähän maksoi laitos

Vierailija
79/79 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minä voin väitellä mistä aiheesta vaan?

Periaatteessa mistä aiheesta vain, mutta et miten vain. Tieteellistä metodia, periaatteita ja protokollaa pitää noudattaa ja ensin pitää olla taskussa maisterintutkinto, jonka tekeminen vie alasta riippuen 5-7 vuotta. Myös jatko-opinnot, sisältäen tutkimusseminaareja yms., joissa työtä käsitellään, pitää olla suoritettuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi