Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sote-uudistus ja hyvinvointialueet muuttivat työni aivan hirveäksi!

Vierailija
06.09.2024 |

Olen yrittänyt omalla hyvinvointialueellani tätä asiaa pitää esillä, mutta koska siitä ei ole mitään hyötyä, niin avaudutaan vaikka sitten vauvapalstalle. 

Olen korkeasti koulutettu sote-alan ammattilainen. Ammattiryhmäni on kaikkien sote-ammattien joukossa hyvin pieni ja osaaminen erikoisosaamista. Siirryin hyvinvointialueelle maakuntani keskuskaupungin palkkalistoilta. Isossa kaupungissa meillä oli kiva pieni tiimi, jonka sisälläkin oma työnkuvani oli muista hieman poikkeava. Tiimimme sai jatkuvasti kiitosta siitä, miten toimimme asiakaslähtöisesti ja erityisesti oma työnkuvani oli todella pidetty ja aidosti usein kuormittavassa elämäntilanteessa olevia asiakkaitamme helpottava. 

Kun mentiin hyvinvointialueille, piti kaikkia ruveta palvelemaan tismalleen samalla tavalla. Se tarkoittaa sitä, että siinä missä aiemmin kasvokkaisia asiakaskontakteja mahtui viikkoon 7-9, mahtuu niitä nyt neljä. Lasku kohdattujen asiakkaiden määrässä on todella radikaali! Siinä, missä aiemmin työaikani täyttyi asiakastapaamisista, tehdyn työn kirjaamisesta, yhteistyöstä eri ammattilaisten kesken ja viestinnästä asiakkaiden kanssa, täyttyy se nyt autolla ajamisesta. Jos kotikäyntejä tarjotaan maakunnan sisällä joillekin, on niitä pakko tarjota kaikille. Se tarkoittaa sitä, että ajomatkojen keskiarvon ollessa aiemmin n. 10-20 minuuttia suuntaansa, ei nykyään ole mitenkään poikkeuksellista, että ajan yhden asiakastapaamisen vuoksi kolme tuntia. Tuolta kaikelta kolmelta tunnilta saan luonnollisesti asiantuntijan palkkani, joka on toki koulutustaso huomioiden pieni, mutta hyvinvointialueen mittakaavassa jo selkeästi niitä parempia palkkoja. 

Puolisoni mielestä olen ihan hölmö kun jaksan asiasta valittaa, miksen vain nauttisi siitä, että minulle maksetaan 30 e/h siitä, että kuuntelen äänikirjaa (tänä vuonna olen kuunnellut jo lähes 100 kirjaa!) ja ajan. Kai minä sitten olen hölmö, kun haluaisin tehdä työtä, jossa olen hyvä, ja johon minua on vuosikaudet isolla rahalla opetettu. 

En minä tiedä, mikä tähän olisi ratkaisu, mutta ei kai tämä näinkään voi jatkua? Käymistäni keskusteluista tiedän, että sama koskee ihan koko hyvinvointialuetta, asiantuntijoiden autossa istuttamiselle ei ole mitään rajoja, ja se ei muka maksa yhtään mitään. 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunismi.

Vierailija
2/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minkäs teet? 🤷

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minkäs teet? 🤷

Enpä kai mitään, jatkan ajelua. Onneksi sen saa tehdä työnantajan autolla, niin ei oma kulu. 

Vierailija
4/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä vaihdoin itse työpaikkaa pian sen jälkeen kun hv-alueet olivat aloittaneet toimintansa. Ja meillä vieläpä niin, että työssäkäyntialue laajeni kolmen kunnan alueelle, ja ei yhtään lisää palkkaa, vaikka työmäärä lisääntyi x 3. Ei kiitos.

Vierailija
5/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä vaihdoin itse työpaikkaa pian sen jälkeen kun hv-alueet olivat aloittaneet toimintansa. Ja meillä vieläpä niin, että työssäkäyntialue laajeni kolmen kunnan alueelle, ja ei yhtään lisää palkkaa, vaikka työmäärä lisääntyi x 3. Ei kiitos.

Juu, samahan se täälläkin tapahtui. Meille tosin sanottiin, että eihän se työmäärä lisääntynyt, koska edelleen pystymme hoitamaan vain tietyn määrän asiakkaita päivässä. :D Eli ilmeisesti mitenkään ei lasketa sitä eettistä kuormitusta, mikä syntyy siitä, että sulla on listalla 84 nimeä, joille sinun pitäisi lakisääteistä palvelua pystyä järjestämään. 

Vierailija
6/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähänkö ne soterahat kuluu? uliopistokoulutetut pellet kykenevät vain kuuntelemaan äänikirjaa kallispalkkaisella työajallaan.

Vierailija
7/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tähänkö ne soterahat kuluu? uliopistokoulutetut pellet kykenevät vain kuuntelemaan äänikirjaa kallispalkkaisella työajallaan.

Mitä siinä autolla ajaessa pitäis tehdä sitten? Osallistua palavereihin, pitää asiakaspuheluja esim. lastensuojelullisista asioista vai hoitaisko kenties oikeen kirjaukset siinä samalla ajaessa? 

Vierailija
8/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa tästä edes provosoitua, vaikka sitä kovasti yrität. Toivottavasti saat asiasi kuntoon, jotta ei jatkossa tarvitse pahaa mieltä täällä purkaa :)

Vierailija
9/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän me kyettäisiin vaikka mitä, mutta kun on päätetty, että kaikkia pitää palvella tasapuolisen huonosti, niin minkäs teet. En pysty antamaan kenellekään asiakkaalle läheskään yhtä hyvää palvelua kuin kaupungin alueella toimiessani pystyin, mutta tätä samaa niukinta mahdollista on sitten jaettava perähikiöille siinä missä kaupungin keskustaan. 

Vierailija
10/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa tästä edes provosoitua, vaikka sitä kovasti yrität. Toivottavasti saat asiasi kuntoon, jotta ei jatkossa tarvitse pahaa mieltä täällä purkaa :)

Tämä siis 6/8 kommentoijalle.

Vierailija
11/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysasema vieressä mutta koronarokotus toiseen asemaan jonne matkaa kertyy kymmeniä kilometrejä , ilmeisesti tarkoitus saada suljettua tämä lähiasema kun katsotaan kävijämääriä. Aivan hullun hommaa käskyttää yli 80-kymppiset matkojen päähän .....

Vierailija
12/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista se on kun kaikille pitää tarjota samaa palvelua vaikka siinä ei olisi tehokkuuden kannalta järkeä.

Vierailija
13/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti työntekijät ja potilaat on laitettu autoajeluille eli asemat kumisevat tyhjyyttään .Sitten on helppo purkaa seinät.

Vierailija
14/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa tyhmältä. Meillä hyvinvointialueella työnantaja on sikäli ovela, että kaikissa uusissa työsopimuksissa lukee, että työtä voidaan osoittaa missä tahansa hyvinvointialueella, vaikka pääasiallinen työpiste on joku tietty. Tällä tavalla voidaan siis velvoittaa työntekijät, joiden pääasiallinen työpiste on vaikkapa Porvoossa, ajamaan omalla ajalla ja omalla kustannuksella vaikka Raaseporiin töihin kerran tai kaksi viikossa. Allekirjoitin sopimuksen kun ei ollut vaihtoehtoja jos töihin halusin. Mutta jos rupeavat tuollaista vaatimaan, niin vaihdan muualle töihin.

Vierailija
15/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi et ottaisi yhteyttä esim. Iltikseen? Julkaisevat tällaisia juttuja ilman asianosaisen nimen julkituomista ihan rutiinisti. Olisihan tästä todella hyvä herättää julkista keskustelua. Journalismin tehtävä on nimenomaan puuttua tällaiseen. 

Vierailija
16/17 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapa tyhmältä. Meillä hyvinvointialueella työnantaja on sikäli ovela, että kaikissa uusissa työsopimuksissa lukee, että työtä voidaan osoittaa missä tahansa hyvinvointialueella, vaikka pääasiallinen työpiste on joku tietty. Tällä tavalla voidaan siis velvoittaa työntekijät, joiden pääasiallinen työpiste on vaikkapa Porvoossa, ajamaan omalla ajalla ja omalla kustannuksella vaikka Raaseporiin töihin kerran tai kaksi viikossa. Allekirjoitin sopimuksen kun ei ollut vaihtoehtoja jos töihin halusin. Mutta jos rupeavat tuollaista vaatimaan, niin vaihdan muualle töihin.

Omalla ajalla ja omalla kustannuksella? Wtf.

Vierailija
17/17 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti johto hankkii sinulle vielä virka-auton, josta maksetaan tolkutonta vuosivuokraa jossain veroparatiisissa olevalle yhtiölle. Joka ei maksa penniäkään veroa Suomeen. Mutta jonka neljännesvuositapaamisissa on johdon kiva lentokoneella käydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä