Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä muuttui kun sait(te) asuntolainan maksettua?

Vierailija
21.06.2024 |

Mikä arjessa muuttui? Miltä velaton elämä tuntuu? Minkä ikäinen olit?

Itsellä edessä vuoden päästä, olen silloin 47 vuotta. 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden päästä on laina maksettu, mutta kulut nousseet erän verran joka tarkoittaa sitä, että talo jää tyhjäksi ja suuntaan halvempaan ja lämpimämpään maahan asumaan. Tulee halvemmaksi kuin maksaa sähköä monta sataa kk:ssa ja kallis ruoka.  Keski-Euroopassa vuokrat ei juuri mitään.

Käyn, jos viitsin. 

Vierailija
22/28 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei muuttunut. Piti ottaa uusi laina talon remonttia varten, kun piti rempata kylppäri, keittiö, katto, putkistoja ja viemäreitä sekä rakentaa yksi makuuhuone lisää. Vielä pitäisi remontoida vessa, khh ja uusia tapetteja ja listoja ja tehdä valaistukselle jotain. Ilmalämpöpumppukin olis kiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapahtui jo vuosituhannen vaihteessa. Tuntui oudolta, kun käytössä oli enemmän rahaa kuin moneen vuoteen eikä aina tarvinnut miettiä, voinko hankkia jonkun tavaran tai vaatteen. Suurin ostos oli ensimmäinen oma tietokone, jota olin havitellut jo aika pitkään. Kesällä osallistuin koneen käyttökoulutukseen eräällä kansanopistolla. Kannatti kustantaa kurssi. Työnantajakin järjesti kursseja, mutta kouluttajat olivat ylimielisiä eivätkä käsittäneet, että suuri osa meistä oli aivan aloittelijoita. Hyvä kurssi löytyi myös kansalaisopistosta. 

Vierailija
24/28 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, tuota päivää odotan! Itse olen raha-asiani sössinyt, kun mulla on vielä tämän ikäisenä (52v) hirmuisesti lainaa (130 000). Yritän lyhentää lainaa niin paljon kuin pystyn mutta katsotaan saanko ikinä maksettua kokonaan...

Vierailija
25/28 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin siihen koskaan päästään.

Vierailija
26/28 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 miettii toisaalta sitäkin, että pitäisiköhän vain käyttää asuntolainan jälkeiset extrarahat ns elämiseen, nautiskeluun yms. Mitänhån tåältåbwi mukaansa saa, ei säästöjä ei materiaa. Kun eihän sitä tiedä olenko eläkeiässä edes elossa, äitiäni jos matkisin niin olisin ollut jo n.1v ajan mullan alla. En tiedä..nyt ikää 48v.

-10-

Vierailija
27/28 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset muutti kotoa, myytiin okt, maksettiin loppulaina pois, voitolla ostettiin uusi retkeilyauto ja muutettiin mökille asumaan. Ihan mahtavaa kun asumiskulut ei enää ole tonnia kuukaudessa, vaan kaksi tonnia vuodessa 😊

Ainoa miinus on se että eihän me voida enää tästä minnekään muuttaa, kun ei millään enää haluta palata siihen lainanmaksuun 😄

Vierailija
28/28 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 vuotiaana lopetin osamaksulla ostamisen ja 33 vuotiaana loppui asuntolaina. Paljon huolettomampaa on elämä mutta kulutus ja säästäminen samanlaista.