70-luvulla syntyneiden kasvatus - yksin jättäminen kiukkuisena
Kuinka moni 70-luvulla syntynyt on itkiessä tai raivotessa suljettu lukittuun huoneeseen ? Siellä on sitten kuka mitenkin rauhoittunut yksinään.
Kommentit (13)
Minä. Tai sitten äiti meni itse vessaan itkemään ja laittoi oven lukkoon ja jätti lapset yksin.
Minulle tehtiin tuota
1990-luvulla syntynyt
Minut suljettiin huoneeseen rauhoittumaan. Ei jäänyt traumoja, mutta muistan jostain syystä yhden kerran.
Minulle on jäänyt traumoja, jotka ikävä kyllä näkyvät parisuhteessa. En pysty ilmaisemaan, jos minulla on jokin hätä. Raivoa on myös vaikea taltuttaa. Lapsena hysteerisen itkun päättyi väsähtäminen ja sen jälkeen nukahtaminen siellä suljetussa huoneessa. En muista, että koskaan vanhemmat olisivat tulleet lohduttamaan huoneeseen tai käyneet jälkikäteen asiaa läpi.
Nykypäivän kasvatusoppien perusteella kokemukseni 70-luvulta tuntuu julmalta.
Oon s. 60-luvulla, ei tehty tuollaista. Ei kyllä myöskään autettu ja opetettu kohtaamaan hankalia tunteita.
En syytä vanhempiani: he olivat oman aikansa lapsia ja tekivät parhaansa.
Vierailija kirjoitti:
Oon s. 60-luvulla, ei tehty tuollaista. Ei kyllä myöskään autettu ja opetettu kohtaamaan hankalia tunteita.
Eivät todellakaan tehneet parastaan. Vaikka kuinka olisi oman aikansa lapsi (mikä tekosyy se muka on?), oman järjen käyttö on aina sallittua. Niin että saat kyllä syyttää vanhempiasi.
Se kyllä riippuu perheestä ja millaiset vanhemmat on. Ei se vuosikymmenestä johdu vaan ihmisistä.
Jos itki tai ahdistuneena sanoi jotain (eli oli aikuisen mielestä tuhma), piti mennä omaan huoneeseen ja ovi kiinni. Kerran olin tunteja siellä. Lapsi vaan itki ja ahdistui keskenään. Lasten hätääntynyt itku oli aikuisille "kiukuttelua". Paitsi joskus jos asia oli ilmiselvä.
Olen 90-luvulla syntynyt. Meillä sai raivota ihan vapaasti mutta jätettiin vaan huomiotta eikä autettu siinä isossa tunteessa tai käsitelty mitenkään jälkikäteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät todellakaan tehneet parastaan. Vaikka kuinka olisi oman aikansa lapsi (mikä tekosyy se muka on?), oman järjen käyttö on aina sallittua. Niin että saat kyllä syyttää vanhempiasi.
Heh, sinäkin olet oman aikasi lapsi. Aikakonetta (vain) kuunnellen.
-sivusta
Mut laitettiin vessaan " miettimään asioita"
vm 68
Joo. Mä olen syntynyt 1974, ja äitini vieläkin ylpeilee, miten kasvatti mua viimeisimpien tieteellisten trendien mukaan. Esim. vauvanakin piti syöttää kellon mukaan, eikä lapsen huudosta saanut välittää. Ja tosiaan eristää yksin omaan huoneeseen vähän vanhempana jos oli vaikeita tunteita. Siellähän se oppii ne käsittelemään kun on pakko. Tänä päivänä käyn terapiassa selvittelemässä tunne-elämän ongelmiani jotka johtuu siitä tieteellisestä kasvatuksesta. (Pääongelma on se, etten tietoisessa mielessä tunne oikein mitään, vaan kaikkki on alitajunnassa, mutta sieltä ohjailee käytöstäni tuhoisalla tavalla)
*lapsena