Otatteko/harkitsetteko lapselle vesirokko rokotteen?
Kommentit (16)
Tuttavamies sai vesirokon aikuisiällä ja sanoi sen olevan taudeista helvetillisin.
Jos eivät kouluikään mennessä sairasta, otatan rokotteet
Poika on eskarissa, eikä ole tautia vielä sairastanut. Jossain vaiheessa ajattelin, että ennen koulun alkua rokotuttaisin hänet. Ensin haluaisin jutella häntä hoitavan lääkärin kanssa sopivasta ajankohdasta jne.
..siitä vaan vanhana sairastamaan!
ja voi myös pienenä johtaa vakaviin komplikaatioihin. Olen hoitanut myös lapsia, joilla limakalvot täysi kipeitä paiseita-olleet tipassa kun eivät ole kyenneet syömään eikä juomaan.
Rokote ei anna 100% suojaa, mutta sekundaari-infektio on erittäin lievä, mikäli sen tulee myöhemmin sairastamaan eikä se aiheuta komplikaatioita kuten varsinainen tauti. Suomessa kuuluisi rokotusohjelmaan, jos suomessa olisi rahaa, niinkuin HPV ja Rotakin. Jenkeissä toimii! Suomen rokotusohjelma ei ole ollenkaan niin hyvä ku voisi kuvitella! KANNATAN!
Vaikka vesirokko on yleensä harmiton (jälkitautien riski kai on pienenlainen), on se ikävä. Esikoisella kutina oli kamala, Ataraxista ja nuoresta iästä huolimatta. Arvet jäivät.
En keksinyt syytä, miksi nuoremman pitäisi tauti sairastamalla sairastaa. Rokotteen suoja voi myöhemmin tutkituttaa, mutta neuvolasta kuulin, että on myös riskitöntä antaa myöhemmin uusi rokote. Neuvolassa kuulemma kaikki työntekijät (ainakin täällä) saavat rokotteet, vaikka tietäisivät taudin jo sairastaneensa.
Vesirokon sairastamisesta ei ole mitään hyötyä, eikä se koskaan ole mikään mukava juttu.
Itse sairastin sen ollessani 12-vuotias ja oli kyllä suoraan tuolta alakerrasta se tauti.
Osa vesikellukoista oli pari-kolme senttiä halkaisialtaan ja niitä kellukoita oli ihan tuhottomasti. Myös limakalvoilla (kurkku ja alapää).
Itse sairastin vesirokon hyvin lievänä 11-vuotiaana. Kaverini sairasti kolmekymppisenä ja erittäin rajuna. Oli sairaalahoidossa eristyksessä.
Tosi lievänä tuli, niinkuin meillä suvussa yleensä kaikilla lapsilla ollut. Mulla oli äitini mukaan vaan muutama kello....poika ei edes valittanut kutinaa, mutta annoin kyllä Ataraxia, ehkä se piti kutinan poissa. Luulen, että jos esim. yhdellä sisaruksella olisi tosi voimakkaana niin rokottaisin muut.
En ymmärrä, miksi ko. tauti pitäisi sairastaa, jos sen voi välttääkin?! Outoja ihmiset kyllä... :O
Onnea teille, joiden lapsille tulee vakavia komplikaatioita taudin seurauksena. Lukepaaka ketjuja, joissa jopa muutaman kk ikäiset lapset ovat sairastaneet todella vakavana vesirokon. Heidän vanhemmat eivät sano, että " yleensä mitä pienempi lapsi on sairastaessaan, sitä lievemmät oireet" .
En halunnut ottaa pientäkään (!!) riskiä vakavista seuraksista, mitä " harmiton" tauti voi tuoda tullessaan. Niin arvokas lapseni on minulle.
Vesirokon jälkitauteja tulee aina joillekin, ja noihin jälkitauteihin myös kuolee, vuosittain.
Tauti on ikävä, pitkäkestoinen, ja vaihteleva, eli se mikä yhdelle on lievä, voi toisella olla helvetti.
Jenkeissä on vesirokko rokotus kuulunut yleiseen rokotusohjelmaan jo 10 vuoden ajan, ja tullee Suomeenkin, kunhan aikaa kuluu. Rokotteen hyödyt ovat niin suuret verrattuna jo ihan taloudellisiakin lukuja.
Kerran annettu rokote ei välttämättä anna täydellistä suojaa, eikä välttämättä elinikäistä suojaa. Mutta jos vaihtoehtona on mahdollinen että lapsesi sairastaa tautiversion Helvetistä, eikö olisi miellyttävää jos se tulisi lievempänä? Vahvisterokote joudutaan luultavammin antamaan joskus kouluiässä, mutta annetaanhan niistä vahvisteita muistakin rokotteista.
Parhaan suojan saisi itseasiassa sillä jos ottaisi rokotteen, ja antaisi lasten olla norm. vesirokkoon sairastuneiden kanssa ja saisi näin alkuperäisen taudin lievänä.
Mutta, tämä kaikki on jokaisen päätettävissä, eihän kaikki ota mitään rokotteita ylipäätään.
Minusta >60¿ oli halpa hinta siitä jos lapseni pääsee tuon taudin kanssa hiukan vähemmällä.
lapset tuolloin 4 ja 7 v. Pari kertaa oltiin altistuttu mutta ei ollut tullut tartuntaa, niin päätin että kouluaikana sen sairastelu on jo vaikeampaa, varsinkin kun 2 lasta tod näk peräkkäin kipeänä..
kuulin kaverilta, jonka lapset vesirokossa, että jotkut tutut olivat menneet hakemaan tartunnan. Eipä tullut mieleenkään hakea tautia omalle lapselle. Ja vaikka nyt ei olisikaan jälkitautia saanut, en halua olla töistä poissa kahta viikkoa, minkä mun vanhemmilla lapsilla se jokaisella on kestänyt. Ihan voin otattaa lapselle myöhemmin tehosteen. Niin muutkin rokotukset tehostetaan.
se olisi ollut tavallaan " ihan sama" , että otetaanko vai ei, mutta saimme sen ilmaiseksi joten otimme.
Hän sai tartunnan isosiskon vyöruususta. Onneksi ei tullut jälkitauteja. Niiden pelossa olisin rokotteen ottanut.
Ei kaikkia sairauksia voi tai kannata eliminoida pois.