Siis joutuuko hoitsut pesemään vanhusten pimppejä ja mulkkuja?
Hyi helvetti
Kommentit (37)
Kun hommasta tulee rutiinia, niin ei enää osata asettua potilaan asemaan. Sille potilaalle esimerkiksi nyt vaikka se, että joku levittelee häppäreitä pesulapun kanssa ei ole rutiinia...
En ole ollut koskaan alapääpestävänä potilaana, mutta esim. gynekologikäyntejä kokeneena minusta on huomattavasti mukavampaa se, että tekijä on rutinoitunut ja varmaotteinen eikä tee tekemisestään isoa numeroa, kuin että hoitsu jotenkin kaunopuheisesti ja liehitellen hoitaisi homman. Siis mukavampaa jos vain pesaisee sen pimpin menemään ja se siitä, eikä silittele siellä turhia.
Sulle 14, ihanko totta sulla on kuvitelma, että metalliala on siistiä sisähommaa? Mulla sattuu ihan lähipiirissä olemaan pari metallimiestä ja kyllä se työ on kaukana siististä sisähommasta :D Kyllä suurin osa työstä on tosi p*skaista, kamala käryn haju jne... Naama, kädet ja vaatteet mustina siellä työskennellään, hikisenä.
Mutta asiaan, kyllä vaan hoitsut pesee alapäitä. Eikä tosiaan pelkiltä vanhuksilta. Voi olla vakavasti loukkaantunut nuori ihminenkin, eihän niitä värkkejä nyt pesemättä voi jättää. Olen ex-hoitu, en kylläkään vaihtanut alaa noiden alapesujen takia.
Olen pessyt ainakin satoja ellen tuhansia pyllyjä, niin vanhoilta kuin nuorilta. Ja tosiaan ei siinä tilanteessa ajattele sitä seksuaalisesti tai mitenkään kummallisena. Tuntuu samalta kuin oman lapsen pyllynpesu, eli ei miltään.
Ihan sama, onko kyseessä kainalot vai häpyhuulet. Ja itse en ole ainakaan mitenkään levitellyt sukuelimiä. Yleensä pesut tapahtuvat wc-pöntöllä käsisuihkun kanssa, ja pesulapulla pyyhitään. Muttei mitenkään erikseen aleta hinkkaamaan häpyhuulien välistä.
Jos on vuodepotilas, niin hän tietenkin makaa ja siinä lapulla pyyhitään, mutta ei se mikään gynekologinen tutkimus kuitenkaan ole, eli ei siinä mitään "huulia levitellä" sen kummemmin.
Ja miespotilaat tosiaan ovat helpompia kuin naiset, siis pesun suhteen ja ehkä muutenkin. =D
Olin hoitoalalla vain viisi vuotta, joten tässä mun kokemukset.
Olis jokseenkin vaivaannuttavaa, jos gyne rupeaisi ihmettelemään pimpulaani ja kertomaan mikä uniikki ja kaunis luonnon taideteos se onkaan...
Toki hoitajan työhön kuuluu kunnioitus työtä kohtaan ja arvostava kohtelu, mutta luulen, ettei se asenne itse toimitukseen niin kauheasti sittenkään heijastu.
koulussa harjoitellaan? Vai onko niin, ettei harjoitella, vaan kukin sit pesee miten pesee? En mä ainakaan osais nyt tästä yhtäkkiä pestä jonkun mummon alapäätä, vaikka omani olen pessyt tuhansia ja taas tuhansia kertoja. En mä tietäisi, miten tarkasti se pitää hoonata. Eli siis kai tää kuitenkin opetetaan koulussa, etten sit joskus joudu jonkun tumpelon pestäväksi?
vanhusäitiänne niin samalla lailla se on vaan työtä mikä pitää tehdä. Olisi hyvä että siitä maksettaisiin, mutta esim. siivoojilta meni likaisen työn lisä jo pois, eli eivät saa ekstraa oksennusten jne. siivoomisista.
Lisää palkkaa niin alkaa ap:llekin homma maistua. Ihan työnä.
Olis jokseenkin vaivaannuttavaa, jos gyne rupeaisi ihmettelemään pimpulaani ja kertomaan mikä uniikki ja kaunis luonnon taideteos se onkaan...
Toki hoitajan työhön kuuluu kunnioitus työtä kohtaan ja arvostava kohtelu, mutta luulen, ettei se asenne itse toimitukseen niin kauheasti sittenkään heijastu.
Taas mentiin äärilaidasta toiseen. En todellakaan tarkoittanut rutinoitumista kritisoimalla sitä, että pitäisi jokaista pimperoo ja pippeliä alkaa ihailla! Mutta usein kuulee, kuinka hoitajat eivät muista tai jaksa välittää potilaiden intimiteettisuojasta esimerkiksi jättämällä suihkuhuoneen oven auki käytävään, unohtamalla vetää vuoteen suojaksi verhon, antamalla potilaan odottaa alapää paljaana kun itse käy hakemassa vaikkapa uuden pesulapun jne. Tätähän se rutinoituminen on, ei tajuta että se haavoittuvassa tilassa alasti makaava vanhus on oikeasti ihminen, joka haluaisi pitää kiinni pienistä ihmisyyden rippeistään.
t. se, joka puhui rutinoitumisen huonoista puolista
Niitähän ei koskaan pestä... Siellä se homehtuu ja lopulta mulkkukin irtoaa kun on läpi mätä.
Niitähän ei koskaan pestä... Siellä se homehtuu ja lopulta mulkkukin irtoaa kun on läpi mätä.
Ups, unohdin, että täällä oli vitsailu kielletty ;D
hygieniastaan huolehdi, joutuvat sen sukuelinten alueen pesun hoitamaan. Jonkun täytyy pestä paitsi vanhusten, myös lasten, halvaantuneiden, koomapotilaiden, vaikeasti kehitysvammaisten... jne jne. etu- ja takapyllyä (vai miten ne anatomisesti korrektit termit tällä palstalla meni, pylly ja peppu?). Ylläri pylläri, tämä ei koske pelkästään ihmisiä, vaan yhtä lailla eläinten hoitajat joutuu niitä esinahkoja huuhtelemaan ja paskaa pyyhkimään. Eikä sitä enää vähän ajan päästä ajattele samalla tavalla kuin joku joka ei sitä hommaa ole ikinä tehnyt, vaan siinä keskitytään ihan siihen puhdistuksen onnistumiseen, ja vaikka ihon kunnon arviointiin tai ulosteen koostumuksen analysointiin.
pitääkö ne pestä??? oon menossa gynelle huomenna ja mietin, että miten se homma hoituu niin, ettei pimpulaani tarvitse katsoa tai koskea.. onko gynekologeja paikalla?
että ihan työkkäristä voidaan siihen pesuhommaan määrätä. Kaverini oli kerran joutunut työhön ja poikkesin katsomaan niin siellä se kiillotti papan killuttimia. Sitä iljetti yhtä paljon kun minuakin. Huh! Onneksi en ole työtön, etten voi joutua tuohon työhön.
olisivat paskoissaan ja kusissaan,kun eivät itse pysty huolehtimaan pesuistaan.Mitenköhän ap meinasi semmoisten huolehtivan hygieniastaan???kiinnostaisi tietää :)
Mulla ei tarvitse pestä ollenkaan minkään hajujen takia kun en haise hielle ollenkaan ja kun laitan apteekin perusvoidetta, vaihdan puhtaat vaatteet ja sillä se kroppa puhdistuu ihan itsestään. Kerran viikossa suihku tai sauna riittää. Liika pesemällä ihmisen terveellinen happokelmu lähtee iholta altistuen kaikille sairauksille ja jo pelkkä vesikin kuivattaa. Ihmiset liika pesevät itsensä sairaiksi.
Minulla ei ole steressiä ja syön kuitupitoista ruokaa vältellen sokeria jotta aineenvaihdunta toimii niin ettei kroppani tuota mitään hien ja paskan hajuja. Itse haistaisin jos haisisin pahalle.
Lähihoitaja pesee, sairaanhoitaja tekee paremmat työt, että kannattaa miettiä nyt sitä ja käydä kunnolla koulussa, että ei joudu koko ikäänsä toisten perseitä pesee...
Vanhus/sairas on monessa asiassa kuin vauva ja tarvitsee siis huolenpitoa, en käsitä miten joku on niin urpo ettei ymmärrä että puhtaus nyt vaan sattuu olemaan osa sitä huolenpitoa niin vanhuksella kuin vauvallakin. Mua ei ällötä kummankaan (vanhuksen/vauvan) hoitotyö/pesu johon kuuluu myös alapesu, paljon tärkeämpää/merkityksellisempää hommaa kuin moni muu mm. toimistotyö, onneksi en ole ainoa näin ajatteleva nuori kukapa muuten ap:n kaltaisista pitäisi huolta kun ap sairastuu/vanhenee.