Ikää 41v ja olen ihan loppu! Lattiat pesty viimeksi tammikuussa 2023
Kylpyhuoneen seiniä en ole pessyt ikinä. Enkä ikkunoita. Asuttu tässä 7 vuotta.
Nytkin puolet lasten vaatteista pitkin makuuhuoneen lattioita,pyykkikori tursuaa,vaikka kone pyörii nyt lomalla jopa 3 x päivässä.
Juuri ja juuri saadaan olohuoneen ja keittiön pysymään siistinä päivän.
Onko se tämä vanhuus??
10 v sitten oli niin siistiä, vaikka lapset pieniä.
Nyt ei jaksa mitään
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
No jos joku herää yöllä x 10, niin eiköhän tässä ole selitys täydelliselle vetämättömyydelle. Itselläni jäi heräily päälle lasten jälkeen ja oli kyllä ihan kamala ajanjakso. Oletko käynyt kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot tämän asian kuntoon saamiseksi?
Tai voi olla uniapnea jos lapset eivät valvota enää. Vie voimat päivälläkin ja pitää nukkua päiväunet.
Vierailija kirjoitti:
Yöllä herään 10 x .
Päiväunet nukun joka päivä.
Ap
Öisin olen 3x viikossa töissä. Päivät siinä välissä nukun. Vapailla dokaan. Ei tulis mieleenkään siivota. Kerran kahdessa kuussa maksan siivojalle 50e, että hoitaa kämpän minttiin.
M51
Pidä vaan kulisseja yllä, saat sitten mitalin tuonpuoleisessa.
Laita ensin ruokavalio kuntoon ja ala harrastaa jotain liikuntaa edes muutaman kerran viikossa. Jokin ulkona tapahtuva laji lisäisi vireyttä parhaiten, mutta tärkeintä on, että tekisit sellaista, mistä nautit.
Kotia voi tosiaan raivata huone kerrallaan tai asia kerrallaan. Sun lapset on jo sen ikäisiä, että osaavat itse viedä likaiset vaatteensa pyykkikoriin ja puhtaat kaappiin, kerätä lelunsa ym. käytön jälkeen pois lattioilta jne. Mies myös siivoamaan omat sotkunsa.
Sitten, kun olette saaneet roinat raivattua, pesette ikkunat ja lattiat vaikka yhdestä huoneesta päivässä tai jopa viikossa tai palkkaatte ulkopuolisen tekemään koko homman kerralla.
Kyllä se siitä. Urakka tuntuu toivottomalta, jos yrittää tehdä koko homman kerralla ja yksin, mutta kun jaat sen osiin ja osallistat koko perheen, hommat tulee hoidettua ihan huomaamatta.
Väsyy siihen, että puoliso ei pane tikkua ristiin. Kukaan ei jaksa olla vuodesta toiseen muiden palvelija, siivooja jne.
Vierailija kirjoitti:
Mies yhtä laiska kuin minäkin.
Mietin uniapneaa...
Ei kai nelikymppisen olo voi olla kuin 90 vuotiaalla
Ap
Kyllä nelikymppisen olo voi olla kuin vanhuksella jos elimistössä on moni asia pielessä mutta ei sen tarvi olla niin ja asiat pystyy korjaamaan jos on ymmärrystä tarkastella niitä elämäntapoja jotka tuohon on johtanut ja muuttaa ne.
Joku ehdotti tuolla raudanpuutetta joka voi olla myös siellä takana mutta ei asiat yleensä ole näin mustavalkoisia. Jos rauta ei imeydy, ei sieltä imeydy moni muukaan.
- Elimistössä tulehdusta
- Ruoansulatus ei toimi. Heikentynyt ruoansulatus vielä lähes kaiken energian ja ravintoaineet ei imeydy
- Tulehtunut suolisto - ravintoaineet ei imeydy
Lääkäristä saa monenlaisia diagnooseja ja lääkkeitä. On raudanpuutetta, suolistosairautta, burnoutia, masennusta... Mutta mihinkään et saa parantavaa hoitoa, laastareita vain. Saat rautatankkauksia mutta rauta valuu hukkaan edelleen kun syitä ei selvitetä. Saat masennuslääkkeitä, ibs diagnooseja ym.
Kaikki lähtee siitä mitä suolistoosi laitat.
Ihan ensimmäisenä lähtisin miettimään ruokavalioa mitä syöt.
- teollinen eines pois
- maitotuotteet pois
- sokeri pois
- gluteeniviljat pois
Lisäät kasvista, kasvista, kasvista ja paljon hedelmiä.
Terve voi syödä kaikkea, mutta sairastuneen täytyy hoitaa ruoansulatus/elimistö ensin kuntoon ennenkuin voi palata normaaliin roskansyömiseen. Ja sen hoitamiseen menee vähintään 6kk.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään selityksiä. Tahmeat lattiat ei kerta kaikkiaan käy. Ne pitää KIILTÄÄ
Villasukan kuuluu liukua mukavasti lattialla. Voi mennä kätevästi liukumalla huoneesta toiseen, talvisin.
Tai kuten minä menin yläkerrasta alakertaan. Muutama mukava murtuma.
Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja raudanpuute 42-vuotiaana. Olin aivan poikki. Hemoglobiini 88.
Lääkitys kunnossa, ruuhkavuosien helpottuminen, liikuntaa 2krt/vko ja panostaminen sosiaaliseen elämään kodin jatkuvan hinkkaamisen sijaan (toki perussiivo 1krt/kk) ja olen paremmassa kunnossa kuin koskaan nyt 51-vuotiaana.
Ikkunat olen kai pessyt edellisen kerran viime jouluksi. Kyllä niistä läpi näkee hyvin silti!
Vierailija kirjoitti:
Sikamaista. Lattiat on varmaan vielä ihan tahmeatkin, että jalka tarttuu kiinni. Itse moppaan lattiat joka viikko, jotta kiiltävät. Lattioiden täytyy KIILTÄÄ
Ei meidän lattia kiillä vaikka onkin kaikki ihan uutta. Mene kuule hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
teillä on liikaa tavaraa eli nyt jatkat kesälomaa karsintaprojektin parissa, Ilana Aallolta ilmestyi vissiin viime vuonna vartin voima tai jtkn vastaava kirja, siinä on vartin pätkissä ohjeistettu siivous/karsintajutut. Kirja kuunteluun ja joka päivä teet vaikka 3 x 15 min osion, 1 aamulla 1 päivällä ja 1 illalla. Sitten kun urakka on valmis voi palkita itsensä sillä moppaavalla robotti-imurilla ja se mahtuu tekemään töitäkin kun tavaraa on vähemmän. Ei se lattia reilussa vuodessa pilalle mene jos ei sinne ties mitä ole kaadettu eli peli ei ole menetetty. Ikkunoiden pesuun ainakin meillä moni nuori tarjoaa puskaradiossa ikkunanpesupalveluita aika edullisesti tai sitten hommaat siihen sen pesurin, jotkut kyllä kehuneet sen hyväksi. Ja lapset tietty siivousurakkaan avuksi ikätasonsa mukaisesti.
Lattia pesty v i i m e vuonna, 1,5v sitten!!!
Raudan puute
Stressi
Esivaihdevuodet (periytyvää, milloin äidilläsi/suvun naisilla alkoi???)
Masennus
Kilpirauhanen
Työuupumus
J n e
Jos mä en jaksa, niin siivoan yhden huoneen per päivä tai teen jonkun yhden siivoushomman päivässä, esim. pölyjen pyyhkiminen tänään, imurointi huomenna, kylppärin putsaus ylihuomenna...Ei koko taloa tartte kerralla siivota.
Tyylipuhdas burn-out? Lopulta ei pääse edes sängystä ylös. Been there.
Minä sain vauvan tuon ikäisenä , 41 veenä, ja 43 veenä syntyi toinen.
Viikkosiivo oli aina torstaina. Pölyjen pyyhkiminen, imurointi ja luuttuuminen.
Kun kaksi vilkasta pikaa konttaa lattioilla niin puhdasta piti olla.
Tein myös itse kaikki ruuat, ja leipomiset.
Ja sitä riitti kun kotona oli vielä kaksi teiniä.
Pyykkikasoja meillä ei ollu koskaan, ei nytkään. Pesin n sitä mukaan kun pyykkiä tuli ja sitten kuivumaan.
Jaksoin hyvin myös touhuta poikien kanssa, ulkoilla kaksi kertaa päivässä, niin kesät kuin talvet.
Vanhempi poika valvotti pari vuotta, heräilyjä jopa 10 kertaa yössö. Kaksivuotiaana alkoi nukkumaan yöt. Nuorempi nukkui vauvasta saakka kuin tukki.
Jaksoin teinien huolet, ja " vahtimiset", kun alkoivat käydä ulkona. Kuin myös nuorten sydänsurut.
Kun saan nukkua 6 tuntia yössä, niin jaksan hyvin.
Mieheni on tehnyt aina paljon töitä, aamusta iltaan. Yrittäjän kun on.
Jos et vaan ole luonteeltaan laiska, niin sinussa muhii joku sairaus.
Mene lekuriin, ja vaadi laajat verikokeet, eihän tuo ole normaalia.
Kasikymppisetkin jaksavat enemmän kuin sinä.
No ei tuo vanhuutta ole vaan jotain muuta. Liikaa tavaraa, burnout, ei tarpeeksi omaa aikaa (palautuminen, jaksaminen), masennus, joku muu sairaus? Ehkä vaan arki kuormittaa liikaa ja pitäisi saada muut perheenjäsenet osallistumaan myös? Ymmärrän tunteen, mutta usein syynä on joku muu kuin vanhuus, varsinkin kun ei vanhuusikä ole vielä lähelläkään;)
Vierailija kirjoitti:
Mietin uniapneaa...
Ap
Ei pitäisi olla. Mutta kyllähän toi jatkuva heräily selittää väsymyksen. Peruslabrat kannattaa kyllä katsoa, ja ferritiini myös. Syötkö terveellisesti ja ulkoilet päivittäin?
Mietin uniapneaa...
Ap