Suomi on euroopan takapajula: kotiäitejäkin enemmän kuin missään muualla
Näin luki Kaleva sanomalehdessä viikko pari sitten. Taisi olla vain pari euroopan kaupunkia, joissa enemmän äitejä kotona kuin meillä. Maita en muista, ei mitään menestyneitä teollisuusmaita.
Elinkeinoelämän tutkijat ovat huolestuneita ilmiöstä, tämä ei tue kilpailukykyä. JUURI tätä olen itsekin palstalla paasannut jokin aika sitten. Naiset olette lyhytnäköisiä, pätkätyöt ja naisten tasa-arvoisen palkkauksen puutekaanko ei saa teitä heräämään?
Kaiken lisäksi TV uutisissa oli pätkä Saksan päivähoitotilanteesta. Vain 20% työssäkäyvistä vanhemmista sai hoitopaikan lapsilleen, jopa aborttia suositellaan vaihtoehtona työssäkäyville.
Tähänkö halutaan Suomikin ajaa? Ja naiset kotiin tekemään puoli-ilmaiseksi se työ, joka pitäisi sivistyneessä valtiossa hoitua ongelmitta myös päivähoidon kautta sitä tarvitseville.
Ei kuulkaa kotiäitiys ole ammatti. Siitä ei saa oikeaa palkkaa eikä siitä kerry eläkettä. Valitettavasti. Jokainen hoitakoon lapsensa kuten haluaa, mutta minusta on häpeä että menestynyt maa kuten Suomi on muodostunut tällaiseksi takapajulaksi!!!
Kommentit (61)
Nyt ollaan huolissaan työvoimapulasta, joka ehkä uhkaa suurten ikäluokkien eläkäälle jäämisen seurauksena. Ap on sisäistänyt tämän EK-vetoisen jargonin erittäin hyvin. Mutta annas olla kun tulee taantumaa tai peräti lama, sitten kotiäitiys on taas arvossaan kaikkien mielestä :)
Jokainen siis tehkööt kuten itse parhaaksi näkee, ei kannata välittää näistä kilpailukykypuheista, jotka muuttuvat heti taloustilanteen mukaan.
Jos hoitopaikkoja ei Suomessa ole,niin miten lapset pitäisi muuten hoitaa kuin kotona? Vai eikö saisi hommata lapsia? Jos yhteiskunnanrakenne on niin kieroutunut etteivät äidit saa muita kuin pätkätöitä niin mitä pitäisi sitten tehdä?
Muistatkohan nyt artikkelia ihan oikein?
Eli että koko SUOMEA olisi verrattu joihinkin kaupunkeihin? (kirjoitit, että vain muutama KAUPUNKI edellellä).
Lisäksi koko artikkeli kuulostaa melko heppoiselta.
Jos Suomea vertaa esim britteihin, niin kyllä kuule täällä suurin osa palaa jossain vaiheessa töihin. Briteissä suurin osa todella jää kokonaan kotiin lasten kanssa.
Täällä äidit tappelevat vain siitä, onko päivähoito vai kotihoito se paras muoto. Tosi alkeellista keskustelua ja omanapaista. Ei katsota yhtään kauemmas, ei omien tyttärien tulevaisuutta varsinkaan. Sillä jos äiti on valinnut heikon koulutuksen, huonon ammatin tai muuten vain on jumittunut muista syistä kotiin vuosikausiksi ja verhoaa sen lapsen parhaan ajatteluksi, niin miksi silti päättää tulevaisuudesta jo omankin tyttären osalta.
Sillä tällainen ilmiö johtaa VÄISTÄMÄTTÄ suomalaisen hyvinvoinnin murenemiseen. Meitä on kuulkaa liian vähän, 5 miljoonasta ei riitä työelämään tulevaisuudessa kun ikäluokat suurenee ja eläkeläisten määrä kasvaa.
Minulla ei ole mitään mielenkiintoa luda uraa. Olen todellinen petturi siis;)
Opiskelen tällähetkellä, alaa joka ei edes kiinnosta. Periaatteesta hankin itselleni uuden koulutuksen ja sitten toivonmukaan pääsen töihin. Ei siksi, että haluaisin töihin, vaan koska minusta olisi moraalitonta luumuilla työttömänä iät ja ajat. Jos voisin valita, olisin mieluummin kotiäiti, mutta kotihohoidontuki on meidän osalta jo loppunut.
Kannattakaa vain kotihoidontuen lakkauttamista. Kuka enää tekee lapsia jos siihen mennään?
Mitä jos lakkautetaan äitiyspäivärahakin tai vaikka lyhennetään äitiyslomaa 1kk mittaiseksi? Saadaan kaikki naiset töihin, kun kukaan ei tee enää lapsia. Eikö olisi järkevää?
Tarkoitin tietysti luoda uraa.
Anteeksi
Mä olen silti ylpeä suomalaisuudestani. Ihan sama mikä takapajula, suomessa on kuitenkin hyvä elää. Mulle on ihan sama kuinka paljon tai vähän täällä on kotiäitejä tai työssä käyviä äitejä.
Kirjoitin väärin.
Artikkeli ei ollut heppoinen, täysin asiallinen ja laaja. Yritän kaivaa jos löytyy Kalevan webbisivuilta.
Nro 8lle (olikohan kasi) sanoisin, että hoitopaikkoja on KYSYNNÄN mukaan. Jos äitejä houkutellaan halvemmalla hoitamaan lapset kotona, tottakai myös lopputulos on tällainen. Jos esim. täällä Oulussa yhtäkkiä tulisi satamäärin hakemuksia, aiheuttaisi se hetkellisen ongelman mutta tarhapaikkoja alettaisiin pikkuhiljaa luoda lisää. Kysyntä ja tarjonta se pelaa tässäkin.
Nyt äitejä jopa painostetaan (esim. Ainolan päiväkoti täälläpäin) ottamaan lapsensa pois hoidosta äitiysloman ajaksi, vaikka se on laitonta. Ja perusteena että on niin pitkät jonot tulossa työssäkäyvien lapsia. Ei olisi pitkiä jonoja, jos ryhtyisimme vaatimaan paikkoja lisää.
Ja pätkätöitähän yritetään lailla nyt säätää, tehdään mm. rikolliseksi se, että määräaikaisuutta jatketaan ilman perusteluja, pitäisi siis olla syy miksi työ ei ole vakinainen jne.
Mutta meidän naisten asenteella ja toimintamalleilla on SUURI MERKITYS siihen, millaiseksi oma ja tyttöjemme tulevaisuus muodostuu. Ihan kuin olisimme hiljaa hyväksymässä sen, että naisen paikka on kotona lieden ja lasten välissä.
Saksan aborttimaininnalla tarkoitan vain sitä, että siellä päivähoitopaikkoja ei ole. Täällä on ainakin melko hyvin, mutta palstalaiset ovat keskimäärin sitä mieltä että päiväkotiin lasta ei saa viedä!
että tässä tasa-arvon mallimaana itseään pitävässä maassa miehet hoitaa lapsia kotona noin pari prossaa ja naiset 98% (prossat koko kotona hoitamisen ajasta)!
naiset, herätkää!
Pikkusen polkasit alueelle josta et tunnu paljon tietävän..
Jos Suomen kotihoidontuki lakkautettaisiin, olisi koko yhteiskunta rakenne aivan erilainen.. Äidit todennäköisesti, kuten siellä esimerkkimaassasi Saksassa, jäisivät kotiäideiksi.. Ilman mitään palkkaa ja tukia.. Usea nainen tekee tämän valinnan ja samalla Saksan ahdasmielisessä maassa tippuu täysin uraputkesta.. Lopullisesti.
Suomessa naisella on mahdollisuus palata töihin ja sinun ahdasmielinen ajattelusi vie kehitystä vain takaisin päin.. Nyt kun lain puitteissa on oikeus jäädä hoitamaan lasta kotiin ja siihen annetaan taloudellinen tukikin, on naisella mahdollisuus vielä joskus palata työelämään..
Lisäksi ymmärtänet varmaan, että jos jokainen lapsi tässä maassa viedään hoitoon, on nyt jo liian täydet ja ahdingossa olevat päiväkodit tuhoon tuomittuja..
On vain hieno asia jos meistä naisista tulee työmarkkinoilla pulaa.. Nouseepa ne palkat sieltä, jolloin on jo taloudellisestikin ihan fiksua joskus palata töihin.. Nyt monella tulee kalliimmaksi laittaa lapset päiväkotiin ja maksaa hoitomaksuja kuin jäädä kotiin itse hoitamaan lapsia..
Olet mitä ilmeisemmin miesvaltaisella alalla tai olet lukenut liikaa artikkeleita joista et ymmärrä mitään, mutta kun sen on joku iso porvari lausunut.. eikö?
=0)
hoitoon?
Niin kauan, kun päivähoidon laatu on sitä mitä se Suomessa on, on sairasta viedä pieni lapsi päivähoitoon jos olisi mahdollisuus kotihoitoon!
oma äitini lähti töihin kun olin muutaman kuukauden. Itse hoidin omat lapseni kotona, kunnes kuopus täytti 3 vuotta. Äitini oli työnarkomaani, joka kävi kotona lähinnä nukkumassa. Joskus käy niinkin, että nimenomaan ei halua seurata samaa mallia.
14
ap, ota opiksesi ja arvosta, että jotkin äidit jäävät kotiin, eivätkä välitä niistä muista KOPPAVISTA NAISISTA, jotka luulevat olevansa maailman napa ja pelastavansa maailmaan ollessaa töissä ja lapset hoidossa!
Lapsi hoidettaisiin 1,5-vuotiaaksi kotona...Äitiyspäivärahaa puoli vuotta, isälle puoli vuotta ja kummalle tahansa yksi puolivuotiskausi. Ja näiltä kausilta saisi ihan kunnon päivärahaa. Sen jälkeen voisi saada tuetonta/palkatonta lomaa töistä ne, jotka haluavat jatkaa lastensa kotihoitoa vielä puolitoista vuotta.
on aika uusi, oikeistokansanedustajien läpiajama 1990-luvulla. Jos se purettaisiin, niin tuskin tämä maa nyt siihen kaatuisi, kun ei kaatunut ennenkään!
t. ei-ap, joka peesaa ap:tä
Nainen on tasa-arvoinen vasta kun saa tehdä niin kuin haluaa ei niin kuin mies tekisi. Jos minä haluan olla kotona koko ikäni niin sallittakoon se tai jos haluan luoda uraa niin sallittakoon se ilman, että yhteiskunnan taholta yritetään väkisin puristaa johonkin tiettyyn muottiin tai kulkemaan jotain ennaltamäärättyä tietä.
Mistä tuloista? Ja minkä verran? Ei taida sentään paljon olla?
T: työssäkäyvä