Miten varmistaa se että lapsilla mahdollisuus lähteä ulkomaille mikäli Suomen tilanne vain synkkenee?
Nyt jo onnellisuustutkimuksissa Suomen nuorten tulokset on huonoimmat. Eivät luota tulevaisuuteen.
Kommentit (95)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuunpakoilijat. Juuri tämän takia Suomen talous sakkaa kun kaikki haluavat vain helpon palkansaajaelämän eikä vastuuta haluta ottaa omasta elinympäristöstä. Oikeasti kaipaan niitä 50-lukuhenkisiä kunnanmiehiä joilla oli yrityksiä ja sosiaalista vastuuntuntoa. Toisin on näillä nykyisillä juurettomilla keskiluokan lampailla.
50 - 70- luvuilla on Suomesta lähdetty sankoin joukoin ulkomaille töihin, pelkästään jo Ruotsiin satoja tuhansia.
Ruotsiin, Kanadaan, Australiaan..... kyllä Suomesta on ennenkin ollut lähtijöitä ja nimenomaan silloin, kun on ollut taloudellisesti vaikeammat ajat eli työpaikkoja vähän. Ja ysärin laman aikaan multa lähti opiskelukavereita sairaanhoitajiksi Ruotsiin, Norjaan, Saksaan, Englantiin ja jopa Saudi-Arabiaan. Kun Suomessa ei enää palkattu hoitajia (ei ollut rahaa), t
On muitakin ammatteja kuin sairaanhoitaja, vaikka te luulette ettei muita tarvita.
Laittakaa lapset englantilaiseen tai ranskalaiseen kouluun kun ovat pieniä. Saavat heti paremmat lähtökohdat elämälle ja päälle vielä kansainväliset kontaktit.
Nuorten on se itse varmistettava, jos he haluavat asua muualla kuin Suomessa. EU antaa paljon mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Monissa opiskelu ja työpaikoissa kielenä on enkku. Kannattaa kannustaa enkun käyttöön.
Pari peruskurssia saksaa. Tarvittaessa oppii nopeasti lisää.
Eri maissa puhutaan eri kieliä. Ei enkku riitä.
Ihan mahdotonta ennustaa mitä pitäisi tehdä jos työelämä alkaa esim 10v päästä. Esim ne mitä meille keski-ikäisille neuvottiin 90-l ja mihin me panostettiin on jo kokonaan toisesta maailmasta. Sitä maailmaa ei enää ole.
Jos nuorilla on vaikeaa jo Suomessa eivät tule ulkomailla pärjäämään, sorry vaan.
Itse olen ajatellut, että yritän kannustaa heitä hakeutumaan aloille, jotka ovat paikkariippumattomia. Eli ei mitään työtä, mikä kahlitsee tiettyyn paikkaan: toimistoon, labraan, kivijalkaliikkeeseen tms.
Kielitaito & nettiyhteys pitäisi riittää työntekoon. Ja siihenkin ollaan menossa, että tekoäly vie monet työpaikat. Se tulee ottaa myös huomioon. Eli esim. kääntäjiä ja koodaajia korvataan tekoälyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri sinun ikäpolvella oli mahdollisuus äänestää 2000-luvun alussa velkaantumiskierrettä vastaan. No, sitä ei ilmeisesti tehty. Näin me nuoremmat otamme vastuun teidän lyhytnäköisestä taloudenpidosta
Luuletko todella ettemme äänestäneet huonoja päätöksiä vastaan aina?? Tai ole yrittäneet kaikin tavoin omalla toiminnallamme estää tämän maan luisumista perikatoon!? Mutta jos hallituksessa oli silloin(kin) vain ahneita vanhoja pieruja ei yksittäinen kansalainen mahda mitään!
Äänestää voi vai jaloillaan, luopua ja lähteä pois
Suuret ikäluokat on suomessa suurella äänimäärällä peitonneet kaikki vastaäänet. Sosialismia ja suuria eläkkeitä kaiken muun kustannuksella. Nykyiset milleniaalit ja etenkin z-sukuplvi vaikuttaa samallaisilta.
Juuri näin, siksi eduskunnan/ministerien yläikäraja pitäisi olla 60v, kaudet rajata max kahteen ja poistaa "sopeutumiseläkekin". Näin edes teoriassa saataisiin uutta verta hallitukseen eikä hyvät tulot kansanedustajana ja ministerinä saisi unohtamaan kansaa ja sen köyhyyttä!
Muuttamalla ulkomaille nyt kun lapsi on viela lapsi.
Jos et itse kykene tuskin lapsesikaan kykenee.
pitää osata englantia hyvin. Myös esim. ranskan ja saksan osaamisesta on hyötyä, siellä on isot markkinat ja esim. Sveitsissä hyvät oltavat.
Nro 42: "On muitakin ammatteja kuin sairaanhoitaja, vaikka te luulette ettei muita tarvita. "
En mä väittänytkään, etteikö olisi muitakin ammatteja. Mun pointtini aiemmassa oli se, että vaikka miten ehkä kuvitteleekin, että kyllä minun ammatissani on aina varma työpaikka, niin ei se nyt vaan niin mene. Ja tästä vain esimerkkinä oli hoitoala. Työvoimapula loppuu siihen paikkaan, kun ei ole enää rahaa palkata.
Mä lähdin 19-vuotiaana rahattomana ulkomaille töihin ja suoritin siellä myöhemmin tutkinnon. Ei vanhempien tarvinnut ollenkaan jelppiä, päin vastoin yritti äiti kovasti saada jäämään Suomeen. Sinne vaan, kyllä aikuisella pitäisi sen verran omatoimisuutta olla.
Itse säästän molemmille lapsille hyvät pesämunat. Kun täyttävät 18v molemmat saa noin 100ke osakesalkut. Eiköhän niillä pääse sen verran hyvään alkuun, että ei hätää. Toki jos noista tampioita kasvaa ja munaavat tuon niin ei voi mitään, ainakin yritin.
Arvo-osuustili avattu heti syntymästä. 2ke alkupotti ja 250e (lapsilisä+loput omasta taskusta) joka kuukausi säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Putinistit voi viedä lapsensa Siperiaan. Lapset kyllä voivat laittaa hanttiin elleivät ole jo pahasti aivopesty.
Siperia on persuille oikein hyvä paikka, sinne kaikki persut asap. Ilman paluumahdollisuutta.
Siis mitä tarkoittaa Suomen tilanteen huononeminen? Sotaa? Silloin lapsille torrakka käteen ja maata puolustamaan, niin on ennenkin tehty.
Mikä siellä ulkomailla on paremmin? Sää ehkä...?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tarkoittaa Suomen tilanteen huononeminen? Sotaa? Silloin lapsille torrakka käteen ja maata puolustamaan, niin on ennenkin tehty.
Jokainen sotaintoilija voi tarjoutua itse menemään etulinjaan sen sijaan että on työntämässä sinne muiden lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuunpakoilijat. Juuri tämän takia Suomen talous sakkaa kun kaikki haluavat vain helpon palkansaajaelämän eikä vastuuta haluta ottaa omasta elinympäristöstä. Oikeasti kaipaan niitä 50-lukuhenkisiä kunnanmiehiä joilla oli yrityksiä ja sosiaalista vastuuntuntoa. Toisin on näillä nykyisillä juurettomilla keskiluokan lampailla.
Ei ole nykynuorten syy että edelliset sukupolvet ovat sössineet tämän yhteiskunnan.
Ikinä ei ikinä ole näin hyvin nuorisolle järjestetty elämää. Ei koskaan. Media vaan tuputtaa päivät pitkät sitä miten huonosti on nuorten asiat.
Kävisivät joskus muualla.
Esim. minulla itselläni oli opintotuki (90-luku) paljon parempi kuin mitä se nyt on tai mitä tulee olemaan kun kaikki leikkaukset vo
Ai ei otettu niin paljon työeläkemaksuja? No olisiko tässä nyt kuitenkin se kurjuuden alkuperäinen syy? Pääsit siis itse saamapuolelle ja toivot, että toisten ihmisten lapset korjaavat jäljet?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siellä ulkomailla on paremmin? Sää ehkä...?
Palkat, verotus, ihmiset
Monissa opiskelu ja työpaikoissa kielenä on enkku. Kannattaa kannustaa enkun käyttöön.
Pari peruskurssia saksaa. Tarvittaessa oppii nopeasti lisää.