Ärsyttää 63-vuotias äitini joka "ei jaksa tehdä enää mitään kun on niin vanha ja raihnainen"
Äitini on minulle rakas, on ollut hyvä äiti parhaansa mukaan, lapsuutensa ei ole ollut ruusuinen, niin tavallaan ymmärrän häntä enkä päin naamaa hauku, tietenkään.
Kunhan puran nyt vaan itse mieltäni johonkin.
Meillä ei ole äidin kanssa kuin 20 vuotta ikäeroa, ja pidän häntä vielä sinänsä nuorena, ei kuuskymppinen ole mikään vanhus, tai ei ainakaan pitäisi olla. Odottaisin, että hän vielä tekisi asioita eikä heittäytyisi voivottelemaan itseään vanhaksi ja raihnaiseksi, tosin sitä hän on hokenut jo niin kauan kuin muistan. Olen itse hoitanut itseni jo ala-asteen viimeisiltä luokilta, kun muistan äitini maanneen esim aamuisin kouluunlähtiessäni vain sängyssä ja olleen yöpaidassa vielä kun tulin koulusta kotiin.
Nykyään hän ei enää oikein jaksa mitään, soittelee minulle tulisinko pesemään hänelle ikkunat tai imuroimaan tai auttamaan siivouksessa tai laskujen maksussa, kun ei osaa käyttää tietokonetta. Suuttuu, kun yritän sanoa että opettelisi itse ja alkaisi kuntoilla niin jaksaisi paremmin.
Kateellisena taas kuuntelin, kun kaverini, joka on saman ikäinen kuin minä ja jonka äiti on vanhempi kuin minun äitini, kertoi äitinsä käyneen yllätyksenä HÄNEN luonaan siivoamassa ja oli pessyt mattonsakin!
Heillä siis vielä roolit noin päin, että kaveri saa apua äidiltään. Minä olen jo pitkään ollut se, joka auttaa äitiään, ja sieltä päin ei kyllä mitään apua heru mihinkään, koska äiti "ei jaksa". Ja kyllä, pärjäänhän minä ja aion pärjätä tulevaisuudessakin, pidän kunnostani huolta ja pusken vaikka sisulla jos ei muuten, eihän mulla edes ole vaihtoehtoa. Haluan todella pystyä itse olemaan avuksi omille lapsilleni niin pitkään kuin vain mahdollista. Ja kenties vielä tuleville lapsenlapsillenikin. Ja tokihan minun pitä jaksaa auttaa äitiäni, kun tämä oikeasti vanhenee, tulee varmasti tarvitsemaan vaan entistä enemmän apua.
Ja kyllä, siis jotain masennusta lienee äidilläni, mutta mitään apua sellaiseen liittyen ei halua hankkia eikä huoli, ei ole ikinä huolinut.
No niin, kiitos jos luit, helpotti jo.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa elää itselleen, olla paras ystävänsä.
Juu ja jos on frendejä, nii hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jäänyt vaille hoivaa lapsena. Kokeile auttaisiko yhteiset aikuisten harrastukset ja hommat enemmän? Reissua,kahvittelua yms. Jotain huomiota ja turvaa hän hakee.
Ratkaisu ei ole, että ap hyysää harrastuksiin ja toimii mahdollistajana.
Tuossa iässä pitäisi osata itse antaa itselleen kaikki tarvitsemansa huomio ja turva. On ollut vuosikymmeniä aikaa käsitellä kaikki lapsuustraumat.
Tuollainen riippa, joka ei edes tahdo kehittyä, jää lopulta yksin ja sitten se vasta kitiseekin.
Olet siis 43-v?
Olisiko aika itsenäistyä äidistäsi? Olipa hän millainen hyvänsä.
En tunne ketään aikuista ihmistä jonka huushollia ja mattoja pesemässä käy äiti.
Kumma ettet ole vielä tajunnut ettet pysty muuttamaan toista ihmistä. Et varsinkaan yli kuusikymppistä äitiäsi, jonka kerrot olleen aina sellainen kuin on.
Sun iässä muuten moni huolehtii dementoituneista läheisistään. Se on rankkaa ja surullista.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Voisiko olla niin, että äitisi on yksinäinen ja kaipaa sun seuraasi? Sen vuoksi soittelee sua tekemään milloin mitäkin? Kävisitkö yhtä usein, jos kävisit vain kyläilemässä etkä tekemässä mitään kotihommia tms?
Tietysti se on. Eihän tuollaista kukaan jaksa muuta kuin velvollisuudesta.
Mutta aikuinen ihminen on itse vastuussa seurankipeydestään. Täytyy olla jotain henkistä annettavaa muille, ettei jää yksin.
Tuohan on ihan työikäinen vielä. Pitäisi osata itse ratkoa ongelmansa ja hakea apua vaivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuvittelin, että terveillä elämäntavoilla, runsaalla liikunnalla ja unesta huolehtimalla olisin huippukunnossa vielä 60v täytettyäni. Olin väärässä. Sydämen vajaatoiminta ja kakkostyypin diabetes pitävät huolen siitä, että tämä 170 cm 58 kg seniori ei 62v iässä yksinkertaisesti jaksa, vaikka haluaisi jaksaa. Kyse ei ole tahtomisesta tai elämäntapavalinnasta, kyse on siitä, mitkä geenit lotossa sai.
Jaksan käydä töissä, jaksan huolehtia omasta kodistani, mutta en todellakaan ole se pirteä ja reipas seniori, joka vetää jumppapiiriä ja käy hoitamassa lapsenlapsia. Tyttären mielestä olen vain laiska.
Kantoonsa vesa kasvaa. Jos olet tyytymätön tyttäresi, katso peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Voisiko olla niin, että äitisi on yksinäinen ja kaipaa sun seuraasi? Sen vuoksi soittelee sua tekemään milloin mitäkin? Kävisitkö yhtä usein, jos kävisit vain kyläilemässä etkä tekemässä mitään kotihommia tms?
Tietysti se on. Eihän tuollaista kukaan jaksa muuta kuin velvollisuudesta.
Mutta aikuinen ihminen on itse vastuussa seurankipeydestään. Täytyy olla jotain henkistä annettavaa muille, ettei jää yksin.
Tuohan on ihan työikäinen vielä. Pitäisi osata itse ratkoa ongelmansa ja hakea apua vaivoihin.
Yksinäisyys on ihan oikea ongelma. Ei mitään seurankipeyttä, josta vaan jotkut sattuu kärsimään. Ja se avun hakeminen? Tässä maassa ei saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis 43-v?
Olisiko aika itsenäistyä äidistäsi? Olipa hän millainen hyvänsä.
En tunne ketään aikuista ihmistä jonka huushollia ja mattoja pesemässä käy äiti.
Kumma ettet ole vielä tajunnut ettet pysty muuttamaan toista ihmistä. Et varsinkaan yli kuusikymppistä äitiäsi, jonka kerrot olleen aina sellainen kuin on.
Sun iässä muuten moni huolehtii dementoituneista läheisistään. Se on rankkaa ja surullista.
On kyllä käsittämätöntä, että tuonikäinen (43 v.) olettaa äitinsä käyvän siivoamassa yms. huushollissaan. Vanhempasi ovat kasvattaneet ja huolehtineet sinusta silloin, kun se on ollut ajankohtaista. Nyt on sinun vuorosi tukea ja auttaa äitiäsi siinä, missä hän apua tarvitsee. Ei ihmisen jaksaminen ole aina iästä kiinni, äitisi ikäisellä voi olla jo kaikennäköistä vaivaa, mikä ei aina näy päällepäin. Hän ainakin vaikuttaa masentuneelta ja on varmaan siksi aloitekyvytön. Mutta vieläkään en ymmärrä, miksi äidillesi kuuluisi auttaa sinua taloustöissäsi! Ei minunkaan äitini siivonnut minulle tai auttanut esim. lastenhoidossa. En koskaan edes osannut ajatella, että hänen pitäisi tehdä niin minulle, aikuiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman äitiäsi vanhempi ja voimat on vähissä. Voiskohan johtua seuraavista sairauksista: krooninen atroofinen gastriittia, migreeni, fibromyalgia, osteoporoosi lonkissa ja päkiöissä, sormissa niverikot, allerginen useille aineille, laktoosi-intoleranssi, lonkien jänteet ohentuneet, polvessa kierukka revennyt (lähete palautui kirurgilta), kilpirauhasen vajaatoiminta, rytmihäiriöt, verenpaine heittelee, reidessä hermopinne, kaularangassa kulumia ja pullistuma painaa hermoa. Tulikohan kaikki. Itseni kyllä huolehdi, muita en kykene huolehtimaan. Minäkin luulin vielä 40 vuotiaana, että mitä ne ihmiset valittaa, minä ainakin olen terve. Palleatyra jäi pois listasta.
Olethan opetellut luettelemaan kaikki nuo kaikki sairautesi yhdellä hengenvedolla ja niin, ettei kuulija saa väliin sanottua mitään?
ps. Ihan kaikilla ihmi
Yhtä pitkä vaivalista voi kuule olla jo nelikymppisenä, tai sitten yksi oikein vakava sairaus. Ei se tarkoita sitä, että pitäisi uhriutua, leikkiä marttyyriä ja vinkua seuraa ja apua kaiken aikaan.
Oikeustiimikelpoinen aikuinen hoitaa asiansa ja emootionsa itse.
Itse mietin jopa välillä, onko jopa rakas mieheni mahdollistaja, kun toppuuttelee ja passaa minua niin mielellään.
Monisairas 45 v
On kyllä käsittämätöntä, että tuonikäinen (43 v.) olettaa äitinsä käyvän siivoamassa yms. huushollissaan. Vanhempasi ovat kasvattaneet ja huolehtineet sinusta silloin, kun se on ollut ajankohtaista. Nyt on sinun vuorosi tukea ja auttaa äitiäsi siinä, missä hän apua tarvitsee. Ei ihmisen jaksaminen ole aina iästä kiinni, äitisi ikäisellä voi olla jo kaikennäköistä vaivaa, mikä ei aina näy päällepäin. Hän ainakin vaikuttaa masentuneelta ja on varmaan siksi aloitekyvytön. Mutta vieläkään en ymmärrä, miksi äidillesi kuuluisi auttaa sinua taloustöissäsi! Ei minunkaan äitini siivonnut minulle tai auttanut esim. lastenhoidossa. En koskaan edes osannut ajatella, että hänen pitäisi tehdä niin minulle, aikuiselle ihmiselle.
- Ei hän oleta.
- Ei lapsi ole mitään velkaa vanhemmilleen.
- Ap:n äitihän nimenomaan ei ole huolehtinut eikä kasvattanut, vaan virta on aina ollut toisinpäin.
Eiköhän aloittaja olisi ihan tyytyväinen, jos äitinsä siivoaisi ihan itse kotinsa eikä aina ruinasi lastaan siivoamaan. Äiti voi käyttää siivousfirman palveluksia eikä aina odottaa lapsen hoitavan kaiken. Kuusikymppisen pitää pystyä hoitamaan itse huushollinsa.
Miten itsekäs oletkaan jos luulet että äitisi pitäisi jaksaa mitä sinä odotat häneltä. Vanheneminen on henkilökohtainen asia ja hänen pitää hidastaa vauhtia silloin kun se hänestä tuntuu siltä. Jätä hänet rauhaan ja anna hänen vanheta omaa tahtiaan. Auta sinä puolestasi häntä parhaasi mukaan, mutta on tärkeää että uskallat myös sanoa "ei käy" tarvittaessa.
Kannattaa elää itselleen, olla paras ystävänsä.