Enään, niimpä, maistuu hyvälle, kuullostaa
Kommentit (85)
Niimpä on ainakin ihan hyvä sana :D
Mitä vikaa on sanoa että maistuu hyvälle?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoititko nuo tahalleen?
Pitää olla tahlteen.
Lapselle annettiin jäätelö äidin toimesta.
Rattijuoppo otettiin kiinni poliisin toimesta.
Argh!
Se, kun esim. urheiluselostaja kertoo, kuka juoksi nopeiten. Mitä ihmettä ???Mikä ihmeen sana on nopeiten ??? Eikö oikea muoto ole nopeimmin.
Vierailija kirjoitti:
Se, kun esim. urheiluselostaja kertoo, kuka juoksi nopeiten. Mitä ihmettä ???Mikä ihmeen sana on nopeiten ??? Eikö oikea muoto ole nopeimmin.
Molemmat oikein. Katso Kielitoimiston sanakirjasta (hakusana nopeasti).
Onko mun tukka hyvästi? Voi itku. Meillä päin sanotaan hyvästi, kun erotaan (lopullisesti). Vaikka tukka olisi kuinka hyvin.
Kontulalaisten persujen kieltä, jota jotkut Pohjanmaan Spedet yrittävät oppia.
EnääN on yksi hirveimpiä, joka on nykyään vakiintunut väärin sanottujen sanojen kirjoon. Se on siis enää, ei enääN. Toinen vielä hirveämpi on ketä -sanan väärinkäyttö. Tyyliin; mennään katsomaan golfkisa, et KETÄ siellä voittaa. Se on KUKA siellä voittaa, eikä ketä. Noh, näkeehän sen pisa-tuloksista, kuinka huonolla mallilla äidinkielen osaaminen on. Olen tavannut ulkomaalaisen suomeen muuttaneen, joka puhuu parempaa suomea kuin moni nuori syntyperäinen suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
EnääN on yksi hirveimpiä, joka on nykyään vakiintunut väärin sanottujen sanojen kirjoon. Se on siis enää, ei enääN. Toinen vielä hirveämpi on ketä -sanan väärinkäyttö. Tyyliin; mennään katsomaan golfkisa, et KETÄ siellä voittaa. Se on KUKA siellä voittaa, eikä ketä. Noh, näkeehän sen pisa-tuloksista, kuinka huonolla mallilla äidinkielen osaaminen on. Olen tavannut ulkomaalaisen suomeen muuttaneen, joka puhuu parempaa suomea kuin moni nuori syntyperäinen suomalainen.
Ei "enään" ole mikään nykykielen juttu. Jos luet vanhempaa kirjallisuutta, sitä esiintyy yleiskielessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Niimpä on ainakin ihan hyvä sana :D
Semmoinen närppijäihmisen piilokettuiluun sopiva kun hakemalla hakee, että joku sanoisi siitä.
Haluuks pelaa fudist?
😩
PELATA!
Ja muutkin sanat pielessä.
Haluuks herää viidelt?
😫😫😫
Vierailija kirjoitti:
Kuulema
Tää on nykyään väännetty muotoon kulma. Usein tullut vastaan, en voi ymmärtää miten joku päättelee että se on oikein!
Itseäni ärsyttää se, kun tuttava kertoo tarinaa "sä-muodossa". Esim.
"Sit sä huomaat et hei, sä oot myöhäs, sit sä oot et mitä v-tuu, sä soitat sinne ja tänne.."
Ei, minä en ollut myöhässä, sinä olit.
Mikset etsi itse?