Vähäinen älykkyysosamäärä on syynä miksi ihmiset harrastavat sijoitustoimintaa niin vähän.
Jos ihmiset sijoittaisivat, he seuraisivat enemmän tapahtumia ja ilmiöitä, ennustaisivat tulevaisuuteen paremmin ja meillä olisi parempia poliitikkoja edustamassa suomea.
Kommentit (16)
Tai sitten kaikki eivät ole rahanperään juoksijoita. Elämässä on muitakin mielenkiinnon kohteita.
Sijoituksella fleksaaminen vauvapalstalla tarkoittaa vähäistä älykkyyttä
Jos sijoittaminen olisi helppoa olisimme kaikki miljonäärejä.
Noita asioita ei opeteta kotona eika koulussa. Onneksi nain MBA:n ja nyt lapsetkin sijoittelevat jo alle 10-vuotiaina. Tulevaisuus turvattu.
Pörssipeli tarvitsee tyhmiä sijoittajia, heistähän se raha pumpataan.
Vierailija kirjoitti:
Kun kehotetaan sijoittamaan niin romahdus on kulman takana.
Sijoittamisesta tulee oikeata hyötyä vasta kun pystyy sijoittamaan riittävän suurilla summilla. Ei se ole tyhmyyttä että ei tuhlaa viimeisin rahojaan turhuuteen kun tuotto on kuitenkin sen verran matala ja köyhällä ei ole varallisuutta sijoittaa riittävästi että saisi oikeata tuottoa
Itse laittaisin joka kuussa tuista 100-150e indeksirahastoon, mutten voi koska tässä maassa tt-tuen saajalla ei saa olla mitään realisoitavaa omaisuutta.
Ei siis ole muuta keinoa säästää kuin käteisrahaksi (inflaatio nakertaa eikä tule korkotuottoa), kryptoihin (epävarmaa, muttei ainakaan vouti eikä Kela pääse väliin tai fyysiseen taiteeseen (ihan ok, ja vaikkei arvo nousisi, saa visuaalista iloa).
Mulla on n. 30k säästöjä. Summa olisi huomattavasti enemmän jos olisin saanut 11 vuoden ajan sijoittaa indeksirahastoihin.
(Olin sitä ennen työkykyinen - minua ei päästetä eläkkeelle vaikka moni eri lääkäri on antanut sitä puoltavan lausunnon, sillä vakuutusyhtiön lääkäri on eri mieltä ja voi torpata 10 muun lääkärin lausunnot näkemättä ihmistä edes kasvotusten)
Eikös jollain talousgurulla ollut mahtava idea, että lainataan jokaiselle vastasyntyneelle lahjoitettavaksi 100k, niin 50v päästä kaikki on miljonäärejä.
Moni sijoittaja menettää rahansa ja se ala vilisee huijareita.
Vierailija kirjoitti:
Se on yksi boombust ja tuulihousut joutuu syömään sijoituksensa.
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin joka kuussa tuista 100-150e indeksirahastoon, mutten voi koska tässä maassa tt-tuen saajalla ei saa olla mitään realisoitavaa omaisuutta.
Ei siis ole muuta keinoa säästää kuin käteisrahaksi (inflaatio nakertaa eikä tule korkotuottoa), kryptoihin (epävarmaa, muttei ainakaan vouti eikä Kela pääse väliin tai fyysiseen taiteeseen (ihan ok, ja vaikkei arvo nousisi, saa visuaalista iloa).
Mulla on n. 30k säästöjä. Summa olisi huomattavasti enemmän jos olisin saanut 11 vuoden ajan sijoittaa indeksirahastoihin.
(Olin sitä ennen työkykyinen - minua ei päästetä eläkkeelle vaikka moni eri lääkäri on antanut sitä puoltavan lausunnon, sillä vakuutusyhtiön lääkäri on eri mieltä ja voi torpata 10 muun lääkärin lausunnot näkemättä ihmistä edes kasvotusten)
on tämä kyllä hauska maa. pitäisi kuluttaa tai ryypätä joka kuussa tukierä, niin kela on tyytyväinen.
mutta jos säästät siitä osan sen sijaan että hassaat sen tupakkaan, alkoholiin jne. ja haluaisit laittaa sen vaikka osakesäästötilille, oletkin rikollinen.
tuollainen systeemi lähinnä ajaa älykkäämmät kiertämään lakia ja käyttämään bulvaaneina perheenjäseniä jne. sen sijaan että se oikeasti suitsisi mitään.
no, sanoi kustaa vaasan neuvonantaja jo 1600-luvulla tulevalle ruotsin kuninkaalle, "tietäisitpä miten vähällä järjellä tätä maata johdetaan".
Rahan puute sen yleensä estää. Sekä se että jos sijoittaa pientä kk erää niin se tosiaan pitää aloittaa lapsena ett äeläkeikäisenä olisi edes jonkinlainen potti olemassa.
Ja sitten jos ei harrasta osta ja unohda tyyliä niin hommaan pitää oikeasti perehtyä. Näitä sijoitusneuvojia kun kuuntelee niin tulos ei tule olemaan kovin tuottava.
Tietysti rahastot on ratkaisu mutta sitten pitää löytää se jonka kautta homma onnistuu niin ettei ylläpitokulut syö kaikkia tuottoja.
Älykkyysosamääräni on 135 enkä sijoita, usko tieteeseen, tai edes pidä matemaattisloogista älykkyyttä mitenkään erityisenä. Enkä pidä yritysmaailmaa kestävänä tai moraalisena. Mitäs siihen sanot
Mielestäni osakesijoittaminen on todella epäkiinnostavaa. Sijoitan asuintoihin.
Älykkyysosamäärä korreloi sijoitusaktiivisuuden kanssa.