Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äkillisesti alkaneet nivelkivut, mitä voisi olla?

Vierailija
16.06.2024 |

Tuossa kolmisen viikkoa sitten alkoi äkillisesti tulla nivelkipuja. Aluksi jalkaterät olivat niin kipeät, että joka askeleella teki kipeää. Seuraavaksi nilkat ja ranteet, aluksi lievemmin, sitten nekin kivut muuttuivat voimakkaiksi. Nyt satunnaisesti tuntunut kyynärpäissä ja toisessa olkapäässä kipua. Tähän liittyy lisääntyvästi väsymystä, tänäänkin olen nukkunut kahteen kertaan päikkärit 2 ja 2,5 tuntia. Kuumetta ei ole. Reumaa ei ole ainakaan lähisuvussa.

Nilkat ja jalkaterät olivat siinä alkuvaiheessa pari viikkoa turvoksissa, ei kuitenkaan punoittavat. Sitten turvotus väheni ja jäi poiskin.

Kävin työterveyslääkärillä, hän asetti diagnoosiksi, että olen liikkunut liian vähän (!) Mitään paikallaan oloa ei kuitenkaan  ole ollut, mutta kuukauden verran liikuntaharrastuksess käynti jäi, kun koivuallrgiaoireet olivat sen verran voimakkaat tänä vuonna.

Onko kokemuksia mitä voisi olla? Kivut on niin voimakkaita, että Panadolin ohessa pitää ottaa Tramalia 1-2 kertaa päivässä, eikä sekään vie kipua kokonaan pois.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Oletko rasittanut kehoa liikaa.

No, työterveyslääkärin mukaanhan oireet johtuvat siitä, että olen liikkunut liian vähän.

Vierailija
62/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pogostantauti? Vaikka se on kyllä loppukesän ja alkusyksyn tauti. Sitä ei kai juurikaan tässä vaiheessa kesää pitäisi olla.

Oireet eivät sovi Pogostan tautiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko altistunut myyrien eritteille?Myyräkuume? Punkeille? Borrelioosi? Hyttysille? Pogostan tauti?

Tai jokin muu virustauti?

Lääkäriin!

Jos luit aloituksen, niin lääkärissä on käyty.

Vierailija
64/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa puolet yli nelikymppisistä naisista kärsii oudoista nivelkivuista Moni ei osaa yhdistää

Nivelkivut lisääntyvät roimasti 40 ikävuoden jälkeen. Syy on hormonitoiminnassa, johon stressikin vaikuttaa.

https://www.iltalehti.fi/seksuaalisuusjasuhteet/a/ce8d825f-43ad-4fdd-bc…

Vierailija
65/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vaihtoehto on nivelpsoriasis. Tuolloin nivelreumatestit einäytä mitään.

Ei minulla ole minkäänlaista ihottumaa. -ap

Vierailija
66/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salla Paajasta tutkittiin vuosia kummallisten oireiden takia, ennen kuin niiden taustalta löytyi yllättävän tavallinen syy

Lääkärit etsivät vähän alle viisikymppisestä Sallasta milloin reumaa, milloin fibromyalgiaa tai uniapneaa.

Aamulla jalkapohjissa tuntui siltä, kuin joku olisi yön ajan hakannut niitä pesäpallomailalla. Vanhan kotitalon portaat olivat kivuliaat ja raskaat kulkea. Salla Paajanen mietti, miten vajaat viisi vuosikymmentä mainiosti palvellut oma keho tuntui nyt kerta kaikkiaan luovuttaneen. Sydänkin pumputteli menemään ihan omia aikojaan. 

Vaikka minua oli vuosien aikana tutkinut moni erikoislääkäri, ei kukaan ollut osannut yhdistää oireitani vaihdevuosiin.

Gynekologi vahvisti Sallan päätelmän, määräsi hormonikorvaushoidon, ja tomumajaan saatiin taas valot päälle.

Olon kohentuminen oli häkellyttävää. Nivelkivut häipyivät kokonaan, ja yöunet paranivat. Jalkapohjakivut, olkapäävaivat ja kivuliaat limakalvo-oireet rauhoittuivat myös. Kun minulla ei enää ollut massiivisia verenvuotoja, rauta-arvotkin normalisoituivat. Sydänoireet loppuivat.

https://yle.fi/aihe/a/20-10006596

Vierailija
67/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten sinulla on noin voimakasta särkylääkettä, kuin Tramal käytössä.

Mihin kipuihin sitä on määrätty.

Jos Tramal, joka on jo opiaatti, ei auta, vaan otat lisäksi myös Panadolia?

Ihmettelen tuota.

Vierailija
68/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet

Ne on jo ohi, olen kohta 60-v.

Ekana tulee mieleen, että estrogeenilisän annostusta voisi SILTI hilata ylöspäin. Vaihdevuodet alkavat joskus viisikymppisenä, mutta se ei tarkoita, etteivätkö estrogeenitasot voisi laskea hissukseen sen jälkeenkin. Ero ei vain ole niin dramaattinen. 

Vaihdevuosioireisiin kuuluu epämääräisiä nivelkipuja, aivosumua yms. Jos et ole vielä oireillut, niin ehkä estrogeenilisälle on tarvetta vasta nyt.

Vierailija
69/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa puolet yli nelikymppisistä naisista kärsii oudoista nivelkivuista Moni ei osaa yhdistää

Nivelkivut lisääntyvät roimasti 40 ikävuoden jälkeen. Syy on hormonitoiminnassa, johon stressikin vaikuttaa.

https://www.iltalehti.fi/seksuaalisuusjasuhteet/a/ce8d825f-43ad-4fdd-bc…

Keskustelussa tuli jo aiemmin ilmi, että vaihdevuodet, joissa tuossa artikkelissa puhutaan, ovat jo ohi aloittajalla.

Vierailija
70/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ikääntyy, tulee kaikkia kummallisia lihas-ja nivelkipuja.  Eivät lääkäritkään aina tiedä, mistä ne kaikki johtuvat.  Etenkin jos verinäytteissä ei ole mitään outoa, eikä tulehdusarvot ole koholla.

Vierailija
71/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miten sinulla on noin voimakasta särkylääkettä, kuin Tramal käytössä.

Mihin kipuihin sitä on määrätty.

Jos Tramal, joka on jo opiaatti, ei auta, vaan otat lisäksi myös Panadolia?

Ihmettelen tuota.

Astman vuoksi en voi käyttää Buranaa tai muita tulehduskipulääkkeitä.

Vierailija
72/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet

Ne on jo ohi, olen kohta 60-v.

Ekana tulee mieleen, että estrogeenilisän annostusta voisi SILTI hilata ylöspäin. Vaihdevuodet alkavat joskus viisikymppisenä, mutta se ei tarkoita, etteivätkö estrogeenitasot voisi laskea hissukseen sen jälkeenkin. Ero ei vain ole niin dramaattinen. 

Vaihdevuosioireisiin kuuluu epämääräisiä nivelkipuja, aivosumua yms. Jos et ole vielä oireillut, niin ehkä estrogeenilisälle on tarvetta vasta nyt.

Aloitin hormonikorvaushoidon 51-vuotiaana, lopetin vajaa vuosi sitten.  - ap

Vierailija
73/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua on purrut punkki ja sinulla on nyt borrelioosin aiheuttama reuma. Haepa äkkiä antibiootit. 

Vierailija
74/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Sairastin koronan ja sitten alkoivat nivelkivut. Kävely on vaikeaa ja fillarilla ajo saattaa hyytyä siihen, että en pääse liikkeelle. Veritukimukset on tehty eikä niissä mitään vikaa.

En ole missään vaiheessa sairastanut koronaa. No, ennen näiden nivelkipujen alkamista sairastin vajaan viikon kestäneen tavanomaisen kuumeettoman flunssan, en tehnyt influenssa / koronatestiä. Sen flunssan oireiden loputtua alkoi jo tämä väsymys, ja meni jokunen päivä, niin nivelet alkoivat kipeytyä, jalkateristä ja varpaista alkaen. Ei kyllä tullut mieleen, että se olisi koronaa ollut. Lähinnä ajattelin itse, että voisivatko oireet olla reaktiivista niveltulehdusta, mutta sikäli kun asiasta tietoa haeskelin, se alkaa yleensä kai bakteeri-infektion jälkeen.

ap

Reumaattinen tulehdus voi tulla sekä bakteeri-, virus- että loistartunnoista. 

Vierailija
75/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole borreoloosi. Eikä punkki juttu.

Niiistä jää selkeä merkki ihoon.  Toisessa ihottuma. Toisessa pyöreä laajeneva jälki, jossa on punkin piston kohta.

Vierailija
76/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole borreoloosi. Eikä punkki juttu.

Niiistä jää selkeä merkki ihoon.  Toisessa ihottuma. Toisessata pyöreä laajeneva jälki, jossa on punkin piston kohta.

Ei jää kuin ehkä joka kolmannella ihmisellä. Ja jotkut saavat hyvin hentoja läiskiä ympäri kroppaa, jotka hädin tuskin näkee. Ei sellaista yhtä isoa. Sitten on vielä sellainenkin, että punkki voi purra päänahasta, niskasta, korvan takaa, selästä tai vaikka polvitaipeesta, eikä niihin paikkoihin tule itse katsottua eikä ihottumaa siten edes huomaa. 

Vierailija
77/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvin usein reumakoe on positiivinen, vaikka kysymys ei ole  reumasta. Lisää tutkimuksia tarvitaan.

Vierailija
78/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kihti, alkoholistien vaiva.

Se voi tulla raivoraittiillekin, jotkut tavanomaiset lääkkeet voivat laukaista sen,

Vierailija
79/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi vaihtoehto on nivelpsoriasis. Tuolloin nivelreumatestit einäytä mitään.

Ei minulla ole minkäänlaista ihottumaa. -ap

Se onkin vain nivelissä, iho-oireita ei yleensä tule. On autoimmuunitauti tämäkin.

Vierailija
80/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos punkki on nymfi, eli hyvin pieni punkin toukkavaihe, et välttämättä näe sitä tai tiedä sen vierailusta, koska pudottautuu pienenä pois. Tätä biologina olen yrittänyt lääkäreille valistaa, mm oman borrelioosini yhteydessä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi