Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äkillisesti alkaneet nivelkivut, mitä voisi olla?

Vierailija
16.06.2024 |

Tuossa kolmisen viikkoa sitten alkoi äkillisesti tulla nivelkipuja. Aluksi jalkaterät olivat niin kipeät, että joka askeleella teki kipeää. Seuraavaksi nilkat ja ranteet, aluksi lievemmin, sitten nekin kivut muuttuivat voimakkaiksi. Nyt satunnaisesti tuntunut kyynärpäissä ja toisessa olkapäässä kipua. Tähän liittyy lisääntyvästi väsymystä, tänäänkin olen nukkunut kahteen kertaan päikkärit 2 ja 2,5 tuntia. Kuumetta ei ole. Reumaa ei ole ainakaan lähisuvussa.

Nilkat ja jalkaterät olivat siinä alkuvaiheessa pari viikkoa turvoksissa, ei kuitenkaan punoittavat. Sitten turvotus väheni ja jäi poiskin.

Kävin työterveyslääkärillä, hän asetti diagnoosiksi, että olen liikkunut liian vähän (!) Mitään paikallaan oloa ei kuitenkaan  ole ollut, mutta kuukauden verran liikuntaharrastuksess käynti jäi, kun koivuallrgiaoireet olivat sen verran voimakkaat tänä vuonna.

Onko kokemuksia mitä voisi olla? Kivut on niin voimakkaita, että Panadolin ohessa pitää ottaa Tramalia 1-2 kertaa päivässä, eikä sekään vie kipua kokonaan pois.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolesterolilääkitys? Jos sivuvaikutukset tuota tasoa, niin käytät rollaattoria nopeammin kuin uskoisitkaan. Vaikka lähtötasosi lihaskunnon osalta olisi hyvä.

On minulla ollut kolesterolilääkitys 2,5 vuotta jo, ei mitään oireita. Kokeeksi tauotin sen toista viikkoa sitten, ei ainakaan vielä mitään vaikutusta.

Jos olet ollut toista viikkoa ilman kolesterolilääkettä, se tuskin on syy kipuihisi. Minut kolesterolilääke teki melkein liikuntakyvyttömäksi aikanaan, mutta jo 4 vuorokauden kuluttua "heräsin" uuteen maailmaan.

Vierailija
42/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, urheillut koko ikäni varmaan liikaakin. Kaikki testit tehtiin. Ei reuma, nivelrikko, als, jne testattiin iso joukko mahdollisuuksia. Ainoa mikä jäi jäljelle oli epäilys jostain koronan jälkioireesta. En pysty enää tekemään mitä ennen ja ärsyttää kun ei ole mitään millä voisi oloa parantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Sairastin koronan ja sitten alkoivat nivelkivut. Kävely on vaikeaa ja fillarilla ajo saattaa hyytyä siihen, että en pääse liikkeelle. Veritukimukset on tehty eikä niissä mitään vikaa.

En ole missään vaiheessa sairastanut koronaa. No, ennen näiden nivelkipujen alkamista sairastin vajaan viikon kestäneen tavanomaisen kuumeettoman flunssan, en tehnyt influenssa / koronatestiä. Sen flunssan oireiden loputtua alkoi jo tämä väsymys, ja meni jokunen päivä, niin nivelet alkoivat kipeytyä, jalkateristä ja varpaista alkaen. Ei kyllä tullut mieleen, että se olisi koronaa ollut. Lähinnä ajattelin itse, että voisivatko oireet olla reaktiivista niveltulehdusta, mutta sikäli kun asiasta tietoa haeskelin, se alkaa yleensä kai bakteeri-infektion jälkeen.

ap

Vierailija
44/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Sairastin koronan ja sitten alkoivat nivelkivut. Kävely on vaikeaa ja fillarilla ajo saattaa hyytyä siihen, että en pääse liikkeelle. Veritukimukset on tehty eikä niissä mitään vikaa.

Kauanko siitä sairastamasi koronasta on nyt aikaa? Oliko raju tauti? - ap

Vierailija
45/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole missään vaiheessa sairastanut koronaa. No, ennen näiden nivelkipujen alkamista sairastin vajaan viikon kestäneen tavanomaisen kuumeettoman flunssan, en tehnyt influenssa / koronatestiä. Sen flunssan oireiden loputtua alkoi jo tämä väsymys, ja meni jokunen päivä, niin nivelet alkoivat kipeytyä, jalkateristä ja varpaista alkaen. Ei kyllä tullut mieleen, että se olisi koronaa ollut. Lähinnä ajattelin itse, että voisivatko oireet olla reaktiivista niveltulehdusta, mutta sikäli kun asiasta tietoa haeskelin, se alkaa yleensä kai bakteeri-infektion jälkeen.

ap

Itsellä iski nivelvaivat lähes oireettoman koronan jälkeen. Lapsista toinen oli enemmän kipeä. Ei siis vaadi mitään rajua tautia long covid -oireet.

Vierailija
46/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reuma tai tulehdus jossain, josta reaktiivinen artriitti. Itsellä selkäreuma ja kyllä alkoi ab 2 viikossa olla polvissa,ranteissa,olkapäissä,kyynerpäissä, nilkoissa. Eli isoissa nivelissä molemmin puolin. Minulla taudin aktivoi rankka kaksosraskaus ja anemia. Jaksuja.

Vierailija
47/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Koronan jälkitauti tai longcovid voi tulla vaikka oireettomasta koronasta.

Kyllä tuo niveloire selvästi tuohon sairastamaasi virukseen liittyy.

Minulla se oli kovimmillaan koronan jälkeen selvästi reaktiivinen artriitti, mutta on tullut koronasta myös outo sormen "turvotus" kipeä niveltauti, joka on ollut jo vuosia on off. Ei ole reumaa, se on tutkittu. Se aktivoitui nyt taas tämän yskän ja nivelkivun yhteydessä kuukausi sitten.

Eli mulla on tullut koronasta mm. kahta erityyppistä reumanoloista oiretta, mikä ei ole reimaa silti. Sorminivelet ja muut nivelet ja sitten sellainen, että tuntuu kuin sormi olisi tulehtunut, turvonnut ja aristava, vaikkei se ole yhtään ulospäin katsoen. Epäilen että se on verosuoniperäistä, sillä se helpottaa, kun nostaa käden ylös ja pahenee, jos käsi on alaspäin.

Välillä tulee, välillä menee. Mulla tuli koronoista muitakin erikoisia oireita, yksi on se, että tulee migreenityyppinen näköhäiriö. Ennen ei ollut sellaista, koronasta tuli ja on jäönyt ja pahenee vain vuosien mittaan.

Vierailija
48/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkin purema, tai  ms

Vierailija
49/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri ei julkisella tutki, käy yksityisellä ja sitä kautta verikokeissa. Saat ainakin pahimmat veihtoehdot karsittua pois. Maksaa jonkin verran, mutta nukut sitten paremmin. Konsultaatio lääkäriltä, mitä kannattaisi tutkia.

Syitä nivelkipuihin on paljon, joten se voi olla mitä vaan tai ei mitään. Joku reuma- tai autoimmuunisairaus olisi oma arvio.

Vierailija
50/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jokin reumatauti tai muu autoimmuunisairaus on aktivoitunut, jos olet ennen oireiden alkamista liikkunut ulkona helteisellä ilmalla niin ettet ole juonut runsaasti nesteitä. Tai ehkä ihan vain sisätiloissa ollessa.

Vierailija
51/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihti, alkoholistien vaiva.

Vierailija
52/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reuma.. mene verikokeisiin - jos seropositiivinen niin näkyy kyllä jos negatiivinen niin sitten täytyy tapella. Lääkitys on nykyään hyvää.. itsellä alkoi reuma juuri noin ja ikäkin täsmää

Vierailija
53/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla reuma. Mulla alkoi oireet myös yks kaks. Kärvistelin puoli vuotta ennenkuin menin lääkäriin asiasta. Välillä kun oli ihan hyviäkin päiviä. Verikokeet sen selkeästi kertoivat. Huomaa kuitenkin, että reuma faktorit ei välttämättä verikokeissa näy jos on alkavana. 

Vierailija
54/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kihti, alkoholistien vaiva.

"Kihtikohtaus on tyypillisesti äkillinen yhden nivelen tulehdus."

Työterveyslääkäri olisi ehkä sentään tuon huomannut. Siihen liittyvä verikoekin on sen verran selvä tapa selvittää asia.

Vierailija
55/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaktiivinen artriitti?

Vierailija
56/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on nivelpsoriasis. Tuolloin nivelreumatestit einäytä mitään.

Vierailija
57/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöpä ,fibromyalgia,borrelioosi ,kihti ?  tms. Monta vaihtoehtoa . Viisas lääkäri aloittaa sulkemaan pois vaihtoehtoja yks kerrallaan .Verikokeet ,kuvaukset. VAoimia .Pidä puoliasi ja VAADI tutkimuksia.

Vierailija
58/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut ap'n kaltaisia oireita muutaman kerran elämässäni. Erityisesti polvet, selkä ja sormet olivat todella kipeitä. Välillä en pystynyt tekemään käsilläni juuri mitään.Sormet turposivat myös. Kiersin kaikki mahdolliset erikoislääkärit ja poliklinikat mutta mitään erityistä syytä ei löytynyt. Lopulta Töölön kirurgi sekä reumapolin erkoislääkäri sanoivat diagnoosiksi 'reaktiivinen artriitti'. Olin aina sairastanut tuota tautia flunssan jälkeen. Toisin sanoen nuo oireet olivat elimistön reagtio flunssaan, johonkin virukseen tai bakteeriin. Oireet kestivät muutamia kuukausia, kerran yli puoli vuotta. Hävisivät sitten vähitellen. Lääkkeinä on ollut vain buranaa ja panadolia. Sairastan nykyisin flunssaa harvoin. Nyt, jos vähänkin oireita, poistan ruokavaliostani sokerin (lisätyn), lihan ja suuremmat viljamäärät. Yritän syödä mahdollisimman paljon luomuperäistä kasvisruokaa. Näin teen nykyisin kyllä muutenkin. Olen pysynyt terveenä ja hyväkuntoisena yli kymmenen vuotta. Ikä lähes 70v.

Vierailija
59/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehokas ja turvallinen se siellä.

Vierailija
60/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehokas ja turvallinen se siellä.

Mihinkähän viittaat? Etkö voisi kirjoittaa vähän tarkemmin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi