Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi yhdyssanat olla niin vaiketa tämän palstan kommentoijille?

Vierailija
16.06.2024 |

Onko koulut jääneet kesken vai mikä se on kun kirjoitetetaan makaroni laatikko, vero palautus, itsepalvelu kassa jne.?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko edes muslimi tero oikein?

Vierailija
22/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valita. Saat kuitenkin selvää tekstistä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lukihäiriö, niin yhdyssanat saattavat tuottaa vaikeuksia. Meillä on kaikilla omat haasteemme, joten ollaan armollisia toisiamme kohtaan.

Vierailija
24/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäsi puuttuu pilkut.

Vierailija
25/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä vikaaon kun kirjoittaan huonona kielnä?ne ei osaa kun jos jaksais mutkun ei ja silti ymmärtään kaikki ne kirjoitus asu

Vierailija
26/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa vain siltä, koska yksi oikeinkirjoitustaidoton trolli ahertaa täällä aamusta iltaan. 99 % hänen aloituksistaan voi ilmiantaa suoraan.

= ap?

Vierailija
27/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä jaksat noin yleensä? Onko muita huolia ja yrität peittää sen toisarvoisilla asioilla? Kaikki palstalaiset ei ole suomea äidinkielenään puhuvia ja joillakin kouluista on jo yli 40 vuotta. Ja tiedät varmaan, että aikanaan koulut eivät olleet sitä mitä 90-luvulla ja eivät ole sitä nytkään.

Kunhan ihmettelen ihmisten yksinkertaisuutta ja sivistymättömyyttä. AP

Mennään kovaa vauhtia siihen että kieli ja sen käyttö määrittää ihmisen. Ihmiset parkuvat että ruotsin osaamattomuus sulkee ovia ja urapolkuja mutta eivät silti vaivaudu opettelemaan edes suomea kunnolla. Lopputulos on että suuri osa kansasta ei osaa kumpaakaan virallista kieltä kunnolla. Turha kuvitella ns. pääsevänsä piireihin jos kommunikoi kuin apukoululainen.

Mita mita mita sina raseisti sanoa. Sina vaita mina puhu huono kieli.

Vierailija
28/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopea kirjoitus. Olen aina tehnyt paljon virheitä kirjoittaessa. Kuitenkin sain E:n äikästä ylppäreissä. Punakynä viuhui sielläkin. Eli ilmeisesti asiaa piisaa, vaikka kieliopissa on puutetta.

En huomaa virheitä, ja toisaalta olen hidas kirjoittamaan. Jos rupean tarkastamaan oikeinkirjoitusta, niin menisi ihan liikaa aikaa.

Kirjoitin ala-asteen kolmannesta lähtien koko ainevihon mittaisia tarinoista. Usein opettaja ei jaksanut lukea niitä. Tai paljon virheitä. Inhoan kielioppia. Tylsää jumpata tekstiä.

Minulla on siis jonkinlainen häiriö kielen suhteen. Keksin omia sanoja. Kieli on omaperäistä. Minulla on myös kasvosokeutta. Ehkä samaa häiriötä. Ei voi mitään. Mitenkään tyhmä en ole. Päinvastoin. Myös ilmehdintä on minulla omaperäistä. Esim. sanomani ja kehonkieli voi olla helposti ristiriidassa. Puhun vaikka hautajaisista ja virnistän tahattomasti. Toisaalta siinä on parodian ainekset.

Vierailija
29/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella tulee virheitä eikä viitsi sitten yhdistää sanoja.

Veikkaan että et "viitsi" käydä töissäkään

Hohhoijaa. Tämä toistuva oletus tällä palstalla on niin väsynyt argumentti, etten jaksa edes kommentoida tämän enempää.

Vierailija
30/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä jaksat noin yleensä? Onko muita huolia ja yrität peittää sen toisarvoisilla asioilla? Kaikki palstalaiset ei ole suomea äidinkielenään puhuvia ja joillakin kouluista on jo yli 40 vuotta. Ja tiedät varmaan, että aikanaan koulut eivät olleet sitä mitä 90-luvulla ja eivät ole sitä nytkään.

Kunhan ihmettelen ihmisten yksinkertaisuutta ja sivistymättömyyttä. AP

Mennään kovaa vauhtia siihen että kieli ja sen käyttö määrittää ihmisen. Ihmiset parkuvat että ruotsin osaamattomuus sulkee ovia ja urapolkuja mutta eivät silti vaivaudu opettelemaan edes suomea kunnolla. Lopputulos on että suuri osa kansasta ei osaa kumpaakaan virallista kieltä kunnolla. Turha kuvitella ns. pääsevänsä piireihin jos kommunikoi kuin apukoululainen.

Typerä parodian yritys. Ei hauska.

Vierailija
31/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa vain siltä, koska yksi oikeinkirjoitustaidoton trolli ahertaa täällä aamusta iltaan. 99 % hänen aloituksistaan voi ilmiantaa suoraan.

Hyvä että tämän trollin tunnistaa yhdellä vilkaisulla, niin ei tarvitse lukea enempää.

Vierailija
32/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaako vammasta koville?

Vierailija
33/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spämmää myös samoja aloituksiaan samoine virheineen moneen kertaan.

Vierailija
34/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi yhdyssanat olla niin vaiketa

Onko koulut jääneet kesken

Miten voivat ja ovatko koulut. Ole hyvä.

Vierailija
35/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu meni pakko ruotsia opiskellessa.

Vierailija
36/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin puhelin  erottaa herkästi sanat ja usein huomaan vasta lähetettyäni,  hupsista. Samoin ala rivillä sormi osuu välilyöntiin kun sanassa pitäisi olla N. Edellisessäkin lauseessa kirjoitin alarivin yhteen ja puhelin eroitti heidät.

Et pysty tarkistamaan tekstiä ennenkuin lähetät sen?

Tottakai pystyn, mutta harvoin oikoluen tällaisen palstan kirjoituksiani, joita nopeasti kirjoittelen. 

Vierailija
37/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopea kirjoitus. Olen aina tehnyt paljon virheitä kirjoittaessa. Kuitenkin sain E:n äikästä ylppäreissä. Punakynä viuhui sielläkin. Eli ilmeisesti asiaa piisaa, vaikka kieliopissa on puutetta.

En huomaa virheitä, ja toisaalta olen hidas kirjoittamaan. Jos rupean tarkastamaan oikeinkirjoitusta, niin menisi ihan liikaa aikaa.

Kirjoitin ala-asteen kolmannesta lähtien koko ainevihon mittaisia tarinoista. Usein opettaja ei jaksanut lukea niitä. Tai paljon virheitä. Inhoan kielioppia. Tylsää jumpata tekstiä.

Minulla on siis jonkinlainen häiriö kielen suhteen. Keksin omia sanoja. Kieli on omaperäistä. Minulla on myös kasvosokeutta. Ehkä samaa häiriötä. Ei voi mitään. Mitenkään tyhmä en ole. Päinvastoin. Myös ilmehdintä on minulla omaperäistä. Esim. sanomani ja kehonkieli voi olla helposti ristiriidassa. Puhun vaikka hautajaisista ja virnistän tahattomasti. Toi

Tiedättekö ystävät. Olen joskus miettinyt, että olen kuin kiinalaista kalligrafiaa. Kiinan kielessä merkin sade merkitys muuttuu, miten paljon vettä käytetään musteessa. Oikein märkää, niin sataa paljon. Lempeä ohut märkä jälki, niin sade on leppoista. Minun piti näin paljon kirjoittaa, jotta tämä asia selkenisi. Kun yhdellä merkillä olisi pärjännyt.

Vierailija
38/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelet että kommentoija olisi käynyt jo koulut? Ei tietääkseni ole ikärajaa palstalla.

Vierailija
39/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin puhelin  erottaa herkästi sanat ja usein huomaan vasta lähetettyäni,  hupsista. Samoin ala rivillä sormi osuu välilyöntiin kun sanassa pitäisi olla N. Edellisessäkin lauseessa kirjoitin alarivin yhteen ja puhelin eroitti heidät.

Samoin. Vaikka korjailen niin saattaa taas silti uudestaan katkaista sanan tai tulee joku muu tahaton virhe. Omaa tekstiäni korjailen kyllä ja tarkistan, mutta silti jää virheitä joskus. Myös en aina niin tarkasti esimerkiksi puuttuvia kirjaimia huomaa ennenkuin olen jo lähettänyt. Omalla tabletilla jättää usein kirjaimia pois vaikka napauttaa. Tai tulee viereinen kirjain tms. 

Täällä on siis niin tahallisia kuin tahattomiain yhdyssanavirheitä tai muita puutteellisuuksia. Osa hallitsee yhdyssanat tms. Osa ehkä ei, mutta jos asian lukija tajuaa niin ok. Toki itsekin joskus hymyilen hassuille virheille, mutta en niitä sen kummemmin harmittele. 

Vierailija
40/89 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimella kirjoittaessa tavalliset yhdyssanat tulevat helposti erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi