Kesätöitten määrä on romahtanut
Mistä nuoret saavat työkokemusta ja omaa rahaa?
"Duuni Torilla julkaistiin 1. marraskuuta ja 31. toukokuuta välillä noin 4700 kesätyöpaikkailmoitusta, jotka sijoittuivat pääkaupunkiseudulle. Se on noin 34,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona."
HS 16.6.
Kommentit (33)
Sellainen vaatimaton yli 30% lasku töiden määrässä... mä kun kuulin hallituksen lisäävän niitä...
Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että kaiken automatisointi on vähentänyt ns "hanttihommia" huomattavasti. Niitä töitä, joihin ennen palkattiin nuoria kesätöihin, ei yksinkertaisesti ole enää lähellekään niin paljon kuin ennen. Ne vähät mitä on, menee jakoon suhteilla. Puutarhoille palkataan marjanpoimintaan ym. muualta tulevaa halpatyövoimaa. Suomalaiset nuoret tuskin lähtisivät sellaisilla palkoilla ja työehdoilla mansinkan poimintaan, kuin muualta tulevat.
Itse olin aikoinaan 16-vuotiaasta lähtien kesätöissä joka kesä sinakin jonkunlaisen pätkän ja niin oli kaikki kaveritkin silloin. Paljon on muuttunut niistä ajoista, toki vuosiakin vierinyt..
Ei pidä paikkaansa. Minä sain kesätyötä vaikka olen 65 ja eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan, työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Sinulla ei järki paljon päätä pakota. TÖITÄ EI OLE.
Lohduttaisin nuorta sillä, että työkokemusta saa tulevaisuudessa sillä, että tekee kouluun kuuluvat työharjoittelut itselle mieluissassa paikassa. Mutta se ei tietysti tuo rahaa nuorelle tähän hetkeen ja lisäksi koulupaikan saaminen itsessään on nykyään mahdottomalta tuntuvan työn takana. Koittaisin ehkä toitottaa nuorelle että vika ei ole hänessä vaan tässä vääristyneessä työmarkkinatilanteessa.
N32
Suomalaisten ostovoima on surkealla tasolla, joten kulutus on minimissään. Se heijastuu heti palvelusektorin työpaikkoihin. Ei taida vientikään vetää kummoisesti, joten sielläkään ei taida olla valtavaa työntekijöiden tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Marjoja poimimaan mars mars.
Onko sinulla marjan poimimisesta ihan omakohtaista kokemusta?
Olen kasvattanut mansikkaa ja poimimit vuosikymmenien aikana tuhansia litroja marjpja ja tällä kokemuksella sanoisin, sekin työ vaatii ammattitaitoa ja osaamista, siinä missä muukin työ, johon soveltuu niin terveytensä, kuntonsa ja ominaisuuksien vuoksi hyvin pieni osa ihmisistä.
Ja siksi minusta vuodesta toiseen jaksaa hämmästyttää, kun kaikki nuoret ja työttömät ollaan laittamassa marjojen poimintaan tai vanhusten hoitoon, ihan kuin kuka tahansa pystymetsästä siihen pystyisi. Ei pysty, jos aikoo edes euron saada tunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen vaatimaton yli 30% lasku töiden määrässä... mä kun kuulin hallituksen lisäävän niitä...
Työvoima pula on tosiasia ja tulossa ihan milloin tahansa.
T: Petteri ja Arska (kok)
Näin teinien äitinä tiedän että vielä viime kesänä kesätöitä oli kohtalaisesti tarjolla. Nyt ei tosiaan juuri ollenkaan. Ei edes hoitoalalla kaikki halukkaat pääse kesäksi töihin. Toki jos on valmis muuttamaan kesätöitten perässä, mutta vuokra vie suuren osan palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ostovoima on surkealla tasolla, joten kulutus on minimissään. Se heijastuu heti palvelusektorin työpaikkoihin. Ei taida vientikään vetää kummoisesti, joten sielläkään ei taida olla valtavaa työntekijöiden tarvetta.
No jos ei töitä ole, niin eipä taida olla ostovoimaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiö on ollut jo vuosikymmeniä ja yhä lisääntyvä. Nuoren on vaikea saada kesätyötä, kun nykyään teknologia ja koneet korvaavat ihmistyön, lisäksi lainsäädäntö ja direktiivit vaativat työn tekemiseen erilaisia passeja, tutkintoja ja sertifikaatteja, jotka maksavat esim. hygieniapassi, työturvallisuuskortti.
Esim. rakennusala työllisti vielä ennen 2000-lukua tuhansia nuoria "hanttihommiin" kesäksi, nyt heillä ei ole edes mitään asiaa työmaalle, jos ei ole alan tutkintoja ja suoritettu eri sertifikaatteja. Eivät pääse edes siivoojaksi rakennustyömaalle.
Hygieniapassin voi suorittaa esim.koulussa kotitaloustumnin yhteydessä eikä se ole mahdotonta myöhemminkään. Oma nuori luki siihen vähän ja kaikki vastaukset tentissä oikein.
Tämä ei ainakaan meidän lapsella ollut se virallinen, vaikka oli TETissä ravintolassa ja suoritti koulussa jonkun hygieniataidot- passin, ei kelvannut kesätöitä hakiessa, vaan pitää olla ruokaviraston myöntämä kortti.
Ei ole vaikea, mutta pitää erikseen ilmoittautua ja osallistua tilaisuuteen, joissa tämä myönnetään, tämä osoittautui hankalammaksi kuin kortin saaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan, työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Sinulla ei järki paljon päätä pakota. TÖITÄ EI OLE.
Tuo taisi olla jonkun neropattipoliitikon hokema :D ei tämän kirjoittajan mielipide.
Kertoo miten huono tietämys poliitikoilla on arjesta.
Hygieniapassin voi suorittaa esim.koulussa kotitaloustumnin yhteydessä eikä se ole mahdotonta myöhemminkään. Oma nuori luki siihen vähän ja kaikki vastaukset tentissä oikein.