Rakastatko vapaa-aikaa?
Kun aiot ostaa jonkin tuotteen tai palvelun, älä mieti mitä se maksaa, vaan mieti kuinka kauan sun on tehtävä työtä saadaksesi sen. Ja mieti onko se vaivan arvoinen.
Ihminen tulee tomeen yllättävän vähällä raatamisella. Itseasiassa tunnen montakin ihmistä, jotka tekevät lyhennettyä työviikkoa ihan vaan siksi että luopuvat turhasta ostamisesta ja kuluttamisesta.
Kommentit (6)
Rakastan vapaa-aikaa, jonka käytän ulkoiluun, luonnossa liikkumiseen ja palautumiseen. En ostele mitään ylimääräistä, teen normaalia työaikaa. Minulla ei olisi varaakaan mihinkään äärimmäiseen shoppailuun, vaikka elän hyvin tavallista ja vähän kuluja aiheuttavaa elämää. Saati että olisi varaa tehdä osittaista työaikaa.
Mutta vapaa-aikaa rakastan sitä suuremmalla syyllä.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan vapaa-aikaa, jonka käytän ulkoiluun, luonnossa liikkumiseen ja palautumiseen. En ostele mitään ylimääräistä, teen normaalia työaikaa. Minulla ei olisi varaakaan mihinkään äärimmäiseen shoppailuun, vaikka elän hyvin tavallista ja vähän kuluja aiheuttavaa elämää. Saati että olisi varaa tehdä osittaista työaikaa.
Mun tulot tippui 60 %iin ja oli pakko karsia kuluja. Kaikki turha jäi ja mitään ei puutu. Laskemaan toki joutuu tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tulot tippui 60 %iin ja oli pakko karsia kuluja. Kaikki turha jäi ja mitään ei puutu. Laskemaan toki joutuu tarkemmin.
No, minulla on vielä alaikäinen lapsi huollettavana, joten hänen hyvinvointinsa vuoksi ei voi normaaleista kuluista liikaa karsia. Yksinhän sitä pärjäisi lähes kädestä suuhun elämällä. Työni on kaupungissa ja kulkeminen vaatii pakollisesti auton, asumiskulut ovat myös kaupungissa suuremmat. Itselleni en osta joka vuosikaan vaatteita. Lapselle tietenkin ostan kasvamisen mukana.
Totuus on se, että kaikki eivät voi sittenkään heittäytyä tekemään lyhennettyä työaikaa, vaikka se ideologisesti tuntuisi toisen mielestä mahdolliselta. Elämää on myös toivon mukaan siellä "toisessa päässä" jäljellä eli työssäoloaikana pitäisi kerryttää eläke, jolla tulet sitten joskus toimeen. Vaikka ajatus tuntuisi kaukaiselta, kannattaa sekin fakta huomioida. Silloin elämään ei tule enää mistään enempää rahaa. Et voi enää muuttaa esim. isompaan työaikaan tienataksesi enemmän vaan kertyneellä eläkkeellä pitäisi tulla toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minulla on vielä alaikäinen lapsi huollettavana, joten hänen hyvinvointinsa vuoksi ei voi normaaleista kuluista liikaa karsia. Yksinhän sitä pärjäisi lähes kädestä suuhun elämällä. Työni on kaupungissa ja kulkeminen vaatii pakollisesti auton, asumiskulut ovat myös kaupungissa suuremmat. It
selleni en osta joka vuosikaan vaatteita. Lapselle tietenkin ostan kasvamisen mukana.
Totuus on se, että kaikki eivät voi sittenkään heittäytyä tekemään lyhennettyä työaikaa, vaikka se ideologisesti tuntuisi toisen mielestä mahdolliselta. Elämää on myös toivon mukaan siellä "toisessa päässä" jäljellä eli työssäoloaikana pitäisi kerryttää eläke, jolla tulet sitten joskus toimeen. Vaikka ajatus tuntuisi kaukaiselta, kannattaa sekin fakta huomioida. Silloin elämään ei tule enää mistään enempää rahaa. Et voi enää muuttaa esim. isompaan työaikaan tienataksesi enemmän vaan kertyneellä eläkkeellä pitäisi tulla toimeen.
Eihän tää ollutkaan tarkoituksella, että kaikki heittäytyis, mutta kaikki voi silti miettiä. Esim. kannattaako ostaa sitä 500 € puhelinta kun 200 € puhelimellakin pärjää? Tarvitaanko talouteen uusi kaasugrilli? Ja kannattaako ostaa 5 puseroa ja viedä niistä kolme kirpparille muutaman kuukauden kuluttua, kun eihän ensi kesänä niitä voi pitää. Tollasissa ratkaisuissa saa jo mukavasti säästettyä. Tietenkin jos elämä on jo niukkaa, säästöä ei synny, mutta niitähän tää kirjoitus ei koskenutkaan.
Mulla oli tolloin tulojen tippumisen aikaan useampi alaikäinen lapsi. Mun oli pakko muokata ajatusmaailmaani, siksi suosittelen niille joiden ei vielä ole pakko.
Raadatko krääsän takia? Moni haalii kaikkea turhaa tavaraa ympärilleen ja ei meinaa palkallaan selvitä, täytyy tehdä ylitöitä ja vapailla ei kerkiä palautua.