Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juuri nyt: Kokoomus poistaa sunnuntailisät!

Vierailija
15.06.2024 |

Kokoomus hyväksyi tämänpäiväisessä puoluekokouksessaan linjakseen, että sunnuntailisät eivät olisi enää turvattu lakisääteisesti, vaan ne vietäisiin paikallisen sopimisen piiriin.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sdp-poyristyi-kokoomus-kay-seuraava…

Näin sitä Suomen asioita ajetaan: puoluekokouksessa päätetään 2,6 miljoonan kansalaisen palkkauksesta noin vain vaikka asia ei edes puolueelle kuulu. Suomi nousuun!

Kommentit (2108)

Vierailija
1581/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei tullut yllätyksenä. Ei se ole kuin ajan kysymys, kun mitään lisiä ei enää saa illoista, lauantaista tai sunnuntaista.

Vierailija
1582/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a! Taidanpa sitten protestiksi liittyä tähän paljon parjattuun vapaaehtoisesti työttömien joukkoon. Uskon että se joukko tulee kasvamaan räjähdysmäisesti. Varmasti johtaa myös tukien pienentämiseen, mutta sitten ei auta kuin kiristää vaan vyötä. Jos tarpeeksi moni on tähän valmis, tarkoittaa se yhteiskunnan pysähtymistä, ja lisät on sitten pakko palauttaa hyvin nopeasti jotta ihmiset palaavat töihin ja elämä täällä voi ylipäätään jatkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomeen tarvita lisää työpaikkoja? Niitä tulisi, jos enemmän firmoja olisi sunnuntaisin auki.

Jos nyt ei ole tarpeeksi asiakkaita sunnuntaille, niin mistä niitä ilmestyy, jos entistä suurempi osa kansasta on sunnuntaina töissä ja heillä on vielä entistä vähemmän rahaakin sen lisäksi? 

Tässähän ei kuulemma palkkakuluja ole tarkoitus laskea, niin silloinhan myynnin pitäisi lisääntyä, että tämä hyödyttäisi yritystäkin jotenkin. Uskallan väittää Suomessa ei ole jonoiksi asti ihmisiä sunnuntaisin odottamassa pääsyä johonkin kahviloihin. 

Vierailija
1584/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mielenterveysongelma on ihmisillä jotka itse keksivät päästään, että sunnuntai lisien poisto kompensoitaisiin jollain lailla?  Tiedätkö asioita, joita muut eivät tiedä? Mistä olet lu

Etkö tiedä, että Kokoomuksen ehdotus on sallia paikallinen sopiminen sunnuntailisästä? Ketju on vasemmistolaisen harhaanjohtavasti nimeämä. Faktat selviävät jo ingressistä aloitusviestissä olevan linkin takana olevassa jutussa.

Vierailija
1585/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ei ole tarpeeksi asiakkaita sunnuntaille, niin mistä niitä ilmestyy, jos entistä suurempi osa kansasta on sunnuntaina töissä ja heillä on vielä entistä vähemmän rahaakin sen lisäksi? 

Tässähän ei kuulemma palkkakuluja ole tarkoitus laskea, niin silloinhan myynnin pitäisi lisääntyä, että tämä hyödyttäisi yritystäkin jotenkin. Uskallan väittää Suomessa ei ole jonoiksi asti ihmisiä sunnuntaisin odottamassa pääsyä johonkin kahviloihin. 

Sen näkee sitten. Kyllä esimerkiksi kaupat aika laajasti alkoivat olla auki sunnuntaisin, kun se sallittiin. Ei nykyaikana vietetä sunnuntaipäiviä Raamattua lukien.

Vierailija
1586/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ilkuttu, että rupeaa työt maittamaan, kun tuet leikataan eli työttömät menevät vakituisten tilalle, kun sunnuntailisät poistetaan.

Täällä on myös ollut hirveä itku ja kitinä kun tarjoilija ei osaa suomea. Arvatkaa vaan jatkossa millainen henkilö sen ruoan pöytään tuo kun sillä ei ole motivaatiota tai kiinnostusta olla siellä töissä. Voit itse käydä etsimässä mihin pöytään se annoksesi meni.

Jos sunnuntailisät poistetaan eli käytännössä tehdään raju leikkaus palkkatasoon, niin lupaan sylkeä joka ikiseen annokseen, joka keittiöstäni lähtee asiakkaalle.

Itse en vain enää ota sunnuntaivuoroja. Olen nollarilainen useassa henkilöstövuokrausfirmassa. En myöskään mene kauppoihin sunnuntaina jotka eivät maksa lisiä

Vierailija
1587/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sunnuntai tulee olemaan jatkossa työpäivä niin mitkäs kaksi peräkkäistä päivää ovat työläisten uusi viikonloppu? Itse en ainakaan suostuisi mihinkään torstai ja maanantai vapaisiin.

Et suostuisi? Sitten saat kenkää.

Aivan sama! Otan vaikka itse loparit! 

Silloin tulee karenssi ja joku työtön tulee sun tilalle. 

Kiva sille työttämälle! Taitaa olla ensimmäinen kerta kuin joku palkataan erikoissairaanhoitoon ilman alan koulutusta. Ne koulutetkun kun eivät ole nytkään tyrkyllä. Karenssilla on turha pelotella, on mulla nyt sen verran sukan varressa ettei mikään paniikki tule. Sitäpaitsi hoitoalalla voi helposti elättää itsensä tekemällä pelkästään keikkavuoroja silloin kuin itselle sopii.

Vierailija
1588/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mielenterveysongelma on ihmisillä jotka itse keksivät päästään, että sunnuntai lisien poisto kompensoitaisiin jollain lailla?  Tiedätkö asioita, joita muut eivät tiedä? Mistä olet lu

Etkö tiedä, että Kokoomuksen ehdotus on sallia paikallinen sopiminen sunnuntailisästä? Ketju on vasemmistolaisen harhaanjohtavasti nimeämä. Faktat selviävät jo ingressistä aloitusviestissä olevan linkin takana olevassa jutussa.

Nyt jo saa maksaa työehtosopimusta suurempaa palkkaa, on koko ajan saanut. 

Paikallisella sopimisella saa maksaa pienempää palkkaa. 

Vierailija
1589/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten tuon myötä tulee poistumaan pääsiäs-joulu- juhannuslisät, helatorstai.

Totta ja vain vuokra-asuntoon saa asumistukea. 

kaikki ei kato ole perseauki ja työttömii niinku sä eli maksaa asumisen ihan itse tienatuilla rahoilla.

Vierailija
1590/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin Kokoomuksessa, en enää uskaltaisi syödä ravintolassa.

Mä en noita syöttöporsaita enää palvele sunnuntaisin enkä astu heidän omistamiinsa kauppoihin itse sunnuntaina. Menkööt itse keittelemään kahvinsa. Ehdottomasti  tuhoisin puolue suomelle. Kahtiajako alkaa tuntua jo siihen malliin että alkaa mitta olla täynnä

Vierailija
1591/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sunnuntai tulee olemaan jatkossa työpäivä niin mitkäs kaksi peräkkäistä päivää ovat työläisten uusi viikonloppu? Itse en ainakaan suostuisi mihinkään torstai ja maanantai vapaisiin.

Et suostuisi? Sitten saat kenkää.

Aivan sama! Otan vaikka itse loparit! 

Silloin tulee karenssi ja joku työtön tulee sun tilalle. 

Kiva sille työttämälle! Taitaa olla ensimmäinen kerta kuin joku palkataan erikoissairaanhoitoon ilman alan koulutusta. Ne koulutetkun kun eivät ole nytkään tyrkyllä. Karenssilla on turha pelotella, on mulla nyt sen verran sukan varressa ettei mikään paniikki tule. Sitäpaitsi hoitoa

Hyvinvointialue on lopettamassa keikkahoitajien käytön. Hallitus leikkasi sotesta 500 miljoonaa. 

Mutta sitä en tiedä käyttääkö yksityinen keikkahoitajia. 

Vanhusten ympärivuorokautisen  hoivan paikkoja lopetetaan ja terveyskeskuksia. 

Vierailija
1592/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a! Taidanpa sitten protestiksi liittyä tähän paljon parjattuun vapaaehtoisesti työttömien joukkoon. Uskon että se joukko tulee kasvamaan räjähdysmäisesti. Varmasti johtaa myös tukien pienentämiseen, mutta sitten ei auta kuin kiristää vaan vyötä. Jos tarpeeksi moni on tähän valmis, tarkoittaa se yhteiskunnan pysähtymistä, ja lisät on sitten pakko palauttaa hyvin nopeasti jotta ihmiset palaavat töihin ja elämä täällä voi ylipäätään jatkua.

Ei, ei tarkoita. Tuo on se tavoite.

Vierailija
1593/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä siis kuvittelet että työntekijä työpaikkaa hakiessaan vaan sanoo pomolle että sovitaan nyt siitä että saan sunnuntaina tuplapalkan, ja pomo vastaa että joo, sovitaan vaan? Mitäs sitten kun pomo sanookin että kiitos mielenkiinnosta työpaikkaa kohtaan, mutta enpä taida sinua nyt palkata, kun tuolla työkkärissä olisi satoja muita joista joku kyllä tekee ihan sillä palkalla minkä minä suostun maksamaan. Sellaista paikallista neuvottelua on tiedossa!

Vierailija
1594/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt jo saa maksaa työehtosopimusta suurempaa palkkaa, on koko ajan saanut. 

Paikallisella sopimisella saa maksaa pienempää palkkaa. 

Olet ymmärtänyt oikein. Esimerkiksi enemmän vapaa-aikaa ja vähemmän palkkaa voisi olla diili, joka maistuu molemmille osapuolille tilausten ollessa vähissä.

Vierailija
1595/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten ympärivuorokautista hoivaa vähennetään ja omaisten vastuuta lisätään ja kotihoitoa. 

Vierailija
1596/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei tarkoita. Tuo on se tavoite.

No sitten kai kuollaan kaikki lopulta nälkään kun rahat loppuu, ja jätetään Suomi autioksi. Mieluummin niin kuin alistua orjaksi.

Vierailija
1597/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä siis kuvittelet että työntekijä työpaikkaa hakiessaan vaan sanoo pomolle että sovitaan nyt siitä että saan sunnuntaina tuplapalkan, ja pomo vastaa että joo, sovitaan vaan? Mitäs sitten kun pomo sanookin että kiitos mielenkiinnosta työpaikkaa kohtaan, mutta enpä taida sinua nyt palkata, kun tuolla työkkärissä olisi satoja muita joista joku kyllä tekee ihan sillä palkalla mi

Et ymmärrä asiaa ollenkaan. Paikallinen sopiminen on työnantajan ja kaikkien työntekijöiden välistä, luottamusmiehen tai luottamusvaltuutetun välityksellä.

Vierailija
1598/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kirjoittaa että sitten ei tule enää sunnuntaina töihin. Ensinnäkin eiköhän ne sunnuntaityöt ole mainittu työsopimuksessa jonka työntekijä on allekirjoittanut. Toiseksi irtosanomista tullaan helpottaan. Yrität kieltäytyä sunnuntaityöstä, olet hankala työntekijä, saat potkut, potkut omaa syytä, 3 kuukauden karenssi. Sosiaaliturvaa heikennetään, joten menet sunnuntaina töihin normaali palkalla jos haluat edes leipää pöytään. Ja eikä tämä tähän jää. Seuraavaksi lähtee lomarahat, sitten leikataan lomakertymiä tai pidennetään työaikaa ilman palkankorotusta. Tyhmä on duunari joka oikeistopuolueita äänestää. Valitettavasti me kaikki duunarit joudutaan kärsiä siitä tyhmyydestä.

Vierailija
1599/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä siis kuvittelet että työntekijä työpaikkaa hakiessaan vaan sanoo pomolle että sovitaan nyt siitä että saan sunnuntaina tuplapalkan, ja pomo vastaa että joo, sovitaan vaan? Mitäs sitten kun pomo sanookin että kiitos mielenkiinnosta työpaikkaa kohtaan, mutta enpä taida sinua nyt palkata, kun tuolla työkkärissä olisi satoja muita joista joku kyllä tekee ihan sillä palkalla mi

Et ymmärrä asiaa ollenkaan. Paikallinen sopiminen on työnantajan ja kaikkien työntekijöiden välistä, luottamusmiehen tai luottamusvaltuutetun välityksellä.

No, siinä artikkelissa luki, että luottamusmiestä ei välttämättä tarvita. 

Vierailija
1600/2108 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisät poistetaan LAISTA. Jos yrittäjä haluaa työntekijöitä sunnuntaiksi, sopii hän tekijän kanssa riittävästä sunnuntaikorvauksesta ja jos ei halua maksaa, varautuu pitämään liikkeen kiinni. Ei liiketoiminta ole välttämättä lainkaan kannattavaa lisien kanssa ja silloin ei töitä ole sunnuntaina tarjolla. Osa ihmisistä tosin ottaisi mieluusti sen sunnuntaityönkin normaalipalkalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme