Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juuri nyt: Kokoomus poistaa sunnuntailisät!

Vierailija
15.06.2024 |

Kokoomus hyväksyi tämänpäiväisessä puoluekokouksessaan linjakseen, että sunnuntailisät eivät olisi enää turvattu lakisääteisesti, vaan ne vietäisiin paikallisen sopimisen piiriin.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sdp-poyristyi-kokoomus-kay-seuraava…

Näin sitä Suomen asioita ajetaan: puoluekokouksessa päätetään 2,6 miljoonan kansalaisen palkkauksesta noin vain vaikka asia ei edes puolueelle kuulu. Suomi nousuun!

Kommentit (2108)

Vierailija
281/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä sunnuntailisät on varmaan muissa Pohjoismaissa poistettu jo aiiiikoja sitten?

Vierailija
282/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske minua koska olen työtön ja tulen aina pysymäänkin työttömänä. Äänestän silti kokoomusta koska he ovat peisettejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksella on ideoita, joilla saataisiin lisää taloudellista toimeliaisuutta eli talouskasvua. Se olisi hyödyksi kaikille. Minä-minä-demarit ajattelevat vain lyhyen tähtäimen omaa etua.

No eipä ole heidän ideat tähänkään asti toimineet.:) 

Ja vaikea ajatella että toimisi jatkossakaan. Ei ainakaan sisämarkkinat tällä piristy. Ihmiset lopettavat vähäisenkin kuluttamisen. 

Ehkä sitten saadaan tänne jatkossa joku pikamuotivaatetehdas jossa suomalaiset ompelee paitoja muutaman euron päiväpalkalla, kun koulutuskin leikattu olemattomiin. 

Vierailija
284/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan työntekijöiden mielestä nykyinen systeemi on hyvä. Ei ole syytä neuvotella. Se neuvottelupakotus on työnantajan idea. Ja ylöspäinhän saa neuvotella jo nyt.

Se on antamista, ei sopimista, jos työntekijät eivät luovu mistään vastineeksi. Vain yrityksen tarpeisiin paremmin vastaavilla sopimuksilla saadaan kilpailukykyä.

Vierailija
285/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan hoitoalalle, kun tuon jälkeen yrittävät saada riittävästi henkilökuntaa sunnuntaipäiville ja muihin pyhiin. 

Voiko työvuorosta kieltäytyä? Ei voi. Se on kuule potkut jos et tule töihin. 

Suomessa ei ole työpakkoa. Itse jään ainakin välittömästi pois töitä, jos pyhäkorvaukset poistetaan. En todellakaan rupea esim. joulupäivänä tekemään töitä, jos siitä ei saa sen enempää käteen kuin perusmaanantaistakaan. 

t. palvelutalon työntekijä 

Onnea vaan suunnitelmalle ansiosidonnaisen rajoitusten kanssa. Kukaan ei estä sinua kusemasta omiin muroihisi :D

Millä taval

Voi sua pientä. Tuhannet suomalaiset vaihtava työtä joka viikko. Ei mitään ongelmaa. Tätä voi toki olla vaikea hahmottaa, kun et ole itse tehnyt päivääkään töitä. 

Vierailija
286/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvetinmoinen meuhkaaminen täällä. Kysehän on nyt vain siitä, ettei asiasta säädetä enää laissa. Eihän laissa säädetä minimipalkastakaan.

Mikään ei sen sijaan estä jatkossakin sunnuntailisistä sopimista työehtosopimusneuvotteluissa. Kokoomus ei päätä muusta kuin omista linjauksistaan ja yrittää päästä niistä sopuun muiden hallituspuolueiden kanssa. Varsinaiset lait hyväksyy sitten eduskunta.

Voi miten naiivi olet. Ilmeisesti työelämästä kokemusta 0 päivää, kun noin sinisilmäisesti kuvittelet työnantajien suostuva tuplapalkkaan, jos se ei ole lakisääteinen. 

Miksi juuri sunnuntaista pitäisi maksaa tuplapalkka, mikä siinä on niin pyhää?

Niin voisihan sitä tuplapalkkaa maksaa maanantaisinkin. Jäisi k

Orpo ei jaksa juuri "töissä" käydä mutta palkka juoksee joka pv ilman saikkulappujakin. 

Vierailija
287/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvä. Kauppojen tulee olla kiinni sunnuntaisin. Pyhäpäivä taas kunniaan! 

Tämähän sen mahdollistaa, ettei sunnuntai ole sen kummempi päivä kuin muutkaan. Suurin osa asioinnista onnistuu milloin vain (kaupat on aina auki, pankkipalvelut voi hoitaa nettipankissa, ehkä joku asunnon osto vaatii käynnin paikanpäällä, mut ei juuri muu, nettikaupat on aina auki). Ei sunnuntaityö aiheuta enää mitään haittaa, koska sunnuntaina voi elää kuten arkena, ja vapaapäivää pitää sitten joskus muulloin. 

Hienoa, että sinä pystyt ajoittamaan sairastumisesi/onnettomuuteen joutumisesi arkipäiville. Sittenhän ei tosiaan tarvita sunnuntaitöitä millään alalla. Talosikin voi roihuta vapaasti sunnuntaipäivän. Palomiehet tulevat sitten maanantaina katsomaan, onko vielä jotain tehtävissä. 

Ymmärsit väärin. Olen päin vastoin sitä mieltä, että sunnuntai on ihan samanlainen päivä kuin maanantai. Olen itse tehnyt töitä viikonloppuisinkin ja iltaisin ja aika paljon enemmän kuin 37,5h/viikko kuukausipalkalla ilman mitään lisiä. Ei sillä mulle ole merkitystä teenkö sunnuntaina vai maanantaina, kunhan työt tulee tehdyksi ja taloudenpito (esim. kaupassa käyminen) onnistuu milloin vain. 

että tottakai sunnuntaina voi olla töissä ihan samalla rahalla kuin maanantainakin. Mikä ero noissa päivissä enää on? Teetkö jotenkin tehokkaammin töitä sunnuntaina, että siitä pitäisi maksaa enemmän kuin maanantaina?

Vierailija
288/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli semmoinen ongelma, että minun työvuorolistaani eivät sunnuntait enää ollenkaan sovi. Haluan olla kotona perheen kanssa ja niin haluavat kaikki muutkin. Tuletteko te, kokoomuslaiset, hoitamaan potilaita viikonloppuna vai kärrätäänkö vaan sairaalasängyt pihalle ja laitetaan ovet kiinni? Miten on?

Työnantaja päättää työvuorosi.

Toki. Mutta työntekijänä saatan päättää työsuhteeni. Naapurimaissa samasta työstä saa jopa 2x isompaa palkkaa.

Vierailija
289/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksella on ideoita, joilla saataisiin lisää taloudellista toimeliaisuutta eli talouskasvua. Se olisi hyödyksi kaikille. Minä-minä-demarit ajattelevat vain lyhyen tähtäimen omaa etua.

No eipä ole heidän ideat tähänkään asti toimineet.:) 

Ja vaikea ajatella että toimisi jatkossakaan. Ei ainakaan sisämarkkinat tällä piristy. Ihmiset lopettavat vähäisenkin kuluttamisen. 

Ehkä sitten saadaan tänne jatkossa joku pikamuotivaatetehdas jossa suomalaiset ompelee paitoja muutaman euron päiväpalkalla, kun koulutuskin leikattu olemattomiin. 

Hyvin toimii Kokoomuksen linja. Talous kääntymässä kasvuun kaikkien ennusteiden mukaan. Mutta vielä on syytä painaa kaasua.

Vierailija
290/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella Lapin kunnalla tulee olemaan vaikea saada sunnuntaille hoitajia. Jo nyt kärsivät hoitaja pulasta ja hoitajat voi sitten päättää et ovat sunnuntain vapaalla. Pelkoa työpaikan menetyksestä ei käytännössä ole koska jos kaikki hoitajat tekee samoin ei ole ketään tilalle :) 

Vierailija
291/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva olla jouluna töissä ilman lisäkorvauksia jos on lapsia yms.

paperitehtaissa palkat on moninkertaiset pyhäpäivinä.

Sellainen pikku ero, että paperitehdas saa massinsa vapailta markkinoilta ja terveydenhuolto maksetaan veroista.

Vierailija
292/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on hyvä uutinen. Henkilöstökulut ovat niin suuret, että yrittäjät eivät voi palkata niin paljoa henkilökuntaa. Lisien poistolla on työllistävä vaikutus.

Varaudu sitten pitämään puljusi kiinni pyhinä. 

Vierailija
293/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen jo eläkkeeni tienannut eli eläkkeellä. Ehkä kaupat sulkeutuvat sunnuntaisin, kukapa töihin haluaisi, ellei työnantajat olisi noudattamatta Orpon uikutuksia.

Sopii mainiosti,mennään Saksan malliin.Sunnuntaiaukiolo ei ole ihmisoikeus.

Vierailija
294/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen jo eläkkeeni tienannut eli eläkkeellä. Ehkä kaupat sulkeutuvat sunnuntaisin, kukapa töihin haluaisi, ellei työnantajat olisi noudattamatta Orpon uikutuksia.

Enemmän olisin huolissani siitä, että miten hoitolaitokset, sairaalat yms. saadaan pidettyä sunnuntaisin auki kun henkilökunta tuskin tulee silloin töihin. Ottavatko omaiset mummot, papat, vammaiset yms. kotiin hoitoon vai miten tuo järjestetään? Ja jos sairastuu tai sattuu joku onnettomuus sunnuntaina, joutuuko hoitoa odottamaan maanantaihin asti?

Vierailija
295/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan työntekijöiden mielestä nykyinen systeemi on hyvä. Ei ole syytä neuvotella. Se neuvottelupakotus on työnantajan idea. Ja ylöspäinhän saa neuvotella jo nyt.

Se on antamista, ei sopimista, jos työntekijät eivät luovu mistään vastineeksi. Vain yrityksen tarpeisiin paremmin vastaavilla sopimuksilla saadaan kilpailukykyä.

Älä kiemurtele korulauseiden takana, vaan kakaise suoraan, että palkkoja on alennettava.

Vierailija
296/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa! Vihdoinkin saadaan tasavertainen 24/7 yhteiskunta. Esim. koulut voivat olla auki myös viikonloppuisin, saadaan ryhmäkokoja pienemmäksi kun oppilaat jakautuu vuororyhmiin. Samoin muutkin ma-pe 8-16 työpaikat auki 24/7 ilman mitään lisiä. Kätevää, kun voit asioida vaikka sunnuntai-iltana klo 18 verovirastossa  yms. Tämä siis kommenttina sille dillelle, joka ihmtetteli, miksi sunnuntaina pitäisi saada parempaa palkkaa. Jos ei saa parempaa palkkaa, niin sitten 24/7 yhteiskunta on perusteltu.

Juuri näin. Ja nämä valtion virastot joulun pyhinä auki 24 h. Ja ne työpaikat joissa jotkut mammat istuu arkena 8-16 ja toiset tekee samassa työpaikassa  mielellään vuorotöitä pyhineen kun näistä saa lisät, niin näille työpaikoille sitten vuorosuunnittelu uusiksi. Kaikki työntekijät samanarvoiseen asemaan ja 8-16 mammat myös pyhinä töihin. 

Vierailija
297/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvä. Kauppojen tulee olla kiinni sunnuntaisin. Pyhäpäivä taas kunniaan! 

Tämähän sen mahdollistaa, ettei sunnuntai ole sen kummempi päivä kuin muutkaan. Suurin osa asioinnista onnistuu milloin vain (kaupat on aina auki, pankkipalvelut voi hoitaa nettipankissa, ehkä joku asunnon osto vaatii käynnin paikanpäällä, mut ei juuri muu, nettikaupat on aina auki). Ei sunnuntaityö aiheuta enää mitään haittaa, koska sunnuntaina voi elää kuten arkena, ja vapaapäivää pitää sitten joskus muulloin. 

Hienoa, että sinä pystyt ajoittamaan sairastumisesi/onnettomuuteen joutumisesi arkipäiville. Sittenhän ei tosiaan tarvita sunnuntaitöitä millään alalla. Talosikin voi roihuta vapaasti sunnuntaipäivän. Palomiehet tulevat sitten maanantaina katsomaa

No eipä sitten muuta kuin menet esim. sairaalan päivystykseen hommiin vaikkapa joulupäivänä ilman lisäkorvauksia. Sillähän tämä ongelma ratkeaa kun sinä kilttinä lampaana teet pyhävuorot arkipalkalla. Hienoa, että meillä on noin aktiivisia kansalaisia paikkaamassa hoitoalan jne. työvoimavajetta pyhinä!

Vierailija
298/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii mainiosti,mennään Saksan malliin.Sunnuntaiaukiolo ei ole ihmisoikeus.

Moni ns ihmisoikeus on poliittinen mielipidekysymys. Siksi rehellinen eurooppalainen kriittinen keskustelu ilman kiellettyjä aiheita on hyvästä.

Vierailija
299/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli semmoinen ongelma, että minun työvuorolistaani eivät sunnuntait enää ollenkaan sovi. Haluan olla kotona perheen kanssa ja niin haluavat kaikki muutkin. Tuletteko te, kokoomuslaiset, hoitamaan potilaita viikonloppuna vai kärrätäänkö vaan sairaalasängyt pihalle ja laitetaan ovet kiinni? Miten on?

Kannatan kokoomuslaisten talkootyötä, joten vuodepaikat pihalle ja paikalliset Kokkareet tekemään hoitotyötä. Oleskelu/osinkoyhteiskunnan aika on ohi. Psyk.sh.

Vierailija
300/2108 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vielä entistä vähemmän kiinnosta hakeutua töihin.... 

kela on sinun työnantajasi luuseri,nyt ja iankaikkisesti,aamen.50 pros leikkaus on paikallaan.