Lähes kaikista suomalaisista on kerätty arkaluontoisia tietoja aineistoon, jota markkinoidaan tutkijoille ulkomailla 🤢
Findatan markkinoimassa valmisaineistossa on yhteensä 7,1 miljoonan suomalaisen tiedot. Asiantuntijan mukaan ennennäkemättömän laajaan aineistoon liittyy korkeita riskejä.
Kommentit (186)
Miten ajattelit vaikuttaa ongelman ratkaisemiseen, ap?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietojen luovuttamisen voi kieltää? Tai tehdä tuon vastustamislausekkeen tms. Siis mistä lomake löytyy, on piilotettu jonnekin?
Teet Suomi.fi:ssä kirjaamoon kirjeen, joka osoitetaan THL:lle ja kiellät koko homman. Ylen uutisissa oli ohje tai linkki ohjeisiin. Minä käytin sitä kun asiasta uutisoitiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietojen luovuttamisen voi kieltää? Tai tehdä tuon vastustamislausekkeen tms. Siis mistä lomake löytyy, on piilotettu jonnekin?
Tuolla on vastustamislomake kun selaat alemmaks:
https://findata.fi/tietoa-findatasta/oikeudet-tietoihisi/#mitka-ovat-he…
Mikähän tuohon kävisi perusteeksi? Tietääkö joku?
Peruste: haluat itse päättää omasta yksityisyydestäsi. Noin arkaluontoiset tiedot eivät kuulu muille kuin sinulle ja hoitavalle taholle.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusryhmän johtajalla huumetuomio
THL:n työympäristöjohtaja Meri Louhi ei tiedä, onko kaikista Finregistry-datan käsittelyyn osallistuneista henkilöistä tehty turvallisuusselvitys. Se on suojelupoliisin tekemä selvitys turvallisuuden tai kansallisen edun kannalta tärkeisiin tehtäviin nimitettävistä henkilöistä.
MOT löysi tutkimusryhmää johtaneen FIMMin tutkijan taustasta rikoksen, joka kävisi ilmi myös turvallisuusselvityksessä. Mies tuomittiin huumausainerikoksesta ehdolliseen vankeuteen vuonna 2021. Tuomio näkyy hänen rikosrekisterissään vuoteen 2026.
Tutkija on alallaan arvostettu ja mukana tutkimusryhmässä, jolla on pääsy lähes kaikkien suomalaisten terveys- ja rekisteritietoihin. Tutkijan johtama tutkimusryhmä on koostanut FinRegistry-tietoaineiston. THL on puolestaan vastannut tutkimushankkeen johtamisesta.
Ymmärtääkseni tuomio ei ole ollut THL:n tiedossa, mutta en pysty s
Kun osaa asioida Dark Webissä niin luulisi osaavan myös myydä tietoja siellä rahoittaakseen huvituksiaan? Tällaista ajatusta en voi väistää mitenkään uutista lukiessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä EU:n GDPR? Ihmisen oikeus kieltää tietojensa kerääminen rekistereihin ja poistattaa ne?
Minä tein kiellon. Tutkikoot niiden iltoja, jotka haluavat antaa ne vapaaehtoisesti.
Yksi kielto ei estä sitä, että joku tutkija edelleen poimisi eri rekistereistä samoja tietoja.
Paljon hyödyttää kieltää jos hammastahna on jo tuubista ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet Suomi.fi:ssä kirjaamoon kirjeen, joka osoitetaan THL:lle ja kiellät koko homman. Ylen uutisissa oli ohje tai linkki ohjeisiin. Minä käytin sitä kun asiasta uutisoitiin.
Se kohdistuu vain Findataan. THL voi edelleen käyttää tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä EU:n GDPR? Ihmisen oikeus kieltää tietojensa kerääminen rekistereihin ja poistattaa ne?
Minä tein kiellon. Tutkikoot niiden iltoja, jotka haluavat antaa ne vapaaehtoisesti.Yksi kielto ei estä sitä, että joku tutkija edelleen poimisi eri rekistereistä samoja tietoja.
Tässä ketjussa on muutama sivu takaperin lista eri tahoista, jotka keräävät tietoja. Ihan siellä samassa Suomi.fi:n sivustolla voit tehdä kirjaamon kautta tietojenluovutudkiellot kaikille listan tahoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet Suomi.fi:ssä kirjaamoon kirjeen, joka osoitetaan THL:lle ja kiellät koko homman. Ylen uutisissa oli ohje tai linkki ohjeisiin. Minä käytin sitä kun asiasta uutisoitiin.Se kohdistuu vain Findataan. THL voi edelleen käyttää tietoja.
THL ei voi myydä eikä antaa ilmaiseksi tietojasi eteenpäin muille osapuolille. Kyllä sen kiellon voi tehdä THL:kin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole mitään arkaluonteisia tietoja. Hammaslääkärissä käymiset yms ei minusta ole sellaisia. Ei minua voi kiristää millään eikä periaatteessa haittaa vaikka joku tietäisi minusta jotakin.
Eihän toi ihan kivaa ja korrektia ole mutta en ota stressiä.
Niin, mutta jos sun suvussa on jokin geneettinen alttius johonkin sairauteen, se voi vaikuttaa sun työllistymiseen, vakuutukseen jne.
Ei ole. Minun suvussani ei ole edes mitään sellaista. Olemme siinä mielessä tylsä suku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole mitään arkaluonteisia tietoja. Hammaslääkärissä käymiset yms ei minusta ole sellaisia. Ei minua voi kiristää millään eikä periaatteessa haittaa vaikka joku tietäisi minusta jotakin.
Siellä on myös tyyliin sukupuut, jos isäsi on vaikka tehnyt itsemurhan, niin se löytyy.
Ei tehnyt. Kuoli kunniallisesti sydänkohtaukseen. Kuten sanoin, ei ole mitään. Olen tehnyt sukututkimusta, eikä ole rikollisiakaan lähisuvussa.
Eikö se Genomikeskuskin oltu perustamassa juuri tätä varten, että saadaan kerättyä ja myytyä ulkomaille suomalaisten terveystiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein kiellon. Tutkikoot niiden iltoja, jotka haluavat antaa ne vapaaehtoisesti.Yksi kielto ei estä sitä, että joku tutkija edelleen poimisi eri rekistereistä samoja tietoja.
Tässä ketjussa on muutama sivu takaperin lista eri tahoista, jotka keräävät tietoja. Ihan siellä samassa Suomi.fi:n sivustolla voit tehdä kirjaamon kautta tietojenluovutudkiellot kaikille listan tahoille.
Eli valikosta valitaan tahot ja kaikille erikseen viesti? Onko jossain valmisviestiä jota voisi kopioida vai laitanko vaan, että kiellän tietojeni käytön toisiolain mukaisiin tarkoituksiin?
Tämä kaikki on rikos suomen kansaa kohtaan ja siitä pitäisi tulla raskas tuomio. Miksi näin ei ole? Jo pelkästään tuo että kaikki tehdään salassa ilman että henkilöltä kysytään haluaako jakaa tietonsa on rikos.
Tietenkin suomalaiset ovat niin nössöjä että tässäkin vaan tyydytään murisemaan netissä eikä kukaan kailota tästä esim somessa. Kikkarapäiden ongelmat ovat tärkeämpiä kuin tämän kansan asiat(ainakin mitä reaktioihin tulee)
Kelalta löytyy samanlainen lomake kuin Findatan, mutta sitä ei varmaan jaeta julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Noh.
Kuka tahansa darkwbiläinen voi louhia tuolta vaikkapa ihmiset, joilla on todettu luunmurtumia tai iskuja päähän.
Tai hoidettuja yliannostuksia, mitä vaan mikä vihjaisi syrjäytyneisyydestä ja rahapulasta.
Etenkään pikkupaikkakunnilla ei ole montaa häirikköä. Ihmiset on helppo tunnistaa hyvin pintapuolisten tietojen perusteella.
Jos joku haluaisi aiheuttaa häslinkiä isommassa tai pienemmässä mittakaavassa ilman paikallistuntemusta, niin tuollainen tietovaranto olisi suorastaan häirikköjen cv ja linkedin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki on rikos suomen kansaa kohtaan ja siitä pitäisi tulla raskas tuomio. Miksi näin ei ole? Jo pelkästään tuo että kaikki tehdään salassa ilman että henkilöltä kysytään haluaako jakaa tietonsa on rikos.
Tietenkin suomalaiset ovat niin nössöjä että tässäkin vaan tyydytään murisemaan netissä eikä kukaan kailota tästä esim somessa. Kikkarapäiden ongelmat ovat tärkeämpiä kuin tämän kansan asiat(ainakin mitä reaktioihin tulee)
Viides valta -podcast teki tästä jakson.. Mutta kukaan poliitikko ei tartu.
Meidän lääkärit kirjoittaa sellaita tuubaa epikriiseihin,että vaikka ne lukisi niin ei tiedä ihmisestä yhtään mitään.
Osa on jo edesmenneitä.