Suomessa on siis ihmisiä, jotka eivät tiedä että koulujen kevätjuhlissa lauletaan Suvivirsi.
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010494634.html
Koulut|Espoon kaupunki käsitteli yhden euron hyvitysvaatimuksen espoolaiskoululaisten huoltajalta. Huoltaja vaati symbolista korvausta kevätjuhlissa ennalta ilmoittamatta lauletusta Suvivirrestä
Minkäköhänlaisen ilmoituksen mamma olisi halunnut?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku sellainen, joka ei ole kasvanut ja käynyt peruskoulua Suomessa. Tuohan on soinut joka ikisessä kevätjuhlassa missä minä olen ollut jo vuosikymmeniä. Rakastin suvivirttä lapsena, kun siitä alkoi se kesäloman tunnelma Surettaa kun muualta tulleet muuttaa Suomen perinteitä ja rakkaita asioita.
Minäminäminäminäminäminäminäminä
Kaktus perseeseen tuollaisille vinkujille.
Ei tuo valitus vielä sitä tarkoita että vanhempi ei asiaa tiennyt. Voihan se olla että se vaan esittää ettei tiedä.
Yhden euron vaatimus? Eikö tuo nyt kuulosta jo muutenkin täysin absurdilta
Ensi keväänä ei lauleta Suvivirttä, vaan resitoidaan Koraanin lehmän suuraa.
Tulipunakommunisti kielsi koulussa kyseisestä virrestä säkeistön, jossa mainittiin Jeesus nimeltä.
Sellaista varhaiskasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku sellainen, joka ei ole kasvanut ja käynyt peruskoulua Suomessa. Tuohan on soinut joka ikisessä kevätjuhlassa missä minä olen ollut jo vuosikymmeniä. Rakastin suvivirttä lapsena, kun siitä alkoi se kesäloman tunnelma Surettaa kun muualta tulleet muuttaa Suomen perinteitä ja rakkaita asioita.
Päläpäläpäläpälä nyyh nyyh nyyh nyyh.
Hanki elämä.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin muualta tulleet ovat noita vastaan. Paremminkin luulen asialla olleen joku uskonnonvastainen emansipoitunut henkilö tai vaihtoehtoisesti "islamiin palannut".
Fanaattisimmat uskonnon kieltäjät on persu-henkisiä suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päläpäläpäläpälä nyyh nyyh nyyh nyyh.
Hanki elämä.
Hankin, jos sinä lopetat omasi.
Olen ateisti. Totesin, että olin ainoita, joka osasi suvivirren sanat ulkoa. Sen laulaminen ei ole minulta pois. Laulan hautajaisissakin virret. Joku ne on valinnut, sille jollekin niillä on merkitystä.
Ne ovat rituaaleja, ei niillä ole sen vähempää eikä sen enempää merkitustä. Samanlainen rituaali kevätjuhlissa on todistuksen jakaminen valmistuville ylioppilaille.
Noin tehdään Suomessa. Jossain muualla jotain muuta. Ateistina toivon, että uskonto erotettaisiin ksikissa muodoissaan julkisesta hallinnosta ja kouluopetuksesta, mutta uskonnonvapaus säilytettäisiin osana perustuslakia. Myös vapaus olla uskomatta. Silti haluan, että myös ikivanhat rituaalit säilytetään, ja vielä ehkä palattaisiin vahoihin, alkuperäisiin, ei näihin kristinuskon kuorrutuksen saaneisiin.
Ja tällaisten kanssa sitä joutuu samalla pallolla elämään :D
Vierailija kirjoitti:
Olen ateisti. Totesin, että olin ainoita, joka osasi suvivirren sanat ulkoa. Sen laulaminen ei ole minulta pois. Laulan hautajaisissakin virret. Joku ne on valinnut, sille jollekin niillä on merkitystä.
Ne ovat rituaaleja, ei niillä ole sen vähempää eikä sen enempää merkitustä. Samanlainen rituaali kevätjuhlissa on todistuksen jakaminen valmistuville ylioppilaille.
Noin tehdään Suomessa. Jossain muualla jotain muuta. Ateistina toivon, että uskonto erotettaisiin ksikissa muodoissaan julkisesta hallinnosta ja kouluopetuksesta, mutta uskonnonvapaus säilytettäisiin osana perustuslakia. Myös vapaus olla uskomatta. Silti haluan, että myös ikivanhat rituaalit säilytetään, ja vielä ehkä palattaisiin vahoihin, alkuperäisiin, ei näihin kristinuskon kuorrutuksen saaneisiin.
Miksi ylipäänsä puhut uskosta, kun kerran kiellät Herran?
Suvivirsi on vanha tapa. Kyllä siitä pitää luopua. Ne jotka haluaa laulaa sitä niin menkööt kirkkoon laulamaan. Ei kuulu kouluun.
Siis Suomessa kai saa tehdä juuri niin kuin itse haluaa. Muut tehköön miten he haluavat. Ei ole pakko laulaa tai saa laulaa. Se että joku incel haluaa laulaa ei tarkoita sitä että hänen tahtoaan tarivtsee muiden noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko on kotoisin Lähi-Idästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko on kotoisin Lähi-Idästä.
Abraham oli kotoisin kaksoisvirranmaasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis Suomessa kai saa tehdä juuri niin kuin itse haluaa. Muut tehköön miten he haluavat. Ei ole pakko laulaa tai saa laulaa. Se että joku incel haluaa laulaa ei tarkoita sitä että hänen tahtoaan tarivtsee muiden noudattaa.
Kotona voi tehdä mitä haluaa. Tai mennä kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin muualta tulleet ovat noita vastaan. Paremminkin luulen asialla olleen joku uskonnonvastainen emansipoitunut henkilö tai vaihtoehtoisesti "islamiin palannut".
Lasten koulu oli hyvin monikulttuurinen, ainoat, jotka marssivat ulos ennen Suvivirren laulamista, oli somalit. Kaikki muut mmuuuttajat istuivat ihan tyytyväisinä. Eikä nähty ateisteja marssivan ulos myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Valista meitä muitakin mitä nuo "alkuperäiset esikristilliset rituaalit" ovat? :D Sellaisia ei taida olla kuitenkaan missään tallennettuina. Ja lisäksi, sinä olet uskovainen. "Ateismi" on uskonto. Se että kristinusko poistetaan kouluista ei poista uskonnollisuutta, vaan poistaa vain kristinuskon. Tyhjiötä ei koskaan ole, se vain täytetään jollain muulla, nykyisin enimmäkseen "ateismi"-uskonnolla.