Liian suuri työmäärä töissä
Olen sanonut asiasta esimiehelle. Esittänyt jopa mustaa valkoisella eli raportteja miten paljon työt lisääntyneet. Ei mitään reaktiota. Henkilöstökyselyn yhtenä pohjanoteerauksena oli työmäärä, ihmisten jaksaminen. Miten etenen? Lähellä on irtisanoutuminen. Sairauslomalla olen jo ollut.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Teet sen minkä jaksat ja pystyt. Jos tuntuu ettet kykene töihin, hae saikkua. Sitten kun saikkupäivissä tulee rajat täyteen, työpaikalla pidetään kolmikanta neuvottelut, sinä-työnantaja-työterveys.
Ensin kokeillaan esim kevennettyä työviikkoa. Se ei sinua auta, koska olet niin uupunut että toipumiseen menee ainakin vuosi, eikä stressi katoa mihinkään kun olet kuitenkin töissä. Oikeasti tarvitsisit totaalilepoa ja täyttä irtiottoa töistä.
Sitten työnantaja toteaa sinut kyvyttömäksi nykyiseen työhösi (koska aiemmin selvisit vastaavasta työmäärästä) ja saat potkut. Ihan laillisesti.
T. Luottamusmies pörssiyhtiössä (itsekin burnoutin kokenut)
Ennen tuota hoidettiin omatoimisesti jäämällä vuorotteluvapaalle.Enää sitä mahdollisuutta ei ole.
Mulla oli sama juttu ja esimies ei tehnyt mitään korjatakseen asiaa. Itsellä tilanne päätyi siihen, että sain erittäin pahan burn outin, jota seurasi vuosien työkyvyttömyys. Kunpa olisin tajunnut irtisanoutua ajoissa.
Meillä on ainakin niin kovat leikkaukset tulossa ensi vuoden budjettiin ja varmasti yt:t edessä ettei uskalla edes kipeenä olla pois ellei nyt ihan kuoleman kielissä ole. Työntekijöiltä vaasitaan jo nyt melkoista suoriutumista ja vielä pitäis kiristää tahtia ennestään.
Onneksi olen tehnyt vielä rankempia ja kiireellisempiä duuneja aiemmin, että kestän kyllä aika pitkälle painetta.
Mutta se nyt on tämän ajan agenda, että revitään työntekijöistä kaikki irti, mitä lähtee. Ja pakkohan se on kiristää, jos ei ole muuta vaihtoehtoa. Täytyy vaan koittaa pinnistellä ja yrittää huolehtia palautumisesta ja riiittävästä levosta vapaa-ajalla. Kukakö siihen nyt oman henkilökohtaisen elämäntilanteen rinnalla pystyy.
Jäät sairauslomalle ja alat etsiä uutta työpaikkaa. Kun löytyy uusi paikka irtisanoudut. Ei kannata suoraan irtisanoutua ja ottaa karenssia nim. kokemusta on. Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut järkevämpää hakea saikkua, ja lähteä vasta kun on uusi paikka tiedossa.
Itse priorisoin. Sen mihin ei ole aikaa, sen aika hoitaa (eli se ei ollut merkityksellinen asia). Asiakastyytyväisyys huipussaan.
Tämä toki vaatii viisaan pomon, joka ei kyttää ja mikromanageroi, vaan luottaa ja keskittyy oleelliseen.
Kuulostaa tutulle; töitä olisi vaikka kahdelle, mutta yksin pitää selvitä.
Ylitöiden tekeminen on kielletty ts. ylitöiden tekemisestä ei makseta eikä ylityötunteja hyvitetä vapaana.
Homma meneekin niin, että ylityö tehdään omalla ajalla päivän päätteeksi. Pakko tehdä näin, muutoin ei selviä.
Hyvin yleistä. Olen ollut töissä useammassa pörssiyhtiössä jossa meno tuon mukaista. Burn outista johtuvat saikut olivat yleisiä mutta ei isossa kuvassa amerikkalaisen korporaation toimintatavat muutu. Lopulta sitten kokonaisia yksiköitä vaan ulkoistettiin halvempiin maihin.
Jos esimiehesi ei pysty helpottamaan tilannettasi, ei auta kuin alkaa etsimään uutta työtä joko työn ohessa tai saikulta käsin. Lopulta on omassa kädessä olla vastuussa siitä että irrottautuu töistä mahdollisimman pian jos tilanne on sietämätön. Työpaikka harvoin valitettavasti sitä ratkaisee eikä ole mitään keijua tai intanssia joka tulisi työpaikallesi puolittamaan työmääräsi.
Vierailija kirjoitti:
Itse priorisoin. Sen mihin ei ole aikaa, sen aika hoitaa (eli se ei ollut merkityksellinen asia). Asiakastyytyväisyys huipussaan.
Tämä toki vaatii viisaan pomon, joka ei kyttää ja mikromanageroi, vaan luottaa ja keskittyy oleelliseen.
Good For you.
Miten mulla on sellainen kutina, ettei AP:lla ole tuollaista esimiestä...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good For you.
Miten mulla on sellainen kutina, ettei AP:lla ole tuollaista esimiestä...?
Joo ei ole kivaa esimiestä vaan juuri tuollainen mikromanageerava. Viime viikolla käski osallistua kolmena aamuna tunnin palaveriin jolla ei ole työni kanssa mitään tekemistä. Eli kiireen keskellä tuollaista vielä. Ja tämä siis joka viikko. En osallistunut. Katsotaan mitä seuraa. Ap
Olen koko viikonlopun vatvonut työasioita. En pääse edes vapaalla niistä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulle; töitä olisi vaikka kahdelle, mutta yksin pitää selvitä.
Ylitöiden tekeminen on kielletty ts. ylitöiden tekemisestä ei makseta eikä ylityötunteja hyvitetä vapaana.
Homma meneekin niin, että ylityö tehdään omalla ajalla päivän päätteeksi. Pakko tehdä näin, muutoin ei selviä.
Kysy ammattiliitosta neuvoa.
Sama täällä, ei pysty nauttimaan viikonlopusta, kokoajan vaan työasiat painaa, en tiedä mitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yleistä. Olen ollut töissä useammassa pörssiyhtiössä jossa meno tuon mukaista. Burn outista johtuvat saikut olivat yleisiä mutta ei isossa kuvassa amerikkalaisen korporaation toimintatavat muutu. Lopulta sitten kokonaisia yksiköitä vaan ulkoistettiin halvempiin maihin.
Jos esimiehesi ei pysty helpottamaan tilannettasi, ei auta kuin alkaa etsimään uutta työtä joko työn ohessa tai saikulta käsin. Lopulta on omassa kädessä olla vastuussa siitä että irrottautuu töistä mahdollisimman pian jos tilanne on sietämätön. Työpaikka harvoin valitettavasti sitä ratkaisee eikä ole mitään keijua tai intanssia joka tulisi työpaikallesi puolittamaan työmääräsi.
Näin juuri on meilläkin. Työmäärää ja vastuita lisätään ilman korvausta. Mutta vaikka tekisit töitä miten paljon tahansa, niin siitä ei ole hyötyä pitemmän päälle. Yritykselle on kannattavampaa palkata uusi työntekijä halvempaan maahan. Ei haittaa, vaikka osaaminen häipyy, kunhan kulut saadaan alas.
Kannattaa alkaa etsiä uutta paikkaa jo siinä vaiheessa, kun huomaa töiden kasautuvan.
Mä olen ollut kova vatvomaan ja pyörittelemään asioita. Itsellä auttoi kun kävin mielessäni keskustelun: "Voinko tehdä tälle asialle nyt mitään?" "En" "No sitten siihen on ihan turha tuhlata nyt aikaa ja energiaa". Sitten vaan päätin olla ajattelematta asiaa. Jos meinasi lähteä ajatukset pyörimään, niin katkaisin sen pyörittämällä mielessäni jotain lausetta esim. "Älä mieti sitä, älä mieti sitä..." Ja samalla koitin keksiä jotain muuta ajateltavaa. Ei ihan aukoton systeemi, mutta usein auttoi minua.
Lähtee nostelemaan. Ei se siitä muutu ainakaan parempaan.
Uutta työtä haen mutta nyt on kovin hiljaista. On vain tunne ettei pää kestä enää tätä. Enkä osaa edes selittää työterveydessä. Tai osasin kai kun talvella olin muutamia viikkoja poissa. Nyt alkaa kesälomatuuraukset eli tuplatyöt kuukauden ajan. Ihan hirveä umpikuja mitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jää uudestaan saikulle. Kuukausiksi, ehkä koko vuodeksi minkä ajan saa sairauspäivärahaa.
Siinä saikuttaja työtä vieroksuva neuvoo tohkeissaan.
Vastaavassa tilanteessa vuosi sitten palkkaani laskettiin, koska esimiehen mukaan vuorovaikutustaidoissani on puutteita, koska otan toistuvasti kielloista huolimatta esille vaikeita asioita.
Onko noloa sanoa suoraan (uhkaiilua?) että jos tälle työmäärälle jne ei tehdä mitään niin alan katsella uutta työpaikkaa. No, ehkä se on lapsellista.
Sanoit työnantajalle. Silloin hänen vika.