Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yksityinen vs. julkinen hammashoito

Vierailija
14.06.2024 |

Miten teidän hyvinvointialueilla toimii julkinen hammashoito? Lähipiirin kokemusten mukaan julkisella puolella saa jonottaa jopa sitä että pääsee varausjonoon ja saa oikeuden jonottaa lupaa varata tarkistusaika ja taas odottaa sitä aikaa pari kuukautta. Hammastarkastuksen jälkeen pääsee sitten jonoon suuhygienistille hammaskiven poistoa odottelemaan. Yksityiselle saat ajan samaksi tai seuraavaksi päiväksi sekä hammaslääkärille että suuhygienistille, jos rahaa sinne mennä. Voivat jopa olla ne samat tyypit siellä yksityispuolellakin töissä. Onko tarkoitus ajaa julkinen niin huonoon jamaan ettei kukaan sinne vapaaehtoisesti mene?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin varata espoossa netistä julkista aikaa. Ei antanut yhtään aikaa. Päätin soittaa missä nauha sanoi että soitamme takasin eli on tällainen systeemi.

Tämä viime viikolla...

Pari vuotta sitten kun olin töissä menin yksityiselle Oralille. ensimmäinen aika oli parin päivän oäästä ja reippaasti aikaa ensi viikolle. Ja joku kehtaa väittää että suomi ei olisi kapitalistinen maa.

Vierailija
22/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 37 vuotias ja asunut 5 kaupungissa ja ei koskaan ole julkinen hammashoito toiminut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä saa päivystysajan jos hammas on kipeä, muuten joutuu jonottamaan ainakin puoli vuotta. Paikkoja eivät vaihda julkisella ollenkaan jos pysyvät vielä paikoillaan, aivan sama vaikka olisivat miten kellastuneet tai vanhoja amalgaameja.

Päivystys on aina poikkeus.

Vierailija
24/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä käyn aina samalla hammaslääkärillä, tarkistukset  + jos muuta tarttee, julkisella puolella. Näin ainakin minun kohdalla Oulussa."

Missä päin Oulua onnistuu noin? Ainakaan Aapistiellä ei ole voinut itse valita lääkäriä. Siis sille tavalliselle julkiselle puolelle, en tiedä sitten opetushoitolasta.

Vierailija
25/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen hoito on hyvää, jos sinne joskus pääsee. Jos nyt varaa ajan tarkistukseen niin pääsee vuoden päästä.

Koska tarkistus pitää tehdä säännöllisesti niin kannattaa varata seuraava aika aina samalla kun nousee hammaslääkärin tuolista.

Vierailija
26/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiselta saa ainakin pk seudulla palvelusetelin hammastarkastukseen 3 vuoden välein. Jos siellä ilmenee korjattavaa pyytää uuden setelin korjauksia varten. Näistä jää maksettavaksi omavastuu joka riippuu kuinka paljon korjattavaa on.

Vierailija
27/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hampaat oikaistiin julkisella puolella. Kyse oli esteettisestä ja toiminnallisesta ongelmasta. Nyt olen ylläpitohoidossa julkisella puolella. Puolen vuoden välein suuhygienisti ja kerran vuodessa hammaslääkäri. Ei vaan voi jättää retuperälle oikaistuja hampaita. Koko hoito olisi mennyt hukkaan. 

Vierailija
28/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa pelleilyä jos ensin pitää varata aika jollekin vilkaisuhoidolle ja sen jälkeen vielä erikseen hammaskiven poistoon. Viimeksi minulla kyllä hoidettiin kaikki kerralla julkisella puolella.

Vierailija
29/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun hampaat oikaistiin julkisella puolella. Kyse oli esteettisestä ja toiminnallisesta ongelmasta. Nyt olen ylläpitohoidossa julkisella puolella. Puolen vuoden välein suuhygienisti ja kerran vuodessa hammaslääkäri. Ei vaan voi jättää retuperälle oikaistuja hampaita. Koko hoito olisi mennyt hukkaan. 

Tuohan on tosi hyvä juttu! Noin sen pitäisikin olla. Missä päin Suomea tuollanen onnistuu julkisella?

Vierailija
30/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen hoito on hyvää, jos sinne joskus pääsee. Jos nyt varaa ajan tarkistukseen niin pääsee vuoden päästä.

Koska tarkistus pitää tehdä säännöllisesti niin kannattaa varata seuraava aika aina samalla kun nousee hammaslääkärin tuolista.

Tuo oiskin hyvä, täällä päin ei onnistu kun niillä ei ole listoja tehtynä niin kauaksi eteenpäin, korkeintaa parin kuukauden päähän pystyvät varaamaan.

Vierailija
31/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkiselta saa ainakin pk seudulla palvelusetelin hammastarkastukseen 3 vuoden välein. Jos siellä ilmenee korjattavaa pyytää uuden setelin korjauksia varten. Näistä jää maksettavaksi omavastuu joka riippuu kuinka paljon korjattavaa on.

Itselläni on ainakin mennyt Helsingissä pari viime kertaa niin, että palveluseteli korvaa tarkastuksen ja pari pientä paikkausta. Loput menee omasta pussista, jos on isompi paikkaus tai useampia ja hammashygienistiä ym. En ole julkiseen päässyt enää 15 vuoteen ja nykyään ei edes netin kautta voi sinne yrittää varata jonotuspaikkaakaan.

Vierailija
32/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko hammaslääkäritouhu on kyllä ihan outoa. Täysin eri käytäntöjä eri puolilla maata. Muutenkin tuntuu, että tässäkin asiassa julkiset on tarkoitettu varattomille, joita paremmin toimeentulevat rahoittavat veroja maksamalla.

Vierailija
33/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiset tarjoaa vain minimitason ainakin työssäkäyville. Jos on kova särky saa tulla. Tarkastukseen pääsee jos jaksaa jonottaa muutaman kuukauden ja jos on sama kuka niistä julkisen puolen lekureista tutkii.

Vierailija
34/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiireellinen asia niin hammaslääkärillä on päivystysnumero johon kannattaa soittaa ja todella valittaa paljon niitä vaivoja...

Vierailija
35/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kiireellinen asia niin hammaslääkärillä on päivystysnumero johon kannattaa soittaa ja todella valittaa paljon niitä vaivoja...

Kuka koviten huutaa ja valittaa, saa palvelua. Näin.

Vierailija
36/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama lääkäri kummassakin paikassa.  Julkinen teki parempaa jälkeä tietyssä hoidossa.

Vierailija
37/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ole mahdollista ilmoittautua netissä jonoon hammastarkastukseen? Minulle kävisi, että olisin jonossa vaikka vuoden. Silti tätä mahdollisuutta ei ole. Miksi? Maksan pirusti veroja tähän maahan, mutta en saa käyttää hammaslääkärin palveluja. Tai sitten pitää odottaa niin kauan, että hampaat mätänee suuhun ja mennä kirkumaan päivystykseen kipuja.

Vierailija
38/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta sitten ei päässyt hammaslääkärille vaikka itkin kivusta. Kerran hammaslääkäri ei huomannut reikää, vaikka sanoin että "tuossa vihloo". Menin näyttämään yksityiselle, eikä tarvinnut edes näyttää mikä hammas, vaan hammaslääkäri huomasi heti itse. 

Sen jälkeen kävin 15 vuotta yksityisellä. Nyt yritin julkiselle, mutta en saanut edes aikaa.

Vierailija
39/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhoja amalgaameja ei missään nimessä kannata vaihdattaa, ovat kaikkein kestävimmät paikat.

Ongelma on se, että ne amalgaamit kestää kauemmin kuin se ympäröivä hammasluu, eli hampaista alkaa amalgaamien ympäriltä lohkeilla hammasluuta, itsellä alkoi viisvitosena. Näitä ei pääse julkiselle korjauttsamaan, jollei valehtele, että särkee hirveesti. Siihen lohkeamasta jääneesen koloon sitten jää kaikki ruoanjämät muhimaan (hammastikut, hammaslanka, suuvesi ja sähköhammasharja käytössä) ja patin vuoden päästä oikeesti sattuu hirveesti ja hammas pitää poistaa

Vierailija
40/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole mahdollista ilmoittautua netissä jonoon hammastarkastukseen? Minulle kävisi, että olisin jonossa vaikka vuoden. Silti tätä mahdollisuutta ei ole. Miksi? Maksan pirusti veroja tähän maahan, mutta en saa käyttää hammaslääkärin palveluja. Tai sitten pitää odottaa niin kauan, että hampaat mätänee suuhun ja mennä kirkumaan päivystykseen kipuja.

Sitten ihmetellään kun kansa on sairas kun huonot hampaat johtaa moneen sairauteen. Joku tuossa mainitsikin että lähes 40 vuoteen ei ole julkinen toiminut. En itse osaa sanoa onko se koskaan toiminut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi