yksityinen vs. julkinen hammashoito
Miten teidän hyvinvointialueilla toimii julkinen hammashoito? Lähipiirin kokemusten mukaan julkisella puolella saa jonottaa jopa sitä että pääsee varausjonoon ja saa oikeuden jonottaa lupaa varata tarkistusaika ja taas odottaa sitä aikaa pari kuukautta. Hammastarkastuksen jälkeen pääsee sitten jonoon suuhygienistille hammaskiven poistoa odottelemaan. Yksityiselle saat ajan samaksi tai seuraavaksi päiväksi sekä hammaslääkärille että suuhygienistille, jos rahaa sinne mennä. Voivat jopa olla ne samat tyypit siellä yksityispuolellakin töissä. Onko tarkoitus ajaa julkinen niin huonoon jamaan ettei kukaan sinne vapaaehtoisesti mene?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan juuri siksi, että iso osa on verovaroilla katettua ja niitä ei ole tuhlattavaksi. Tehokkainta on lienee laittaa ajat jakoon ilman suurta säätämistä. Suurin osa palvelua käyttävistä lienee onnellisia jo hoitoon pääsystä.
Mun mielestä nimenomaan ei olisi tuhlausta, jos asiakaskin saisi hieman vaikuttaa ja syntyisi luottamuksellisia asiakassuhteita, joissa tuttu lääkäri tuntisi sun tilanteen. Nyt juuri tuo "ole onnellinen kun ylipäätään sait ajan" asenne monilla eli oli mikä puoskari vain niin tyytyväinen pitäisi olla. Tai rikas.
Varmasti puoskariin törmää paremminkin yksityisellä. Onhan näitä ollut, että tehdään tarpeetonta hoitoa ja rahastetaan.
Ihmettelen, että oletko seurannut uutisia yhtään, mitä kaikkia säästötarpeita ja rekrytointikieltoja hyvinvointialueilla on. Jos sinun mallisi säästää rahaa todistetusti, niin toki on hyvä, muuten ensin perustarpeet kuntoon.
Mun mielestä on itsestäänselvyys että jos on varaa käydä yksityisellä, siellä myös käy. Itse olen käynyt yksityisellä jo 20 vuotta. Myös äkillisen särkyajan olen aina saanut yksityiselle. Ei ihme että julkisella on jonoja jos sinne painelee myös sellaiset joilla olisi varaa maksaa hammashoitonsa joka senttiä myöten itse.
Julkinen aina parempi kun on asiallista väkeä töissä ja kolmanneksen halvempi, saa myös ilta-aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on itsestäänselvyys että jos on varaa käydä yksityisellä, siellä myös käy. Itse olen käynyt yksityisellä jo 20 vuotta. Myös äkillisen särkyajan olen aina saanut yksityiselle. Ei ihme että julkisella on jonoja jos sinne painelee myös sellaiset joilla olisi varaa maksaa hammashoitonsa joka senttiä myöten itse.
Itsekkö paikkaat hampaasi?
Helsingissä ei aikaa voi varata tarkastukseen. Mulle kelpais aika vaikka vuoden päähän, mutta ottavat varauksia vain 4 kk eteenpäin, ja jos ei ole aikoja, niin ei voi varata. Olen työtön, joten ysityinen ei ole vaihtoehto. Minulla on perintömökki, eli en saa toimeentulotukea, vaikka käteen jää elämiseen paljon alle sen "minimin". Eli mun pitäis siis myydä mökki, että voisin mennä hammaskääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole mahdollista ilmoittautua netissä jonoon hammastarkastukseen? Minulle kävisi, että olisin jonossa vaikka vuoden. Silti tätä mahdollisuutta ei ole. Miksi? Maksan pirusti veroja tähän maahan, mutta en saa käyttää hammaslääkärin palveluja. Tai sitten pitää odottaa niin kauan, että hampaat mätänee suuhun ja mennä kirkumaan päivystykseen kipuja.
Tuo on niin totta. Pikkusen harmittaa kun maksaa EU-tasolla kovimpia veroja terveydenhuollosta, jota ei pysty itse käyttämään. Pitäisi ajaa koko julkinen perusterveydenhuolto alas ja kansalaiset käyttäköön rahat tehokkaammin. Kuin tällaiseen uppoamattomaan suohon, joka syö niin paljon rahaa kuin vaan laitetaan antamatta mitään takaisin.
Meillä Pohteen alueen pikkukunnassa ei ole yhtään hammaslääkäriä, pari hoitajaa, toinen niistä suuhygienisti.
Pohde irtisanoi kaikki, yks lääkäri ois ollut tulossa, mut liian iso palkkavaatimus.
Oikojahammaslääkäri käy muutamana päivänä kuussa ja suuhygienisti huolehtii oikomiset, minkä vaan voi.
Edes lasten ja koululaisten hampaita ei hoideta, naapurikuntaan saa mennä ainoastaan särkytapauksessa.
Ennen Pohdetta oli hyvä tilanne, alle 18 v hoidettiin hyvin ja aikuisetkin pääsi muutamassa viikossa. Särkytapauksessa jopa samalle päivälle.
Sairastan 1 tyypin diabetesta ja diabeetikoiden hampaat pitäisi tutkia vuosittain. Asuessani lapsuuden Kouvolassa kävin muistaakseni joka vuosi hammaslääkärissä. 18 vuotiaana muutin pääkaupunkiseudulle missä sanottiin että tarkastusväli on 5 vuotta koska hampaat on niin hyvässä kunnossa. Ehti tulla aika paljon alkavia reikiä. Suuhygienistille pääsin hyvin mutta tekivät niin huonoa ja epätarkkaa työtä että ientulehdukset vaan yltyi. Yksityisellä hygienistit tekevät todella tarkkaa työtä. Mielestäni yksityinen on parempi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Julkiselta saa ainakin pk seudulla palvelusetelin hammastarkastukseen 3 vuoden välein. Jos siellä ilmenee korjattavaa pyytää uuden setelin korjauksia varten. Näistä jää maksettavaksi omavastuu joka riippuu kuinka paljon korjattavaa on.
PALVELUSETELI on vitsi, omavastuu osuus maksaa saman, mentäessä suoraan yksityiselle!
Hammstarkastus Terveystalossa 134 € (Kelakorvauksen-36€ jälkeen), sisältää perustutkimuksen ja otattavat pari röntgen kuvaa kaiken varalle 62€, palvelumaksu 31,90€ joka kerta!!!!
En ihmettele miksi olin päivän ainoa asiakas, pitää olla Lottovoittaja pärjätäkseen Suomessa:)
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus ihmetellyt sitä, että yksityisellä suhtaudutaan ihan eri tavalla juuri esimerkiksi hampaiden valkaisuun. Julkisella hammaslääkäri katsoo käsittelyn pilaavan hampaat ja yksityinen puolestaan tekee sen ihan mielellään. Jos ei itse ole hammashoidon ammattilainen niin ketä uskoa ja keneltä saa luotettavimman ja nykytiedon mukaisimman käsityksen?
Mistä luulet yksityisen repivän voittonsa? Ei pitäisi olla vaikea arvata, kumpaan kannattaa luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin hiljattain hampaiden valkaisussa yksityisellä ja suuhygienisti kertoi, että tulee kalliimmaksi maksaa esim. hammaskiven poisto palvelusetelillä. Eli heillä on eri hinnat meille itse maksaville ja toiset palvelusetelillä maksaville.
Tätä totuutta ei Sotepäättäjät ja poliitikot kerro kansalle. Palvelusetelihinnat yksityisellä ON korkeammat kuin suoraan tiskille mentäessä. Omavastuu osuus siis sama, kun menisit ilman "palvelukoodia"! Kunnallisella myös hinnat nousseet kipurajoille ja kyllä kohta monen hammasta pakottaa rahan puutteessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkiselta saa ainakin pk seudulla palvelusetelin hammastarkastukseen 3 vuoden välein. Jos siellä ilmenee korjattavaa pyytää uuden setelin korjauksia varten. Näistä jää maksettavaksi omavastuu joka riippuu kuinka paljon korjattavaa on.
PALVELUSETELI on vitsi, omavastuu osuus maksaa saman, mentäessä suoraan yksityiselle!
Hammstarkastus Terveystalossa 134 € (Kelakorvauksen-36€ jälkeen), sisältää perustutkimuksen ja otattavat pari röntgen kuvaa kaiken varalle 62€, palvelumaksu 31,90€ joka kerta!!!!
En ihmettele miksi olin päivän ainoa asiakas, pitää olla Lottovoittaja pärjätäkseen Suomessa:)
Yksityisillä ei ole toimistomaksuja.
Kokenut julkisen paljon paremmaksi kunhan sinne pääsee. Yksityisellä keksivät ties mitä laitettavaa jopa ylimääräisiä reikiä löytyy. Ei ollenkaan luotettavaa.
Käytin yhdessä vaiheessa julkista suht paljonkin. Kiireettömänä saat tosiaan jonotella hamaan tappiin. Pääsin nopeammin, kun soitin taktisesti päivystysajan ja valitin 😄
Yksityisissäkin on eroa, mutta jos se oikea löytyy, on hoito lisäksi parempaa ja empaattisempaa. Onhan se kallista. Ja on mulla huonoja kokemuksia yksityisiltäkin, lähinnä Oralista.
Ilmaistahan julkinen ei ole ollut sitten jonkun 80-luvun.
Tuohonhan meillä kaikkia julksen puolen terveyspalveluja ajetaan. Stten ostetaan verovaroilla moninkertasella hinnalla vuokrafirmoilta lääkäreitä, joita ei julkisella puolella muuten ole.