Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yksityinen vs. julkinen hammashoito

Vierailija
14.06.2024 |

Miten teidän hyvinvointialueilla toimii julkinen hammashoito? Lähipiirin kokemusten mukaan julkisella puolella saa jonottaa jopa sitä että pääsee varausjonoon ja saa oikeuden jonottaa lupaa varata tarkistusaika ja taas odottaa sitä aikaa pari kuukautta. Hammastarkastuksen jälkeen pääsee sitten jonoon suuhygienistille hammaskiven poistoa odottelemaan. Yksityiselle saat ajan samaksi tai seuraavaksi päiväksi sekä hammaslääkärille että suuhygienistille, jos rahaa sinne mennä. Voivat jopa olla ne samat tyypit siellä yksityispuolellakin töissä. Onko tarkoitus ajaa julkinen niin huonoon jamaan ettei kukaan sinne vapaaehtoisesti mene?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu yksityisestä. Osassa toimii entiset kunnan työntekijät, jotka eivät käyttäydy hyvin ja voi tulla ongelmia hammaslekurin rumasta puheesta tai tulee kylkeen vattuilemaan. Joskus kunnalla on vähän hiljaisempia, paitsi hygienisti. Paljon syyllistämistä, vaikkei ole saanut apua hampaiden paikkaukseen tai muuhun. Kaikki maksaa. Pienituloisemmilla ei varaa maksaa hammashoitoa, ellei anna laskut suoraan kelaan kuoressa, voiko niin edes tehdä(?) ja lisäksi julkisella vain pari käyntiä heittävät ulos. Hygienistiä tuputetaan joka välissä niillekin joilla on jo kiire paikkaukseen ja ei ole hammaskiveä. Hammaslääkärien pitäisi tehdä itsekin joitakin puhdistuksia.

Vierailija
42/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa pelleilyä jos ensin pitää varata aika jollekin vilkaisuhoidolle ja sen jälkeen vielä erikseen hammaskiven poistoon. Viimeksi minulla kyllä hoidettiin kaikki kerralla julkisella puolella.

Totta. Ennen hammaslääkäri katsoi mitä siellä on ja poisti hammaskiven. Ikävä juttu oli vain se että se tehtiin niillä rautakoukuilla. Sitten hän varasi ajan paikkaukseen ensi viikolle jos oli tarve. Näin 90 luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tallentanut koneelle kaikki nämä Benin lupaukset. Edelleen ne on vielä lunastamatta.

https://www.facebook.com/kokoomus/videos/myyttien-murtaja-ben-zyskowicz…

Vierailija
44/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonotin 5 kuukautta tarkastukseen päästäkseni. Sen jälkeen kolme kuukautta hammaskivenpoistoon hygienistille ja neljä kuukautta kahden hampaan paikkaukseen lääkärille. Kaikki ajat olivat viikonloppuaikoja, jotka sain soittamalla. Hoitaja/lääkäri ovat ketä lie eli samalle ei voi ilmeisesti päästä. 18 kuukauden päästä voin mennä taas hygienistille (minulla on diabetes, muuten väli olisi pidempi). Näin Jyväskylässä 2024. Ilmeisesti ihan ok meininki, kun vertaa joidenkin muiden kokemuksiin.

Vierailija
45/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hiljattain hampaiden valkaisussa yksityisellä ja suuhygienisti kertoi, että tulee kalliimmaksi maksaa esim. hammaskiven poisto palvelusetelillä. Eli heillä on eri hinnat meille itse maksaville ja toiset palvelusetelillä maksaville.

Vierailija
46/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen hoito on hyvää, jos sinne joskus pääsee. Jos nyt varaa ajan tarkistukseen niin pääsee vuoden päästä.

Joo, tämä. Omasta mielestäni ja omien kokemusteni mukaan hammaslääkärit on parempia julkisella puolella. Yksityisellä on joissain paikoissa hyvin erikoisia hammaslääkäreitä töissä. Pahimmat kauhukokemukset omalla kohdallani ovat nimenomaan yksityiseltä puolelta, vaikka sinne nopeammin pääseekin. 

Vierailija
47/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tämän ketjun aihe on täysi mysteeri. Mistä lähtien aikuisen ihmisen hammashoito on ollut julkisen puolen asia? Se on aina (ennen?) ollut yksityisen asia, ihan niin kuin gynekologiasiatkin.

Vierailija
48/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin hiljattain hampaiden valkaisussa yksityisellä ja suuhygienisti kertoi, että tulee kalliimmaksi maksaa esim. hammaskiven poisto palvelusetelillä. Eli heillä on eri hinnat meille itse maksaville ja toiset palvelusetelillä maksaville.

Itse olen käyttänyt pari kertaa palveluseteleitä ja niiden välissä kävin ilman seteliä, kun tuntui, että se on saman hintaista, koska setelin kanssa ei saa kelakorvausta. No lopputulokseni on, että se on ehkä vähän halvempaa setelin kanssa, mutta aika se ja sama, jos kerran parissa tai kolmessa vuodessa käy. Eli yksityiselle ajetaan normaalit veronmaksajat ja köyhälistö otetaan julkiselle. Jossain päin Suomea ilmeisesti kaikki ovat tervetulleita julkiselle.

Vierailija
49/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tämän ketjun aihe on täysi mysteeri. Mistä lähtien aikuisen ihmisen hammashoito on ollut julkisen puolen asia? Se on aina (ennen?) ollut yksityisen asia, ihan niin kuin gynekologiasiatkin.

Miksi se olisi yksityisen asia? Vaikka näin se todellisuudessa onkin tavalliselle veronmaksajalle. Onko jossain määritelty, että Suomessa tavallisen työssäkäyvän aikuisen kuuluu mennä yksityiselle hammaslääkärille?

Vierailija
50/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jo 1980- ja 90-luvuilla ainakin odottavat äidit ja opiskelijat saivat julkista hammashoitoa, yleensä muutkin. 2000-luvulla ainakin jo koko väestö.

Vierailija
51/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella ei tosiaan saa paikkojen vaihtoa mutta ei saa myöskään purennan korjausta, oiontaa tms. jos on aikuinen. Niillä ei ole resursseja. On tiukat pisteytykset muutenkin vaikka olisi toiminnallista haittaa purennasa ja hampaat sikin sokin. Hampaiden valkaisuista tai muista sellaisista yksityisellä puolella normaaleista käyntiasioista nyt puhumattakaan.

Sain julkisen puolen kautta hoidon purennan korjaukseen purentavian vuoksi, hoidot loppuivat viime vuonna. Resursseja löytyi ainakin täällä Turussa.

Vierailija
52/75 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon riippuu siitä lääkäristä, saako purennan korjausta tai muuta? Omassa kaveripiirissä osa saanut purennan oikaisuja julkisella puolella, osa ei kuten en itsekään. Ja tuntuu olevan myös aluekohtaisia eroja.

Vierailija
53/75 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella ei voi valita lääkäriä hammastarkastukseen vaan lääkäri selviää vasta vastaanotolla. Julkisen puolen lääkäreillä ei tarvitse välittää asiakaskokemuksesta, joten osa heistä hyvinkin ylimielisiä, kovakouraisia ja asiakkaan pelot  sivuuttavia. Toki joukossa myös erittäin ammattitaitoisia ja mukavia. Mutta monet tekee tympääntyneen oloisena liukuhihnalta.

Vierailija
54/75 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoitokäynnit ahdistaa ylipäätään. On kurjaa, jos sattuu vielä päätymään leipääntyneen ja ronskiotteisen lekurin potilaaksi. Julkisella puolella ei suhtauduta että olisi maksava asiakas vaikka tosiasiassa maksaakin veroina ja asiakasmaksuina sielläkin.

Vierailija
55/75 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkiselta saa ainakin pk seudulla palvelusetelin hammastarkastukseen 3 vuoden välein. Jos siellä ilmenee korjattavaa pyytää uuden setelin korjauksia varten. Näistä jää maksettavaksi omavastuu joka riippuu kuinka paljon korjattavaa on.

Itselläni on ainakin mennyt Helsingissä pari viime kertaa niin, että palveluseteli korvaa tarkastuksen ja pari pientä paikkausta. Loput menee omasta pussista, jos on isompi paikkaus tai useampia ja hammashygienistiä ym. En ole julkiseen päässyt enää 15 vuoteen ja nykyään ei edes netin kautta voi sinne yrittää varata jonotuspaikkaakaan.

Jos ei ota seteliä, voi jäädä jonoon. Elokuussa kokeilin tätä ja tarkistusaika oli helmikuussa, tieto ajasta tuli tammikuussa. Sitten jos on korjattavaa, niin parin kuukauden välein olen saanut niitä aikoja. Heinäkuussa pitäisi hoidon valmistua. Ajat on olleet arki-iltaisin ja lähimmällä terveysasemalla.

Ilmeisesti nyt lakisääteinen jonotusaika on lyhentynyt 4 kuukauteen, itselläni oli vielä puoli vuotta. Palvelusetelikin kai on parempi, eli olisi vain sama maksu kuin julkisella.

Vierailija
56/75 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko voinut itse valita hammaslääkärin tai halutessasi saanut kaikki käynnit samalle hammaslääkärille?

Vierailija
57/75 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai julkisella tietenkään voi valita lääkäriä tai edes aikaa, kun niitä ei aina ole, vaan tulevat tekstarilla tms sitten kun on saatavilla.

Pidin lääkäriäni vähän hössönä mummona ensipuheiden takia, mutta onkin ollut hyvin tehokas ja pätevän oloinen, nolottaa tuo ennakkoluulo. Vika aika on erinimiselle hammaslääkärille, ehkä kesälomalla tuo "rouva".

Heinäkuuksi oli aikoja ihan valittavaksi jo lääkärikäynnin yhteydessä ja kyseltiin omasta lomasta.

Vierailija
58/75 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi julkisella ei voi valita lääkäriä? Luulisi, että tuttu lääkäri olisi kaikkien etu ja lisäisi luottamusta. Kyllähän me se julkinenkin maksetaan verojen muodossa. Eikä siellä työskentele tasalaatuiset robotit vaan isoja eroja on kyllä lääkäreiden työotteissa.

Vierailija
59/75 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan juuri siksi, että iso osa on verovaroilla katettua ja niitä ei ole tuhlattavaksi. Tehokkainta on lienee laittaa ajat jakoon ilman suurta säätämistä. Suurin osa palvelua käyttävistä lienee onnellisia jo hoitoon pääsystä.

Vierailija
60/75 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan juuri siksi, että iso osa on verovaroilla katettua ja niitä ei ole tuhlattavaksi. Tehokkainta on lienee laittaa ajat jakoon ilman suurta säätämistä. Suurin osa palvelua käyttävistä lienee onnellisia jo hoitoon pääsystä.

Mun mielestä nimenomaan ei olisi tuhlausta, jos asiakaskin saisi hieman vaikuttaa ja syntyisi luottamuksellisia asiakassuhteita, joissa tuttu lääkäri tuntisi sun tilanteen. Nyt juuri tuo "ole onnellinen kun ylipäätään sait ajan" asenne monilla eli oli mikä puoskari vain niin tyytyväinen pitäisi olla. Tai rikas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän