Työnteko kannattaa AINA vaikka palkka aluksi olisikin "huono", uran edetessä palkka tottakai nousee niin kuin kaikki tietää.
Työnteko kannattaa AINA vaikka palkka aluksi olisikin "huono", uran edetessä palkka tottakai nousee niin kuin kaikki tietää.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Aloitus pitää paikkansa. Kun aloitin työurani niin sain 6399mk palkkaa per kuukausi ja nyt hiukan yli saman summan euroissa.
Samaa mieltä. Mennessäni Saksaan sain kuukaudessa 500 DM kuukaudessa palkkaa. Olin harjoittelija pankissa. Harjoitteluvuoden jälkeen ja kielitaidon ollessa jo varsin hyvä, nousi palkka tonniksi DM. Nykyisin en ole enää pankissa, mutta palkka on 6.500,-- euroa. Lisäkoulutuksia olen tietysti hankkinut vuosien varrella työn lomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omalla kohdallani tämä on toteutunut, vaikka palkkaus menee vaativuusluokkien mukaan ja korotukset vain TESin mukaisia yleiskorotuksia sekä kokemuslisiä.
Alla palkkakehitykseni 15 v ajalta. Edelleen sama koulutus, mutta työpaikka ja työnkuva muuttunut vuosien aikana ja välissä pitkiä työttömyysjaksoja:
2009 - 1600 e/kk
2011 - 2300 e/kk
2018 - 3600 e / kk
2020 - 3800 e / kk
2022 - 4000 e / kk
2024 - 4350 e / kk
Aloituspalkka oli surkea, mutta sen työn ansiosta sain hyvää kokemusta seuraavaa työtä varten ja sama kuvio toistui myöhemmin. Kannatti ottaa vastaan alipalkattu työ, muuten en olisi tässä asemassa.
Mikä ihmeen työ nousee palkassa noin? Ei voi olla sama työnkuva edes sinnepäinkään vaan on duunarista kouluttauduttu maisteriksi ja edetty virkam
2009 - 2011 käytännössä samat työtehtävät (välissä työpaikan vaihto), osittain koulutusta vastaavaa työtä mutta tehtävät hieman yksinkertaisempaa ja vähemmän vastuuta.
2018 alkaen työpaikan vaihto ja täysin koulutusta vastaava (insinöörin) työ ja samassa työpaikassa tähän päivään asti.Työtehtävissä ei muutosta viimeiseen 6 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kierrätetään halpafirmoissa harjoittelijana, ei taida nousta kauheasti. Tai on sairauksia ja rajoitteita.
Aina te selitätte ei nyt kaikilla niitä rajoitteita ole. Jostain se on aloitettava ja onhan se itsestä kiinni miten yrittää.
Asennetta peliin
Mitäpä jos lopettaisit toisiin vertaamisen ja kateuden, ja keskittyisin omaan kehitykseen /koulutukseen niin voisit saada hyviäkin juttuja
Työmoraali on lähellä nollaa nykyisin kovin monella. Näkee jo kesätyöläisten tekemisissä. Se älypuhelin on liimautunut kouriin, työ ei kiinnosta tippaakaan.
14-vuotiaana jaon lehtiä, rahaa tuli noin 100EUR/kk
15-16-vuotiaana en saanut mistään töitä, lehtien jaosta sai mielestäni liian vähän rahaa jotta olisin jatkanut sitä
17-vuotiaana sain töitä varastolta. Palkka rapiat 7 eur / h
19-vuotiaana armeijan jälkeen kauppaan, palkka alle 10eur/h + joitakin pieniä lisiä
Ammattikorkean alkuaikoina tein ilta ja vkl-töitä kaikkea sekalaista mitä sain. Palkat vaihteli 8-14h euron välillä.
23-vuotiaana ansioluettelossani oli siis pelkkiä "paskahommia" ja piti yrittää saada oikeita töitä.
NO MINÄHÄN SAIN TYÖPAIKAN OMALTA ALALTA. KOSKA LÖYTYI TYÖKOKEMUSTA! Sittemmin palkka on noussut moneen kertaan, ahkera kun olen. Nyt ollaan jo pitkälle yli suomalaisen keskiansion.
Olisiko kannattanut jättää tekemättä nämä ensimmäiset työt???
Vierailija kirjoitti:
14-vuotiaana jaon lehtiä, rahaa tuli noin 100EUR/kk
15-16-vuotiaana en saanut mistään töitä, lehtien jaosta sai mielestäni liian vähän rahaa jotta olisin jatkanut sitä
17-vuotiaana sain töitä varastolta. Palkka rapiat 7 eur / h
19-vuotiaana armeijan jälkeen kauppaan, palkka alle 10eur/h + joitakin pieniä lisiä
Ammattikorkean alkuaikoina tein ilta ja vkl-töitä kaikkea sekalaista mitä sain. Palkat vaihteli 8-14h euron välillä.
23-vuotiaana ansioluettelossani oli siis pelkkiä "paskahommia" ja piti yrittää saada oikeita töitä.
NO MINÄHÄN SAIN TYÖPAIKAN OMALTA ALALTA. KOSKA LÖYTYI TYÖKOKEMUSTA! Sittemmin palkka on noussut moneen kertaan, ahkera kun olen. Nyt ollaan jo pitkälle yli suomalaisen keskiansion.
Olisiko kannattanut jättää tekemättä nämä ensimmäiset työt???
Ei olisi - hyvin teit, minäkin tein kaikenlaista nuorena ja opiskellessa, en halveerannut mitään työtä ja hyvin edistyin elämässä näillä eväillä.
Aloittaja on varsinainen Porvari Orpon opetuslapsi. Pienipalkkaisia, osa-aikaisia, työttömiä ja muita vähävaraisia viilataan aina linssiin porvareiden toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi pyrkii lääkikseen ja passitat lukulomalla Jungle Juice Bariin mehukeittoja miksailemaan?
Kyllä minäkin tein kaupan hommia kun opiskelin yliopistossa.
Ap
Valmistauduitko samalla pyrkimään lääkikseen (tai oikikseen)
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, kun hinnat nousevat palkkoja nopeammin, tämä taas hallituksen oikealle työlle asettaman palkkakaton vuoksi. Sitten kokeneemmat isompine palkkoineen joutuvat ikärasismin piiriin kun työnantajat eivät raski maksaa osaajista jotka tietävät mitä tekevät. Mieluummin palkkaavat nuoria, joilla ei riitä kokemuksen tuoma itsetunto kertoa yritysjohdolle jos ovat ajamassa metsään omilla linjoillaan.
Nykyhallitus yrittää tehdä Suomesta halpatyömaata vaikka aidosti osaamisen vaaliminen varmistaisi jatkossa suomen selviytymisen eikä palkoista nillittäminen ja osaamisen jalostamisen leikkaaminen.
Korjataan asia taas seuraavissa eduskuntavaaleissa.. 👍🥰
On pelättävissä että sitten ajetaan ojasta allikkoon
Aloitus on ihan totta siinä, että työnteko kyllä kannattaa aina. Olen itse ollut paljon määräaikaisissa töissä, välillä työttömänä, duunarihommissa kaupan ja postin jne aloilla ja ties missä ns. "halpatyöhommissa". Lopulta kuitenkin sain mukavan työn valtiolta jossa on 3000/kk palkka ja pärjään sillä oikein mukavasti vaikka ei niin hulppea olekaan kuin toisilla, minulle oikein riittävä ja hyvä varsinkin suhteessa työn vaativuuteen ja mukaviin lomiin. Tuskin olisin kyseistä työtä saanut, jos olisin ollut vain vuosikaudet ja kymmenet kotona työttömänä. Nytkin minulla olisi paremmat mahdollisuudet löytää tarvittaessa joku uusi kivempi työ kuin aiemmat. Työnhaku vaati vain aika paljon sitä että sietää torjutuksi tulemista ja jaksaa hakea vaikka meinaisi usko jo loppua. Mieluummin olen kivassa työssä ok-palkalla, kuin kotona työttömänä tuilla. Oli mahdollista minulle joka on surkea haastatteluissa ym, niin on varmasti mahdollista jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveästi ei laitoshuoltajan palkka nouse.
Työkokemuksen karttuessa mahdollisuudet muihin töihin kasvaa. Ei sen palkan tarvitse juuri kysyisessä tehtävässä nousta.
I tarvi, mutta jos rakastaa työtään, niin miksei siitä voisi sitten vuosien saatossa maksaakin.
Vierailija kirjoitti:
Työmoraali on lähellä nollaa nykyisin kovin monella. Näkee jo kesätyöläisten tekemisissä. Se älypuhelin on liimautunut kouriin, työ ei kiinnosta tippaakaan.
Kun jäin eläkkeelle kysyi päällikkö miten voisin lahjoittaa ja siirtää työhönsitoutumisprosentteja nuoremmallekin porukalle.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus pitää paikkansa. Kun aloitin työurani niin sain 6399mk palkkaa per kuukausi ja nyt hiukan yli saman summan euroissa.
Mulla vastaavat 2700 mk/kk (ja itse asiassa sitä ennen kesätyö 900 mk/kk) ja nyt 6700 e/kk.
En ole vaihtanut ammattia välillä, toki työn ohessa opiskellut hieman lisää.
Agenda 2030. Ilmastouskonto vaatii hintalapultaan suuria energiaremontteja ja ihmisiltä tullaan viemään heidän talonsa ihan laillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi pyrkii lääkikseen ja passitat lukulomalla Jungle Juice Bariin mehukeittoja miksailemaan?
Ja yllätys yllätys lapsi ei pääsekään lääkikseen kun piti koko lukuloma olla Jungle Juice Barissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kierrätetään halpafirmoissa harjoittelijana, ei taida nousta kauheasti. Tai on sairauksia ja rajoitteita.
Aina te selitätte ei nyt kaikilla niitä rajoitteita ole. Jostain se on aloitettava ja onhan se itsestä kiinni miten yrittää.
Asennetta peliin
Ainoa tapa lisätä tulojaan on tehdä enemmän tunteja, asenne ei palkkaan vaikuta. Ne tulee tes perusteisesti.
Joka ikinen työnantaja, joka sanoo, että koeajalla palkka on pienempi, mutta koeajan jälkeen palkka nousee puhuu pskaa. Tarkoitus on vaan pitää koeajan töissä ja sitten heittää ulos.