Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paluumuuttajat, kertokaa, miksi on kannattanut muuttaa takaisin?

29.01.2007 |

Koti-ikava vaivaa ja olemme suunnitelleet Suomeen palaamista, kertokaa niita hyvia puoli, miksi Suomeen muutto on kannattanut ja miten kulttuurishokkia saa lievennettya?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kulttuurishokki Suomeen muutettua alkoi noin 3 kk täällä asumisen jälkeen, se tuli niin ahdistavana, että olin jo pakkaamassa laukkuja. Paras asia mitä silloin tein, buukkasin loman vanhaan asuin kaupunkiini ulkomailla ja menin katsomaan onko se ruoho taas muka niin paljon vihreämpää aidan toisella puolella... ja ei se ole. Aika kultaa muistot ja se on täysin totta. Kai siihen oli jokin syy kun haluisn yhtäkkiä 10 vuoden ulkomailla olon jälkeen kipeästi Suomeen...

HUOM. MINÄ VOIN VAIN VERRATA ENGLANTIA JA SUOMEA!!! (no ja Tanskaa ja Ruotisakin, mutta ne nyt ovat hyvin paljon SUomen kaltaisia)

Suomessa on niin paljon hyviä ja huonoja puolia, niinkuin on esim Englannissakin. Sosiaalietuudet tässä maassa on aivan huippuluokkaa. Englannissa et saa mistään pennin jeesusta ja olin ihan puilla päähän lyöty mitä kaikkea täällä saa. Lapset saa kävellä vapaasti kouluun, niitä ei tarvi olla hakemassa ja viemässä joka päivä, ettei joku pedofiili nappaa koulumatkalta. Työpäivät täällä on huomattavsti lyhyemmät kuin muualla Euroopassa ja yleensä työmatkatkaan ei kestä ainakaan niin kauan kuin Lontoossa, eli vaikka olet työssäkäyvä äiti, aikaa jää myös lasten kanssa olemiseen. Tarhamaksut täällä on todella halvat, 200 Euroa on kunnallisella maksimi maksu kuussa, yksityisellä noin 400-650, mutta siihenkin saa kelalta tukea. Vaikka Suomessa palkat on pienemmät, asuminen yleensä on halvempaa ainakin Lontooseen ja lähiympäristöön verrattuna. Ja toki onahn täällä vanhemmat ja suku auttamassa kun tarvii.

Englannissa ainakin kaikki laskut olivat aivan pilvissä, Suomessa ne on puolet pienemmät, siis ihan kaikki laskut. Muutenkin täällä toimii kaikki, ei tarvi aina olla tappelemassa jonkun viraston tai laitoiksen tai tai puhelinyhtiön tai ihan minkään muun kanssa. Englannissa aika meni siihen useasti että joka paikassa kusetettiin ja asioiden hoitaminen kesti aikansa.

Suomessa on oikeasti puhdasta. Suomessa bussit ja junat ovat ajallaan...public transport on ilmaista lapsen kanssa...

siinä muutamia syitä..kirjoitampa ne huonot puolet tuohon toiseen threadiin...:-)

Vierailija
2/4 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kulttuurishokki tosin alkoi kun olin ollut Suomessa yli 6 kk... olen käynyt Briteissä 3 kertaa muuton jälkeen ja aina silti onnellinen kun pääsen takaisin Suomeen...vaikka onhan täällä tätä tätä tätä...:-)

mut plussaa:

-Täällä on mahtavat asunnot! hyvin rakennetut, ei haise, ei kosteat, lämpimät..

-Raha riittää minustakin pidempään

-päivähoito on hyvää ja halpaa

-turvallinen paikka, puhdas luonto

tosin, minä asun Pohjois Suomessa ja tää nyt kyllä on niin extreme paikka, Etelässä löytäisin varmaan paljon enemmän hyviä puolia! tosin täällä asunnot ovat lähes ilmaisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sittenhän se Suomessa asuminenkin on katsastettu, ei tarvi jossitella:-)

Vierailija
4/4 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Byrokratiaa suhteellisen vähän - verrattuna siihen mihin olen tottunut

Syksyn sienimetsä ja marjat, voit kävellä metsässä, se ei täällä niin helpostu onnistu

Laivaristeilyt, mokki kulttuuri

Tyoantajien antamat piitkät lomat

Ikääntyvät vanhemmat. Minun eivät oikein edes tunne lapsiani

Julkinen terveydenhuolto - kuitenkin aika paljon parempi kuin muualla.

-- Ja siihen lisäisin että yksityinen terveysvakuutus kuitenkin halvempaa kuin mihin olen tottunut.

Lapsille hyvät koulut, ilmaiset yliopistot

Ihmiset ovat aika suvaitsevaisia, aitoja, ei tarvi hymistellä.

Ihmiset ovat aika ujoja, eivät oikein puhu muille kuin tutuille, mutta

sitten kun se tuttavuus on tehty niin puhuvat paljon.

Ihana helmi ja maaliskuu. Voi harrastaa talvi urheilulajeja

Ja sukulaiset - ei mikään muu ihmissuhde voi heidän sijaa ottaa.

Kyllä suomessa voi viihtyä, kunhan antaa sille vähän aikaa.

Niin uskon minä - ja en ole paluumuuttaja - ehkä joskus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme