Miten sumplitte kun on laskuja ja ette pysty maksamaan kaikkea kerralla?
Ahdistus, kun vaikea päättää mikä on tärkein maksaa ensin.
Kommentit (125)
Vuokraa ei kannata vedättää koskaan koska sitä on aika hankala kuroa kiinni jos tulot on pienet. Sähkölaskua voi vähän vedättää mutta elintärkeähän sekin tavallaan on. Puhelinlaskukin kannattaa varmaan maksaa jos puhelin on tärkeä osa elämää. Puhelin jos suljetaan niin avausmaksu on aika iso.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ystävällisesti ja kettuilematta kysyn, että miten jollain ihmisillä voi jatkuvasti olla paljon laskuja, jos rahat on muutenkin tiukalla? Vuokra/lainanlyhennys, auto, vastike, sähkö ja vakuutukset, nämä ymmärrän, mutta mitä ne ovat ne "muut" laskut?
Meillä nämä muut laskuiksi laskettavat eivät ole pelkästään laskuja, vaan myös pakollisia kuluja. Noiden edellämainitsemiesi lisäksi meillä maksetaan puhelinlaskut, HSL:n matkakortit, ruokakulut, vesimaksut, netti, osamaksut pyykinpesukoneesta ja lukiolaisen läppäristä ja satunnaiset hammaslääkäri-ja lääkärikulut, vaatekulut jne. Nämä nyt ainakin tuli mieleen. Ja kyllä, aina joudutaan siirtämään laskujen eräpäiviä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mees nyt Ap pummeroinen töihin.
Onhan se todella vaikea ymmärtää yhdellä aivosolulla, että jotkut saavat täysipäiväisestä työstä sen verran palkkaa, että se hädintuskin riittää elämiseen saatika yllättäviin kuluihin.
Mä saan 800e palkkaa ja säästöön saan tästä ainakin 200e. On kyllä liikaa laskuja jos parin tonnin palkka ei riitä.
Mulla pelkät lainanhoitokulut on noin 2000 eur/kk.
Katson, minkä voi jättää pitkäksi. Ei ole kiva, kun ulosottomies jo lähestyy. Oma talous kunnossa, yrityksellä ollut pari kertaa 20 vuoden aikana konkurssi miltei näköpiirissä. Toki, en ole rikas, koska omista on joutunut tukemaan firmaa vaikeuksissa, mutta sekään ei pahimmissa tilanteissa ole riittänyt, kun kaikki säästöt on lainattu firmalle ja vielä vedetty luottokortit tappiin ja laitettu nekin rahat yrityksen akuuteimpiin laskuihin. Onneksi näitä on sitten parempina aikoina saanut takaisin maksettua. Silti se on kamala tunne, kun ekan kerran vaan kaikki likvidit varat oli lainattu firmalle, lähes 20 000 luottoja päälle, ja silti meni laskuja tratoiksi ja ulosottoon. Soittelemalla ja sopimalla sain hetken aikaa ja sitten tuli taas hiukan rahaa sisään, sai lyhennettyä kriisiytyneimpiä laskuja jne. Toisaalta rinnalla oli pakko tsempata, että tavarantoimittajan laskut ei sentään mene liian pitkäksi, koska sitten loppuu työt kokonaan. Verottaja yms. olivat aina viimeisenä listalla. Palkat oli ainoat, jotka olen aina maksanut presiis oikein ja oikeana päivänä. Jos ei muuta, niin omistani. Kaikkea muuta on voinut lykätä ja pelata.
Vuokra tai muut asumiskulut ml. vesi ja sähkö ovat tärkeimmät.
Sen jälkeen sanoisin puhelinlasku.
Nämä nyt perusasioista. Suosittelen laskemaan kuukausitulot ja kiinteät kuukausittaiset menot ja tarkastamaan paljonko rajaa jää.
Joskus voi katsoa saisiko sähkökaskuja kuukausittain mutta aina se ei onnistu. Toisinaan sopii maksaa pienempää erää useammin esimerkiksi.
Minulla on erikseen laskumaksutili johon siirrän joka kuukausi tietyn summan. Olen listannut kaikki laskut jotka tulevat vuoden aikana ja laskenut mitä niihin menee per kuukausi. Osa laskuista tulee vain 3kk välein ja esim.vesimaksu ja lasten harrastusmaksu kerran vuodessa.
Olisin aivan pulassa isompien maksujen kanssa jos en varautuisi niihin joka kuukausi. Nyt laskunmaksutilillä on aina rahaa ja pystyn maksamaan isotkin laskut ilman ongelmia.
Ja ei, minulla ei ole isot tulot, vaan elän köyhyysrajalla. Mutta kun pieniä tuloja käyttää fiksusti, ne riittävät kyllä.
Mä lopetin sen laskujen hamstraamisen. Ei ole kuin vuokra, sähkö ja puhelinliittymä maksettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän huolen että laskuja ei ikinä tule sellaista määrää ettei olisi varaa niitä maksaa. Helppoa ja vaivatonta.
Kaikkea ei voi hallita. Joskus tulee takaiskuja ja yllätyksiä niin että ajautuu talousvaikeuksiin. Sit ku rahaa ei yksinkertaisesti ole, niin sitä ei ole, joten lasku on vain jätettävä maksamatta
Kaikkea ei voi hallita, mutta raha-asioita voi. Takaiskujen varalle kerrytetään jokaisesta palkasta puskuria. Lisäksi toki vakuutukset ajantasalla. Ei tule ahdinkoa kun osaa ennakoida ja varautua.
Ei voi kerryttää puskuria jos ei palkka riitä menoihin kunnolla muutenkaan.
Jos ei ole mahdollisuutta maksaa heti, en osta
*siis paljonko rahaa jää.
Jos sinulla on laskujen kanssa ongelmia niin pyri pääsemään eroon kaikesta joka ei ole tarpeellista tai olennaista. Yllättävän vähälläkin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se todella vaikea ymmärtää yhdellä aivosolulla, että jotkut saavat täysipäiväisestä työstä sen verran palkkaa, että se hädintuskin riittää elämiseen saatika yllättäviin kuluihin.
Mä saan 800e palkkaa ja säästöön saan tästä ainakin 200e. On kyllä liikaa laskuja jos parin tonnin palkka ei riitä.
Mulla pelkät lainanhoitokulut on noin 2000 eur/kk.
No tuohan on jo omaa tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin sen laskujen hamstraamisen. Ei ole kuin vuokra, sähkö ja puhelinliittymä maksettavana.
Tämä on hyvä varsinkin työttömänä tai hyvin pienituloisena.
Tulot - menot = käyttöraha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mahtavaa, että maksat kuudesta sadasta vuokran, ruoan, sähkön, veden, puhelimen, vakuutukset, matkakulut ja kaiken muun elämisen.
Vai olisiko niin, että tulee asumistukea, toimeentulotukea ja mitä kaikkia tukia niitä nyt voi saadakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän huolen että laskuja ei ikinä tule sellaista määrää ettei olisi varaa niitä maksaa. Helppoa ja vaivatonta.
Kaikkea ei voi hallita. Joskus tulee takaiskuja ja yllätyksiä niin että ajautuu talousvaikeuksiin. Sit ku rahaa ei yksinkertaisesti ole, niin sitä ei ole, joten lasku on vain jätettävä maksamatta
Kaikkea ei voi hallita, mutta raha-asioita voi. Takaiskujen varalle kerrytetään jokaisesta palkasta puskuria. Lisäksi toki vakuutukset ajantasalla. Ei tule ahdinkoa kun osaa ennakoida ja varautua.
Ei voi kerryttää puskuria jos ei palkka riitä menoihin kunnolla muutenkaan.
Kyllä voi kun elää varojensa mukaan. Ihminen pärjää hyvin pienellä jos vain osaa käyttää aivojaan eikä ostele holtittomasti kaikkea mitä eteen sattuu. Budjetointi käyttöön jos ei taloudenhallinta muuten suju
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mahdollisuutta maksaa heti, en osta
Olen myös suosinut tätä. Onneksi nykyisin saa kuitenkin laskulle tai maksettua muutamassa osassa. Niitä tilejä en suosi joissa voi kuukausittain lyhentää esimerkiksi 5 eurosta ylöspäin vapaavalintaisesti tms koska korot/tilinhoitomaksut ovat niissä usein aika suuret.
Tee töitä enenmän tai ota toinen työ lisäksi. Näin saat laskut hyvin hoidettua. Ole ahkera ja reipas työläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mahtavaa, että maksat kuudesta sadasta vuokran, ruoan, sähkön, veden, puhelimen, vakuutukset, matkakulut ja kaiken muun elämisen.
Vai olisiko niin, että tulee asumistukea, toimeentulotukea ja mitä kaikkia tukia niitä nyt voi saadakaan.
En saa toimeentulotukea enkä asumistukea. Vuokraa en ole ikinä maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tavoite ja melkein saman saavuttanut. Menee kyllä vakuutusmaksut ja lääkekulut ja vesi. Onneksi vesilasku hoituu pääosin vuokran yhteydessä perittävällä joka 20e/kk. Mitään asumistukea en ole koskaan saanut ja olen eläkkeellä. En tilaa lehtiä.
Entten tentten entten tentten. Pidä piimät suljettuna ja mihin laskuun sormi pysähtyy niin maksa se pois.