Miksi kaikkialla on autoja jalkakäytävillä työmaa-aitojen empäröimänä?
Onko nämä aidat joku lupa pysäköidä mihin huvittaa se paku? Tuntuu, että kuka tahansa saa tukkia nykyään erityisesti kesäisin jalkakäytävät kaikenlaisella roinalla ilman mitään seurauksia. Jyväskylää kun katsoo keskustassa niin ihme ettei keskusta vedä kun perseilevät autoilijat ovat sen pilanneet
Kommentit (7)
Koska ne kunnalliset sade- ja hulevesiputket tai kaivot, joita siinä uusitaan, tai joihin kytketään taloyhtiöistä tulevia uusia putkia menee juuri siinä jalkakäytävän alta tai alla. Ne on pakko uusia välillä. Samoin korjataan tilanteita, missä jätevedet ja puhdas menee samaan, näin ei saa enää olla.
Jos työmaavaraus on tehty, niin silloin sen työmaan sisällä saa olla auto parkissa. Mutta ilman varausta se ei käy. Ja jalankulkijoille on järjestettäva asianmukainen kiertoreitti.
Ehtimiseen ihmetyttää tosiaan se, että pakettiauton saa parkkeerata mihin tahansa. Vielä paremmin, jos on mikä tahansa lappu ikkunassa. Talomme oven edessä on noin kolmesti viikossa paku parkissa ja suoraan kävelyreitillä. Aina. Muiden täytyy viedä auto parkkipaikalle. Yksi pakukuski perusteli asiaa sillä, että täytyy saada työkalut autosta. Oli tosi vakuuttava sen yhden ruuvimeisselin kanssa. Sitä kun ei parkkipaikalta jaksa kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne kunnalliset sade- ja hulevesiputket tai kaivot, joita siinä uusitaan, tai joihin kytketään taloyhtiöistä tulevia uusia putkia menee juuri siinä jalkakäytävän alta tai alla. Ne on pakko uusia välillä. Samoin korjataan tilanteita, missä jätevedet ja puhdas menee samaan, näin ei saa enää olla.
Miksi samanlaista uusimisrallia ei näe ulkomailla? Onko tässä nyt kyseessä että remppafirmat on tehneet näistä jatkuvista uusimistarpeista jonkun rahantekokoneen itselleen, jota kukaan ei uskalla kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne kunnalliset sade- ja hulevesiputket tai kaivot, joita siinä uusitaan, tai joihin kytketään taloyhtiöistä tulevia uusia putkia menee juuri siinä jalkakäytävän alta tai alla. Ne on pakko uusia välillä. Samoin korjataan tilanteita, missä jätevedet ja puhdas menee samaan, näin ei saa enää olla.
Miksi samanlaista uusimisrallia ei näe ulkomailla? Onko tässä nyt kyseessä että remppafirmat on tehneet näistä jatkuvista uusimistarpeista jonkun rahantekokoneen itselleen, jota kukaan ei uskalla kyseenalaistaa.
Kyllä niitä siellä on, mutta ne tehdään turistikauden ulkomailla. Toisaalta, lainsäädäntö maissa joissa pesukonettakin saa pitää parvekkeella ja vedet laskea suoraan kadulle, ei viranomaismäärykset ole niin tiukat. Suomessa ne hommat täytyy tehdä sulan maan aikana, mikä on kovin lyhyt ja kovilla vesisateillakaan on vaikea tehdä. Kyllä ne hommat tehdään usein tarpeeseen. Yksi työmaa meidän lähellä on siksi, että kellari tulvii ja kunnan putket on tosiaan siellä kaudn puolella, mihin pitää korjatut putket kytkeä. Ehkä noissa "ulkomailla" ei ole kellareita katutason alapuolella? En tiedä onko, kertokaa te.
Suomessa on myös 50 vuotta vanhaa runkoputkistoa, mikä vaatii uusimista. Sitä ei voi tehdä talvella. Näide putkien halkeamista on jo tapahtunut. Jossain etelän maissa en tiedä mikä ikä on, mutta missä on ei routa tai maan jäätyminen ole niin pitkä, kaivutöitä ei tarvitse tehdä turistikaudella. Toisaalta, joissain maissa odotetaan vain ensin että pamahtaa ja korjataan vasta sitten. Olette varmasti kaikki nähneet kuvia tulvista. Ne johtuu siitä, että sadevesiviemärit ei vedä kovaa sadetta tai ne on rikki tai tukossa.
Toinen syy miksi kaivetaan siellä täällä, on valokuitu. Ihmiset itse haluaa sitä.
Samaa ihmettelen. Jalkakäytävät on täynnä työmaa-kylttejä ja -aitoja, autoja milloin keltainen vilkku katolla ja milloin ei, sekä sikin sokin jätettyjä vuokraskuutteja.
Mihin ne jalankulkijat mahtuu?