Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säälitkö ihmisiä jotka on menettäneet nuorena vanhempansa?

Vierailija
12.06.2024 |

Pidätkö heitä vahvempina? Minusta he on. Ei kuka tahansa selviytyisi.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan.

Vierailija
2/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kaipaavat mitään sääliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan äitini ole. Menetti äitinsä 10-vuotiaana ja on erittäin hankala, katkera ja piikikäs ihminen.

Vierailija
4/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan äitini ole. Menetti äitinsä 10-vuotiaana ja on erittäin hankala, katkera ja piikikäs ihminen.

Kuten Purrakin, jonka juoppoäiti kuoli, kun Purra oli 12-vuotias. Myös Susanne Päivärinnan juoppoäiti kuoli nuorena. Susanne kertoo itse kirjassaan.

Vierailija
5/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat usein vanhemman mallista ja omista kokemuksista joissain asioissa joko vahvempia tai rikkinäisempiä.

Osasta aikuisia näkee heidän oireiluistaan, ettei heillä ole ollut isää tai äitiä, samoin kuin huono roolimalli naisesta tai miehestä näkyy osassa aikuisia lapsia kipuiluna.

Vierailija
6/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin vahvempia? Ei se tee kenestäkään vahvempaa. Se mikä tekee ihmisestä vahvan on turvallinen ja vakaa lapsuus.

Vierailija
7/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä pidän nolona jos meuhkaavat siitä.

Vierailija
8/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiiriini kuuluu ihmisiä, jotka ovat menettäneet joko toisen tai molemmat vanhemmat nuorina. Kun olin nuori tunsin sääliä, mutta vanhemmiten huomasin että heiltä jäi puuttumaan tietty aikuisuuden malli ja osalta jäi puuttumaan empatia kokonaan. Syntyi tunnekylmiä aikuisia, jotka ajattelevat vain itseään ja omaa hyötymistään. Osa katkeroitui ja tuli kateelliseksi sekä kostonhimoiseksi. Kaikki ns. normaali perhe-elämä ja -suhteet jäivät vajaiksi. 

Vierailija
9/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran niille

Vierailija
10/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vahvempia? Ei se tee kenestäkään vahvempaa. Se mikä tekee ihmisestä vahvan on turvallinen ja vakaa lapsuus.

Kyllä vaikea lapsuuteni teki minusta vahvemman. Ei tunnu missään, vaikka kolleegoiden mielestä työmme on stressaavaa ja pystyn toimimaan rauhallisesti, vaikka joku olisi hengenvaarassa. 

Vierailija
11/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaikea lapsuuteni teki minusta vahvemman. Ei tunnu missään, vaikka kolleegoiden mielestä työmme on stressaavaa ja pystyn toimimaan rauhallisesti, vaikka joku olisi hengenvaarassa. 

Miten tää liittyy vaikeaan lapsuuteen?

Vierailija
12/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Olen itse menettänyt vanhemmat nuorena, mutta elämä vaan jatkuu eikä siinä ole mitään säälimistä. 

Vierailija
13/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma vaikka olen kasvanut pumpulissa koko lapsuuden. 

Vierailija
14/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nämä on tavalla tai toisella epäonnistuneita.

Vierailija
15/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin suo AP

Vierailija
16/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi sääliä? Sossut viimeistään huolehtii kaikista lapsista tässä maassa.

Vierailija
17/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei normaali elämä stressaa, kun on jo lapsena kokenut paljon pahempia asioita. 

Vierailija
18/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetys ei tee ihmisestä vahvempaa, eikä menetyksen kokenut ihminen kaipaa keneltäkään sääliä.

Miten lapsi/ nuori kokee ja selviytyy menetyksestä, siihen vaikuttaa sen jälkeen tapahtuvat olosuhteet.

Itse menetyksen kokeneena olen herkästi haavoittuva, koska jäin ilman vanhemman tukea.

Vierailija
19/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei normaali elämä stressaa, kun on jo lapsena kokenut paljon pahempia asioita. 

Normaalia elämää vanhemman kuolemakin on.

Vierailija
20/24 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni teki itsarin 70-luvulla kun olin 12 vuotias, kyllä se jälkensä on jättänyt minuun ja varmaan elämäni valintoihin.

Minä häpesin sitä tekoa, silloin ei  ollut mitään kriisiapuja, yksin olen asian käsitellyt ja taitaa olla vieläkin kesken vaikka

olen jo 60 vuotta.